Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
bruintje123 schreef:Nadeel met ziek zijn is dat men vaak al mensen kunt besmetten voordat ze zich zelf ziek voelen.
Zeker als je op een kantoor of omgeving zit waar de bacillen niet de vrij ruimte hebben is het vaak toch al te laat. Ook al blijft iemand daarna wel thuis.
secricible schreef:maar dat doe je zelf toch ook als je accepteert dat migraine je een vrije dag kost? Dat is gewoon wettelijk verboden, ik snap niet dat je dat dan wel pikt...
secricible schreef:Maar TS geeft zelf aan dat ze bij een migraine-aanval in overleg met haar een snipperdag afschrijven. Dat lijkt me niet je rechten kennen.
secricible schreef:Volgens mij begrijp ik dan iets verkeerd.
TS geeft aan dat er geen wachtdagen meer zijn, dus als zij zich ziekmeld bij migraine hoort dat toch gewoon doorbetaald te worden als een ziektedag? En niet als een snipperdag, of een dag zonder doorbetaling?
secricible schreef:Volgens mij begrijp ik dan iets verkeerd.
TS geeft aan dat er geen wachtdagen meer zijn, dus als zij zich ziekmeld bij migraine hoort dat toch gewoon doorbetaald te worden als een ziektedag? En niet als een snipperdag, of een dag zonder doorbetaling?
Janine1990 schreef:secricible schreef:Volgens mij begrijp ik dan iets verkeerd.
Je moet even haar laatste zinnetje lezen in het bericht dat ze plaatste over de migraine en de snipperdagen. Volgens mij is ze niet akkoord gegaan...
jen schreef:Met een verkoudheidje blijf ik echt niet thuis, daar kan je best mee werken. Ik woon half bij m'n vriend, sta er niet ingeschreven maar naar mijn idee mag je daar gewoon uitzieken als je maar doorgeeft waar je op moment van ziekte verblijft dus daar ga ik verder niet op in. Ik heb ontzettende keelpijn, hoofdpijn, koortsaanvallen, duizelig. Voel me duf en ontzettend moe. Dit is al vanaf zondag aan de gang, ben maandag gewoon gaan werken maar voelde me hondsberoerd. Vanochtend kon ik amper m'n bed uit zo slap. Ik ben echt geen flauwe betreft werken, sta d'r vaker dat collega's zeggen waarom ben je niet thuis gebleven.
Als ik wel eens een migraine aanval heb schrijven ze een snipperdag af. Dit gaat altijd in overleg dus als ik me ziekmeld ben ik ook echt ziek. Snap dat een groot bedrijf met veel medewerkers hun ziekteverzuim zo laag mogelijk willen houden. Als ze een bedrijfsarts langssturen prima, ik val alleen over het gesprek met een leidinggevende en een case manager die geen benul hebben van medische achtergronden. Ik wil best meedenken maar ik ga geen drie kwartier reizen als ik me hondsberoerd voel om daar met twee personen een gesprek aan te gaan die eigenlijk geen bevoegdheid hebben om over mijn gezondheid te praten. Morgenvroeg nemen ze telefonisch contact op en dan zie ik wel verder. Wat betreft de snipperdagen ben ik daar niet mee akkoord gegaan.
jen schreef:Ik ga akkoord met een snipperdag met migraine omdat ik als ik als een dooie zombie op bed lig geen zin heb om tig telefoontjes te plegen met al het gezever erbij om me ziek te melden ( 2 bazen bellen, 3 collega's bellen en ook nog kantoor en weer teruggebeld worden door de case manager) Dan is het even snel een berichtje naar mijn leidinggevende en klaar. Snap dat dit ook niet de juiste gang van zaken is maar stem hier zelf mee in wat ik eigenlijk in het vervolg ook niet meer zou moeten doen. Nou worden er geen snipperdagen afgeschreven, krijg geen officiële waarschuwing en mag nog even uitzieken.
jen schreef:Ik ga akkoord met een snipperdag met migraine omdat ik als ik als een dooie zombie op bed lig geen zin heb om tig telefoontjes te plegen met al het gezever erbij om me ziek te melden ( 2 bazen bellen, 3 collega's bellen en ook nog kantoor en weer teruggebeld worden door de case manager) Dan is het even snel een berichtje naar mijn leidinggevende en klaar. Snap dat dit ook niet de juiste gang van zaken is maar stem hier zelf mee in wat ik eigenlijk in het vervolg ook niet meer zou moeten doen. Nou worden er geen snipperdagen afgeschreven, krijg geen officiële waarschuwing en mag nog even uitzieken.
bruintje123 schreef:@snoetie
Maar je hebt ook gelezen dat de koorts 3 tot 5 dagen duurt?
Ik heb een keer echt de griep gehad.
Ik ging in de ochtend nog op concours, niets aan het handje. Leuk oefen B parcourtje met jong paard gereden.
Bij de prijsuitrijking, wachtend in de kantine rook je daar frietjes en ander eten, dat beviel niet echt.
Onderweg naar huis de auto aan de kant moeten zetten om te kotsen.
Nog een paar uur later lag ik klapper tandend op de bank.
En mijn spieren wilde me niet eens omhoog houden als ik wilde lopen. Ik was echt uitgeput van op en neer naar te toilet. Eten kon ik niet, water drinken ook pas weer later.
Dat heb ik 3 dagen gehad. Ik heb werk met veel lopen. Vertel eens hoe dat dan moet?
Na die 3 dagen kon ik weer een beetje eten en weer wat rechtop zitten.
Ja ik ben toen een week thuis geweest. En dat was heel hard nodig.
En de eerste twee dagen waren sowieso wachtdagen, dus daar heeft de werkgever ook geen last van gehad.
Dat is dus griep. Grieperig is in twee dagen wel over. Ik de gek meldt me daar niet eens voor ziek.
Al ga ik daar voortaan ook anders instaan omdat de werkgevers er toch geen bal om geven wie je bent en hoe hard je ook door ploetert als je wel ziek bent dat toch niet gewaardeerd wordt.
Amaris schreef:Citaat:Dat snoetie, als uitbater van een horeca zaak, waar zeker een risicogroep over de vloer komt, mensen met griep op het werk wil hebben, is echt totaal onverantwoord! Mensen met griep zijn trouwens nog enkele dagen na het verdwijnen van de symptomen besmettelijk voor anderen. Daarnaast kan een persoon met het virus, dat doorgeven aan iemand die er niet ziek van wordt. Die persoon kan dan op zijn of haar beurt weer wel anderen ziek maken.
oohh dat had ik nog niet eens door, dat horeca de business van snoetie was.
Ik zou niet eens mijn eten willen krijgen van iemand die erboven loopt te snotteren. Brrrr....
Joltsje schreef:allemaal geregeld inmiddels?
pff jou werkgever gaat wel over het randje hoor.
officieel moeten jullie beiden werken naar een zo spoedig mogelijk herstel.
jij moet inderdaad aangeven wat je wel en niet kan en wanneer je verwacht weer hersteld te worden.
ze kunnen je uitnodigen op een gesprek, maar als je niet kan komen, kunnen ze je niet verplichten.
ze kunnen je ziekmelding niet accepteren en ongegrond vinden. de arboarts dient dit dan te objectiveren.
snoetie schreef:Amaris schreef:
lekker uit zijn verband getrokken, ik zeg namelijk nergens dat ik snotterende en zieke mensen op de werkvloer heb staan. Ik zeg alleen dat de"griep" zoals ik die ken, dat je daar geen 3 weken mee thuis hoeft te blijven. Besmettingsgevaar schuilt overal, dan kun je jezelf beter in een glazen kooi opsluiten. Ik denk dat ik in mijn functie best kan beoordelen wanneer een iemand een potentieel gevaar veroorzaakt voor zichzelf, gasten en collega's. De zaak staat niet voor niets op 3x groen bij de voedsel en warenautoriteit![]()
En die opmerking over dat ze zich maar een paar dagen extra moeten ziekmelden; dat is juist hetgene waar ik op doel, maar dat spreekt voor zich. dan ben je gewoon een profiteur.
Overigens heb ik ook niet gezegd dat mijn personeel zich 2x per jaar ziekmeldt met de griep, dat was een suggestieve opmerking maar is waarschijnlijk anders opgevat:) We verstrekken zelfs dagelijks groenten en fruit onder het personeel, juist zodat niemand iets te kort komt.
Snipperdagen opnemen tijdens je eerste ziektedagen ipv wachtdagen is alleen toegestaan wanneer het in je contract of cao staat, anders hoef je hier niet mee akkoord te gaan.Het wordt een ander verhaal als je het hebt over wachtdagen, en je liever geen loon misloopt maar dat is eigen keuze. Overigens geldt een wachtdag alleen, als je je niet binnen 4 weken ziekmeldt met dezelfde ziekte. Dan hoef je namelijk niet nog eens een wachtdag in te leveren.