Eerstejaars WO studenten 2017-2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mignonne2403

Re: Eerstejaars WO studenten 2017-2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:09

Niet fijn zeg Tytonidae! Hopelijk kom je er uit :(:)

Ik ben er al achter dat ik niet zo goed samen ga met openbaar vervoer :+ ik mis echt superveel, waardoor ik maar extra vroeg wegga om op tijd te zijn :Y)
Verder wel naar mijn zin, wel behoorlijk onoverzichtelijk en snap weinig van hoe en wat maar ik hoop dat dat nog gaat komen :')

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:40

Hey hey! Mag ik me hier ook melden?
Ik heb alleen de vorige pagina even bijgelezen, rest komt nog :D

Ik heb een jaar geleden mijn Gymnasium diploma behaald en ben toen begonnen aan notarieel recht aan de RU in Nijmegen. In het eerste jaar is dat nog volledig hetzelfde als Rechtsgeleerdheid. Ik zag dat 2 mensen hier daar ook zijn begonnen! Ik wens jullie echt succes en hoop dat het voor jullie wel wat is, mijn ervaring met de universiteit Nijmegen (dus niet de studie) waren echt bagger namelijk :o

Naast dat ik het onderwijs niet zo fijn vond ingedeeld (3 toetsen van 10EC, waardoor je er daarvan dus 2 MOET halen en het waren echt pittige toetsen, vond de rest ook. Met stip op 1 Europees & Internationaalrecht als slagveld :Y) en dan heb je nog geloof 5 dingen van minder EC. ) kon er ook niets geregeld worden. De organisatie vanuit de universiteit vond ik onduidelijk en slecht en als je met problemen bij de studieadviseur kwam kon er alleen iets geregeld worden als je wel precies binnen de hokjes van de vooraf geschreven probleemgevallen en bijbehorende oplossingen viel. Er kon niet meegedacht worden (niet alleen bij mij, ook bij vriendinnen).

Door persoonlijke omstandigheden die dus weer niet perfect in de hokjes vielen kon ik en slecht geholpen worden. Daarnaast natuurlijk ook persoonlijke schuld. Mijn motivatie voor school was tot het vriespunt gedaald na 2 maanden alleen op bed kunnen liggen van de pijn, geen vrienden zien (of daarvoor 3 dagen plat liggen en boeten als je ze toch gaat zien) geen sport...

Gelukkig ging alles daarvoor WEL goed :+ Dus nu studeer ik rechtsgeleerdheid aan de universiteit van Tilburg en doe ik 3/4 van de vakken politicologie in Nijmegen ernaast (want again: jaa, je werkgroepen van dit vak in nijmegen vallen idd samen met die van je rechten opleiding in tilburg.... Ja er geldt wel een aanwezigheidsplicht... Oh kun je je niet in 2 splitsen? Balen voor je zeg! Kun je geen tentamen doen in dat vak dus schrijf je maar vast uit).
Mijn ervaring met Tilburg is dat alles beter geregeld is en ze denken nu al beter mee :D. Ook vind ik het fijn dat alle vakken 6 EC zijn. Wat in Nijmegen staats&bestuursrecht was voor 10EC is hier 6EC staatsrecht en 6EC bestuursrecht enz.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:54

Dankjewel voor jullie lieve reacties!

Ik heb iig een afspraak voor morgen gemaakt met de studieadviseur van mijn opleiding(een SLBer heb ik niet) om mijn twijfels en eventuele wisseling van major te bespreken. Ik heb ookal contact gehad met het studentenservice centrum en die zeggen dat ik ook al gelijk een afspraak kan maken met de studieadviseur van Biomedische Technologie om de eventuele overstap te bespreken. Dus ik zet iig dingen in gang en blijf niet in m'n tobgedrag zitten.

Ik heb wel echt twijfels. Ik vind Natuurkunde echt leuk. Ik vind het een prachtige tak van de wetenschap met heel veel mooie ontwikkelingen en ik ben van mening dat het heel veel kan betekenen voor onze maatschappij. Mijn huidige faculteit doet prachtige dingen op het gebied van plasma wat later een hele goede en schone energiebron kan bieden aan de mensheid. Ik heb me heel goed ingelezen over alles wat mijn faculteit doet en wat (Technische)Natuurkunde studeren inhoudt. Maar mijn oude Natuurkunde docent had al gezegd; 'je moet echt kapot veel van Natuurkunde houden als je het wil studeren.' En dat zijn ervaringen die ik overal terug lees op internet: je moet er echt helemaal dol op zijn om je studie door te komen. En ondanks dat ik Natuurkunde erg leuk vind voelt het niet als mijn roeping. Ik ben bang dat ik me gewoon blind heb gestaard op 'natuurkunde' en daardoor mijn andere interesses voorbij ben gelopen. Voor ik deze studiekeuze maakte heb ik namelijk jaren iets aan de biologische/medische kant willen studeren. Maar ik vind scheikunde ook erg leuk. En met vlagen informatica.

Ik vermoed dan ook dat Biomedische Technologie misschien gewoon beter bij mij past. Deze studie is alsnog behoorlijk natuurkundig maar heeft ook heel veel aspecten van de bovengenoemde richtingen die ook leuk vind. Ik heb altijd al een grote interesse gehad in de medische wereld maar dan meer in de apparatuurkant en niet in de contact-met-mensen kant. Ik vind de technologie achter medische beeldvorming echt heel leuk en dit was ook mijn favoriete onderwerp tijdens mijn eindexamen. Laat Biomedische Technologie daar nou net een master van hebben. :)* Het is alsnog een vrij natuurkundige studie, maar ook wat meer multi-disciplinair en ik denk dat dat beter aansluit bij mijn behoeften en interesses dan de studie die ik nu doe.

Aan de andere kant vind ik het ook wel moeilijk want ik heb er lange tijd van gedroomd om natuurkunde te gaan studeren. Maar op dit moment klikt het niet echt. Als ik jonger was geweest had ik gezegd: geef het wat meer tijd. Maar aan de andere kant wil ik ook het niet nog een jaar proberen en dan er alsnog achter komen dat Technische Natuurkunde niet bij me past. Ik ben inmiddels 24 dus ik wil dus ook wel graag op de studie zitten die bij me past en niet nog een jaartje aanmorrelen. En ik wil mijn lening bij DUO ook niet onnodig groter maken. Dus het is even heel hectisch allemaal. :') (Sorry voor de lange post)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:48

Goed dat je dingen in gang zet tytonidae! En ik vind het ook goed dat je het gewoon opschrijft / bespreekt(hetzij hier, hetzij met anderen), omdat je het dan voor jezelf helderder gaat krijgen.

Zo merk ik nu bij mijn studie dat toen ik het 11 jaar geleden deed, de nadruk op die universiteit meer lag bij hulpverlening en gespreksvoering, terwijl het nu heel erg gericht is op onderzoeken. Wellicht is dat ook de switch die in de loop van de tijd gekomen is, maar ik vind juist hulpverlening en gespreksvoering leuker en interessanter. Maar goed, vooralsnog is dit allemaal de basis.

Wel vind ik het nu al erg pittig om fulltime te werken en daarbij studie en paard te doen. Het tempo ligt hoog. Heel hoog. En ik ben zo'n freak die alles leest..daar gaat veel tijd in zitten en daar loop ik nu dus al op vast. Ik vraag me dan ook echt af hoe haalbaar het is. Helaas keek mn tutor me nogal glazig aan toen ik haar dat voorlegde.
Nog een dingetje waar ik tegenaan loop..Tutor is zelf net afgestudeerd en geeft nu les op de universiteit. Weinig ervaring nog in het werkende leven. Ik ben ouder dan haar en dus al wel dik 10 jaar werkzaam in het bedrijfsleven. Tsja, niks mis met boekenkennis, maar ze mist dus wel een stukje (levens-)ervaring en dat is wellicht niet handig bij het je inleven in deeltijdstudenten.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:02

Dankjewel Jibbel, ik vind het ook fijn om het zo op te schrijven.:) Ik heb wel enige frustratie want ik heb het gevoel alsof mijn vriend niet veel begrip heeft voor mijn twijfels en er een beetje boos om is. 'Een maand geleden was je nog gek op deze studie, wat is er gebeurd?'. Dat zorgt er wel voor dat ik niet het gevoel heb met alsof ik er met hem over kan praten wat ik juist wel wil aangezien hij zelf een medische studie doet en ik graag met hem zou willen praten over de medische kant van mijn eventuele nieuwe major. Ik snap hem eventueel ook wel. Hij heeft me enorm gesteund tijdens mijn staatsexamens die ik heb gedaan om mijn huidige studie te doen. Maar zonder die staatsexamens zou ik ook geen biomedische technologie mogen doen. Dus ze zijn alsnog nuttig geweest! Mijn ouders weten het ook nog niet(ben bang voor dezelfde reactie) dus ik ben blij dat ik hier mijn ei kwijt kan, dankjulliewel. :)

Jammer dat die nadruk zo is verschoven. Ik merk dat universiteiten nu overal enorm hameren op 'onderzoek'. Dat snap ik wel, maar sommige disciplines zoals de geneeskunde bv bestaan nou eenmaal niet alleen uit onderzoek. Bij Psychologie vind ik just dat de nadruk moet liggen op hulpverlening. Maar misschien dat het later nog verandert idd! Ook snap ik dat het frustrerend is dat je tutor zulke levenservaring mist. Dat vind ik wel nodig voor iemand die deeltijdstudenten begeleid. Mijn studentmentor is ook jonger dan mij dus dat voelt ookal zo onhandig soms, haha.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:31

@ Floriske: Wat leuk, een mede-student rechtsgeleerdheid! Ik begrijp je reactie over de Radboud Universiteit wel een beetje. Tot nu toe merk ik dat ze niet altijd even duidelijk communiceren; het is echt de kunst om zelf alles goed bij te houden en te achterhalen! Desondanks heb ik (nog) geen spijt van mijn keuze om juist daar te studeren. Ik vind de sfeer erg prettig en de docenten erg kundig. Dat met die studiepunten is wel een dingetje ja. 10 EC voor één tentamen is best wel veel en ik schijt nu al zeven kleuren voor staats- en bestuursrecht (en dat na één week les :')) Europees recht begint (gelukkig) pas ergens in oktober of november, dus daar wil ik nog even niet aan denken! Geef mij maar burgerlijk recht...

@ Tytonidae: Ik vind het vooral knap dat je aan jezelf durft toegegeven dat je misschien niet helemaal op je plek bent bij je huidige studie! Het is niet altijd vooraf in te schatten of een studie helemaal bij je past, daar moet je vaak gaandeweg achterkomen. Ik heb ook wel eens twijfelmomentjes (niet zozeer twijfel over de studie, maar soms wel aan mijn eigen kunnen) en dan is het fijn om met iemand daarover te praten. Het is dan ook jammer dat je vriend er weinig begrip voor heeft. Van 'verkeerde' keuzes kun je eigenlijk alleen maar leren. :)

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:29

@Grumpycat: ja de docenten vond ik ook zeer kundig hoor! In Tilburg moet je ook veel dingen zelf uitzoeken, nemen ze je ook niet aan het handje, maar vind ik het beter geregeld. Minder fouten. Zo stond afgelopen vrijdag in Nijmegen een fout in mijn rooster, meteen de eerste werkgroep gemist... |(

Troost je vast: staats- en bestuursrecht wordt echt nog makkelijker. Op het begin lijkt het een grote zooi waar je nooit iets van gaat snappen, maar geloof me, het wordt beter :+ Al bleef mijn voorkeur wel altijd bij privaatrecht.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:32

@Floriske: Jeetje wat slordig van de RU dat er een fout in je rooster stond! Heb je dat ergens kunnen melden? Ik hoop dat toch niet mee te maken, aangezien ik 2 uur enkele reis bezig ben om op school te komen. :=

Merk je eigenlijk verschil tussen de RU en de universiteit van Tilburg wat betreft de opbouw van de studie?

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 16:21

@Grumpy: nogal. Ben toen maar meteen naar de studentenbalie gegaan, die hebben het opgelost. Maar ik was dus voor nop 45 heen en 45 terug gereden, met de auto dus ook 11 euro benzine eraan ;(
Daar bovenop komt dus nog eens dat ik mijn verplichte werkgroep heb gemist, en maar moet afwachten of de docenten dat goed gingen keuren met deze reden, want hij ging overleggen :=
(na ervaringen vorig jaar heb ik daar weinig vertrouwen in maarja -O- Vorig jaar was ik een werkgroep afwezig waardoor ik eigenlijk geen tentamen mocht doen. Terwijl dat op mijn verjaardag was en me dus nog kon herinneren dat ik er zeker wel was. Bewezen dat ik had betaald voor parkeren die dag, 20 min voor de les daar in het cafe wat had gekocht, mijn tijdlijn op google maps zei dat ik de volledige les in dat gebouw was... Maar nee, de docent had echt gelijk. Altijd. Dus hadden ze 'uit coulance' mij een extra opdracht laten maken en als die voldoende zou zijn mocht ik toch mijn tentamen maken. 8 uur aan die opdracht gezeten, kon nog een keer bijna 2 uur heen en 2 uur terug met de trein omdat ik een boek nodig had uit de bibliotheek daar, was de docent ff vergeten te melden. Kreeg in totaal ook maar 2 of 3 dagen de tijd om hem te maken.... Wilde de docent hem alsnog afkeuren de opdracht was duidelijk ondermaats gemaakt :7, maar nou vooruit gezien de omstandigheden ging hij hem toch maar goedkeuren. Nou, ik had lichte moordneigingen tegen de tijd van het einde van de mailconversatie van 18 mailtjes oid)

Het grootste verschil dat ik merk is dat je in Nijmegen een vak hebt "inleiding tot het recht" waar alle beginstukjes eigenlijk in samen worden gevat en worden uitgelegd. De basis die je nodig hebt zeg maar, kernbegrippen en denkwijzen. In Tilburg is dit per vak gesplitst, dus de eerste 2-3 hoorcolleges van elk vak gaan over hun deel van het recht en de basisbegrippen en denkwijzen die daarbij horen. Opzich vond ik dat in Nijmegen beter geregeld, was wat duidelijker bij elkaar door er 1 vak van te maken.
Verder heb ik nog niet heel veel colleges gehad, dus ik kan later in het jaar pas zeggen of die opsplitsing van vakken in kleinere toetsen fijn is, al vermoed ik dat ik dat erg fijn ga vinden :j
Verder was het bij beiden eigenlijk wel meteen hard aan de bak. Je moet bij beiden vanaf het begin veel doen, naja ik nu dan iets minder omdat ik al die beginnetjes al wel weet :Y)

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 17:32

Jeetje, Floriske, dat vind ik echt schandalig! Je kon op meerdere wijze aantonen dat je wel degelijk aanwezig was en nog hebben hun gelijk.. idioot dat je daar een extra opdracht voor moest maken! Misschien begin ik nu lichte twijfels te krijgen over mijn universiteitskeuze :+. Ik heb destijds veel getwijfeld of ik naar Nijmegen of Tilburg zou gaan, beide hebben namelijk dezelfde reisafstand, maar ik hoorde dat in Tilburg een aantal colleges in het Engels (volgens mij voor Internationaal recht etc.? zouden worden gegeven en daar ben ik niet zo kapot van, vandaar dat ik voor Nijmegen ben gegaan.

Het vak "Inleiding tot de rechtswetenschap" is inderdaad een fijn en duidelijk vak! Ik ben benieuwd of je in de loop der tijd de verschillen merkt. Wat is eigenlijk de reden dat je van Notarieel Recht over bent gegaan op Rechtsgeleerdheid? Het eerste jaar is natuurlijk voor alle rechtenstudies hetzelfde (tenminste, op de RU wel). :D

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 19:48

Haha, joh, zat studenten die geen problemen hadden met de universiteit. Zolang je geen rare student bent en geen of 'normale' problemen hebt, zul je vast nergens tegenaan lopen met ze. Het moet gewoon nogal volgens de regeltjes en hun situatie's :)) Ik vond het vooral apart dat ze op een RECHTENopleiding niet keken naar wat ik aanbracht als argumenten maar dat zij gewoon gelijk hadden :Y) _O-

Inleiding tot de rechtswetenschap was echt mijn favoriete vak ever. Niet alleen duidelijk maar die vent van de hoorcolleges vond ik ook geweldig :+ Hij ging met sinterklaas z'n piano meenemen en met de hele zaal sinterklaasliedjes zingen. En niet zomaar zingen: nee het moest allemaal op de goede toonhoogte met z'n allen _/-\o_ Hi-la-risch. Als je wil kan ik nog de filmpjes sturen van afgelopen jaar, echt. Wat een humor die vent af en toe :))

Ik ben ook benieuwd of er veel verschillen zullen zijn idd! De reden dat ik ben overgegaan is, ik mocht in Nijmegen dus geen notarieel recht meer doen, en in Tilburg geven ze het niet :Y) Ook niet in Utrecht helaas, anders was ik daar heen gegaan, want ik was wel liever notarieel recht blijven doen. De focus op burgerlijk recht vond ik heel leuk en ik denk dat ik dat ook zou blijven vinden. Ik woon namelijk in Den Bosch, en het moest wel een universiteit op reisafstand zijn haha.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik in jaar 1 alleen voor notarieel recht had gekozen omdat die studie zo veel kleiner is. Wij hadden maar 2 werkgroepen dus je komt veel dezelfde mensen tegen. Maar in de loop van het jaar kwam ik erachter dat dat ook echt iets voor mij zou zijn geweest :j

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:48

Hoe gaat het hier met iedereen?

Ik vind het wel pittig hoor. Veel zelf doen en veel discipline nodig. Vooral dat laatste schort het mij een beetje aan. Ik ben er natuurlijk bijna een jaar uit geweest en voor mijn vorige opleiding hoefde ik niet zoveel te doen om het te halen. Dus ik moet even resetten en mijn best wat meer gaan doen.
Komt vast wel goed, maar ik begin wel een beetje gestresst te raken nu.

Rechtsgeleerdheid vind ik wel helemaal leuk. Leuke klas ook :j Ik heb Rechtsgeschiedenis en Algemene Rechtswetenschappen 1 nu, ben blij als ik Rechtsgeschiedenis straks heb gehaald. Man, wat vind ik dat een rot vak zeg. :=

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:39

Pittig is het zeker. Ben er natuurlijk 11 jaar uit geweest, dus heb met sommige dingen wel het idee dat ik de fijne kneepjes van het leren een beetje ben vergeten.
Daar bedoel ik vooral mee dat het voor mij veel tijd kost, omdat ik alles lees om het op te slaan. En alles is ook nog eens in het Engels, dus dat is wel even omschakelen. Al moet ik zeggen dat het me wel 100% meevalt hoe 'makkelijk' ik het Engels begrijp nu t.o.v. toen.

De combi met werk en paard maakt het ook wel pittig. Heb geen sociaal leven meer, omdat mn avonden en weekenden vol zitten met studie of paard.

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 14:22

hier vrijdag en maandag al de eerste tentamens :=

studie bevalt goed, veel werk maar word er wel enthousiast van :)

Merelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:20

Ik heb as donderdag mn eerste tentamen, een tussentoets dus ik mag nog even "inkomen". Ondanks dat hij dus niet zoveel mee telt heb ik wel al een beetje stress ervoor...

Ik vind de studie wel echt hartstikke leuk en begrijp de stof ook gwn voor mn gevoel, het is alleen zoals andere ook al zeiden wel even een stuk meer dan op de middelbare. :j

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:24

Ik heb al een tussententamen gehad en een 6,9 gehaald, en ook al een tekstanalyse in moeten leveren waar ik een 8,5 voor had :D

Merelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:00

WithinYuuri schreef:
Ik heb al een tussententamen gehad en een 6,9 gehaald, en ook al een tekstanalyse in moeten leveren waar ik een 8,5 voor had :D

Goed bezig! Ik heb ook al wel dingen moeten inleveren en een presentatie gehad,maar nog geen cijfers terug helaas...

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:25

WithinYuuri schreef:

netjes!! wat goed begin zeg :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:30

Hier komende week een oefententamen over de stof tot nu toe.
Verder krijgen we elke werkgroep een toets waar je een o, v of g voor krijgt.

Mooie cijfers heb je gehaald WithinYuuri!

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:39

Wat leuk om te horen dat iedereen het zo naar zijn zin heeft! Gefeliciteerd met je mooie cijfers WithinYuuri! +:)+

Hier ook erg tevreden met de studiekeus, al vind ik het soms best veel in combinatie met de lange reistijd. :o Vorige week heb ik mijn eerste tentamen gehad (taaltoets) en in de herfstvakantie komt de volgende eraan (al telt die maar voor 1/5 deel mee).

@ Jibbel: jeetje, dat jullie bij elke werkgroep een toets krijgen! Tellen die cijfers dan ook mee in je uiteindelijke resultaat?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:54

Ja, die cijfers tellen ook mee. Van de 8 werkgroepen tellen de 7 beste cijfers mee (waardoor je dus geoorloofd bent om 1 werkgroep te missen zonder problemen te krijgen). Eindcijfer wordt berekend door 30% van je werkgroepcijfer en 70% van je tentamen. Op zich ook wel lekker, want als je voor je werkgroepen dus een goed cijfer haalt, kun je nog aardig compenseren.

BlauweSteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:57

Ik heb quizjes bij de grammatica's(grieks en latijn) en mijn eerste cijfers zijn een 6,5(grieks) en een 9(latijn)! Ben er toch best wel blij mee, de 6,5 bij grieks ligt voornamelijk aan het wennen in een nieuw schrift toch wel te schrijven

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 00:00

Hoe is je taaltoets gegaan GC?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:21

Laurie schreef:

Ik heb hem gehaald! *\o/* Niet met het cijfer dat ik graag wilde (een 7), maar ach, geslaagd is geslaagd zeggen we dan maar. Hoe is hij bij jou gegaan? Bevalt de studie je verder?

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:34

GrumpyCat schreef:
Laurie schreef:

Ik heb hem gehaald! *\o/* Niet met het cijfer dat ik graag wilde (een 7), maar ach, geslaagd is geslaagd zeggen we dan maar. Hoe is hij bij jou gegaan? Bevalt de studie je verder?

Een 7 is toch hartstikke goed? :)

Ik had een 8,5. Niet helemaal verwacht, wel blij mee!