Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:01

fransje23 schreef:
pol1 schreef:
Maar paard is er voor de hobby en t bijbehorende verdriet ook dus denk toch voor eigen rekening en dat = dus vrije dag nemen..

Deze een soortgelijke opmerkingen wil ik ook nog wel even op in gaan.

Als jij van je paard valt (je hobby) en je raakt daardoor blijvend invalide moet je het dan ook de rest van je leven zonder inkomen stellen? Vrije dagen zijn natuurlijk op na een periode ;)
Is een hersenschudding door een val dan wel reden om je ziek te melden? Je valt van een ladder bij het schilderen van je huis? Privé dus ook voor eigen rekening?

Val je van je paard en ben je blijvend invalide dan is dat erg vervelend voor je. De werkgever is hiervoor verzekerd (althans de meesten) na een periode van ik meen 2 jaar (?) zal je ontslagen worden. Dan krijg je een arbeidsongeschiktheids uitkering.

Een hersenschudding is medisch en is reden genoeg.

Flikker je van de ladder en breek je je been dan is het medisch.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 22:01

chanel1985 schreef:
fransje23 schreef:
Probleem is natuurlijk ook dat iedereen anders reageert in zo een situatie. Min paard betekend heel veel voor mij en lag mij erg na aan het hart. Zal niet zeggen dat het voelt als een naast familielid verliezen maar wel als het verlies van een zeer goede vriendin.

Dat je niet in staat was om te werken geloof ik zo maar waarom niet gewoon een dagje vrij vragen? Aangezien je zelf aangeeft dat dat nooit geen probleem is bij het bedrijf dat je werkt?

Omdat ik mij gezien mijn klachten daadwerkelijk ziek voelde. :)
Ik was niet alleen moe of gewoon af en toe even huilen. Ik was naast bek af ook volledig ingestort met barstende hoofdpijn, misselijk, rillingen en enorme huilbuien. In mijn opinie verdiend dat wel het label ziek.

dromertje2

Re: Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:03

Moeten jullie dan niet daar de dokter ofzo om in orde te zijn voor je werk?

In België is het de opinie van een dokter die bepaald of je ziek genoeg bent om thuis te blijven.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:04

robert45 schreef:
fransje23 schreef:

Deze een soortgelijke opmerkingen wil ik ook nog wel even op in gaan.

Als jij van je paard valt (je hobby) en je raakt daardoor blijvend invalide moet je het dan ook de rest van je leven zonder inkomen stellen? Vrije dagen zijn natuurlijk op na een periode ;)
Is een hersenschudding door een val dan wel reden om je ziek te melden? Je valt van een ladder bij het schilderen van je huis? Privé dus ook voor eigen rekening?

Val je van je paard en ben je blijvend invalide dan is dat erg vervelend voor je. De werkgever is hiervoor verzekerd (althans de meesten) na een periode van ik meen 2 jaar (?) zal je ontslagen worden. Dan krijg je een arbeidsongeschiktheids uitkering.

Psychische klachten zijn ook medisch.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 22:04

robert45 schreef:

Ben ik allemaal met je eens maar als je die quote die ik aanhaal lees zou dat allemaal niet op gaan. Is veroorzaakt door een hobby of privé dus voor eigen rekening.

Lees maar:
pol1 schreef:
Maar paard is er voor de hobby en t bijbehorende verdriet ook dus denk toch voor eigen rekening en dat = dus vrije dag nemen..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:04

Bij ons op het werk zijn ze best streng daar in.
Thuisblijven als je ziek bent...alleen als je lichamelijk niet anders kan.
Anders zover mogelijk wel op het werk komen, op AT basis.
Desnoods zit je er 2 uurtjes en ga je weer naar huis.

Ons afdelingshoofd heeft zelf pas geleden nog iemand van huis gehaald, ha ha. :D
Die mocht niet autorijden door een operatie en had geen vervoer, toen heeft het hoofd haar gewoon thuis opgehaald en iemand anders heeft haar thuis gebracht.
Toen moest die collega zelfs met behulp van alle collega's zorgen dat ze gehaald en gebracht werd voor een paar weken lang.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:05

Voor iedereen die het normaal vind dat je voor het overlijden een dag ziekte meld.

Stel jullie zijn werkgever. Je wil uiteraard een boterham verdienen en je personeel is er in eerste plaats om geld aan te verdienen.

Nu meldt iemand zich ziek en het blijkt dat het dus geen ziekte is maar een huisdier die overleden is. Zeggen jullie dan allemaal van ach die 100 of meer die het mij gekost heeft die dag dat boeit mij niet? Of zeg je van erg vervelend allemaal maar neem maar een vrije dag. Het is al erg coulant dat je een vrije dag krijgt maar ik betaal het niet?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 22:06

chanel1985 schreef:

In België is het de opinie van een dokter die bepaald of je ziek genoeg bent om thuis te blijven.

Nee dat hoeft in Nederland niet. Hier moet je je ziek melden bij je werkgever en die kan als hij twijfelt een bedrijfs/arboarts inschakelen om te laten controleren of je daadwerkelijk ziek bent.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:06

Thats_Me schreef:
Daphara mensen kunnen zo in shock zijn door een ruzie, plotselinge einde van een relatie, scheiding etc dat ze toch echt te ziek zijn om te werken en een ziekmelding volkomen op zijn plaats is. Als je alleen maar voor je uit kunt staren en volkomen ingestort bent dan kun je echt niet werken hoe graag je misschien zou willen. Er zijn ook mensen die zich dan juist op het werk storten voor de afleiding. Iedereen is anders en reageert ook anders.

Ik mag hopen dat je nooit zelf in zon situatie komt dan piep je wel anders en krijg je juist respect voor mensen die zich durven ziek te melden in zon situatie. Het is heel moeilijk om even pas op de plaats te maken aangezien het in onze maatschappij taboe is. Ook al is het heel normaal menselijk gedrag.

Ik piep wel anders dan? Pardon? Je doet nogal een aanname!
Als je goed had opgelet, dan had je in mijn eerste post in dit topic gelezen dat ik wel degelijk hetzelfde heb meegemaakt en dat de HA mijn plat heeft moeten spuiten omdat ik hysterisch wakker werd elke keer.
Maar gelijk na het overlijden van mijn paard had ik mijn Teamleider al gebeld en in goed overleg vrij genomen voor de rest van de week, hij had er alle respect voor. Ik was op dat moment al extra vrij, omdat ik dag en nacht veel moest lopen met het paard. Na 4 dagen overleed hij als nog en mijn wereld stortte in. Ja, ik weeg hoe het is, hoe het voelt, hoe je helemaal kapot kunt zijn.

Toch blijf ik er bij dat je niet ziek bent, alleen emotioneel niet in staat om te werken.

Als een 1e graads familie lid overlijdt dan kun je in een zelfde staat zijn, dan neem je ook gewoon vrij, de CAO voorziet hier (als het goed is) gewoon in. Geen werkgever die dat weigert en geen werknemer die zich ziek meld zodra ze het nieuws krijgen. Helaas voorziet de CAO niet voor andere gevallen waarbij iemand zich even *** voelt. Maar dat is geen reden je ziek te melden, wel om vrij te nemen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:08

Ik ben zelf leidinggevende en zal er zeker iets mee doen wanneer een werknemer zich meldt bij mij met de reden die de TS aan geeft. Maar ik zal je dan niet direct ziek melden... er zijn meerdere mogelijkheden, calamiteiten verlof, verlof bijzondere omstandigheden, onbetaald verlof of vakantie.
Ben je echt letterlijk ziek ervan en ligt een depressie op de loer zullen we altijd samen verder kijken en indien nodig tot ziekmelden overgaan. Maar tot die tijd zal ik eerst de andere opties doorlopen. Want behalve dat het voor het bedrijf niet fijn is (ziek/vakantie oid maakt voor vervanging niet eens uit. Moet in beide gevallen geregeld worden). Is een ziekmelding uiteindelijk voor een werknemer in zijn of haar dossier ook altijd een ziekmelding. Heb je er 3 of meer volgt er vaak een gesprek e.d. ook als het allemaal klopt, en ook zeker allemaal 100% geloofd wordt. Ook al kan je er niets aan doen, het staat nooit goed op je dossier en ook voor de werknemer is het uiteindelijk beter om zo min mogelijk ziekmeldingen te hebben.

En ja... ook ik weet hoe het is om een dier, paard, familie, vrienden en vader op zeer jonge leeftijd te moeten verliezen... en heb daar ook erg veel pijn door gehad. Maar uiteindelijk ben ik altijd wel blij geweest met de regelingen die ik heb kunnen maken met mijn werkgevers en het 0% ziekteverzuim die ik gehouden heb :+
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 31-08-16 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:08

fransje23 schreef:
chanel1985 schreef:

Nee dat hoeft in Nederland niet. Hier moet je je ziek melden bij je werkgever en die kan als hij twijfelt een bedrijfs/arboarts inschakelen om te laten controleren of je daadwerkelijk ziek bent.

Ah, dat is wel makkelijk :D

Hier is het zelfs vaak zo dat je een briefje moet hebben en dat het bedrijf een controlearts kan sturen die komt beoordelen of het briefje wel correct is. En het zonodig overrulen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:09

Tieneke als je psychische problemen hebt dan neem ik aan dat daar ook onderzoek naar gedaan is? Melden dat je een depressie hebt is niet voldoende.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:09

c_alsemgeest schreef:
Ik ben zelf leidinggevende en zal er zeker iets mee doen wanneer een werknemer zich meldt bij mij met de reden die de TS aan geeft. Maar ik zal je dan niet direct ziek melden... er zijn meerdere mogelijkheden, calamiteiten verlof, verlof bijzondere omstandigheden, onbetaald verlof of vakantie.
Ben je echt letterlijk ziek ervan en ligt een depressie op de loer zullen we altijd samen verder kijken en indien nodig tot ziekmelden overgaan. Maar tot die tijd zal ik eerst de andere opties doorlopen. Want behalve dat het voor het bedrijf niet fijn is (ziek/vakantie oid maakt voor vervanging niet eens uit. Moet in beide gevallen geregeld worden). Is een ziekmelding uiteindelijk voor een werknemer in zijn of haar dossier ook altijd een ziekmelding. Heb je er 3 of meer volgt er vaak een gesprek e.d. ook als het allemaal klopt, en ook zeker allemaal 100% geloofd wordt. Ook al kan je er niets aan doen, het staat nooit goed op je dossier en ook voor de werknemer is het uiteindelijk beter om zo min mogelijk ziekmeldingen te hebben.

Precies!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 22:09

robert45 schreef:
Nu meldt iemand zich ziek en het blijkt dat het dus geen ziekte is maar een huisdier die overleden is.

Het was niet maar een huisdier wat is overleden.. -O- Vooral die maar..
Als ik het zo simpel had ervaren had ik mij dus inderdaad niet ziek gemeld en waarschijnlijk ook geen vrij genomen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:11

robert45 schreef:
Voor iedereen die het normaal vind dat je voor het overlijden een dag ziekte meld.

Stel jullie zijn werkgever. Je wil uiteraard een boterham verdienen en je personeel is er in eerste plaats om geld aan te verdienen.

Nu meldt iemand zich ziek en het blijkt dat het dus geen ziekte is maar een huisdier die overleden is. Zeggen jullie dan allemaal van ach die 100 of meer die het mij gekost heeft die dag dat boeit mij niet? Of zeg je van erg vervelend allemaal maar neem maar een vrije dag. Het is al erg coulant dat je een vrije dag krijgt maar ik betaal het niet?

Het punt is dat jij daar als werkgever geen uitspraak over hebt te doen. Je hebt op het moment zelf dan de mogelijkheid om controle te sturen. Maar het is niet aan jou om te bepalen of iemand wel of niet kàn werken. Dus dan mag je dat zus en zo vinden, maar iedereen heeft de procedures te volgen. En ja, een ziekte kost een bedrijf geld, dat is zo. Maar dat verandert niets aan het feit dat een ziektemelding zoals die van ts wèl gerechtvaardigd kan zijn.

Robert45, niet per sé hoor. Depressie is niet hetzelfde als psychische decompensatie, maar beide zijn medische redenen om zich ziek te melden.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:14

fransje23 schreef:
robert45 schreef:
Nu meldt iemand zich ziek en het blijkt dat het dus geen ziekte is maar een huisdier die overleden is.

Het was niet maar een huisdier wat is overleden.. -O- Vooral die maar..
Als ik het zo simpel had ervaren had ik mij dus inderdaad niet ziek gemeld en waarschijnlijk ook geen vrij genomen.

Niet persoonlijk hoor!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:14

robert45 schreef:
Tieneke als je psychische problemen hebt dan neem ik aan dat daar ook onderzoek naar gedaan is? Melden dat je een depressie hebt is niet voldoende.

Je moet helemaal geen diagnose melden. Iig in Belgie niet. Je mág dat en je mág een geschatte afwezigheid geven maar hier mag een werkgever zelfs niet vragen naar diagnose of duur. In praktijk gaat dat vaak gemoedelijker maar in theorie heeft een werkgever daar geen recht op. Hier kan er naar vragen de werkgever zelfs flink in problemen brengen. Geen ide of dat in Nederland ook zo is.

Als werkgever heb je niks aan iemand die tóch niet in staat is om te werken. Dan is ie aanwezig en betaal je 'm ook voor niks (nog een hoop fouten ook waarschijnlijk )

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:16

Is in NL ook... je hoeft helemaal niet te melden wat je hebt. Enkel hoe lang je afwezig denkt te zijn en wat de prognose is. Al vind ik het vaak wel prettig om in ieder geval iets te weten. Ook omdat je daarna de "die-hards" tegen zichzelf in bescherming kan nemen als ze veel te snel te veel willen gaan doen :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:19

robert45 schreef:

Niet vanwege overlijden. Vanwege de psychische klachten door het overlijden van een gelieft dier.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 22:20

c_alsemgeest schreef:

Eigenlijk heb je werkgever wettelijk geen enkele andere optie dan een ziekmelding in de eerste instantie te accepteren en vervolgens een bedrijfsarts in de te schakelen. :)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:20

Tieneke schreef:
robert45 schreef:

Het punt is dat jij daar als werkgever geen uitspraak over hebt te doen. Je hebt op het moment zelf dan de mogelijkheid om controle te sturen. Maar het is niet aan jou om te bepalen of iemand wel of niet kàn werken. Dus dan mag je dat zus en zo vinden, maar iedereen heeft de procedures te volgen. En ja, een ziekte kost een bedrijf geld, dat is zo. Maar dat verandert niets aan het feit dat een ziektemelding zoals die van ts wèl gerechtvaardigd kan zijn.

Robert45, niet per sé hoor. Depressie is niet hetzelfde als psychische decompensatie, maar beide zijn medische redenen om zich ziek te melden.

Als werkgever heb je de zorgplicht om je personeel zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. Sterker nog je krijgt zelfs boetes opgelegd als het verzuim te hoog is. Dus alle meldingen tellen ze bij elkaar en is dat te hoog voor het bedrijf dan krijg je een boete en eventuele inspectie.

in dit geval is een vrije dag prima op zijn plaats en zou ik daar zelf ook niet moeilijk omdoen als werknemer.

Een depressie is erg vervelend maar zal wel door een arts vastgesteld worden. Daar gaat een heel traject aan vooraf en is niet iets wat ineens komt opzetten. Als meerdere artsen en mensen die daar voor geleerd hebben constateren dat er niets loos is zal je wettelijk gezien gewoon moeten werken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:21

Maar het gaat hier helemaal niet om een depressie...

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:22

dit is al lang geleden en op kleine schaal maar toen mijn kat van 16 jaar waar ik praktisch mee opgegroeid ben plots overleed, zei mijn werkgever zelf dat ik beter die dag thuis kon blijven.

ik vind zeker dat je het recht had om je een dag ziek te melden. je kunt overigens ook echt ziek zijn van verdriet uiteraard. verder weet ik niet zoveel over wetten en regels, maar ik vind het heel rot voor je dat het zo moest lopen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:23

c_alsemgeest schreef:
Is in NL ook... je hoeft helemaal niet te melden wat je hebt. Enkel hoe lang je afwezig denkt te zijn en wat de prognose is. Al vind ik het vaak wel prettig om in ieder geval iets te weten. Ook omdat je daarna de "die-hards" tegen zichzelf in bescherming kan nemen als ze veel te snel te veel willen gaan doen :')

In praktijk gaat dat vaak ook wel zo. Na mijn infarct hielt ik mijn baas ook gewoon op de hoogte. Uit fatsoen. Maar ook omdat hij respect toonde. Bij mijn laatste baas ging het heel anders na veel pogingen van mijn kant om het goed te doen komen. Toen heb ik uiteindelijk wél gebruik gemaakt van mijn rechten in de hoop dat ik geen nieuw contract meer zou krijgen. Bedrijf geen kosten en geen gezeik (waren week contracten op interim basis) want er moest toch eentje uit. Ik geen miserie. Makkelijker voor beide partijen, kwam toch niet meer goed.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 31-08-16 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:24

Qua communicatie hangt het er idd sterk van af hoe je relatie is met je verantwoordelijke.