Help! Alsnog ingeloot bij Diergeneeskunde: wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:01

Zet eens de voor en nadelen op papier. Gewoon in een rijtje naast elkaar. Misschien krijg je dan een beter beeld.

Want inderdaad bijvoorbeeld vrienden kun je overal maken. Ik ben net zo'n twijfelaar dus ik kan het me helemaal voorstellen wat een dilemma dit is.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:25

Als je het lot wilde laten kiezen, dan moet je zeker voor dierengeneeskunde gaan! Hoe duidelijker kan dat zijn? :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:45

Mazida schreef:
Mag ik even relativeren, deze once-in-a-lifetime-kans?

Er is namelijk nog een weg, de Belgische weg. Dat houdt in dat als jij je studie in Eindhoven die je nu niet doet niet leuk vindt kun je altijd nog stoppen en kun je volgend jaar ook dierengeneeskunde studeren in België waar geen loting bestaat. Natuurlijk is dat geen Utrecht, maar als jij je weg in Eindhoven vindt, zal dat in pakweg Leuven of weet ik veel waar ook niet zijn.

Dus je kunt het ook omgekeerd doen... En ja, keuzes maken is lastig. Ik ben zelf net zo'n grote draaikont, dus snap je dilemma :') . Heej, en je bent pas zeventien. De wereld ligt voor je open, je kunt zelfs nog twee studies doen als je wilt!

:j

Dat wil ik ook nog even onder de aandacht brengen. Een goede vriendin van mij is zelfs na haar studie biologie (duurt vijf jaar) aan de studie diergeneeskunde begonnen en ze zit nu in haar master!

Dus, zelfs al kom je er pas over drie jaar achter dat je toch graag dierenarts had willen doen, dan is België nog steeds een optie :)

Hhilde

Re: Help! Alsnog ingeloot bij Diergeneeskunde: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:57

Gefeliciteerd dan TS :D Ik ben benieuwd wat je beslist!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:00

Ibbel schreef:
Dan ga ik een ander geluid laten horen: als je zó twijfelt, moet je het niet doen, want dan ga je het in Utrecht gewoon niet redden. Als je nu al denkt dat je een te romantisch beeld hebt van DA zijn, dan kan ik je garanderen dat dat klopt, en dat je jezelf enorm tegen gaat komen. En als er één beroep is waar besluiteloosheid niet bij past, is het wel diergeneeskunde. Of ga je later zeggen je klant zeggen: "tja, ik weet het niet, het zou dit of dat kunnen zijn, maar ik kan niet beslissen wat het is en hoe te behandelen?"

Helemaal mee eens!

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:45

Mazida schreef:

Er is namelijk nog een weg, de Belgische weg. Dat houdt in dat als jij je studie in Eindhoven die je nu niet doet niet leuk vindt kun je altijd nog stoppen en kun je volgend jaar ook dierengeneeskunde studeren in België waar geen loting bestaat. Natuurlijk is dat geen Utrecht, maar als jij je weg in Eindhoven vindt, zal dat in pakweg Leuven of weet ik veel waar ook niet zijn.

Dus je kunt het ook omgekeerd doen... En ja, keuzes maken is lastig. Ik ben zelf net zo'n grote draaikont, dus snap je dilemma :') . Heej, en je bent pas zeventien. De wereld ligt voor je open, je kunt zelfs nog twee studies doen als je wilt!

De studie is in België ontzettend anders. Ik ken heel veel mensen die daar absoluut niet diergeneeskunde zouden willen studeren en dan dus nog liever een andere studie kiezen. De sfeer is daar heel veel anders als in Utrecht en aangezien ze daar geen loting hebben, vallen er heel veel mensen af in het eerste jaar. Mijn zus was eerst drie keer uitgeloten voor Utrecht en wou altijd al diergeneeskunde doen, maar ging nog liever Rechten doen dan naar België toe. Bij iedereen is die keuze natuurlijk anders, maar Utrecht lijkt mij vele malen beter als je daar de kans toe krijgt.
En gefeliciteerd vandaag TS! :)

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:50

Mijn vriend heeft het zelfde een aantal jaren geleden gehad, maar dan met de opleiding tandheelkunde. Hij is ook later ingestroomd. Hier heeft hij geen spijt van gehad. Je nieuwe vriendschappen zijn nog pril en daar zou ik mijn keuze niet van af laten hangen. Dit is een beslissing voor de rest van je leven.

Ik zou er nog eens goed over nadenken voordat je de plek afwijst.

Heel veel succes en wijsheid!

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:53

Meid wat een onwijs lastige keuze en wat word je voor het blok gezet zo. Ik weet maar al te goed hoe dat voelt.

Allereerst, ga bij jezelf na waarom je Dierengeneeskunde hebt gekozen. Niet omdat het 'je wel interessant lijkt', maar wat passioneert je nou wat die opleiding biedt? Waardoor denk je dat die opleiding bij jou past? Zie je jezelf met dieren werken? Wat voor dieren, welke tak van het werkveld? Wil je dat 40 jaar lang doen? Want je gaf aan dat je niet bv de bio-industrie in wilt. Hoeveel takken blijven er dan over en ga je daar je voldoening uithalen? Ben je iemand die van afwisseling houdt, eens in de zoveel tijd van baan wilt wisselen of blijf je gerust heel lang op dezelfde stekkie? Vraag jezelf dit allemaal af voor Diergeneeskunde. Voel je twijfeling? Zo'n kriebelend, knagend gevoel in je binnenste over deze vragen?

En vraag jezelf nu af hoe je over deze vragen denkt bij je huidige opleiding? Baankansen? Waar kan je allemaal komen te werken? Genoeg afwisseling? Uitdagend genoeg? Kan je het combineren met dieren? Voel je passie, een vlammetje, een kriebel die niet knaagt maar die warm aan voelt van binnen?

Een keuze maken is niet alleen maar voor- en nadelen naast elkaar zetten van beide studies, maar ook luisteren naar je gevoel. Wat ik vanuit jou reacties zie is dat je eigenlijk liever in Eindhoven blijft.

Denk er goed, maar rustig over na. Praat erover met mensen, laat dat 'one in a lifetime change' argument maar achterwege, want dat is niet altijd de beste, fijnste of slimste keuze. En laat je keuze ook niet afhangen van de mensen die je al hebt leren kennen of verenigingen waar je lid van bent geworden. Die zijn er in Utrecht ook ;)

Doe waar je je goed bij voelt ts :) Ik ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:56

Solleke_Noah schreef:
Mazida schreef:

:j

Dat wil ik ook nog even onder de aandacht brengen. Een goede vriendin van mij is zelfs na haar studie biologie (duurt vijf jaar) aan de studie diergeneeskunde begonnen en ze zit nu in haar master!

Dus, zelfs al kom je er pas over drie jaar achter dat je toch graag dierenarts had willen doen, dan is België nog steeds een optie :)

Hiermee oppassen. In België zijn we op het moment erg bezig met het onderwijssysteem te veranderen. En gaan op veel studies waarschijnlijk orientatieproeven, toelatingsexamens of lotingen komen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:59

Ik zou zeggen lekker beginnen met diergeneeskunde. Bevalt het niet stroom je in februari weer terug naar je huidige studie. Andersom gaat sowieso niet lukken en je zult ook nooit meer ingeloot worden voor diergeneeskunde . Je krijgt een prachtige kans dus proberen kan altijd en je kunt altijd weer terug naar je huidige studie mocht het de komende maanden niet bevallen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:03

TS: Allereerst gefeliciteerd met je verjaardag. Ben je al bij de studieadviseur langs geweest?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:05

Kijk ook welke baan meer biedt in de toekomst.
Ook in Utrecht vindt je je draai wel weer en sommige mensen (ik) twijfelen over alles en moet er soms beslissingen gemaakt worden door buitenaf.

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 16:13

Nogmaals bedankt voor alle reacties, fijn dat jullie meedenken.Zo voelt het in elk geval wel slsof ik er minder alleen voor sta!
Helaas komen er voor beide kanten goed beargumenteerde reacties...
Ik zal even mijn voor en tegen argumenten op een rijtje zetten:

Waarom Dgk;
Unieke kans (loting)
Kan altijd nog bmt doen
Ik wil het al lang worden
Beroep heeft praktische mogelijkheden
Het was niet voor niets mijn eerste keuze (intuïtie)
Als ik het niet doe heb ik toch het gevoel niet toegegeven te hebben aan mijn droom
De stad sprak me al vanaf het begin aan en mijn broer woont er (minder belangirjk)

Waarom Bmt:
Meer opties binnen het vakgebied
Betere kans op baan (en hoger loon)
Ik heb er al wat van meegemaakt en dat was leuk (inhoudelijk én sfeer)
Ik ben er al enigszins gesettled (minder belangrijk)
De studie Dgk kan tegenvallen en is hard werken; er is niet genoeg enthousiasme aanwezig (de plek kan beter naar iemand die dat wel heeft)

Misschien verduidelijkt dit de situatie?
Studieadviseur zei, samengevat, dat alleen ik kon kiezen, dus daar had ik niks aan, haha

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:15

Ik zou als je zo twijfelt geen diergeneeskunde gaan doen. Het is hard werken en verdient slecht, je maakt lange dagen en moet ook de weekenden en avonden vaak werken. Als het vak je niet bevalt is het heel moeilijk om iets anders te gaan doen, want met de studie dierenarts kan je eigenlijk alleen dierenarts blijven (of een paar gerelateerde beroepen).
Ik spreek uit ervaring, ik vind het werk als dierenarts heel erg leuk, maar er zitten ook genoeg minder leuke kanten aan. Het is lastig om werk te vinden en vaak wordt je in loondienst echt voor de rotklussen ingeschakeld. Ik kan nu mijn beroep niet meer uit te oefenen door lichamelijke problemen, en solliciteer mij nu suf, maar wordt nog niet eens uitgenodigd voor een gesprek (administratief werk oa). Als ik had geweten wat ik nu wist, had ik mooi een andere studie gaan doen. Ook ik liet het lot beslissen en ben wel in 1 keer ingeloot.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:17

Ik zou het doen. Je kan namelijk altijd nog terug als het toch niet bevalt maar deze kans krijg je nooit meer.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:17

.
Laatst bijgewerkt door _KiMbErLeY_ op 02-09-15 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:19

Toch gevonden :+
Afbeelding

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:24

Biomedisch technologie is niet per definitie goed verdienen.
Helemaal niet als je voor ZKH gaat werken.

Wil je geld ga de chemie, industrie of olie in.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:26

Je zegt nu zelf dat je niet enthousiast genoeg bent voor dgk; in dat geval is de keus gemaakt, toch?

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:31

Ik vind je titel van dit topic al genoeg zeggen: Help! in plaats van Jippie!

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:31

tita schreef:

Hier ben ik het niet geheel mee eens. Als je net als ik als klinisch fysicus gaat werken in een (academisch) ziekenhuis, nee dan wordt je niet slapend rijk... maar wij mogen zeer zeker niet klagen en ik durf zeker niet te zeggen dat dierenartsen meer dan wij verdienen.

Echter kan je na BMT ook richting het bedrijfsleven, Philips, Siemens, Toshiba, noem maar op. Daar verdien je echt wel een hoop en zal je vaak een stuk meer verdienen dan een dierenarts. En dan heb ik het nog niet gehad over alle andere kanten die je op kunt met BMT.

edit; oh en over beschikbaarheid van banen, afgestudeerden in de techniek/informatica (ook BMT) zijn zeer geliefd en gewild. Als je specifieke takken zoekt kan het best zijn dat je niet direct vindt wat je zoekt maar een goed betaalde baan (op jouw niveau) ga je zeer zeker wel vinden.
Laatst bijgewerkt door M_Vainqueur op 02-09-15 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 16:33

tita schreef:

Mja ik wil niet per se geld, maar als ik aan toekomstperspectief denk denk ik een beetje daar aan.. Bovendien zeggen er veel dat het slecht verdient. Ik heb de afgelopen weken wel het idee gekregen dat BMT een vaj van de toekomst is, maar daar heb ik verdr ook nul verstand van.

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 16:34

antje_vip schreef:
Je zegt nu zelf dat je niet enthousiast genoeg bent voor dgk; in dat geval is de keus gemaakt, toch?

Nouja dat vind ik zelf niet, maar dat wordt in dit topic wel vaak gezegd. Ik ben zeg maar wel bang dat ik niet enthousiast genoeg ben, maar of het zo is, weet ik niet zeker. Snap je het nog? :+

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:37

Heb je al wel eens stage gelopen bij een dierenarts? Anders zou je nu nog wat praktijken op kunnen bellen als je de situatie uit legt mag je vast wel met iemand morgen een dag meelopen. Misschien dat zo'n dag je wat meer duidelijkheid geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:39

het zijn beide heel mooie vakken en als ik jou was zou ik kiezen waar je denkt het best toekomst perspectief in hebt, dat is toch het doel van het hele studeren!