Het scheiden van werk en prive, bereikbaarheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Art_ofLiving

Re: Het scheiden van werk en prive, bereikbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:06

Ligt erg aan het soort baan denk ik, maar een beetje scheiding tussen werk en privé vind ik persoonlijk wel fijn.

Mail check ik niet buiten werktijd. Wanneer werk opbelt op een vrije dag zou ik opnemen als ik op dat moment tijd zou hebben, en zou het waarschijnlijk alleen een korte en dringende vraag zijn. Maar ik ga geen werk afmaken/grote verzoeken inwilligen in m'n vrije tijd. Facebook wel, maar daar staat toch niets bijzonders op bij mij, anders had ik het niet gedaan. Whatsapp/Facebook bepaal ik zelf wanneer ik antwoord, mocht ik op dat moment geen zin hebben dan antwoord ik gewoon niet of pas een dag later. Vrije tijd is vrije tijd. :D

Activiteiten buiten werktijd (borrels, stappen, andere uitjes) vind ik een lastige. Soms vind ik het leuk om mee te gaan, maar vaak ga ik liever iets met m'n eigen vrienden doen. Ik merk wel dat wanneer je weinig mee gaat met uitjes je toch dingen mist of het mensen opvalt dat je niet mee wilt. Toch wat sociale druk.

Ik vraag me weleens af of dit bij sommige bedrijven geen invloed heeft op je beoordeling (zeker als collega's daar input voor mogen geven). Hoe denken jullie daar over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:32

Ligt aan het soort bedrijf denk ik. Bij veel bedrijven is collegialiteit toch wel een grote factor, en als jij altijd degene bent die afgezonderd is en niet mee wil doen met de rest kan ik het me voorstellen dat je dan wat minder in de groep wordt opgenomen. Dat hoeft je functioneren niet te beperken, maar als het bedrijf van je wenst dat je meewerkt aan een leuke sfeer..
Ik deed nooit iets met mijn collega's (was een hele hechte groep maar had er niet zo veel mee) maar daar compenseerde ik weer voor door wel diensten van anderen op me te nemen als dat aan me gevraagd werd. Dat was gewoon prima.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 21:56

Nuance terugkomend op gezonde betrokkenheid en ik word betaald voor werk onder werktijden. Het ligt ook aan je functie denk ik.

Als call center medewerker zal aan het eind van een dienst makkelijker kunnen zeggen dat het einde werktijd is en volgende dienst weer beschikbaar is dan een advocaat in een fusie op zijn eind bijvoorbeeld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 22:01

Bienotje schreef:
Nuance terugkomend op gezonde betrokkenheid en ik word betaald voor werk onder werktijden. Het ligt ook aan je functie denk ik.

Als call center medewerker zal aan het eind van een dienst makkelijker kunnen zeggen dat het einde werktijd is en volgende dienst weer beschikbaar is dan een advocaat in een fusie op zijn eind bijvoorbeeld.

Tja, een advocaat verdient dan ook een bijbehorend salaris :Y)
Maar ook die hebben vakantie.
Kennis van mij is raadsheer aan het hof in Amsterdam. Keihard werken, niet van 9-5. Ook met bijpassend salaris uiteraard.
Maar een paar keer per jaar wel een aantal weken vrij, waarin diegene naar het verre buitenland vertrekt en geen werkdingen doet.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 22:04

Ik werk bij de Albert Heijn achter de kassa. Ik heb 2 collega's (leeftijdsgenoten) waar ik veel mee om ga buiten werktijd. Ook feestjes etc.
Maar ik beschouw die 2 ook als vrienden en wij kunnen het gewoon goed vinden. Met de rest van mijn collega's zou ik dat niet doen omdat ik anders bang zou zijn dat mijn leidinggevende dingen over mijn privéleven te weten zou komen.

Maar toch is dit heel anders dan een "volwassenenbaan". Toen ik bij een volksuniversiteit werkte als pr medewerker hield ik privé en werk erg gescheiden.