Op eigen houtje een taal leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:44

japans leer ik mezelf aan. ook heb ik zelf engels geleerd zo wel spreken lezen en schrijven. hier en daar wat woordjes chinees en italiaans geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:46

lolotjeh schreef:
japans leer ik mezelf aan. ook heb ik zelf engels geleerd zo wel spreken lezen en schrijven. hier en daar wat woordjes chinees en italiaans geleerd.

Pff respect hoor dat je dat lukt.. Hoe onthoud je dat allemaal?! :oo

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:47

Ik had op school als keuze vak Chinees, geen aanrader :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 15:50

Silkwood schreef:
Wat leuk dat iedereen zo goed bezig is.. Talen als Japans, Chinees en Hongaars lijken mij echt verschrikkelijk! :') Zo lastig!
Ik heb ook totaal geen talenknobbel, maar omdat ik al 14 jaar op vakantie ga naar Italië kan ik al wat, dat is altijd handig! :))

Wat leuk, dan merk je denk ik ook elk jaar wat je hebt bijgeleerd?

Lolotjeh ik vind 't geweldig knap. Hoe pak je dat aan, met Japans? Ik bedoel, waar begin je, wat heb je voor aanknopingspunten?

Loolotte

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:57

Ik ben al een tijdje bezig met Spaans maar het komt er toch niet helemaal van, dus net aangemeld voor Duolingo. Ben benieuwd of ik het nu wel volhoud :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:59

BeSen schreef:

Haha ik had een paar maanden als vak elke vrijdag 2 uur chinees.. maar ik herhaalde niks omdat ik er niks aan vond :Y) Dus ik weet niks meer.. :')

Koper schreef:
Silkwood schreef:
Wat leuk dat iedereen zo goed bezig is.. Talen als Japans, Chinees en Hongaars lijken mij echt verschrikkelijk! :') Zo lastig!
Ik heb ook totaal geen talenknobbel, maar omdat ik al 14 jaar op vakantie ga naar Italië kan ik al wat, dat is altijd handig! :))

Wat leuk, dan merk je denk ik ook elk jaar wat je hebt bijgeleerd?

Lolotjeh ik vind 't geweldig knap. Hoe pak je dat aan, met Japans? Ik bedoel, waar begin je, wat heb je voor aanknopingspunten?

Ja inderdaad, ik kan gewoon eten (en ijs :+ ) bestellen en ik kan wel wat volgen van wat er gezegd word. Maar nu kan ik dus nog meer volgen, dat is wel leuk! :j

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:09

Silkwood schreef:
BeSen schreef:

Haha ik had een paar maanden als vak elke vrijdag 2 uur chinees.. maar ik herhaalde niks omdat ik er niks aan vond :Y) Dus ik weet niks meer.. :')

Ik ga het volgend jaar ook leren, dit werkt echt demotiverend :')

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:12

Net als Latijn, niet aan beginnen. :') Ik vond het oersaai dus om die reden geen gymnasium gedaan.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:13

xCarpediem schreef:
Net als Latijn, niet aan beginnen. :') Ik vond het oersaai dus om die reden geen gymnasium gedaan.

Niet mee eens, het was zes jaar lang mijn lievelingsvak.

En trouwens, Chinees is niet "net als Latijn". De moeilijkheid van het Chinees zit hem in heel wat anders.

Overigens vind ik deze post in combinatie met je gebruikersnaam wel een beetje eigenaardig. :P

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:14

Het staat wel heel mooi op mn cv, aangezien ik er dan ook officieel examen in ga doen.. :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 17:15

Esmee_98 schreef:
Het staat wel heel mooi op mn cv, aangezien ik er dan ook officieel examen in ga doen.. :o

Reden genoeg dus om er meer dan 2 uur per week aan te besteden :) Wat een mooie kans om Chinees op school te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:16

Esmee_98 schreef:
Silkwood schreef:

Ik ga het volgend jaar ook leren, dit werkt echt demotiverend :')

Maar ik kan er gewoon helemaal niks van, jij vast wel! En je doet het vast vaker dan 2 lesuren in de week :j

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:20

Ik heb net de getallen in een schrift overgenomen en werd gelijk lekker ambitieus, ben doorgegaan tot nr 100 :D spaans is nog best leuk, en dat tellen is niet zo moeilijk!
Ben nu dieren aan het opschrijven, heb nu 10 dieren die het interessantst zijn om te leren denk ik.
Een hond (m) un perro
Een hond (v) la perra
Spin Araña
Paard. Caballo
Kat (m) gato
Poes (v) gata
Vlinder. Mariposa
Eend. Pato
Schaap. Oveja
Slang. Serpiente
Vis. Pez
Wesp. Avispa

Alleen nu nog dat mannelijk en vrouwelijk :D kat en poes was logisch man&vrouw, maar is dat dan ook un gato en la gata?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:29

musiqolog schreef:
xCarpediem schreef:

Niet mee eens, het was zes jaar lang mijn lievelingsvak.

En trouwens, Chinees is niet "net als Latijn". De moeilijkheid van het Chinees zit hem in heel wat anders.

Overigens vind ik deze post in combinatie met je gebruikersnaam wel een beetje eigenaardig. :P

Ik leg nergens een link tussen Chinees en Latijn, ik reageer op het feit dat mensen het afraden om aan Chinees te beginnen. :)

'Carpe diem' heeft voor mij een betekenis die losstaat van het hele Latijn, dus vandaar mijn gebruikersnaam. Ik heb ook een hekel aan Engels, maar ik kan moeilijk alle Engelse woorden verbannen, toch? :P

Wat een leuke manier van leren DeEenhoorn, dat geeft mij wel inspiratie. :j
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 25-06-16 17:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 17:30

Un gato, una gata. En als het bepaald lidwoord is (= de kat) el gato, la gata.

Zoek op youtube eens op el pollito pío. Daar kun je nog veel meer dieren vinden :')

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:36

Koper schreef:

Zoek op youtube eens op el pollito pío. Daar kun je nog veel meer dieren vinden :')

Thanks haha! Ik zoek niet naar uilen en zo hoor :D die kom je waarschijnlijk toch nooit tegen. Voor later wel leuk.

Kelly

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:41

Ik ben bezig met Iers (Gaeilge), niet echt een gebruikelijke keuze denk ik zo :+

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:44

Kelly schreef:
Ik ben bezig met Iers (Gaeilge), niet echt een gebruikelijke keuze denk ik zo :+

Nou, in bepaalde kringen wel. Er zijn nogal veel mensen die van Keltische meuk houden, en sommigen gaan inderdaad zover om Iers te leren. Het is alleen wel een zaak van de lange adem: een moeilijke taal met een moeilijke spelling die je nauwelijks in het wild kunt spreken. Ik ken veel mensen die eraan begonnen zijn maar niemand die het echt onder de knie heeft gekregen.

O sorry, dat moet ik niet zeggen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 17:45

DeEenhoorn schreef:
Koper schreef:

Thanks haha! Ik zoek niet naar uilen en zo hoor :D die kom je waarschijnlijk toch nooit tegen. Voor later wel leuk.

Lechuza ;) Pollito Pío is gewoon een grappig liedje als je de uitvoering van Luciano Rossi bekijkt. Die man is geniaal.

Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:51

Ik ken genoeg van dat soort mensen, maar eigenlijk niemand die ook echt de moeite genomen heeft om Iers te leren. Het is zeker lastig, maar ik ga die uitdaging graag aan :P

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:51

Koper schreef:
lechuza ;) pollito pío is gewoon een grappig liedje als je de uitvoering van luciano rossi bekijkt. Die man is geniaal.

Kom ik er even achter dat get gewoon de spaanse 'kuikentje piep' is :D inderdaad leuk!

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:00

[***] schreef:
Koreaans lijkt me ook gaaf! Ik luist ook veel Koreaanse muziek, en ik versta er niks van, maar vind het wel erg mooi. :D

Oh nog een K-popper! Ik ook haha, ik luister bijna niets anders dan Koreaans, Japans en Chinese muziek ^^. Wat luister je vooral? Ik kijk ook K- en J-drama, wat ook wel iets helpt met het oppikken van woorden. Vanuit beide talen leer je op die manier toch ook wel woorden kennen.

Buuuut back to business. Zijn hier nog meer gegadigden voor de Aziatische talen? :) Heeft Duolingo? ook Koreaans? *zit momenteel zonder telefoon*

@eclair98
Oh haha ja daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Scheelt dat ik wel naar Koreaans luister al, d.m.v. muziek en series. De klanken zijn niet helemaal vreemd voor me en dan heb ik ook al wat Chinees gehad, dusja.

@Koper:
Absoluut, en als je de wc gevonden hebt moet je ook nog weten welke voor de heren en welke voor de dames is. Dat is vaak (in ieder geval in China) ook in tekens aangegeven. Dus dat is wel praktisch om te herkennen.

Ik vond Chinees niet zo heel moeilijk. Ik heb er een half jaar les in gehad, gekregen van een docent die van origine uit China komt. Ik heb het eerste staatsexamen met meer dan 90% goed gehaald en mijn beide mondelingen op school heb ik ook met minimaal een 8 gehaald. Veel bijhouden en oefenen, maar dat is het.. Koreaans zou beter moeten gaan omdat je niet vier tonen hebt die allemaal wat anders kunnen betekenen XD
Laatst bijgewerkt door Goldwynn op 25-06-16 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:01

Al die tekentjes, nee niks voor mij :P Ik zal even kijken voor je of Duolingo Koreaans heeft :)

edit:
Hatching: 14% done
Korean
for English speakers

RoronaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:05

Goldwynn schreef:
[***] schreef:
Koreaans lijkt me ook gaaf! Ik luist ook veel Koreaanse muziek, en ik versta er niks van, maar vind het wel erg mooi. :D

Oh nog een K-popper! Ik ook haha, ik luister bijna niets anders dan Koreaans, Japans en Chinese muziek ^^. Wat luister je vooral? Ik kijk ook K- en J-drama, wat ook wel iets helpt met het oppikken van woorden. Vanuit beide talen leer je op die manier toch ook wel woorden kennen.

Buuuut back to business. Zijn hier nog meer gegadigden voor de Aziatische talen? :) Heeft Duolingo? ook Koreaans? *zit momenteel zonder telefoon*

Hier nog nog en K-popper *\o/*
Ik probeer ook Koreaans te leren. Net weer opgepakt, tijdje geleden kende ik het alfabet, maar toen weer gestopt. Ik gebruik memories voor Koreaans en Japans, op Duolingo is nog geen Koreaans/Japans.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:08

RoronaZorro schreef:
Goldwynn schreef:

Hier nog nog en K-popper *\o/*
Ik probeer ook Koreaans te leren. Net weer opgepakt, tijdje geleden kende ik het alfabet, maar toen weer gestopt. Ik gebruik memories voor Koreaans en Japans, op Duolingo is nog geen Koreaans/Japans.

Oh thanks! Die noteer ik even ergens haha. Maar yay, K-poppers :D. Ik kan ook echt niet wachten om finally naar Zuid-Korea te gaan, ik MOET en ZAL en zit gelukkig ook relatief dichtbij Seoul. Dus dat wordt hoe dan ook naar concerteng aan haha. Heb BAP en LedApple in Nederland en Duitsland al gezien, maar dat is toch wat anders dan SHINee, 2PM, EXO en Suju (A).

Mijn vriendinnen hebben wel eens Hangul geleerd, of in ieder geval welke klank bij welk teken hoort. Ik ken wat worden als mian, mianhae, sarang, saranghae etc. Maar daar blijft het op het moment wel bij. Dus dat wordt een spoedcursus deze zomer..