Eerstejaars HBO studenten 2016 - 2017

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Slagroomsoes

Re: Eerstejaars HBO studenten 2016 - 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:12

Ja dat had ik vorig jaar ook.. Nou leen ik niet maar eerste maand wel zelf ov betalen.. Dit jaar gelukkig niet want nu ben ik al wel 18 :)

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:24

Ik moest dit jaar doorbetalen voor mn studie waar ik mee gestopt ben omdat dit particulier is. Dus mijn OV etc doen het gewoon :') Evenals meteen vanaf het begin geld voor de nieuwe studie. Alleen het laatste jaar zien we dan wel weer. Scheelt dat dit nu een 'normale' studie is en niet 500,- per maand kost :=

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:34

Is er geen oplossing dan om die maand zonder OV te overbruggen? Bij mij gaat het een erg duur grapje worden namelijk!

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:36

Ik heb toen voor 1 maand een abonnement gekocht.. maar ik reis met de bus haha.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 21:01

Ik heb mijn lening al een paar maanden terug aangevraagd en een bevestiging gehad per post. Ik ben 3 april jarig en bij mij staat er dat mijn lening per 1 september in gaat. Misschien komt dat doordat ik 18 geworden ben en sowieso geen kinderbijslag meer krijg?

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:19

Ja als je voor 1 juli 18 wordt krijg je wel direct de eerste maand stufi. Vorig jaar moest ik elke dag op en neer vanaf Ten Boer naar Leeuwarden. Kostte me dus €400 aan abonnementen. Dit jaar ga ik naar Maastricht en zou ik graag af en toe weer eens richting Groningen, maar dat kost me €52 per retourtje en omdat het alleen het weekend is ga ik daar geen abonnement voor kopen. Heb wel een 40% kortingskaart aangeschaft. Dus dan kost het met €30 nogwat.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:48

paljaslaura schreef:
Ik moest dit jaar doorbetalen voor mn studie waar ik mee gestopt ben omdat dit particulier is. Dus mijn OV etc doen het gewoon :') Evenals meteen vanaf het begin geld voor de nieuwe studie. Alleen het laatste jaar zien we dan wel weer. Scheelt dat dit nu een 'normale' studie is en niet 500,- per maand kost :=

Mijn studie is ook particulier dus dat ik wel een puntje... Maarja we zien wel. Ik ga dit weekend waarschijnlijk de studiefinanciering regelen samen met mn vader.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:03

Misschien rare vraag, maar waar moet je dat allemaal aanvragen? Lening hoef ik gelukkig niet (blijf thuis wonen) maar ov zeker wel!

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:11

Ik wil me ook graag melden! Heb niet alle posts doorgelezen :o
Ik ben een paar jaar uit de schoolbanken geweest, heb gewerkt, maar nu ik ruim 23 ben vond ik het wel weer tijd om naar school te gaan.
Ik heb me ingeschreven voor Sociaal Juridische Dienstverlening en Sociale Pedagogische hulpverlening. A.s. zaterdag SKC op het HVA voor SJD en 22 juni SKC op Inholland voor SPH. Tot nu toe gaat m'n voorkeur uit naar SJD :)

Ik moet OV en lening nog regelen, beide wel handig. Houden jullie een bijbaantje naast de studie? Dat is bij mij wel het plan, omdat ik Ami zeker niet wil verkopen.

Sanne_com, als je geen lening wilt moet je geloof ik alleen je OV aanvragen toch? Stufi krijg je natuurlijk niet meer.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:19

Welkom :D Zijn wel 2 verschillende dingen leuk!

Dat snap ik, maar waar vraag ik het aan? :+

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:20

Wat leuk Iselda, dat je misschien SJD wilt gaan studeren, ik begin ook per september aan de opleiding SJD in Utrecht. :D Ik behoud wel mijn bijbaan naast mijn studie, anders is het financieel gezien vrijwel onmogelijk. Ik blijf 8 uur per week (of 2x 4 uur per week) bij een advocatenkantoor werken als secretaresse.

Sanne_com schreef:
Misschien rare vraag, maar waar moet je dat allemaal aanvragen? Lening hoef ik gelukkig niet (blijf thuis wonen) maar ov zeker wel!

Je kunt dit aanvragen bij DUO (https://www.duo.nl/particulier/). :) Als je in aanmerking komt (of denkt te komen) voor een aanvullende beurs (afhankelijk van de inkomen van je ouders), dan wordt er aangeraden om dit 3 maanden voor aanvang van je studie aan te vragen. Dit omdat de belastingdienst ruim de tijd nodig heeft om de inkomensgegevens op te vragen. Ook kun je via DUO doorgeven wat voor soort ov je wilt (weekabonnement, weekend abonnement, etc.)

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:29

Sanne_com, sorry, verkeerd begrepen! idd wat GrumpyCat zegt, ik heb net OV aangevraagd, weet nog niet wat ik wil lenen, dus dat ga ik eerst even uitrekenen.
Leuk GrumpyCat, je hebt een leuke bijbaan ook meteen! Hoe ben je daaraan gekomen? Ik ga per september weg bij mijn huidige werk waar ik 38 werkzaam ben en wil dan ook meteen een bijbaantje vinden. Maar dat is nog best wel lastig op deze leeftijd :+

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:44

Iselda schreef:
Sanne_com, sorry, verkeerd begrepen! idd wat GrumpyCat zegt, ik heb net OV aangevraagd, weet nog niet wat ik wil lenen, dus dat ga ik eerst even uitrekenen.
Leuk GrumpyCat, je hebt een leuke bijbaan ook meteen! Hoe ben je daaraan gekomen? Ik ga per september weg bij mijn huidige werk waar ik 38 werkzaam ben en wil dan ook meteen een bijbaantje vinden. Maar dat is nog best wel lastig op deze leeftijd :+

Bijbaan vinden is inderdaad wellicht wat lastiger als je wat ouder bent! Kun je bij het bedrijf waar je nu werkt niet een paar uur blijven werken?

Ik werk al op het desbetreffende advocatenkantoor. Ik ben er destijds aan gekomen d.m.v. een stage, dus ik heb geluk dat ik hier kan blijven gedurende mijn studie. :)

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:46

Dan heb je echt geluk idd!
Hoogstwaarschijnlijk niet nee, werk in een kledingwinkel en ze hebben genoeg hulpkrachten helaas. En parttime kan niet omdat ik nog niet exact weet hoeveel ik naar school moet en dan willen ze een flexibel persoon..
Ik ga gewoon optijd zoeken en hopelijk is het dan niet onmogelijk. En anders tot die tijd iets meer lenen, al ben ik daar geen voorstander van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:55

echt irritant als je een maand geen studiefinanciering en ov krijgt! had ik vorig jaar ook.

ik heb een kamer gevonden! :D ik werk bij de albertheijn en ze kunnen me waarschijnlijk wel overplaatsten naar een finiaal in Eindhoven :) zo blij mee!

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:56

Dankje! Ik was al in studielink aan het kijken maar daar kon ik het niet vinden :+

Ik wilde mijn bijbaan houden, maar schijnbaar verloopt mijn contract eind augustus. Vind het niet heel erg, ik heb hele fijne bazen maar ze zijn wel heel losjes in sommige dingen (ene week werk ik 4 dagen volgende week niet, dan maandag en dinsdag dan donderdag zaterdag... pfff)
Dus ik ga als ik weet hoe de studie in elkaar zit gewoon weer opzoek naar wat nieuws :D

Oh leuk dat je een kamer hebt!

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:26

Leuk LidyK97! Fijn ook als je kan worden overgeplaatst, scheelt een hoop gedoe.\

Sanne_com, ook een nieuwe baan zoeken dus. Heb je al enig idee wat voor werk je wilt gaan doen?

maudx7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:32

Ik meld me hier ook!

Ik eindig dit jaar (als het goed is :P ) met mijn MBO opleiding en ga volgend jaar Communicatie - International Event Music en Entertainment Studies aan de Fontys in Tilburg doen. :D

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:47

Iselda schreef:
Sanne_com, ook een nieuwe baan zoeken dus. Heb je al enig idee wat voor werk je wilt gaan doen?

Ja, ik werk nu in de bediening en keuken. Opzich vind ik dat wel leuk, dus misschien zo iets. Of misschien in het vakgebied waar ook mijn opleiding in zit (Safety, dus miss beveiliging of zo)
Maar opzicht begin ik ook leuk te verdienen met mijn tekenen dus eventueel hou ik het ook wel daar bij :D

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:48

Lijkt me een leuk baantje, ik ga denk ik ook opzoek naar iets in de horeca :)
Het leukste is natuurlijk een baantje in het vakgebied van je opleiding, maar dat zal niet altijd makkelijk zijn haha.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:56

Nee zeker niet makkelijk, zeker niet in je 1ste jaar :P

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:33

Ik wil ook weer een baantje, maar tot nu toe kan ik niks beters bedenken dan Jumbo. Mochten zij nog interesse hebben in een 18-jarige, dan ga ik daar gewoon weer werken.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:40

Is er niet ergens een restaurantje of zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 19:03

supermarkt is wel te doen als je ouder bent hoor! :) ik werk bij delikaas/brood en dan hebben ze volgens mij wel graag wat oudere mensen

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:06

Mijn ervaring is dat je op je 18e al te oud bent voor de supermarkt, al weet ik dat sommige supermarkten wat soepeler zijn. Ik ga binnenkort gewoon al lekker opzoek :)
Ik heb morgen skc, viel me tegen wat ik van te voren allemaal moest doen :p
Vorig jaar hoefde dat allemaal helemaal niet, alleen een online test maken en nu hele opdrachten :')
Bijna klaar mee gelukkig, en hopelijk valt sjd morgen niet tegen!