geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:32

florentine1 schreef:
Hilli schreef:
De 11 onvoldoendes op het rapport moeten geen verrassing zijn geweest in deze tijd waarin je elke stap van je kind op school digitaal kunt volgen. De ADD is dat ook niet. Dat betekent dat je zelf ook niet hebt opgelet, want je kunt je dochter ook begeleiden i.o.v. 'verrast' zijn over het slechte rapport. Ik zou samen met haar een plan maken voor verbetering van haar schoolresultaten en ja, daar hoort ontspanning in de vorm van een paard ook bij. Hoe- eigen of verzorg/lease- volgt daar vanzelf wel uit.

Wij waren wel op de hoogte, en hebben met school diverse plannen gemaakt maar als dochter erzelf niet de "nut" van inziet en er heilig in gelooft dat je 2 dagen voor proefwerk tijd genoeg hebt om te gaan leren dan sta je als ouder mooi met lege handen.

Nivo is niet te hoog, ze had havo/vwo cito en we hebben haar om haar add in laten stromen op vmbo t en de 1e twee leerjaren zijn goed verlopen.

me dochter staat wel op 3 vakken na dus 8 vakken met 5.3 onvoldoende.

Nu zegt ze dus O maar 1 goed punt erbij en ik sta voldoende {:)-:(

dus ze ziet nog steeds niet in dat ze gewoon gas moet gaan geven op school en veels te gemakkelijk erover denkt.

Nog 1 jaar van mijn HBO te gaan en dit is eigenlijk alleen maar onderzoek. Al mijn tentamens heb ik met 1 dag van te voren (soms een paar uur en soms 2 dagen) gehaald.
Dus het is ook zeker wel mogelijk en er zijn er nog zat die dat ook doen. :+
Niveau lijkt me zo te lezen niet het probleem en inderdaad om de 5,3 op te halen heeft ze maar 1 goed cijfer nodig. Geef haar de kans om dat cijfer te halen.

Nogmaals, heb je je wel helemaal goed in laten lezen op wat ADD is? Waarschijnlijk zit ze zelf namelijk wel in de stress hier over maar komt er niks uit haar handen. Daarom blijft die 2 dagen leertijd namelijk staan, ze snapt zelf namelijk ook wel dat het onwijs handig is om ver van te voren te gaan leren. Maar als dat niet lukt dan krijg je iedereen weer tegen je dat je je gewoon even moet focussen en dat kan nu juist niet.
Deze druk wordt vaak pas vlak van te voren zo groot dat het hoofd van een ADDer het "toestaat" om echt wat te gaan doen. Althans dat is mijn beleving en zo ken ik er wel meer.

@Goof, zo werkt het echt niet bij ieder kind, dat zou jij toch moeten weten als ouder zijn.
Als mijn moeder dit zou doen had ik haar waarschijnlijk weken lang niet aangekeken en express die toets verpest om te bewijzen dat dit echt niet de manier is.
Of wat ir111 zegt, gewoon niks doen en daar maar zitten.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:35

Ir111 schreef:
Goof schreef:
Niet mee eens.
Als jij vindt dat dochter een week van tevoren moet beginnen met leren zet je ze aan tafel met het boek in de handen. Laat haar een goede samenvatting schrijven. En de volgende dag weer, en de volgende dag weer.

Uit oprechte interesse, werkt dat echt? Ik was zo'n kind dat niks op school wilde en dus ook niets deed. Ik kan me zo voorstellen als mijn moeder jouw plan was gaan uitvoeren dat ik dan dagen aan een aan die eettafel gezeten had zonder ook maar een letter op papier te zetten. Ik wilde gewoon niet. Ik kan me met de beste wil niet voorstellen dat je een kind zo aan het werk krijgt.

Dat had ik wel met eten. Dat was alsof ik stront moest eten, maar een schoolopdracht is te doen, omdat de beloning (direct)
In zicht was. Voor mij dus ook geen paard als ik niet luisterde naar de dingen die echt belangrijk waren.

Mijn zoontje luistert altijd als ik zeg dat iets gevaarlijk is. Voor de rest mag hij best wel eens een beetje stout zijn hoor.
Vertrouwen is belangrijk ,van 2 kanten.
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 30-12-15 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 14:35

piezze schreef:
Zijn de slechte schoolresultaten niet te wijten aan het verdriet van de verkoop van de vorige pony? Pubers doen zich vaak stoerder voor dan ze zijn. Blijf goed in gesprek met je dochter TS, probeer er achter te komen wat er echt speelt en haar te helpen.

nee pony is werkelijk op gouden plek terecht gekomen en zien we nog vaak,

Dochter is een beetje laat maar waaien type, met een instelling van komt wel goed maak je niet druk, ga wel nog dit jaar alles ophalen.

het is echt de instelling :
ze ziet niet in dat ze er te gemakkelijk over denkt, per toeval heeft me zoon haar geholpen met wiskunde, hij vraagt naar de stelling van pythagoras of zoe iets, zegt ze doodleuk ach die heb ik nog nooit gehad op school, waarop me zoon zegt ( zit 5 havo) dat kan niet he bje allang gehad.

Heb bij leraar erover gehad en die moest lachen want ze heeft he tgewoon niet meegekregen in de les.

Volgens leraar is ze niet druk in de klas maar ook wel op de achtergrond altijd aanwezig, ze is nooit echt betrokken bij de les ( dat blijkt dus ook wel)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:36

florentine1 schreef:
Nivo is niet te hoog, ze had havo/vwo cito en we hebben haar om haar add in laten stromen op vmbo t en de 1e twee leerjaren zijn goed verlopen.

dus ze ziet nog steeds niet in dat ze gewoon gas moet gaan geven op school en veels te gemakkelijk erover denkt.

Ja maar maar... zo overleef ik het wél al 8 jaar. Proefwerkweek (laatste, meest bepalende toets) moet je goed maken, de rest kun je verprutsen. Het maakt mijn moeder super boos en ze kan het maar niet bevatten, maar ik ga wél aan het einde van het jaar over naar mijn volgende klas.

Ook ik begin 2 dagen voor een proefwerk pas te leren, als ik het boek überhaupt open! Als ik voor het proefwerk even het boekje doorneem dan heb ik al véél gedaan. Misschien verwacht je ook iets te veel. Het idee leren te verplichten is goed, maar zorg dat je dan alle proefwerken ook écht meekrijgt inclusief de leerstof. 7 dagen voor een proefwerk verplichten om er 30 minuten per dag aan te werken is ook een goed idee.

Eventueel gewoon een paard kopen + verplichte leeruren tegelijk inlassen, en zeggen dat het paard verkocht word als ze niet over gaat. Heel simpel, heel direct.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 14:40

Goof schreef:
Ik vind het wel bijzonder dat zoveel mensen zeggen dat ze maar een paard moet krijgen.
Ik ben mentor van leerlingen even oud als de dochter van TS en als zij mijn mentorleerling zou zijn zou ik aanraden zo niet dringen adviseren dat dochterlief 4 dagen in de week tot 17.00 uur op school blijft bij huiswerkbegeleiding/ bijles totdat die cijfers omhoog gaan.
Ik ben de eerste die zal zeggen dat ontspanning een must is op die leeftijd naast het schoolwerk, maar daar heb je in het weekend tijd voor.

Eerst 11 onvoldoendes weg, want die zijn niet acceptabel.

Ook zag ik iemand de opmerking maken dat moeders echt niet verbaasd had hoeven zijn omdat alle resultaten digitaal te bekijken zijn. Goede opmerking. Moeder (en ook mentor trouwens) had 2 maanden geleden al aan de bel moeten trekken.

hO WE HEBBEN VANAF HERFST DIT PROBLEEM AL, dus is niet nu pas ontdekt, na tal van gesprekken en plannen , is alleen het resultaat nog niet beter geworden. En ze heeft pas 3 weken geleden 1e rapport gehad.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:42

Komt wel goed. Ze moet nog leren dat niet alles vanzelf gaat. Persoonlijk zou ik niet te veel pushen dat werkt niet goed bij pubers. Die denken alles beter te weten. Ze is immers al 14 ;)

Lekker laten aanprutsen en hulp en een luisterend oor bieden. Of ze er wat mee doet is aan haar. Gaat ze op haar bek tja, daar leer je alleen maar van. Je moet als ouder ook leren loslaten. Wel in gesprek blijven en vooral luisteren en daarin sturen. Vooral vragen stellen wil erg helpen.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:43

florentine1 schreef:
Volgens leraar is ze niet druk in de klas maar ook wel op de achtergrond altijd aanwezig, ze is nooit echt betrokken bij de les ( dat blijkt dus ook wel)

Dit is ADD!

"ADD in het kort
Iemand met ADD heeft dagelijks last van concentratieproblemen. Hij of zij moet constant compenseren voor een wat tragere informatieverwerking (veel gedachten), het vertraagd verwerken van emoties, problemen om tot activiteit te komen, motivatieproblemen en bijvoorbeeld moeilijkheden met planning.
Als gevolg komen de dromen, ambities en talenten van mensen met ADD minder snel tot uiting. Op school of op het werk kom je minder snel tot je recht. Dat is vooral erg frusterend voor de ADDer zelf, daar het aan intelligentie en creativiteit geheel niet ontbreekt. Het voelt als een constant gevecht met jezelf. Vaker dan je lief is klinkt het verwijt "je kunt het wel, maar je wilt niet". Vooral wanneer men nog onbekend is met ADD en als blijkt dat het concentreren bij leuke en interessante dingen, net als bij iedereen, een stuk eenvoudiger is.
Onbewust en ten koste van grote hoeveelheden energie, leer je de concentratieproblemen steeds beter te verbergen, hierdoor valt iemand met ADD niet snel op. Bovendien is er geen sprake van hyperactiviteit of impulsiviteit. Kinderen met ADD zijn niet "lastig", slechts "onoplettend" en meestal bijzonder chaotisch.
Voor de buitenwereld lijkt het alsof je alleen maar last hebt van wat disciplineproblemen: je bent vergeetachtig, komt vaak te laat, het lukt maar niet om aan de saaie klusjes te beginnen en je stelt veel dingen uit naar morgen. Deze problemen hebben een neurobiologische oorzaak. ADD is geen gebrek aan wilskracht, discipline of doorzettingsvermogen.
Om staande te blijven en om burnout of depressie te voorkomen, leven de meeste mensen met ADD, noodgedwongen, een wat teruggetrokken, eenzaam te noemen bestaan. Dit terwijl zij door hun enthousiasme, vindingrijkheid, talent en (sociaal) inlevingsvermogen veel te bieden hebben. Toch blijkt het moeilijk voor hen om vriendschappen te vinden, of een partner die hen begrijpt. Iemand met ADD heeft veel tijd voor zichzelf nodig. Het gevoel dat je een beetje "anders" bent dan anderen blijft bij de meesten onder ons bestaan."
bron: http://www.levente.nl

Nogmaals geef haar de kans om dat cijfer te halen, want ze kan het wel en laat het op haar manier doen.
Het is het eerste rapport, ook ik had hier regelmatig onvoldoendes op, maar deze waren altijd weer goed te maken.

En paard weghouden om deze reden vind ik niet terecht. Prima als je vind dat er geen paard kan komen, maar niet om deze reden..

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:44

Bij ons was de afspraak toen der tijd (ik stond in 4 havo 11 dikke onvoldoendes in de eerste periode) dat als ik over zou gaan naar 5 havo er een paard zou komen.
Resultaat: eind van het jaar nog maar 1 onvoldoende.
Ik wil hier maar mee zeggen, als zij graag een paard wil, dat ze er voor moet werken. En dat doe je als je het graag wil.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:45

melody7 schreef:
Ik ben heel blij dat mijn mentor me niet tot 17.00 op school liet zitten toen ik 10-12 onvoldoendes had, want dan was ik er compleet aan onderdoor gegaan. Zoiets werkt echt voor lang niet iedereen.

Bij mij ook echt niet. Ik geloof niet in luiheid/laksheid, daar zit iets achter. Ik stond op het gymnasium gemiddeld een 6 met 13 onvoldoende punten en dus ook veel hoge punten, ben toen naar de havo gegaan. Dat was zo makkelijk dat ik het met meer dan 300 afwezigheidsuren per jaar en boeken in het plastic gehaald heb. De school had ook de dwingaanpak, maar gelukkig zijn ze daarmee gestopt na wat boze telefoontjes van mijn moeder, anders weet ik zeker dat ik helemaal niks gehaald zou hebben.

Als de dochter van TS havo/vwo advies had en nu op vmbo-t zit lijkt me het onwaarschijnlijk dat het te moeilijk is. Praat met haar, maar leg de nadruk niet op de cijfers, maar op de oorzaak.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 30-12-15 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:45

Ik vrees dat ik er ook alles aan gedaan zou hebben om die aanpak toch maar niet te laten werken :o
Op die leeftijd ben je inderdaad gewoon nog niet goed in lange termijn denken, en NU snap ik dat daar alleen mezelf maar mee zou hebben, maar toen zou het vooral hebben gedraaid rond precies het tegengestelde doen van wat mijn ouders willen.

Om een beetje constructief mee te denken:
toch verder op zoek naar een paard, want dat was nu eenmaal de afspraak, en daar waren toen geen voorwaarden aan gekoppeld
slechte toets of taak niet in orde = niet rijden maar longeren/losgooien/iemand anders rijdt/...
slecht rapport = tot aan volgende rapport niet op wedstrijd

Iets in deze stijl lijkt me een mooie mix tussen toch kansen geven, maar wel consequenties op zowel korte als lange termijn.

Wat misschien ook kan werken: doe een voorstel aan je dochter, en zeg dat je openstaat voor een eventueel tegenvoorstel (of als ze creatief en realistisch genoeg is, laat haar het zelf bedenken). Op die manier leg je haar niet "zomaar" iets op, en kan je achteraf terugvallen op het feit dat jullie SAMEN afspraken hebben gemaakt, en dat ze daar dus toen ook mee akkoord is gegaan.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:53

@kellyr mooie omschrijving. Zelf omschrijf ik het maar als een soort flipperkast in je hoofd. Veel mensen beseffen niet hoe groot je handicap met add kan zijn. Zeker in de pubertijd kan het zich erg ontwikkelen of tot uiting komen. En een 14 jarige heeft nog niet het inzicht om er helemaal perfect mee om te kunnen gaan.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:56

Ik weet niet of dit al eerder is genoemd maar oké.
Zelf ben ik 16, en ik deed ook niet goed mijn best op school, wat mijn ouders mij ook beloofde niks hielp. Ik ben blijven zitten. Toen waren mijn ouders er na al die jaren niet mijn best doen op school wel een beetje klaar mee. Dus gingen ze geen dingen meer beloven als ik het goed deed maar dingen wegnemen als het slecht zou bleven gaan. Toen ging bij mij de knop om.
Ik zou eerlijk gezegd je dochter geen paard geven tot ze haar school dingen weer op orde heeft. Anders gaat al haar tijd naar het nieuwe paard toe, zeker als alles weer nieuw is.
11 onvoldoendes vind ik nogal wat, dus misschien kan je een een afspraak (of straf, hoe je het wil noemen) met haar maken, dat tot ze de helft van de onvoldoendes heeft opgehaald, niet meer op de z2 pony van kennissen van jullie mag rijden.
Heeft ze de helft van haar onvoldoendes opgehaald, dan mag ze de pony weer rijden. En heeft ze al haar onvoldoendes opgehaald terwijl ze tijd in de pony stak (en laten zien dat ze dit een tijd kan volhouden, dus niet een maand zonder onvoldoendes) dan gaan kijken naar een eigen paard.
En als ze dan het paard heeft doen wat @bakkabouter zegt: slechte toets of taak niet in orde = niet rijden maar longeren/losgooien/iemand anders rijdt/...
slecht rapport = tot aan volgende rapport niet op wedstrijd

Dat zou bij mij, als voorheen niet lerende puber denk ik hebben geholpen als ik in de situatie van je dochter zat. Maar ik heb natuurlijk geen ADD.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:58

Ir111 schreef:
Goof schreef:
Niet mee eens.
Als jij vindt dat dochter een week van tevoren moet beginnen met leren zet je ze aan tafel met het boek in de handen. Laat haar een goede samenvatting schrijven. En de volgende dag weer, en de volgende dag weer.

Uit oprechte interesse, werkt dat echt? Ik was zo'n kind dat niks op school wilde en dus ook niets deed. Ik kan me zo voorstellen als mijn moeder jouw plan was gaan uitvoeren dat ik dan dagen aan een aan die eettafel gezeten had zonder ook maar een letter op papier te zetten. Ik wilde gewoon niet. Ik kan me met de beste wil niet voorstellen dat je een kind zo aan het werk krijgt.

Ja dit werkt echt.

Ouders vinden dat als kindlief op de middelbare zit het kennelijk ook ineens zelfstandig is. En dat is het niet (uitzonderingen daargelaten). Een kind kan niet ineens een berg huiswerk plannen, vooruit werken en verantwoording nemen als het dat niet geleerd wordt.
En daar ligt een taak voor de docent, maar thuis moet het kind door de ouders begeleidt worden. Onderwijs is een 3-eenheid; leerling-docent-ouders. Als 1 van de 3 uitvalt gaat het mis.

Shadow0

florentine1 schreef:

Dit vind ik eigenlijk om andere redenen weer een aandachtspunt: onder je niveau bezig zijn is ook niet echt bevorderlijk voor je motivatie en inzet.
Het zou me niets verbazen als ze in klas 1 en 2 alles zo makkelijk vond dat ze nu inderdaad niet doorheeft dat ze dit schooljaar serieuzer moet nemen.

Het is niet eenvoudig om daar een goede weg in te vinden. Maar wat je ook doet, als zij de tijdspanne van 1 proefwerk niet kan overzien, heeft het geen enkele zin om te verwachten dat ze het wel kan verbinden aan een pony die ooit misschien weer zou komen.

Het werkt dan volgens mij veel beter om het in kleinere stukken op te hakken en veel directere feedback te geven. 1 dag niet werken = 1 dag niet paard is dan bv een stuk makkelijker te overzien dan 1 jaar niet werken = een jaar geen paard.

Ook zit er bij veel kinderen onder het niet beginnen ook echt het niet weten hoe te beginnen. Dat lijkt zo makkelijk maar het is echt een groot struikelblok voor velen, onderschat het niet. Ze zitten met het boek voor hun neus en weten eigenlijk niet wat ze nou echt moeten doen om te leren. Pas als het proefwerk echt zo dichtbij komt dat het eng begint te worden kunnen ze hun passiviteit doorbreken, maar vaak ook dan in het begin nog zonder plan en structuur, en dus vaak inefficient. Dat is gewoon moeilijk en krijgt ook vaak weinig aandacht.

Ook daar: opdelen in kleinere behapbare stukken. Niet alleen afspraken maken maar ook samen doen (of via bijles) - structuur aanbrengen, kleine doelen, plaats en tijd reserveren, en rechtstreekse feedback, ook positieve. En van daaruit steeds een beetje uitbouwen, maar niet meteen te grote dingen verwachten.

MyHorseGirl

Goof schreef:
Ik vind het wel bijzonder dat zoveel mensen zeggen dat ze maar een paard moet krijgen.
Ik ben mentor van leerlingen even oud als de dochter van TS en als zij mijn mentorleerling zou zijn zou ik aanraden zo niet dringen adviseren dat dochterlief 4 dagen in de week tot 17.00 uur op school blijft bij huiswerkbegeleiding/ bijles totdat die cijfers omhoog gaan.
Ik ben de eerste die zal zeggen dat ontspanning een must is op die leeftijd naast het schoolwerk, maar daar heb je in het weekend tijd voor.

Eerst 11 onvoldoendes weg, want die zijn niet acceptabel.

Ook zag ik iemand de opmerking maken dat moeders echt niet verbaasd had hoeven zijn omdat alle resultaten digitaal te bekijken zijn. Goede opmerking. Moeder (en ook mentor trouwens) had 2 maanden geleden al aan de bel moeten trekken.

Zo is het precies bij mij gegaan. Toen ik overging naar 3havo kwam het systeem dat mijn ouders ook inlogcodes kregen om mijn cijfers in te zien.. Al snel zagen ze dat het bergafwaarts ging en, hoe afschuwelijk ik het ook vond, hebben ze mij bij kop en kont opgepakt en op een particuliere huiswerkcursus/huiswerkbegeleiding gezet. In het begin verzette ik mij hier tegen. Het systeem, al die regelmaat, planningen, ik kon het niet aan. Maar uiteindelijk wierp het toch zijn vruchten af en haalde ik ontzettend mooie en hoge cijfers. Ik heb 2,5 jaar huiswerkbegeleiding gehad. Eerst vijf dagen per week, daarna geleidelijk afgebouwd naar twee dagen. Uiteindelijk had ik het niet meer nodig en ik ben er mijn ouders tot op de dag van vandaag dankbaar voor dat ze dat hebben gedaan. Ik werk nog steeds met het systeem wat ik destijds heb geleerd.

Als ik toen had gevraagd om een paard, dan hadden mijn ouders me flink uitgelachen. Ik mocht ook minder paardrijden tot mijn cijfers omhoog gingen. Nou, dat ging erg snel kan ik je vertellen. ;)

Bij mij werkte dus ook de directe aanpak en niet de aanpak met een fluwelen handschoen. Imo werkt dat gewoon niet. Natuurlijk is ieder kind anders, maar ik denk ook dat zeker kinderen met ADD behoefte hebben aan die structuur en regelmaat.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:01

Jennyj01 schreef:
@kellyr mooie omschrijving. Zelf omschrijf ik het maar als een soort flipperkast in je hoofd. Veel mensen beseffen niet hoe groot je handicap met add kan zijn. Zeker in de pubertijd kan het zich erg ontwikkelen of tot uiting komen. En een 14 jarige heeft nog niet het inzicht om er helemaal perfect mee om te kunnen gaan.

Inderdaad veel mensen zien dat niet en ik verbaas me er dan ook over hoeveel dwang middelen ik voorbij zie komen om haar wat te laten doen. Hopelijk ga je er niet in mee want dat wordt wel heel erg veel in die bovenkamer.
Zelfs ik met mijn 21 jaar kan er nog niet mee om gaan, ik zou er een moord voor plegen om te kunnen gaan zitten en leren (bij wijze van dan he..). Dus geloof me als ik zeg dat ze het waarschijnlijk wel probeert, haar hoofd werkt alleen niet mee.
Probeer met haar te praten en er achter te komen of er nog meer speelt. Dit kan lastig zijn want ik vertelde zelf ook niet alles ondanks dat ik een hele goede band met mijn moeder heb en vaak toch wel alles tegen haar vertel. Maar vertellen dat ik bijvoorbeeld gepest werd durfde ik niet.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:55

florentine1 schreef:
Hilli schreef:
De 11 onvoldoendes op het rapport moeten geen verrassing zijn geweest in deze tijd waarin je elke stap van je kind op school digitaal kunt volgen. De ADD is dat ook niet. Dat betekent dat je zelf ook niet hebt opgelet, want je kunt je dochter ook begeleiden i.o.v. 'verrast' zijn over het slechte rapport. Ik zou samen met haar een plan maken voor verbetering van haar schoolresultaten en ja, daar hoort ontspanning in de vorm van een paard ook bij. Hoe- eigen of verzorg/lease- volgt daar vanzelf wel uit.

Wij waren wel op de hoogte, en hebben met school diverse plannen gemaakt maar als dochter erzelf niet de "nut" van inziet en er heilig in gelooft dat je 2 dagen voor proefwerk tijd genoeg hebt om te gaan leren dan sta je als ouder mooi met lege handen.

Advies HAVO/VWO en dan VMBO? Enig idee hoe moeilijk het is om je hoofd erbij te houden als je zover onder je niveau moet presteren? Iets lager, okay, maar zoveel lager?

Met 14 jaar zit ze precies op de leeftijd waarop de AD(H)D erg begint op te spelen, waarop ze begint te puberen en ze zich niks meer laat zeggen.
Haar pony was kennelijk haar lust en haar leven, bovendien kwam ze nog eens ergens (wedstrijden, manege etc). Ik zou haar haar pony hebben laten houden of, als dat zo was afgesproken, een ander dier hebben gekocht. Houd de wedstrijden desnoods als drukmiddel, maar niet het contact met het dier of het rijden erop.

Ik denk niet dat ze zo gemakkelijk over alles denkt als jij denkt, ik denk dat ze het niet kan inschatten en daarnaast dat ze mogelijk faalangst aan het ontwikkelen is; 'want dit lage niveau moet ze toch zonder meer aankunnen'... en wat als het dan niet lukt?

AD(H)D-ers die onder druk worden gezet om te presteren, kunnen daar heel erg slecht van gaan werken en alle motivatie verliezen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:58

Ts: ik zeg niet dat je niet weet wat ADD is maar ik merk wel dat je denkt dat het luiheid is. Ik denk dit niet. Ik denk persoonlijk dat dochterlief niet voldoende begeleiding krijgt. Daar heeft een paard in deze zin niks mee te maken.

Gaat het goed in de klas en op school? Word ze niet gepest? Heeft ze vriendinnen?

Praat met haar!!

Jullie dochter heeft ADD, lees je goed in en bespreek dit zeker met school. Vaak hebben scholen geen idee hoe je om moeten gaan met ADD/ADHD. We wat natuurlijk maar ze gaan jantje niet meer aandacht geven dan pietje.

Ik ben zelf zeer beperkt. Ik heb een rug en knie beperking en daarbij nog een leerachterstand. Sinds dit schooljaar (3de jaar van de middelbare) gaat het goed, zit ik lekker in mn vel en praat ik over school. Ik heb alle jaren 3 top mentoren gehad maar de klas begreep mij niet. Ik ben mede in groep 6 van de basisschool ook naar het speciaal onderwijs gegaan. En ik kan je zeggen ik wou de eerste 2 jaren van de middelbare terugbaar die school! Ik was niet anders meer ik was gewoon want iedereen had wat!

Dit kan er ook toe lijden dat het nu zo slecht gaat met jullie dochter.

Haar pony was haar uitlaatklep. Die uitlaatklep is nu weggehaald en thuis en op school kan en wil ze haar verhaal niet kwijt! (Want ze doet het dan ook niet)

Ik zeg niet dat je haar nu maar een paard moet geven maar maak wel een plan. Zeg als jij voor wiskunde een 6 staat gaan we samen opzoek naar een leuk paard.

Laat haar een spreekbeurt houden op school. Laat haar vertellen wat ze heeft zodat ook de leraar ermee op weet te gaan.

Misschien is het ook een idee om met haar naar een kinderpsygoloog te gaan? Dit heeft mijzelf heel erg geholpen, ik loop nu nog steeds sessies bij mijn psygoloog.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Succes!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:10

Hevonen schreef:
florentine1"
[quote="Hilli schreef:

Advies HAVO/VWO en dan VMBO? Enig idee hoe moeilijk het is om je hoofd erbij te houden als je zover onder je niveau moet presteren? Iets lager, okay, maar zoveel lager?

Met 14 jaar zit ze precies op de leeftijd waarop de AD(H)D erg begint op te spelen, waarop ze begint te puberen en ze zich niks meer laat zeggen.
Haar pony was kennelijk haar lust en haar leven, bovendien kwam ze nog eens ergens (wedstrijden, manege etc). Ik zou haar haar pony hebben laten houden of, als dat zo was afgesproken, een ander dier hebben gekocht. Houd de wedstrijden desnoods als drukmiddel, maar niet het contact met het dier of het rijden erop.

Ik denk niet dat ze zo gemakkelijk over alles denkt als jij denkt, ik denk dat ze het niet kan inschatten en daarnaast dat ze mogelijk faalangst aan het ontwikkelen is; 'want dit lage niveau moet ze toch zonder meer aankunnen'... en wat als het dan niet lukt?

AD(H)D-ers die onder druk worden gezet om te presteren, kunnen daar heel erg slecht van gaan werken en alle motivatie verliezen.[/quote]

Een cito score is iets heel anders dan een advies he.
Ik vind dat sowieso maar een kromme manier, je maakt 1 week toetsen en dat zou dan je advies moeten zijn? Dat werkt toch niet..
Je kunt op een cito heel hoog scoren, maar als je niet kunt leren (wat je voor en cito niet hoeft) ga je het op de middelbare echt niet net zo goed doen als op die cito. Andersom hoor ik ook vaak genoeg dat iemand met een heel lage cito veel hoger uit is gekomen.
Mijn basisschool combineerde de cito altijd met hun eigen advies, dat is een betere indicatie want zij zien hoe je het 8 jaar lang doet.

Ik kon volgens mijn cito gymnasium, nou absoluut niet hoor. :+

xSlvna

Re: geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:14

Ik kon wel volgens mijn cito gymnasium, je haalt niet voor niks 548 punten... De cito is niet gebaseerd op niks, denk juist dat de Cito een betere test had kunnen zijn als alles erop aangepast zou worden.

Wel moet ik bekennen dat motivatie er gewoon niet is als je 2 niveaus te laag zit. Ik roep al 8 jaar "Dit is onder mijn niveau" en daar is ook mijn instelling naar.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:19

Maar als bokkers, die zeggen: geen pony/paard geven, zich het volgende eens voorstellen: je hebt een ontzettend leuke/goede pony, deze pony wordt verkocht met de reden dat je een ander paard weer krijgt, waar je uitdaging aan hebt om het dier weer lekker te gaan trainen.
Op school loopt het helaas niet lekker, om welke reden dan ook (pesten, te laag niveau). Doordat het op school niet lekker gaat, gaan je ouders ook nog eens een belofte breken.. hoe zouden jullie je dan voelen?
Ik zou woest zijn, ondanks dat ik toch echt voor volwassenen door ga..
Ik ben het eens dat TS met haar dochter in gesprek moet, maar om nu het beloofde paard als machtsmiddel te gaan gebruiken vind ik echt gemeen.
Hoe geloofwaardig ben je dan als ouders?
Afspraken maken, dat zeker! Maar als deze belofte gebroken wordt, is de kans zeer aanwezig dat ze nog meer zich verzetten gaat.
Nee, een paard is geen eerste levensbehoefte, maar voor de meeste mensen hier op bokt wel een belangrijk deel van hun hobby/ontspanning, en ik denk dat dat ook zeker geldt voor de dochter vsn TS.
Een pony van iemand anders bijrijden is nooit helemaal hetzelfde als een eigen paard, zeker niet als je er al ervaring mee hebt om een eigen paard te hebben.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:21

Een machtsmiddel? Je mag je als kind verdomde gelukkig prijzen als je überhaupt een knol van je ouders gesponsord krijgt.

Als het kind geen cadeau waard is krijgt ze geen cadeau, ik kreeg ook geen cadeaus als ik het op school verprutste. Daar komen die egoïstische kinderen van die vaak niet weten wat geld waard is en wat het hele leven inhoud.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:21

ItsMe2 schreef:
Maar als bokkers, die zeggen: geen pony/paard geven, zich het volgende eens voorstellen: je hebt een ontzettend leuke/goede pony, deze pony wordt verkocht met de reden dat je een ander paard weer krijgt, waar je uitdaging aan hebt om het dier weer lekker te gaan trainen.
Op school loopt het helaas niet lekker, om welke reden dan ook (pesten, te laag niveau). Doordat het op school niet lekker gaat, gaan je ouders ook nog eens een belofte breken.. hoe zouden jullie je dan voelen?
Ik zou woest zijn, ondanks dat ik toch echt voor volwassenen door ga..
Ik ben het eens dat TS met haar dochter in gesprek moet, maar om nu het beloofde paard als machtsmiddel te gaan gebruiken vind ik echt gemeen.
Hoe geloofwaardig ben je dan als ouders?
Afspraken maken, dat zeker! Maar als deze belofte gebroken wordt, is de kans zeer aanwezig dat ze nog meer zich verzetten gaat.
Nee, een paard is geen eerste levensbehoefte, maar voor de meeste mensen hier op bokt wel een belangrijk deel van hun hobby/ontspanning, en ik denk dat dat ook zeker geldt voor de dochter vsn TS.
Een pony van iemand anders bijrijden is nooit helemaal hetzelfde als een eigen paard, zeker niet als je er al ervaring mee hebt om een eigen paard te hebben.

nee ik vind dat net gerechtvaardigd. Net zoals als ze het paard al had ik bij 11 onvoldoendes zonder pardon haar nog 1 kans zou geven of paard ging weg. 11 onvoldoendes moet je al erg je best voor doen, door niets in te vullen.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:23

Ik zou juist wel een paard geven omdat het haar uitlaat klep is als je niets mag doen waar je goed in bent kom je alleen maar in een negatieve spiraal het probleem waarom een verzorgpaard niet zo goed werkt is omdat ze een eigen paard gewend is dus een verzorg paard is dan een enorme stap terug daarbij ga ik zelf ook slechter aan het werk als ik niet naar de paarden ga omdat ik anders het gevoel heb dat ik de hele dag alleen maar met school bezig bent en om dat te ontvluchten ga je uitstellen

Ik doe trouwens 3 havo dus sta er weer anders in dan een ouder/docent

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:24

ik vind mensen hier trouwens heel verwaand reageren (en het kind ook). Ze haalt en 11 onvoldoendes en ze vind zichzelf te goed voor een pony van een ander te rijden. Oh tuurlijk joh dat gaan we belonen met een paard...