Lenen bij Duo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 22:34

tita schreef:
Ik ga iets stoms zeggen

Sluit een krediet af van max 25000€ pak daar alleen geld van wat je mist aan einde van de week.
Eet paar x pw bij je ouders?

Breek met je ex..... Hij betaald niks heeft niks bij jou te zoeken zomaar in huis

De enige leenverstrekkers die TS een lening zullen bieden vragen daar zoveel rente voor dat ze straks in de bijstand zit.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 22:39

Ik kan hier nog best een beetje pissig om worden :o
Je leeft zo'n beetje op het geld van je medemens en komt dan miepen dat je niet genoeg hebt...
Absoluut top dat je aan je toekomst werkt, echter verpest je dit snel met je instelling dat lenen de oplossing is. Zonde.
Genoeg te besparen waar gelukkig al aardig wat tips over zijn gegeven. Succes!

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:53

Als je nu al niet rond kunt komen, moet je zeker geen doorlopend krediet afsluiten (of het nou kan of niet). Je moet eerst zorgen dat je uitgaven overeenkomen met je inkomen. Ts. zal zich moeten aanpassen, zoals auto de deur uit of stoppen met roken. Je adviseert toch geen krediet omdat iemand zijn peuken anders niet kan betalen! Anders heb je grote kans dat Ts. dieper in de problemen komt. Hoe meer je hebt, hoe meer je uitgeeft...

Anoniem

Re: Lenen bij Duo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:02

Ik zal begingen met de auto te verkopen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:30

TS: ik vind dat je behoorlijk moedig bent en al een heel end gekomen bent in het opbouwen van je leven en van je dochter. Het lijkt me geen makkelijke positie om in te zijn.
Ik vind sommige kritieken dan ook wel erg zwaar: zo makkelijk is het nou ook weer niet om alles perfect te doen als je nog maar 19 bent en vanaf je 15e uit huis bent. Geeft ook niks, stapje voor stapje.

Er zijn inderdaad wel dingen waar ik denk dat besparing op mogelijk is, en dat scheelt al wat. Telefoon, tv en internet zijn prima dingen om op te bezuinigen. Ze hoeven niet helemaal weg, maar kunnen wellicht wel op een aantal manieren minder. Heeft je opleiding geen wifi of surfspot ofzo? Dan kun je wellicht je dataverbruik makkelijk terugbrengen. Whatsapp kost verder weinig data, dus contact onderhouden kan ook goed op weinig.

Roken: altijd een lastig punt omdat ik gezien heb hoe moeilijk het is om te stoppen voor sommige mensen, maar in hoeverre is verminderen een optie? Zelf rollen en de goedkoopste shag in tonnetjes kopen?

Bij de auto kan ik me ook goed voorstellen dat je die juist met kind niet op kunt geven. In je eentje tijd kwijt zijn aan het ov is niet zo erg - maar als je een kind hebt is dat wel anders. Je hebt dan vaak ook meer spullen nodig en rondreizen via verschillende locaties (bv van school naar boodschappen naar de opvang naar huis) is met het ov meestal niet goed te doen.
Maar ook daar is misschien wel te bezuinigen: is de auto zelf goedkoop, of in te ruilen voor een goedkopere + zuinigere auto? Scheelt het als je bepaalde dingen niet doet, en dus minder benzine verbruikt? Zijn er anderen in je omgeving die bv ook naar school moeten en die wel mee willen rijden en een deel van de benzine betalen? Zijn er mogelijkheden om een goedkopere verzekering te nemen?

Dan zou ik zeker nog proberen om de situatie met je ex beter te begrenzen. Het is niet ok dat hij wel bij jou komt en jouw eten opeet terwijl hij niets bijdraagt in onderhoud. Zet eens rustig op een rijtje hoe je denkt dat jullie contact er wel uit moet zien. Bv dat hij belt en een afspraak maakt om te komen (als je nog contact wilt.) Dat hij zijn spullen voor een bepaald moment uit huis moet halen. Dat hij zijn sleutel inlevert (en/of jij een ander slot neemt.) Dat zijn spullen in de berging staan waar hij wel bij kan, maar niet meer in huis zodat hij niet bij jouw spullen kan. Dat je alle contact verbreekt of niet. Het is jouw huis en jouw leven, dus jij mag de regels opstellen.
Dan, als je een beetje een idee hebt waarvan je denkt dat het voor jou haalbaar is, kun je dat ook met hem bespreken, bij voorkeur zo rustig en duidelijk mogelijk. "Dit werkt niet voor mij, je mag vanaf nu wel je dochter zien als je vooraf een afspraak maakt, maar niet onaangekondigd binnenvallen."
Als je iemand in de buurt hebt die je vertrouwt (liefst iemand die wat ouder is dan jullie) kan die misschien bij het gesprek aanwezig zijn.

Langsgaan bij de voedselbank kan ook helpen, zowel zodat je op korte termijn eten en wellicht luiers hebt (daarin helpen ze soms ook), maar ook omdat ze vaak wel mensen weten die een tijdje mee willen kijken, of welke stappen je nog meer kunt zetten.

Je kunt dit uiteraard niet allemaal in 1 dag oplossen. Begin met een paar kleine, haalbare zaken, en pak daarna steeds iets erbij. En iedere stap is er 1 :j

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:50

Je weet hopelijk dat je zo'n lening ook weer terug moet betalen? En dat je dus beter kan kijken waar kan ik op besparen i.p.v. Waar kan ik nog meer lenen. Als ik het nu bekijk wat je allemaal binnen krijgt... pfoe dan mag je al in je handjes klappen. Verder valt het me op dat je niet in gaat op het verhaal of je ook inkomsten krijgt vanuit je nagelklanten. Of ik moet er overheen gelezen hebben. Als je daar ook nog inkomsten van hebt heb je eigenlijk niet te klagen en zou je eens moeten gaan kijken waar je kan besparen i.p.v waar je meer geld kan weg halen. Als je straks werkende bent zul je het ook met je loon en toeslagen moeten doen. Dan heb je geen DUO die je even extra kan sponsoren. Dan zul je het toch echt moeten doen met wat je per maand binnen krijgt. En dat is nu al behoorlijk wat. Ga eens denken in mogelijkheden en niet in beperkingen. Er valt heus nog te sleutelen en te besparen op kosten. Zoek dat eens uit. Een voorbeeld: wij betalen onze auto verzekering per half jaar. Dit is op jaarbasis per auto ongeveer 100 euro die wij besparen. Ziggo, dat kinderpakket, zeg dat eens op, via WiFi op YouTube zijn zat kinder tekenfilmserie te vinden. Is per maand misschien iets van 7 euro misschien maar op jaarbasis is dat toch 84 euro.
Besef dat wat je nu leent je straks terug moet betalen en je dus ook minder van je eigen inkomen kan besteden in verband met terug betalen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:03

ik snap serieus niet dat TS even 12.000 betaald voor een kappers opleiding................

Waarom ben je geen reguliere opleiding gaan doen? wat is de reden (en niet zeggen hij duurt langer want zoveel langer ook niet dat je het kunt rechtvaardigen om zo'n bedrag uit te geven).

Daarnaast vader laten meebetalen...zelfs met een minimum bijstands inkomen is die verplichting er.
Overigens snap ik niet maar dat is een andere discussie dat je ene kind neemt met zo'n vader figuur omdat het altijd al moeizaam met hem ging en daarnaast blijkbaar al niet eens financieel voor je zelf kunt zorgen.

Je moet prioriteiten stellen een dure prive opleiding is geen prioriteit! evenals dat extra dure ziggo ding etc..en je rijd ook nog een auto.

Je wilt veel luxe maar zelf er iets voor doen ho maar...alles : ja maar...

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:24

studiemiep schreef:
ik snap serieus niet dat TS even 12.000 betaald voor een kappers opleiding................

Waarom ben je geen reguliere opleiding gaan doen? wat is de reden (en niet zeggen hij duurt langer want zoveel langer ook niet dat je het kunt rechtvaardigen om zo'n bedrag uit te geven).

Daarnaast vader laten meebetalen...zelfs met een minimum bijstands inkomen is die verplichting er.
Overigens snap ik niet maar dat is een andere discussie dat je ene kind neemt met zo'n vader figuur omdat het altijd al moeizaam met hem ging en daarnaast blijkbaar al niet eens financieel voor je zelf kunt zorgen.

Je moet prioriteiten stellen een dure prive opleiding is geen prioriteit! evenals dat extra dure ziggo ding etc..en je rijd ook nog een auto.

Je wilt veel luxe maar zelf er iets voor doen ho maar...alles : ja maar...

Dat is niet helemaal waar. Ik heb toevallig voor 2 maanden geleden van een rechter gehoord, dat als je te weinig te besteden hebt of schulden hebt, je een nihil stelling kunt aanvragen en je als partner met kind dus kunt fluiten naar je geld. Gezien t feit dat vaders in de bijstand zit, zo'n €700,- pm heeft en daar alles vanaf moet, denk ik dat er weinig overblijft voor zn kind...dus hoeft ie niet te betalen, hoe krom dat ook is.

Daarnaast moet je als je samen een kind hebt een ouderschapsplan opstellen waarin zaken als alimentatie zijn opgenomen. Als je samen er niet uit komt, zal dit toch via een advocaat moeten gebeuren waarbij je in ieder geval je eigen bijdrage hebt.
Dus 'even' alimentatie of iets anders eisen van de vader, is niet zomaar even gedaan

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:29

Poe, vind dat sommigen wel erg hard oordelen.

TS kan absoluut besparen en zaken veranderen.

Maar we praten wel over een jong volwassen studente, met een kind, welke haar best doet om een toekomst op te bouwen. TS zal niet voor haar lol op haar 15e uit huis zijn gegaan.

Dat ze daarbij niet heel handige keuzes maakt mag gemeld worden maar de TS verwijten dat ze een kind neemt met haar partner vind ik niet netjes, je weet niet wat er achter zit....

Dat TS teert op de zak van een ander vind ik ook een botte uitspraak. Dat doen alle studenten die lenen bij DUO en een stufi krijgen, zo zit de zorgstaat NL in elkaar.

Vader laten meebetalen is leuk, maar als hij dat niet doet (minimum is trouwens 50 euro per maand, dat is niet veel!) dan kan je beslag laten leggen, maar alleen over de laatste 6 maand. Dus alles daarvoor is al weer vervallen. Ook al heb je het recht betekend nog niet dat je het krijgt. Helaas in mijn naaste omgeving hier een schrijnend voorbeeld van.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:23

Sloten vervangen en zn rommel op de stoep zetten
Als die loser niks bij draagt masr wel je boodschappen op eet dan liever kwijt dan rijk

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:08

Ik lees steeds meer reacties over voedselbank, maar heeft ze hier niet een te hoog inkomen voor?
Er zijn mensen die met minder moeten doen, en niet eens in aanmerking komen voor de voedselbank..

Dat stoppen met roken moeilijk is, vind ik bullshit als je 19 jaar bent. Als je nou al 30 jaar rookt..
Zelf heb ik ook 4 jaar gerookt, en ben gestopt zonder enige moeite.

Ik heb meer het idee dat de ts dacht dat iemand hier een heel simpele oplossing zou hebben voor haar probleem, zonder dat ze ergens op hoeft te bezuinigen of ook maar iets aan haar leefstijl hoeft te veranderen.

En hard oordelen? Natuurlijk is het niet makkelijk om alleenstaand moeder te zijn, en voor alle kosten op te moeten draaien. Maar er zijn écht mensen die bijna niks krijgen en het er ook maar gewoon mee moeten doen.
TS kan eventueel nog bijbeunen met het knippen zoals ik al eerder had aangegeven in de avond uren als haar kindje ligt te slapen. Ook dat kunnen veel andere niet.

Waar een wil is, is een weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:14

Ts, ik zie je alleen maar zeggen wat je niet kunt, ga eens kijken wat er wel mogelijk is. Bel met de gemeente, bel met het DUO. Ga op zoek naar oplossingen, want die zijn er vast wel.
En met de vader van je kind, ik zou lekker zijn spullen meegeven en de sleutel laten inleveren. Dit alles in het kader van bezuinigen.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:23

shilady schreef:
Sloten vervangen en zn rommel op de stoep zetten
Als die loser niks bij draagt masr wel je boodschappen op eet dan liever kwijt dan rijk

Dit advies kunnen we niet vaak genoeg herhalen.

lein82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:54

Inderdaad zorgen dat je ex niet meer bij jou komt eten.

Verder zie ik al een paar keer de tip dat er te besparen valt op de kinderopvang, maar op het moment dat die kosten dalen, krijg je ook minder toeslag, dus daar valt weinig tot geen winst in te behalen.

Ik denk dat je het echt moet zoeken in de dagelijkse dingen, kijk naar aanbiedingen, kook desnoods vooruit en doe dit in de vriezer als er iets in de aanbieding is. Ik heb altijd zelf gekookt voor mijn zoontje, dat scheelt ook veel geld.

Ik hoop dat je het redt, maar ik zou proberen om te voorkomen dat je extra moet lenen.

Ik heb zelf langere tijd met veel minder rond moeten komen, ook met een kind en een ex die weigerde te betalen (nog steeds). Mocht je meer tips willen, mijn pb staat open.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:34

Hoe gaat het nu TS?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:56

Ts is al 5 dagen niet meer online geweest en ik denk ook niet dat ze nog zal reageren eigenlijk.