werken ik vind het soms best lastig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 12:15

Lielle, Als passagiers niet goed worden voorgelicht, worden ze niet gedwongen, maar wel voor het lapje gehouden...

Het is niet alleen hersenen, ook kruiwagen, goede looks, networking, het juiste politieke spelen wat mee werkt en niet alles kan je op eigen krachten, wat dacht je van leeftijd en maximale uurtarieven, de job kan heel leuk zijn, maar als je er niet zelfstandig van kan leven? Dan ben je aangewezen om bv op je onplezierige plek te blijven zitten..

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 12:17

Leven is samenleven, dus wat Shadow zegt over gezamenlijke verantwoordelijkheid en niet alles bij een individu leggen, ben ik het helemaal mee eens. Iedereen heeft wel bepaalde talenten ja, maar niet overal is in het huidige systeem een boterham mee te verdienen. Terwijl ook die mensen belangrijk zijn voor de samenleving als geheel.

Indestal

Re: werken ik vind het soms best lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 12:19

En het is jammer dat juist in dit land dat nog niet netjes is geregeld, zoals de zzpers die in creatieve beroepen zitten, zonder kunnen we niet, maar de overheid regelt geen vangnet als ze geen inkomen kunnen creeeren voor een bepaalde tijd...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 13:11

Tcm62 schreef:
Shadow, is dat niet een beetje te idealistisch je laatste alinea?

Is idealisme eng ofzo? Wat is er mis naar het streven naar goede oplossingen en balans?
Idealisme is niets meer dan de wens om het beter te maken. Moet je dat niet meer willen?

Lielle schreef:
Klopt helemaal dat het deels aangeboren en deels afhankelijk is van je omgeving. Maar dat geldt toch voor veel meer dingen? Hoe hard ik ook werk, ik zal nooit een goed kunstenaar of een topsporter worden. Maar daarom kies ik voor een richting waar ik wel goed in ben, en doe ik de rest (dwz alleen paardrijden, kunstenaar zal ik nooit worden) voor mijn lol. En dan kan ik jaloers zijn op Michael Jung, maar dat levert me niets op.

Het gaat absoluut niet om jaloezie. Het gaat erom dat jij, door inzet maar zeker ook door een combinatie van gelukkige toevalligheden, de mogelijkheden hebt gekregen om een werkplek te vinden waar je je over het algemeen op je plek voelt, gewaardeerd wordt en uitdagingen hebt waar je mee aan de gang kunt. En ja, dan kan werken zeer zeker heel bevredigend en leuk zijn.

Maar er zijn omstandigheden genoeg waarin je veel minder keuze hebt: met een lager opleidingsniveau, de verkeerde leeftijd etc. Dan kom je veel vaker op plekken terecht waar de basis is dat werknemers inwisselbaar zijn, waar je flexcontracten hebt met onzekere uren en als je daar dan iets van zou zeggen krijg je helemaal geen uren. Denk aan postbezorgers, medewerkers van de distributiecentra, maar ook bv zorgmedewerkers die zo aan alle kanten worden ingeklemd dat dat waar ze het werk voor doen (zorg voor mensen) overschaduwd wordt door prestatiedruk, chaos en protocollen. Parttimers (en al helemaal parttime werkende moeders) zijn op veel plekken niet welkom want dat gezeur met de kinderen :roll:

(En ook de hogere beroepen zijn niet meer uitgezonderd. Heb je Luyendijks "dit kan niet waar zijn" gelezen? Want dan zie je wel degelijk dat de scheefheid tussen werk en mens ook op hoog niveau leidt tot onwenselijke situaties.)

Nou raad ik ook iedereen bij de distributiecentra, de postbezorgers en de zorgmedewerkers aan: ga verder, laat je niet bang maken, zoek je kansen. Hou je ogen open en er komt vast een plekje waar je beter op je plaats bent. En de bankiers die toch bang zijn om zichzelf en hun familie tekort te doen als ze kiezen voor een mindere functie: wees niet bang, het kan.

Maar tegelijkertijd vind ik dat we als maatschappij behoorlijker met al die beroepen om moeten gaan, en dat we samen best kunnen zorgen voor een betere balans, in tijd en in gevoel van druk.
Eerste simpele stap is dat we erkennen dat 'werk' iets is waar we als maatschappij samen verantwoordelijk voor zijn en samen over na denken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 13:43

Ik ken ook aardig wat mensen die alleen maar bezig zijn met: hoe kan ik rijker worden.
Deze zijn zelden tevreden al wonen ze nog zo leuk, hebben een auto voor de deur, zijn gezond en hebben een gezellig leven sociaal leven ivm niet te veel uren.
Die hebben steeds in hun hoofd: ja maar hij is jonger en krijgt meer.
Ipv dan aan zelfontwikkeling te doen creeren ze een wereld van jaloezie en afgunst dat aan ze knaagt.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 14:00

Ik zeg altijd:
Als je straks op je sterfbed ligt,dan denk je niet aan die euro's op je spaarrekening, of die dikke auto/huis of al dat werk dat je hebt gedaan. Je denkt dan aan al de mensen die je in je leven had, alle prachtige ervaringen die je hebt gehad. Kies voor de dingen waar je echt gelukkig van word en waar je altijd aan herrinnert zult worden. De dingen die meer waard zijn dan geld of welke baan dan ook jou kan geven. Je bent hier niet om veel geld te verdienen voor een ander en er zelf een schijtloon op na te houden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 14:01

Ik wordt gelukkig van de paarden hier aan huis.
Maar zonder werken zouden die er toch niet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 14:07

Babeth,

Ik vindt dat erge ikke en rest kan stikken mentaliteit.
Juist door te werken kan je een bijdrage leveren voor de zorg aan oudere en zieke mensen die we in dit land hebben en mensen die niet kunnen werken.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 14:08

Ik word ook gelukkig van mijn kudde paarden. Maar wat ik er voor moet doen gaat toch steeds zwaarder wegen. Hoe lang houd ik dat nog vol?? Wanneer slaat de weegschaal door? Ondanks mijn baan, goede opleiding, kansen maar ook eigen inzet, zie ik dat het ook toeval is dat ik daar zit en niet een ander.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 14:14

Tobbes schreef:
Babeth,

Ik vindt dat erge ikke en rest kan stikken mentaliteit.
Juist door te werken kan je een bijdrage leveren voor de zorg aan oudere en zieke mensen die we in dit land hebben en mensen die niet kunnen werken.

Helemaal niet, dit huidig systeem is juist ikke ikke ikke en de rest kan stikken. Steeds meer mensen worden ongelukkig, doen niet wat ze eht graag willen en de kloof tussen rijk en arm wordt steeds groter. Geloof me, ik heb genoeg leed gezien overal ter wereld door al mijn reizen, dat ik niet meer in dit egocentrische systeem geloof en er dus ook geen steentje meer aan bij wil dragen.

En dat zorgsysteem werkt ook nog zo goed? Ouderen krijgen nog steeds alle zorg die ze verdienen en er zijn uiteraard ook geen bezuinigingen? Word wakker. Dit systeem is verouderd en verrot en keer op keer bewezen niet meer te werken.
Laatst bijgewerkt door Babeth op 23-01-16 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 14:16

Zoals het systeem nu is klopt het zeker niet.

Maar ik geloof niet dat het bij een basis loon wel gaat kloppen.
Ik zou het willen. Lijkt me heerlijk.
Maar ik denk dat het mooie onuitvoerbare idealen zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 14:17

In nrc vandaag, een interview met de Britse socioloog en econoom Davies; voorheen werd geluk door psychologen bestudeerd, nu door economen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 14:18

Bruintje, basisloon ben ik nog in dubio over. Het kan werken, maar tegelijkertijd ben ik er erg sceptisch over. Lastige kwestie dat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 14:31

Tobbes schreef:

Nee, dat ligt wat gecompliceerder. Werkenden leveren relatief steeds een beetje minder een bijdrage aan de zorg voor oudere en ziekere mensen, doordat die budgetten worden weggehaald. Er komt daardoor juist steeds meer terecht op de schouders van 'vrijwilligers' / mantelzorgers, en dat zijn dan weer juist mensen die vervolgens in de knel komen met hun werk.

Wat dat betreft loopt ons systeem gewoon niet echt fijn - de dingen die echt zinvol zijn voor het creeren van een fijne maatschappij worden best wel ondergewaardeerd (onderwijs en zorg bv) terwijl er heel veel geld gaat naar juridische / bureaucratische / financiële constructies die geen middel meer zijn maar doel op zich. En juist via die kant lekt heel veel energie en geld weg dat juist niet gaat naar beter voor elkaar zorgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 14:34

bruintje123 schreef:
Maar ik denk dat het mooie onuitvoerbare idealen zijn.

De wereld is vol met mooie en onuitvoerbare idealen, en een aanzienlijk deel daarvan wordt gerealiseerd. :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 14:44

tja werken.. aan de ene kant een noodzakelijk kwaad, er moet toch brood op de plank.. aan de andere kant ook een vorm van onafhankelijkheid en zelfontplooiing. Ik heb betaald werk op kantoor voor 2 dagen in de week, en onbetaald werk op de boerderij voor 7 dagen in de week. Ik denk dat ik makkelijk tegen de 60 uur in de week werk. En dan daarnaast nog het huishouden en de zorg over 4 kindertjes en ontelbaar beesten. Soms benauwd het me, soms vind ik het heerlijk, vooral het thuiswerk. Maar ook op kantoor de contacten met collega's.
het werk an sich is niet zo heel spannend en ik ben niet super gemotiveerd of ambitieus. Ik vrees dat ik soms wat te makkelijk ben, en dat ik het niet vreselijk zou vinden als ik mijn baan zou kwijtraken. Wat ik dan wel weer een heel verkeerde instelling van mezelf vind... maar ja, zo voelt het. Thuis en kids gaan voor mijn gevoel voor. Ook al zou ik het financieel erg lastig krijgen als ik dat inkomen zou moeten missen.
het vooruitzicht om dit werk nog 27,5 jaar te moeten doen.... pffff..
koopt toch maar weer een staatslot :)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:55

Ik denk dat het nogal afhankelijk is van wat je doet, als dat aansluit bij je persoonlijkheid. Hoeveel vrijheid je hebt en als je het gevoel hebt dat je genoeg verdient (geld en appreciatie) voor het werk dat je doet.
Nu heb ik 100€ opslag gekregen na 4 jaar. Hou ik 30€ van over uiteindelijk. En de grote baas dan een mail sturen van bedankt iedereen voor jullie inzet, bedrijf heeft kaap van zoveel x aantal miljoenen gehaald. En ik bijna dubbel omzet gedraaid dan vorig jaar. Sorry maar dan heb ik iets van, ben blij dat ik je rekening heb gespekt maar ik had toch iets meer verdient...

Ik zou graag minder werken, en meer vrije tijd. Nu is het in de donker beginnen in de donker weer buiten komen dan nog vlug naar het paard, en om 22 u s'avonds eten, bed in en de volgende dag opnieuw. Weekend huishouden en voor je het weet is het om. Maar met minder zou ik financieel in de knoei geraken.
Als ik denk dat nog 40 jaar te moeten doen...
Maar als ik fantaseer over de lotto winnen zou ik ook nog werken maar dan anders. Dan zou ik doen wat mijn hart begeerd. Zou ik stallen bouwen, paardenzwembad en revalidatie, evenementen organiseren. Zou ik nog willen studeren. Zou het waarschijnlijk drukker hebben dan dat ik nu heb. Maar alles met hart en ziel. En dan zou ik geld ook niet eens zo belangrijk vinden. Als ik en mijn gezin plus paarden en rest van dierenboel maar gezond zijn en rond kunnen komen.
Nu ik ben wel druk bezig met opleiding zodat ik meer vrijheid kan hebben, zelfstandig kan beginnen. Dat ik bijvoorbeeld halve dagen in het bedrijf kan werken en de rest van de dag mijn ronde kan doen zoals ik het zelf wil indelen. Dat zou voor mij al heel iets zijn.

Ik ben pro een basisinkomen. Iedereen die wil kan bijverdienen. Iedereen die niet wil kan dat, maar moet dan tevreden zijn met het basisinkomen.
In mijn geval zou ik dan meteen minder gaan werken, even tevreden zijn met het basisloon en parttime job. En dan kunnen werken aan de opleidingen die ik kan doen.
Er zou minder mensen op zoek zijn naar een job. Want er zullen veel mensen zoals ik zijn, dan komt er iedere keer een part time betrekking vrij.
Heb je kinderen kan je ook even een break inlassen indien je dat wenst. Zonder financiële catastrofes. En je kan je kinderen opvoeden zoals je wil.
Er zullen minder mensen ziek worden. Omdat ze hun werk kunnen aanpassen naar wat hun lichaam en geest aankan, zonder daardoor in een negatieve spiraal terrecht te komen.
En wens je in een tent te leven op een camping en elke dag in het bos te gaan wandelen, zonder ooit een dag te werken kan dat ook. En dan is niemand een profiteur want iedereen heeft het inkomen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:58

Maar gaan dan gewone prijzen van de alledaagse dingen niet gruwelijk omhoog.
Want mensen hebben geld dus er moet maar betaald worden.
En dan ineens is die euro niets meer waard en moet er naast dat basisloon weer volop gewerkt worden.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:05

bruintje123 schreef:
Maar gaan dan gewone prijzen van de alledaagse dingen niet gruwelijk omhoog.
Want mensen hebben geld dus er moet maar betaald worden.
En dan ineens is die euro niets meer waard en moet er naast dat basisloon weer volop gewerkt worden.

Daar dacht ik ook even aan. Maar heb niet genoeg verstand van vraag en aanbod haha.
Moest dat zo zijn dan is het compleet nutteloos en zou de regering er helemaal financieel aan ten onder gaan. Want dan betalen ze basisinkomen en alle ziektekosten en komt er uiteindelijk ook weer een werkloosheidsuitkering.
En uiteindelijk komt het systeem voort uit het feit dat het goedkoper zou zijn voor de regering om voor iedereen een basisinkomen ze voorzien en uitkerking en ziektewet af te schaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:02

Ik denk dat grooste probeel is, is dat de basis inkomen wel een stuk lager moet zijn dan de minimale salaris want anders stopt idd iedereen met werken.

Stel dat minimale loon 1.500,- per maand is. Dan zou je wel een basis inkomen in kunnen voeren van 500,- euro. Want voor die overig 1.000,- blijven mensen echt wel werken. Alleen probleem is dat niemand rond kan komen met een basis inkomen van 500.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:21

Dat is juist niet het idee. Het idee is dat iedereen (ik roep maar wat) 2000 euro aan inkomen krijgt ongeacht de baan en het aantal uren.
Niet werken is echt niet zo leuk als het lijkt, ook niet als je elke maand 2000 euro krijgt.

Mijn baan is niet echt heel leuk, maar ik heb het er wel naar mijn zin en de collega's zijn leuk. Daarnaast zijn er goeie doorgroeimogelijkheden en wordt een vast contract standaard aangeboden als je je goed inzet. Redenen voor mij om er het beste van te maken. Met mijn achtergrond zit ik hier echt heel goed.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:26

Het basisinkomen dat ze in finland hadden is 800 euro. Dat vind ik een mooi gemiddelde. Kan je een studia van huren en eten kopen. Maar meer niet.
Ik zou niet helemaal stoppen met werken moest ik 1500€ krijgen dan zou ik gewoon profiteren van de situatie en hetzelfde doen deeltijds en veel geld overhouden.
Er zijn ook mensen die wel heel gelukkig zijn met hun job, die niet meer op opleiding willen gaan en die zullen dan ook blijven werken. En die zullen dan inderdaad veel geld verdienen. Maar dat is dan hun keuze. Iedereen heeft de keuze, en dan ook de mogelijkheid om hun ding te vinden. Opleiding te gaan volgen als je in je jonge jaren niet helemaal de kans hebt gehad.
Nu heb je ook mensen die maar 400€ aan werkloosheid meer krijgen, en nog heel kieskeurig doen over werk. Die komen dan in schuldbemiddeling op lange termijn. Sommige mensen willen niet gaan werken, maar met een basisinkomen kunnen ze wel in hun basisbehoefden voldoen. En kunnen ze een leven leiden die ze willen, niets mis mee. Hun keuze.
Maar hoe het nu is betalen we (veel) belasting voor mensen die niet willen. Voor zieken en werklozen die echt zoeken naar werk is dat geen probleem. Maar onderscheid daarin maar eens het kaf van het koren...

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:30

Klopt zonnebloem niet gaan werken op lange termijn is echt niet fijn.
Maar als je voor 1 of andere reden niet kan werken, heb je wel de tijd om je ding te gaan vinden.
Maar dan zonder druk van de ziektewet of de werkloosheidsinstelling.

Moest ik 800€ krijgen zou ik iets minder gaan werken, veel meer geld overhouden en investeren in mijn toekomst. Iets dat nu door geld en tijdsgebrek niet altijd mogelijk is.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:32

Hier ook iemand die een hekel heeft aan werken, althans....het 'moeten',.....Je bed uit 'moeten'. Het werk inhoudelijk is best prima, mn collega's erg leuk, het management is zwaar poedersuiker. Ik werk bewust 32 uur en zou graag 28 werken. M'n vriend werkt ook 28uur en we hebben geen kids. We kiezen voor quality time. Reden dat ik nog geen 28 werk is omdat ik/we teveel willen. Paard, vakanties, auto's.

Hebben gelukkig beiden een mooi salaris.

Ik herken wel het beklemmende gevoel....Nog zoveel jaar....Al denk ik ook dat geen werk voor mij funest zou zijn, ik denk dat ik dan in de goot beland (juist als ik veel geld zou hebben)

Dus jah, het is keuzes maken....OF ik ga minder werken en doe m'n paard weg en 1 auto, dan kunnen we allebei ook wel 24uur werken, maar wat moet ik met die vrije tijd als ik mijn paard niet meer heb en geen leuke dingen meer kan doen?

Ik werk dus voor de luxe waar ik van geniet. Dat werken nemen we dus maar op de koop toe

Overigens wissel ik iedere paar jaar van baan want dan ben ik uitgekeken :+ Ondertussen heb ik een vrij indrukwekkende CV, veel ervaring dus kom altijd wel weer aan een baan

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:32

Lielle schreef:
Ik schrik echt als ik lees hoeveel mensen hun werk niet leuk vinden. Ik ben zo blij dat ik weer kan werken, heb het verschrikkelijk gevonden om doelloos thuis te zitten.

Ik ben het na 3 weken doelloos thuis zitten ook zat hoor, ben dan weer blij dat ik op mijn werk ben.
Als moet ik zeggen dat ik op vrijdag middag toch blij ben dat het weer weekend is!