Neerbuigende HBOers,mijn tenen krullen er gewoon weg van

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:49

Sheran schreef:
Wel een interessante discussie, en zoals eerder is opgemerkt wordt er in dit topic spontaan met modder gegooid naar elkaar terwijl dat juist de 'klacht' uit de openingspost is.

Zoals misschien wel duidelijk was: ik ben WO-er en heb op het gymnasium gezeten. Maar ook wij werden in de eerste klassen uitgescholden door mensen van het VMBO, met de mededeling dat wij ons beter voelden dan zij. Het leek wel een sport om je tegen elkaar af te zetten. Ik kende geen mensen die de VMBO-ers naar beneden haalden, net zoals er waarschijnlijk maar 2 of 3 VMBO-ers waren die dat soort dingen tegen de VWO-ers riepen. Maar het is maar 1 kant die je meemaakt.

Opvallend ook dat veel mensen zich zo beledigd kunnen voelen door termen als 'cursist'. Het zou mij werkelijk waar aan mij r**t kunnen roesten of ze me cursist of student noemen. Het is toch je opleiding die uiteindelijk telt? En ja, ik vind ook zeker wel dat er onderscheid gemaakt kan worden in termen om HBO-ers en WO-ers aan te duiden, want het is ook gewoon niet hetzelfde! En als het niet hetzelfde is, waarom zou je het dan hetzelfde moeten noemen?

Jouw bachelor is evenveel waard als mijn bachelor? :+

Sheran

Re: Neerbuigende HBOers,mijn tenen krullen er gewoon weg van

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:51

'Waard' vind ik een wat vreemde term bij bachelors :P

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:52

Sheran schreef:

Je snapt wel wat ik bedoel ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:54

HBO en WO bachelor kun je niet echt volledig op 1 lijn trekken.
Dat je met de hbo bachelor ook kunt instromen op een master zegt nog niet dat dat gelijk is.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:56

Aan een hbo bachelor heb je vaak meer dan aan een wo bachelor... Want je wo opleiding is dan duidelijk nog niet af terwijl je bij t hbo een volwaardig diploma op zak hebt.

Gelukkig heb ik met mn hbo een fantastisch studentenleven gehad, scheelt weer!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:00

F_Orumster schreef:
HBO en WO bachelor kun je niet echt volledig op 1 lijn trekken.
Dat je met de hbo bachelor ook kunt instromen op een master zegt nog niet dat dat gelijk is.

Maar is het een beter dan het ander?
Ik zit op een opleiding waarbij zowel MBO leerlingen zijn ingestapt als havisten. Alles wordt hier qua kennis in het eerste jaar op 1 lijn getrokken door de MBOers de basisvakken op havo niveau te geven en de havisten het praktijk gedeelte bij te brengen.

Een ding is zeker, de diverse niveaus in onderwijs hebben we allemaal nodig in onze maatschappij.
Laatst bijgewerkt door Sababber op 15-09-15 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:02

Meen je dat nou? Op mijn hogeschool / studie wared dan waarschijnlijk alleen maar leuke studenten. Een groot deel kwam van het MBO en over die studenten werken nooit denigrerende opmerking gemaakt en niemand werd er anders door behandeld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:03

Je kunt sowieso de ene bachelor niet met de ander vergelijken.
Moet je ook niet willen.
Het enige wat het bachelor/master systeem doet is het makkelijker maken om internationaal aan te kunnen geven wat grofweg je werk/denk niveau is.
Maar een Bachelor in Engeland (3 jaar) is weer niet te vergelijken met een Duitse Bachelor, die weer zwaarder/langer is dan een Nederlandse Bachelor.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:04

_sharonnn schreef:
Sheran schreef:

Je snapt wel wat ik bedoel ;)

Sorry, ik weet even niet wat jouw bachelor was! Maar als het het over een verschil tussen HBO en WO hebt, dan sluit ik me ook aan bij Maaike: een bachelor is op de uni meestal geen volwaardig diploma, er wordt wel verwacht dat je er een master achteraan doet. Maar een HBO bachelor is niet meer of minder dan een WO-bachelor, maar wel heel anders. Dus voor bepaalde beroepen zal het een meer gewaardeerd worden en voor andere beroepen het ander.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:10

miccamaaike schreef:
Aan een hbo bachelor heb je vaak meer dan aan een wo bachelor... Want je wo opleiding is dan duidelijk nog niet af terwijl je bij t hbo een volwaardig diploma op zak hebt.

Geen idee waar je die wijsheid vandaan haalt??
Ligt er helemaal aan welke studie je doet. En een slechte hbo studie kan wel op papier "volwaardig" zijn, terwijl je geen r**t hebt geleerd. Hetzelfde geldt voor een universitaire studie waar je niks voor hoeft te doen.
In ieder geval is er beide kanten op wrijving: hbo-ers roepen hoe dom die wo-ers zijn dat ze alleen maar boekjes kunnen lezen en onderzoekjes kunnen doen, en wo-ers roepen hoe dom hbo-ers zijn dat ze de theorie niet snappen.
Ik heb ervaring met zowel hbo als uni maar het is dus totaal niet te vergelijken. Heb er zelf een mening over maar dat is mijn persoonlijke mening op basis van precies mijn studies. Hierdoor is mijn mening voor anderen niet relevant want die doen ongetwijfeld andere studies

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:16

Echt iedere studie is anders, je moet het daarom ook meer zien als een richtlijn van een minimale leersnelheid.
De stof zelf is namelijk bij de meeste studies niet het probleem (dan heb ik het niet over natuurkunde e.d.) maar de tijd die er voor staat.
Hoe hoger de opleiding hoe meer stof in dezelfde tijd.
Dat betekend dat veel MBOers ook gewoon een master kunnen halen mits ze zichzelf meer tijd kunnen geven.
Daar is de doorstroom mbo-hbo-master doorgaans ideaal voor.

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:31

BaileyMix schreef:
Bovendien, laten we niet vergeten dat er ook universitaire studies als 'filosofie' 'commerciële theologie' en 'vrijetijdskunde' bestaan. Je maakt mij niet wijs dat die mensen zo veel intelligenter zijn dan een HBO'er.

Hier wil ik toch even op reageren. Ik heb zelf filosofie, eigenlijk wijsbegeerte, een tijd als tweede optie gehad, voor het geval ik werd uitgeloot bij een andere studie. Als je denkt dat dat een makkelijke pretstudie is, weet je toch echt niet wat het inhoudt. Over de andere studies die je noemt kan ik niks zeggen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:42

doerakjeg2 schreef:
BaileyMix schreef:
Bovendien, laten we niet vergeten dat er ook universitaire studies als 'filosofie' 'commerciële theologie' en 'vrijetijdskunde' bestaan. Je maakt mij niet wijs dat die mensen zo veel intelligenter zijn dan een HBO'er.

Hier wil ik toch even op reageren. Ik heb zelf filosofie, eigenlijk wijsbegeerte, een tijd als tweede optie gehad, voor het geval ik werd uitgeloot bij een andere studie. Als je denkt dat dat een makkelijke pretstudie is, weet je toch echt niet wat het inhoudt. Over de andere studies die je noemt kan ik niks zeggen.

Heb een soort inleiding in de filosofie gehad. Dat was 1 van de moeilijkste vakken die ik heb gehad. Dus inderdaad lastig te oordelen.
Heb wel eens gehoord dat er op sommige mbo's "gelukskunde" wordt gegeven. Kijk, dat gaat dan ook mij te ver _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 22:42

Ik moet zeggen dat ik mijn omgeving nog niet echt neerbuigende HBO'ers of WO'ers heb gemerkt. Ik heb zelf eerst havo gedaan, toen vwo en ben toen naar (een technische) WO gegaan. Helaas ging dat niet goed vanwege medische redenen, maar daar heb ik nooit nare dingen gehoord over 'lagere opleidingen'.

Nu doe ik een HBO opleiding (technische natuurkunde), maar ook hier absoluut geen negatieve dingen gehoord of gemerkt. Iedereen gaat fijn met elkaar om, of hij/zij nu van MBO, havo, vwo, andere HBO of universiteit afkomt. Er zitten best wel wat niveau en leeftijdsverschillen bij ons, maar men helpt elkaar eerder dan er naar over te doen.

Ook in mijn persoonlijke omgeving heb ik het nooit zo gemerkt. Meeste van mijn vrienden zijn bezig met of hebben afgerond een HBO of WO opleiding, maar dat is toeval. Een van mijn beste vriendinnetjes heeft MBO (met dieren) gedaan en die is echt niks minder waard in mijn ogen dan iemand die dan misschien een hogere opleiding heeft afgerond. Ik zie juist dat bijvoorbeeld zij al heel praktisch en goed bezig is, goed lopend eigen bedrijf etc, terwijl ik ook mensen in mijn omgeving met een hogere opleiding zien die er bijna niks mee kunnen. :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 22:42

Filosofie was het enige vak op het HBO waarin ik hertentamen heb moeten doen, had in eerste instantie een 5 en heb bij mijn her een mager zesje gehaald. Nog steeds snap ik niet waar het over ging :')

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:26

Vanillia schreef:
Toch bijzonder dat het blijkbaar niet ok als iemand met een WO opleiding iets zegt over een HBO/MBO opleiding, maar het blijkbaar wel ok is om als HBO/MBOer te bashen op WOers :=

Ik wou net zeggen idd. :')

Ik vind dat mensen hier wel erg snel gepikeerd doen, een minderwaardigheidscomplex ofzo? :=
Iemand (weet ff niet meer welke bokker) schreef erover dat ze HBO'ers vaak cursisten noemden. Als je de berichten goed leest, kan je begrijpen dat zij zelf bij een onderwijsinstelling werkt waar HBO'ers dus zo genoemd worden, niet per se door deze bokker maar wel door veel docenten etc. Alleen maar omdat het handiger is om het zo in te delen, dan heb je geen verwarring of het nou over WO studenten gaat of over HBO studenten. Als de WO'ers cursisten werden genoemd en de HBO'ers studenten waren veel HBO'ers denk ik nog steeds beledigd geweest. :')
En ja, ik heb zelf op de uni gezeten (master afgerond) maar ik kijk zeker niet neer op MBO en HBO. Iedereen is nodig in de samenleving, en als het oorlog oid is dan heb je veel meer aan een MBO'er die een huis kan bouwen of brood kan bakken dan aan een WO'er die kan zeggen welke regels er worden overtreden oid tijdens die oorlog. :P
Wat ik soms alleen wel een beetje irritant vind (ja sorry O:) ), is dat iedereen van zichzelf zegt dat ie studeert. Zo vroeg ik namelijk eens aan iemand wat voor opleiding ze deed, waarop ze zei dat ze rechten studeerde. Dan ga ik van WO recht uit, en toen bleek het later dus om MBO rechten te gaan.
En het verschil HBO/WO, veel mensen hier zeggen dat het qua theoretische stof hetzelfde is en onderzoeken, volgensmij klopt dit niet. Ik heb namelijk best wel wat HBO scripties gelezen/doorgebladerd, en die waren allemaal op de praktijk toegepast. Was wel met wetenschappelijke theorie enzo, maar bij een WO scriptie gaat het er juist meer om dat je een nieuwe theorie bedenkt, eentje toetst of hem bekritiseerd etc. Naast mijn scriptie heb ik een stageonderzoek gedaan, wat een op de wetenschap gebaseerd onderzoek was maar welke wel over de praktijk ging. Dat was echt heel anders dan al mijn andere onderzoeken die ik ooit had gedaan, moet zeggen dat ik het ook nog best moeilijk vond om altijd een verband tussen theorie en praktijk te kunnen leggen. Dus hiermee wil ik zeker niet zeggen dat het een beter of moeilijker is dan het ander, wel dat het anders is.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:05

Laat ze maar lekker banketstaaf hoor TS.

Ik wou dat ik een toegepaste HBO studie had gedaan (als WO student), dan had ik misschien in ieder geval wat meer kans ook daadwerkelijk werk te vinden. :')
Nu heb ik alleen nog mijn bachelor af dus dat helpt ook niet, maar er zijn veel MBO of HBO studies waar je veel meer mee kan. Vermoed dat ik zelfs met mijn master afgemaakt niet bepaald makkelijk aan een baan ga komen. Ik ken er genoeg die tussen de tig sollicitanten al blij zijn als ze uitgenodigd worden voor een gesprek.

Dus dan solliciteer je maar op baantjes die iedereen met twee handen kan, maar dan ben je dus te hoog opgeleid.. :') Iets tussen een phd en opleidingloze baantjes bestaat bijna niet voor wetenschappelijk opgeleide mensen (althans in mijn richting) lijkt het.

En ohja ik heb in mijn familie o.a. een timmerman en een automonteur en ik moet zeggen dat ik dat eigenlijk knapper vind dan mijn hele studie. :o Zij kunnen huizen en auto's maken en ik euuh observeer dieren en verzamel daar data van die ik verwerk in een paper die vervolgens gelezen wordt door ongeveer 5 personen in de hele wereld misschien met wat geluk... :') :') :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:23

Echte vakwerkers vind ik fascinerend en maakt me stiekum een beetje jaloers.
Zoals de boer van onze stal in 3 dagen uit een oneven stukje gras een perfecte zadelkamer weet te bouwen waar alles naadloos sluit en past _/-\o_

Mijn eigen gebouwde konijnenhok was een drama, overal net een plankje te kort of te lang, gespleten hout door verkeerde schroeven etc etc _O-

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:28

Jup herkenbaar.. heel irritant en een niveau vd opleiding zegt niks over hoe slim iemand is, wel hoe goed iemand bijvoorbeeld kan leren.

Ik doe na mijn VMBO tl nu HBO opleiding, binnengekomen via 21+ test en dus toetsen en examen gemaakt en gelukt.
Kreeg pas wel een opmerking van dat men niet snapt dat ik 'als vmbo'er' dan HBO wil doen. :?
En dat zei iemand die ook hetzelfde had gedaan als ik, maar hé.
Zoiets geeft je juist motivatie om wel er vol voor te gaan.

Maar je hoort het idd te vaak, mensen die zichzelf beter voelen dan anderen, heel kinderachtig. En uiteindelijk met hoge opleidingen toch in de supermarkt moeten werken omdat er lastig banen te vinden zijn -O-

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:34

TS ik herken wel wat je zegt, maar ik zou me er niet te druk om maken! Je hebt een leuke vervolg studie uitgekozen, heb zelf Chemie gestudeerd op het HBO (ben ook ooit begonnen op het VMBO). En het waait echt wel weer over! Succes met je studie :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:36

Sowieso is elke opleiding anders. Ik heb lerarenopleiding gedaan en ik zag al enorme verschillen tussen de vakken, laat staan compleet andere disciplines. Overigens had mijn opleiding duidelijk drie facetten: De vakinhoud, het maken van onderwijsmateriaal/leermethodes en de ontwikkelingspsychologie+didactiek. Vakinhoudelijk hadden we iig in het eerste jaar dezelfde boeken als het eerste jaar unief. Daar zaten ook gewoon hoorcolleges aan vast waar ook verwacht werd dat je daar kritisch mee omsprong.
Qua onderwijsmateriaal was het erg praktisch, uiteraard wel gestoeld op zelf te onderzoeken literatuur en ook hebben we op scholen onderzoeksmateriaal moeten maken, afnemen bij leerlingen, docenten, directie, ouders,.... En van daaruit stelling nemen en nieuw beleid schrijven, motiveren aan collega's en directie en hervormen. Dus het aspect: Zelf een onderzoek maken, literatuurstudie, vergelijken, stelling nemen, toetsen, terugkoppelen en nieuw beleid ontwerpen zat er ook in het hbo wel in. Hetzelfde met ontwikkelingspsychologie en didactiek. Als eigenwijze stagiaire was het juist de bedoeling dat je steeds aan de stoelpoten rammelde. :=
Nu net begonnen aan hbo boekhouden. Opdracht: Ga naar een bank en stel een beleggingsprofiel op. Eh, denk ik dan direct, wat doe ik dan met die test? Misschien komt dat nog natuurlijk, maar ik zit dan gelijk al te bedenken: Moet ik profielen vergelijken, de test bekritiseren, alleen onderduiken in de achterliggende theorieen of blijft het bij dat flutopdrachtje?

Ik was trouwens wel jaloers op de mensen met mbo, als onderwijsassistent hadden die al in de klas gewerkt en wij konden nog niks toen!

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:45

Sizzle schreef:
Echte vakwerkers vind ik fascinerend en maakt me stiekum een beetje jaloers.
Zoals de boer van onze stal in 3 dagen uit een oneven stukje gras een perfecte zadelkamer weet te bouwen waar alles naadloos sluit en past _/-\o_

Mijn eigen gebouwde konijnenhok was een drama, overal net een plankje te kort of te lang, gespleten hout door verkeerde schroeven etc etc _O-

Vooral dit, ik ben een HBO'er en ben altijd best kritisch als het op opleidingen gaat, ook mijn eigen. Maar het is zo belangrijk dat we vakmensen hebben. Ik wil het vak niet doen, maar zij doen het zoveel passie, petje af!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:14

Heb een HBO (toen nog Ing.) gedaan
Heb een promotie achter de rug
En doe een handwerk (zadelmaker/passer):

De combinatie houdt de boel spannend :j
Maar kan met de beste wil van de wereld daarom echt niet op een bepaald niveau neerkijken of juist tegenop kijken. Alles heeft zijn charme.

Als dan een jong studenten broekie met een arrogante kop tegen mij durft te zeggen in de kantine van de uni dat het voor een vrouw niet erg is om geen 'echt beroep' uit te oefenen...dan...........baalde ik haast dat hij niet in mijn onderwijs groep zat _-:(
Misschien ook maar beter O:)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:32

Loose _O_

Eindelijk iemand die mijn posts begreep :) Ik ben het helemaal met jou eens!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:36

Sizzle schreef:
Echt iedere studie is anders, je moet het daarom ook meer zien als een richtlijn van een minimale leersnelheid.
De stof zelf is namelijk bij de meeste studies niet het probleem (dan heb ik het niet over natuurkunde e.d.) maar de tijd die er voor staat.
Hoe hoger de opleiding hoe meer stof in dezelfde tijd.
Dat betekend dat veel MBOers ook gewoon een master kunnen halen mits ze zichzelf meer tijd kunnen geven.
Daar is de doorstroom mbo-hbo-master doorgaans ideaal voor.

Dat is echt niet waar hoor, weet niet hoe je aan die wijsheid komt? Ik heb 2 universitaire bacheloropleidingen tegelijkertijd gedaan, no way dat dat zou lukken met de HBO studies die ik ken (en ik ken er wel een aantal aangezien ik ook op HBO's werk).