Wat is slim om te doen? (Studie)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:15

verootjoo schreef:
REnD schreef:
Ouders willen mij gewoon op paardenhouderij en -sport mbo hebben en daarna mn paravetrinair mbo, en dan hbo met dieren doen :)

Dan ga je dat toch gewoon doen? Waarom je vragen dan nog hier? :evaw:

_/-\o_

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 23:31

REnD schreef:
maar stel ik ga mbo doen. want iedereen hier is zivan ga je havo doen. maar ik ga wss mbo doen. Wat zou ik dan doen? dat was mijn vraag. nirt of ik op havo moes blijve

Er zijn ook een boel voorstanders voor je mbo plan. Lees nog even mijn posts door en van de rest die je hierover tips geven.

Marsu

Re: Wat is slim om te doen? (Studie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:12

mbo is het punt niet, maar je opleidingskeuzes geven geen toekomst op een daadwerkelijke baan.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 12:56

Ik las dat iemand het over faalangst had, maar mijn ouders willen mij niet geloven dus kan er moeilijk iets mee. -O-

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:58

REnD, ik lees in je profiel dat je 13 bent? Klopt dit? Want zo ja, lijkt het me helemaal niet reëel om nu naar een mbo-opleiding te gaan.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 13:03

Over 2 weken 14 ja.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:10

Als ik jou was zou ik gewoon een mbo opleiding gaan doen, je hebt duidelijk geen zin om je havo diploma te halen. Maar dan zou ik wel een opleiding kiezen waarmee je ook een baan kunt krijgen. Lijkt apothekersassistente ofzo je niet leuk? Bijna 100% baangarantie

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:24

Ik zou eerst je VMBO tl gaan halen. Als je nu al zo tegen de Havo aanhikt dan wordt de bovenbouw niet leuk. Zeker niet onmogelijk, maar dat wordt ontzettend hard knokken en als ik zo je berichten lees is dat niet jouw ding. Is ook niet erg ;).
Maar vanwege je leeftijd zou ik nu zeker nog geen mbo gaan doen. Daarnaast is het papiertje ook belangrijk, stel er gebeurt iets waardoor die mbo niet lukt? Dan heb je 0 diploma. Daarbij geeft vmbo jou ook nog even de mogelijkheid om na te denken wat je precies wilt gaan doen.
Nu lijkt het allemaal wel niks, maar dat had ik ook toen ik 13 was, dat komt vanzelf als je meer ervaringen tegenkomt.

en ik ben er ook over eens dat een paardgerelateerde opleiding zonde van je tijd is.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:25

Ik heb toen ik van de havo kwam ook een keus gemaakt waar ik nu spijt van heb. Ik wilde dierverzorging doen! En dat heb ik gedaan,versneld in 2 jaar ipv 4. Toen heb ik 3 jaar in de dieren gewerkt , maar het is hard werken en amper een cent verdienen...

Ik heb destijds besloten weer te gaan studeren, gelukkig. Nu ben ik bijna klaar met mijn hbo opleiding en is mijn toekomst veel zekerder.

Dieren/ paarden opleidingen lijken leuk, maar echt meid als je al aan de bak komt is het zwaar werk voor bijna niks. Ik denk dat er vast andere MBO opleidingen zijn die goed bij je passen met meer zekerheid :). Op school kunnen ze je vast wel wat info geven over verschillende opleidingen. Wat je uiteindelijk doet is je eigen keus natuurlijk, maar denk er wel goed overna anders heb je straks net als ik spijt :)

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:59

Ik dank mijn ouders en decaan nog elke dag dat ze mij verboden hebben om de paarden/dieren in te gaan. Uiteindelijk heb ik vanaf havo 3 de overstap naar de toenmalige mavo 4 gemaakt (omdat ik niet wist welke opleiding ik wilde gaan doen), daarna overgestapt naar een vrij brede mbo opleiding, vervolgens naar het hbo en als laatste de uni. We moeten tegenwoordig nog lang doorwerken, dus ik ben blij dat ik die route heb gedaan. Met name op het hbo was ik veel volwassener dan de meesten die van de havo kwamen, dat heeft mij wel echt een voorsprong gegeven. Daarnaast had ik veel tijd om paarden als hobby te hebben :D omdat ik eigenlijk nergens voor hoefde te leren.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:20

Ik begrijp dat je met bijna 14 graag met dieren wil werken. Want ze zijn zo lief schattig en als ze ziek zijn mag jij onderdeel zijn van het genezingsproces. Allemaal blije mensen om je heen.

Maar bedenk ook dat er ook andere zaken zijn. Na narcose komt er bij honden vaak iets uit aan de achter en voorkant. Wat iemand op moet ruimen. Vaak moet er ook een andere keuze gemaakt worden en is het spuitje nodig om ze uit hun leiden te verlossen.
Het resultaat van een operatie is mooi. Maar kun je de operatie op zich ook aan.

Daarnaast zoals vele hier zeggen is verzorgen ook uitmesten van hokken en stallen en poetsen.

Ik zelf dacht ook dat leren van ondergeschikt belang was. En dat het allemaal wel goed zou komen.
Nu is het ook wel goed gekomen. Maar na alle opleidingen en cursussen die ik naast het werk heb gedaan, denk ik toch vaak. Wat als ik toen wat meer mijn best had gedaan. Dan had ik dit vele jaren eerder gehad.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:32

Maar als 14 jarige naar een mbo-opleiding is echt niet goed voor je ontwikkeling. (ik vraag me af of ze je accepteren := )
Daarnaast moet je in de praktijk gaan werken.
Als voorbeeld: mijn mbo-opleiding was Apothekersassistente.
Ik denk dat geen enkele apotheek een 14 jarige achter de balie laat staan..
Je zit ook met studenten in de klas vanaf 16 jaar, soms zelfs boven de 25. Deze mensen zijn heel ergens anders mee bezig dan jij. En dat is maar goed ook. Want jij bent nog een kind en daar moet je vooral nog lekker van genieten ;)

Ik zou om eens te proeven van het vak in je vakantie een stage gaan doen of een dag meelopen.
Na mijn stage in de vierde klas bij een dierenarts was ik wel genezen: ik bleek helemaal niet tegen bloed te kunnen.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:35

Mag dat überhaupt wel inderdaad? Want je moet 40 uur stage lopen in de week, en in het geval van doktersassistente bij mij, en dus ook apothekers, is dat al in het eerste jaar. Volgens mij mag je dat nog helemaal niet met 14

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 14:56

ja barneveld zegt me aantenemen met 14. en heb al stage gelopen in het vak :')

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:11

Neem het aan van iemand die een paarden opleiding heeft gedaan. Doe eerst havo of een brede mbo opleiding voordat je de paarden ingaat. Het is echt poedersuiker zwaar werk. Heb nu 10 jaar na mijn opleiding echt spijt van mijn keuze. Maar om mij op dit moment om te scholen kost minimaal 5.000 euro. Wat ik voor een groot deel zelf moet ophoesten.

Ik heb de volgende route genomen; VMBO TL-landbouw - MBO niveau 4 Paardenhouderij Management (en nee ik wil ook geen bedrijfsleider worden maar daar leerde je het meest) en MBO niveau 3 Allround Stalmedewerker gedaan. Kreeg nog een mogelijkheid om op havo niveau een paardenopleiding te doen maar aangezien ik geen studie hoofd ben heb ik dat afgeslagen. Heel veel geleerd en veel plezier gehad tijdens de opleiding maar heb er echt spijt van. Ik werk nu minimaal in de paarden en kom nergens anders aan de slag omdat ik te veel in 1 richting ben opgeleid. De markt zit pot en pot dicht en er komen steeds hoger opleiden op de markt die het overnemen van MBO opgeleide mensen.

Had echt 100x liever een goed betaalde baan willen hebben met paarden als hobby dan nu alle eindtjes aan elkaar knopen. Ik werk namelijk voor minimumloon en bij een ander bedrijf op vrijwillergsbasis (inclusief de lage betaling)

Vreemd dat barneveld dat doet en dat je al een stage hebt gelopen. Vakantiekrachten moeten hier minimaal

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:18

Volgens mij is er ontzettend weinig werk in de paarden/dierenwereld.
Een vriendin van vroeger heeft ook paraveternair gedaan, geen werk. toch maar door gaan leren op HBO. Nu werkt ze bij een stichting voor honden en de ontwikkeling van de hersenen. maar geloof me dat dat niet kostendekkend betaald om een huis van te onderhouden.

Ik zou kijken naar een baan waar wel werk in te vinden is.
Paardenopleidingen zijn leuk, als je kruiwagens hebt in die wereld (dus bekenden die jou een baan in hun bedrijf kunnen aanbieden) of veel geld.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:19

Hoef je niet :') bij te zetten hoor, ik geloof dat ik al ietsje meer ervaring heb dan jij wat dat betreft. Je mag namelijk pas vanaf bepaalde leeftijden volgens bepaalde tijden en duur werken. En die stage is dat een officiële beroepsmatige stage van 38/40 uur per week of zo'n maatschappelijk iets? Gewoon een dagje of paar dagen mee kijken noemen sommigen tegenwoordig ook al 'stage' namelijk

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 15:20

minimaal?. ja sorry was verkeerd getikt

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 15:22

nee ik moest 40 uur helpn op stal (25 met school en derest heb ik zelf gedaan om te kijken of ik het leuk werk vond). mesten. vegen. helpen met lessen. paarden losgooien. voeren
Laatst bijgewerkt door Trui op 12-12-16 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:22

Ik zal het eens navragen bij een klasgenoot die op Groenhorst werkt. :o
Ze kunnen je wel toelaten (wat ik me niet kan voorstellen) maar bedenk zelf even of dat slim is.
Gek dat je ouders daar achter staan..
Ik geef momenteel les op het vmbo en 14 jarige zitten in klas 2. Die horen niet op een mbo thuis.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 15:24

gek. de voorlichtingen op de beurs 'lieten me wel toe'

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:24

Op stallen nemen ze het daar niet zo nauw mee nee, die regeltjes. Ik blijf het vreemd vinden, als 14-jarige toelaten op een mbo. Een jaartje extra vmbo doet je meer goed denk ik, ik heb het gevoel dat dit een keuze is uit 'paniek', ik weet niks anders, ik wil niks anders, ik kan de havo niet...

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 15:27

Santigo_ schreef:
Op stallen nemen ze het daar niet zo nauw mee nee, die regeltjes. Ik blijf het vreemd vinden, als 14-jarige toelaten op een mbo. Een jaartje extra vmbo doet je meer goed denk ik, ik heb het gevoel dat dit een keuze is uit 'paniek', ik weet niks anders, ik wil niks anders, ik kan de havo niet...

tis wel een mqnege

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:29

Zoals eerder vermeld ben ik het er mee eens dat de paardenopleidingen qua baangarante ed niet de beste keuze zijn. Anderzijds; TS is nog zó jong. Zou het niet fijn zijn om eerst een leuk opleiding te doen, plezier in het leren terug te vinden en wat op te groeien, en dan pas een 'serieuze' opleiding te kiezen in de richting van een baan die ze later wil doen?
Als ze de eerste opleiding netjes op tijd afrond is ze nog pas 17/18 als ze aan de tweede begint. Als haar ouders en zijzelf geen probleem hebben met de financiering daarvan is dat misschien nog niet zo'n gekke keuze :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:29

REnD schreef:
nee ik moest 40 uur helpn op stal. mesten. vegen. helpen met lessen. paarden losgooien. voeren

Dat mag wettelijk geeneens op jouw leeftijd.
Jij mag alleen stage lopen als er iemand continu bij is (dus nooit alleen aan het werk).
Ook mag je geen zwaar en gevaarlijk werk doen (dus geen stallen mesten, geen hooibalen sjouwen en geen paarden alleen naar de wei/paddock brengen).
Een officieel stagebedrijf mag jou alleen maar laten werken met zeer beperkte regels, waardoor zij liever iemand van 16 jaar en ouder nemen.

Citaat:
Verboden werkzaamheden

Kinderen van 13 en 14 jaar mogen niet:

werken in een fabriek;
werken met of in de omgeving van machines;
werken met gevaarlijke en/of giftige stoffen;
dingen tillen die zwaarder zijn dan 10 kilo;
dingen duwen of trekken van meer dan 20 kilo;
achter de kassa werken;
vrachtwagens laden of lossen;
zelf kranten bezorgen (helpen bij het verspreiden van folders en huis-aan-huisbladen mag wel);
werken in de horeca als daar alcohol wordt geserveerd.