Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaravdW

Berichten: 965
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 08:41

Je kan heel makkelijk onderpresteren op een IQ test :j

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18071
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:12

Lestrange01 schreef:
Een paar maanden terug ben ik opgenomen geweest en zelfs mijn psycholoog die vermoedens had dat ik misschien hoogbegaafd was. Dus ik moest sowieso getest worden, kwam maar een heel middelmatig iq van 103 uit.

Blijkbaar heb ik me de afgelopen 17 jaar toch heel goed weten te vermommen. Als nep hoogbegaafde.

Ik denk eerder dat jij het op de test heel goed hebt weten te vermommen. Overigens bestaat hoogbegaafdheid uit veel meer dan alleen een hoog IQ en zijn er erg veel mensen die, om wat voor reden dan ook, laag scoren op een IQ test. Veel daarvan heeft te maken met coping mechanisme, faalangst, maar bijvoorbeeld ook anders denken waardoor je vragen anders interpreteert en dus ook anders ('foutief' volgens de testmakers :roll: ) beantwoord. Er kunnen zó veel redenen zijn voor een slechte score op een IQ test.

In 2007 is er een Delphi-model mbt hoogbegaafdheid opgesteld: http://www.gelukkighb.nl/hoogbegaafdheid/ (willekeurige link, de eerste die ik tegenkwam. Van de rest van de site weet ik niks)

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:13

Zeker,hier ook ervaring met onderpresteren op test. En het is oo niet afhankelijk van hoe goed je kunt leren,iets wat veel mensen niet weten. Het is je gehele zijn wat anders werkt.

eclair98

Berichten: 11610
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:31

Ik zeg t niet, ik zeg bijv. Met een meeloopdag voor een stage wel dat ik een lichte vorm van autisme heb en niet, niet enthiousiast ben maae heel erg moe en daardoor wat rustiger. Heb er wel een paar keer vervelende reacties op gehad maar bij de plekken die ik éch heel graag wilde niet.

Vaak komt de hb dan ook ter sprake!

_lautje_

Berichten: 9317
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:48

Hier ook hoogbegaafd en vollledig normaal functionerend met gezin, 2 universitaire studies en een baan.
Overigens is 3 dagen werken voor mij wel een max. Zodra ik meer werk wordt alles teveel in mijn hoofd en stopt het denken niet meer. Nu stopt dat hoe dan ook nooit, maar dan kan ik niet meer slapen en sta ik continu op standje 'aan'.

Mijn broertje en zus zijn ook hoogbegaafd. Zus functioneert ook heel goed met een topcarriere en gezin.
Mijn broertje is onmeetbaar hoogbegaafd en functioneert niet en gaat dat ook niet meer doen. Heeft grote problemen en dat is vooral heel triest voor hem.

Merileth

Berichten: 1119
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:28

Ik hang het nog steeds niet aan de grote klok, met mijn teamleider is het er bijvoorbeeld wel al over gegaan, met collega's niet, tenzij er een bijzonder goede klik is. Ik heb wel op mijn opleiding supervisie gehad, en toen we in dat groepje aan het praten waren kwam vanuit het niets ineens naar mij de vraag of ik soms hoogbegaafd was. Een vriendin van haar was het ook, en zij herkende heel veel in mij. Ook mijn scriptiebegeleider had een hoogbegaafde vriend en stelde mij op een gegeven moment die vraag. Op zulke momenten ben ik gewoon eerlijk, maar als het niet gevraagd wordt, vermeld ik het over het algemeen ook niet.

Omgaan met verwachtingen.... dat is een leuke ja. Als anderen aan mij aangeven wat ze van me verwachten, kan ik daar prima aan voldoen. Ik kan het alleen niet raden (als mijn vriend subtiele hints probeert te geven naar wat voor onderwerp dan ook raak ik bijvoorbeeld bijzonder gefrustreerd, want ik snap het gewoon niet). Mijn eigen verwachtingen zijn het lastigst, want ik weet dat ik dingen kan, en raak gefrustreerd als dat niet lukt. Komt dat stukje perfectionisme weer de hoek om zeilen. Oh, en vergeet verwachtingen die mijn ouders vroeger hadden niet, die waren ook erg voor mij. De prestratiedruk die op mij lag in combinatie met mijn perfectionisme heeft er voor gezorgd dat ik tijdens mijn studie wegens stressklachten bij de psycholoog langs kon. Heb dicht tegen een burn-out aan gezeten. Zij zei ook tegen mij: stress is niet iets voor luie mensen.

Anoniem

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:03

Hier ook altijd hoge verwachtingen om me heen gehad. Heeft me een tijd lang behoorlijk verknipt gemaakt hoor :=

Ben ook extreem perfectionistisch en dat kan/kon me echt compleet laten blokkeren.

Anoniem

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:11

Mijn zus is hoogbegaafd. Wij hadden nooit zoveel met het toetsen daarvan, mijn familie heeft altijd het idee: je bent zoals je bent. Daar hoeven geen labels op worden geplakt. Uiteindelijk op aandringen van school nadat zus op de basisschool altijd huilend thuis kwam dat ze het zo makkelijk vond en op het VWO weer net zo, toch maar getoetst. Kwam 164 uit.

Het is voor haar op sociaal gebied altijd wel een probleem geweest. Toch inderdaad een hele andere denkwijze enzo. School ging allemaal hartstikke goed, VWO 5 overgeslagen en inmiddels twee studies afgerond. Ze is nu arts, met twee onderscheidingen cum laude geslaagd. En toch wenst ze het niemand toe, ze kan nooit stilzitten. Ze kan niet niets leren, en dat is heel stressvol voor haar.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:02

Ik lees hier eventjes mee. Erg interressant :j.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:04

Ik denk dat in veel gevallen hoog begaafde mensen tegen een aantal zelfde problemen aanlopen als zwakbegaafde mensen. Ons sociale stelsel is er niet op berekend, die gaat uit van de ' normaal' functionerende mens. Niet heel gek natuurlijk, dat is de grootste groep binnen onze samenleving. Het maakt wel dat mensen die geen onderdeel uitmaken van die ‘ normale range’ tegen dingen gaan aanlopen; in het onderwijs, op de arbeidsmarkt en binnen complexe relaties.

Zelf ben ik niet hoogbegaafd, ik schurk er wel tegen aan. Ik heb een aantal tests gedaan en ik ‘ scoor’ tussen de 127 en 132. En hoewel ik dus officieel het label niet heb merk ik dat ik soms enorm tegen mijn rationele brein aanloop. Die drie stappen te ver zijn in het denken dan een gesprekspartner herken ik. Maar ook emoties kan ik goed wegrationaliseren en dat is niet altijd handig. :') Is dat voor anderen ook herkenbaar?

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 13:42

Rytir schreef:
Ik denk dat in veel gevallen hoog begaafde mensen tegen een aantal zelfde problemen aanlopen als zwakbegaafde mensen. Ons sociale stelsel is er niet op berekend, die gaat uit van de ' normaal' functionerende mens. Niet heel gek natuurlijk, dat is de grootste groep binnen onze samenleving. Het maakt wel dat mensen die geen onderdeel uitmaken van die ‘ normale range’ tegen dingen gaan aanlopen; in het onderwijs, op de arbeidsmarkt en binnen complexe relaties.

Zelf ben ik niet hoogbegaafd, ik schurk er wel tegen aan. Ik heb een aantal tests gedaan en ik ‘ scoor’ tussen de 127 en 132. En hoewel ik dus officieel het label niet heb merk ik dat ik soms enorm tegen mijn rationele brein aanloop. Die drie stappen te ver zijn in het denken dan een gesprekspartner herken ik. Maar ook emoties kan ik goed wegrationaliseren en dat is niet altijd handig. :') Is dat voor anderen ook herkenbaar?



Ohh dat laatste heb ik precies zo! Ook analyseer ik alles over,tot aan het verschrikkelijke toe soms..

caaramel

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 22:33

Over het onderpresteren op tests...
Vinden jullie testen als kind accurater dan op volwassenen? Of juist andersom?
Want bij kinderen is de kans nog groter dat ze geen 'verberg'strategieën al dan niet expres toepassen.
Ook lijkt mij dat er bij kinderen minder kans is op 'vertekening' omdat je nog minder kan compenseren met ervaring.
Wat denken jullie?

En over het 'anders denken'. Waarin merken jullie dat het meeste?
Zouden jullie jezelf meer omschrijven als een hersenen-mens of een hart-mens?
(sorry voor de metaforen :P )

Ik was ook nogal verbaasd dat er hier toch wel wat mensen zeggen dat ze graag/liever met hun handen werken. Ik zou denken dat mensen met een sterk cognitief vermogen dat dan ook willen gebruiken. Misschien zie ik dat ook wel verkeerd omdat ik met de handen werken meestal als herhalende (en daarom vaak saaiere :o ) handelingen zie.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 22:53

Ligt eraan wanneer er als kind een test gedaan wordt. Het is niet altijd op tijd en makkelijk te herkennen. Sommige kids presteren al ontzettend lang onder,zijn al zo lang 'slecht' eraan toe dat het er niet makkelijk meer uit komt wat er eigenlijk in zit..

Avis

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:22

Hier nog een hoogbegaafde.

Mijn grootste probleem is op dit moment dat ik flinke faalangst heb ontwikkeld (hoewel dat niet in zijn volledigheid te wijten is aan HB) de afgelopen jaren en daardoor dingen gewoon finaal uit de weg ga (want als je iets niet doet, kan je ook niet falen). Even een flink radicaal voorbeeld: mij is vanaf ongeveer de vierde klas gevraagd of ik cum laude 'wilde' slagen. Ik wilde niet de kans lopen dat dat per ongeluk niet lukte, dus ik heb bewust uitgerekend wat voor cijfers ik zou gaan moeten halen op mijn examens om die titel cum laude niet te mogen ontvangen :+ .

Waar ik verder tegenaan loop is grotendeels verveling (want ook op de middelbare school heb ik nooit hoeven leren) en een dermate andere denkwijze hebben dat zelfs mijn beste vrienden af en toe met geen mogelijkheid kunnen volgen waar ik ben. Dat geeft niet, maar er zijn momenten dat ik dan haast word uitgelachen om iets wat ik ontzettend logisch vind bijvoorbeeld. Wat ik daarnaast ervaar, is dat ik geregeld mijn kennis over onderwerpen 'verberg', zodat ik niet degene ben die 'alles weet'/de 'nerd' is. Ik speel vaak een rol, eigenlijk.

Sociaal is er dus vrij vaak een soort gat. En ík dien dat gat naar de 'normale' wereld te overbruggen, want andersom kan niet. Zo ervaar ik dat.
Ik heb overigens nog nooit iemand verteld dat ik hoogbegaafd ben. Hoewel een aantal mensen dat hoe dan ook doorheeft, bepaalde vrienden, mentor van de laatste jaren middelbare, zal ik dat nooit aan de grote klok hangen. Voelt toch als opscheppen, hoewel ik er tot nu toe meer moeilijkheden van ondervind dan echt plezier haha.

Ik hoop qua vervolgopleiding volgend jaar te mogen beginnen met een kunstopleiding. Ik zie het niet helemaal zitten om naar de universiteit te gaan: deels angst dat ik dat niet ga redden, maar voornamelijk dat het zo theoretisch is en dat dat in combinatie met mezelf vermoedelijk heel veel hoofd wordt. Mocht ik overigens niet aangenomen worden op de kunstacademie, ga ik de universiteit wel proberen.

Overigens, wat een docent een keer tegen mij zei en waarin ik me wel kon vinden: "Jij hebt heel erg je eigen wereld. Je hoofd zit ontzettend vol met allerlei gedachten en werelden waar wij allemaal niet bij kunnen." Hier ging het erom dat ik mezelf af en toe compleet kwijt kan raken in mijn eigen hoofd en de betreffende docent bang was dat het op een dag gewoon teveel zou worden. Herkennen jullie dit?

Edit: ik ben gelukkig nooit gepest. Op de basisschool wel buitengesloten en zo, maar enkel van de kleine dingetjes. Mijn middelbare school was ongelooflijk tolerant, dus sociaal gezien heb ik daar eigenlijk een heel fijne tijd gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 00:09

Onderpresteren is mijn tweede naam. :') Als ik iets niet uitdagend genoeg vind kan het me ook niet veel schelen. Ik was de havist die nooit huiswerk maakte en toch voldoendes haalde. Vaak maar net, maar ik vond het gewoon zo saai dat ik ook geen motivatie had meer te doen dan nodig. Heel veel spijt van nu, want ik vind leren voor mijn studie dus soms ook lastig omdat ik dat nooit heb moeten doen. Ik heb wel bewust een thuisstudie gekozen zodat ik mijn eigen tempo aan kan houden en zelf kan beslissen wat ik wanneer doe. Dit is een super goede keuze geweest. Hiervoor deed ik een andere studie waar ik me zodanig ergerde aan alles van competentie gericht leren dat het gewoon niks werd. Inmiddels ben ik derdejaars met mooie punten en motivatie om misschien neuropsycholoog te worden als die route te doen is. Ik heb mezelf leren lezen toen ik 5 of 6 was? En sprak ook al erg vroeg engels. Dit pikte ik op van Engelse cartoons :D Verder op creatief gebied ontzettend graag bezig en daar ligt mijn passie ook. Muziek, theater, kunst <3 Juist de vrijheid die het geeft. Theater is ook echt mijn uitlaatklep en ik merk dat dat ook mijn mensen zijn. En na jarenlang buitengesloten geweest te zijn is dat een hele hele hele fijne ontdekking geweest. Ik ben nu gewoon mezelf en sociaal ontzettend handig geworden.
Het heeft nadelen, maar als je eenmaal de juiste mensen ontmoet en ontdekt wie je bent en wat je wilt, biedt het ontzettend veel mogelijkheden.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 00:20

Ik ben van Gent :j

Wel maar op de onderrand dus en verder voel ik Le nie speciaal ermee?

mirim

Berichten: 4439
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 08:18

Bizzybijtje , dat van dat volle hoofd herken ik zeker .
En dat kan inderdaad misgaan. Ik herken de signalen en stort me dan vaak op mijn paarden en iets creatiefs.
Keramieken is een heerlijke bezigheid om te ontspannen.
Ook de dagelijkse stalwerkzaamheden zorgen ervoor dat ik niet enkel in mijn hoofd bezig ben.
Voor mij is dat de beste manier om een dagelijks rustpunt te hebben.

Ook van de stappen terug doen om je aan te passen aan de ' normale ' wereld klopt.
Als je goed beseft dat een ander de ladder niet omhoog kan ( omdat hij/ zij de treden niet heeft, hun ladder is korter ) zal jij naar beneden moeten. Dit is soms doodvermoeiend....ik ga het ook het liefste uit de weg.
Dit lukt beter als je volwassen bent en niet perse alle dagen met anderen hoeft samen te werken.
Dat is een van de voordelen van het ouder worden.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 08:24

Wat veel mensen in de kunst :D

Ik heb gisteren een mail gehad waarin ik uitgenodigd werd voor de gespreksronde van de filmacademie *\o/*

Qua hoofd of hart. Hmmm. Volgens mij ben ik overduidelijk beiden. Ik ben iemand met veel sociale idealen en voel andermans pijn en lijden heel gemakkelijk en heel diep. Ik help graag veel mensen in nood.
Maar ik ben ook logisch ingesteld. Althans dat hoop ik :') Maar ik ben geen wiskundige of andersoortige logisch denker. Meer op een 'big picture' manier.

mirim

Berichten: 4439
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 08:30

Het voelen van andermans pijn en mensen willen helpen komt denk ik mede door de gevoeligheid ( hsp) van hb' ers.
Daarnaast kunnen de meesten ook erg snel dingen in het grotere geheel zien en snel schakelen, dus zijn we uitermate geschikt om hulp te bieden en mensen te steunen...denk ik.

c_alsemgeest

Berichten: 20870
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 10:25

Ja, mijn man heeft dat dan weer totaal niet :+

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:00

Ook hoi, ik vertel het eigenlijk nooit in die woorden
Zal eerder zegen dat ik slimmer ben dan goed is voor een mens :=

Vriendin van me die ook hb is weet het wel in die exacte bewoordingen.

Momenteel ben ik er ook echt mee aan het stoeien ivm behandeling van een andere diagnose
Ik heb volgens de geleerden ook adhd, een diagnose die door de neuroloog is gesteld samen met hb (iq testen tbv dat adhd vermoeden toendertijd)
Nu dus 11 jaar na de diagnose weer een training aan het doen gericht op adhd
Maar ik zit in de knoei met wat waar door veroorzaakt word
En of adhd überhaupt correct is :?


Mijn ervaring is in ieder geval niet zo positief , ben door niet herkennen en erkennen van hb etc een chronische onderpresteerder , gruwelijke faalangst , geen opleiding afgemaakt en uiteindelijk zit ik afgekeurd thuis en loop vast in dat hetgeen er in de bovenkamer gebeurt niet tot uiting komt

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:10

c_alsemgeest schreef:
Ja, mijn man heeft dat dan weer totaal niet :+


Mijn ex ook totaal niet :+

c_alsemgeest

Berichten: 20870
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:22

phormicola schreef:
c_alsemgeest schreef:
Ja, mijn man heeft dat dan weer totaal niet :+


Mijn ex ook totaal niet :+

Niet op een negatieve manier hoor :')
Mensen aanvoelen, sfeer proeven, sociaal gedrag... nee dat kan hij niet. Voor zijn werk heeft hij het zichzelf wel goed aangeleerd :P En met mij en andere mensen waar hij echt om geeft heeft hij het ook gelukkig wel. Maar kenissen, andere familieleden e.d. nee... die zou die zo voorbij lopen als ze staan te huilen bijvoorbeeld.
Met dieren heeft hij het wel heel erg... wat wel apart is :+

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:24

Mijn ex had het ook niet met dieren. Hij beoordeelt anderen op wat ze voor hem kunnen doen, heel veel meer niet. Maar goed, hij is autistisch dus niet goed te vergelijken.

Fritt_J
Berichten: 142
Geregistreerd: 12-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:24

Hallo TS,

Mogelijk is het al eerder genoemd (ik heb geen tijd om het na te zoeken),
maar als je geinteresseerd bent in hoe volwassenen omgaan met hoogbegaafdheid
(excuses voor deze verwoording qua hokjesdenken/spreken),
zou je hier kunnen kijken: http://www.huisvanmarcopolo.nl/

Succes met je studieopdracht,
Groetjes!