Studenten paardenhouderij/sport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

filly

Re: Studenten paardenhouderij/sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:25

Wij hebben alleen stage en praktijk lessen. Hoeven geen eigen onderneming op te starten dus het is puur die school die het doet. Zowel niveau 3 als 4 hoeft het niet. Dus je hoeft het niet te verwachten als je aan zoon opleiding begint.

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 20:30

Bedankt filly!
Ik heb deze opleiding gekozen om een paardenbedrijf te kunnen runnen, niet om een eigen onderneming te starten wat betreft een winkel, product of dienst :D Dat staat heel ver van mijn opleiding af. Dit project wordt trouwens bij de intake ook niet toegelicht :Y)

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:02

Ik heb het tot nu toe goed naar mijn zin in mijn eerste jaar. Toetsweek afgerond met goede cijfers dus ben tevreden. Het enige wat ik erg tegen vind vallen zijn de praktijk lessen.
We beginnen iedere dag met schoonmaken. Op zich snap ik dat er dingen bijgehouden moeten worden, maar vaak voelt het alsof wij meer klusjes opknappen dan het werk bijhouden. Bijvoorbeeld dat we ook worden gevraagd om te helpen voeren bij pension paarden en ponies (en vervolgens te horen krijgen dat we te langzaam hebben gewerkt ook al hebben we er 3 gangpaden aan werk bij gekregen) of dat stalhulpen zeggen dat bepaalde stallen niet gemest hoeven omdat zij ze morgen leeg halen en een leraar dan zegt ''Nee dat doen wij nu voor jullie dan hoeft het morgen niet meer.''
Ja tuurlijk doen wij wel even alle vervelende klusjes waar we verder geen ruk van leren. Tuurlijk zetten wij alle paarden wel even op de foto om er vervolgens naamplaatjes voor de stallen van te maken. Geen probleem.
Ook vind ik dat ze een vreemde omgang met de paarden hebben. De jonge paarden daar moeten we heel voorzichtig mee zijn maar wel direct. Als ik dan een halster om doe terwijl ik voor de open deur sta en vervolgens het paard wat naar buiten probeert te lopen terug duw, dan krijg ik te horen ''Dit zijn geen manege paarden dit zijn sport paarden en jonge paarden dus let daarop.'' Ieder paard mag toch gewoon leren dat als ik voor de deur sta hij niet naar buiten mag lopen en dus terug geduwd wordt? Hetzelfde geldt voor een jong paard wat mij in een hoekje duwde en zijn achterbenen dreigend optilde, die kreeg gewoon een elleboog in zijn ribben zodat hij aan de kant ging. Die paarden zijn jong (en misschien toekomstige sportpaarden) maar verkeerd gedrag is verkeerd gedrag en dan dienen ze gewoon gecorrigeerd te worden - dreigen en bijten corrigeer ik gewoon met lichaamstaal, daar krijgen ze een tik voor.
Maar daar doen ze echt alsof sommige van die paarden reïncarnaties zijn van God of iets.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:15

Vraagje, is bij de paard en sportopleiding in Assen ook weidegang?

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 00:54

Nee. Wel paddocks! En stapmolen.
Ik ben net klaar met die opleiding in assen.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 02:44

Ik meld me ook.
Ik doe niveau 4 paardenhouderij en ga nu aan mijn laatste jaar beginnen op het Citaverde College. :D

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 02:54

Vinden jullie de opleiding een bijdrage als je al enige ervaring hebt als bijv groom en stalmedewerker? Ik twijfel namelijk aan de meerwaarde.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 07:04

Eefjahh schreef:
Vinden jullie de opleiding een bijdrage als je al enige ervaring hebt als bijv groom en stalmedewerker? Ik twijfel namelijk aan de meerwaarde.

Anders ik wel. Ik heb al op verschillende stallen gewerkt. Heb daar echt geen opleiding voor nodig gehad :')

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 11:55

Ik heb even een vraag aan degenen die op mbo terra hebben gezeten. Is het instructeursdiploma erkend door knhs? Dus orun? En hoe oud zijn de studenten ong? Ik wil in sept graag beginnen, maar ben wel een beetje bang de oudste straks te zijn met bijna 25 jaar :D

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 12:33

Nee orun zit er niet bij in.
Ik begon op mn 16e en de rest uit de klas was ook 16/17 enkeling was 20/21.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 15:08

Oké, op die website stond dat het een instructeurs opleiding niveau vier was, dan ging ik ervan uit dat je dan ook je orun gaat halen... En je krijgt er elke dag les, toevallig iemand die weet of je er wel mee kunt beginnen volgende maand? Heb geen geschikt paard om mee te nemen, wel pony's... Ik heb er al een mail heen gestuurd, maar kreeg een kort mailtje terug dat ze nu vakantie hebben. Op de site stond dat je je moet aanmelden voor 1 april al, maar bij een vorige mbo opleiding had ik mij pas begin september aangemeld. Anders zal ik hbo moeten doen, maar totaal geen motivatie voor die studie helaas. Ik wil graag meer ervaring opdoen in de paarden en via deze opleiding 'het wereldje' binnenkomen. Uiteindelijk langzaam mijn eigen bedrijf opzetten, ik heb al veel oproepjes gedaan voor een baantje in de paarden, helaas weinig resultaat, wel wat reacties van springstallen, maar meteen 10 wildvreemde verschillende paarden rijden is niets voor mij haha. Ik zoek echt twee of drie paarden waar ik echt een goede klik mee heb om iets mee te bereiken in de dressuur, daarnaast wil ik graag les gaan geven, wil ook graag leren mennen misschien en leren omgaan met jonge paarden. Is deze opleiding daar echt voor geschikt?

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 17:26

Gucci_ schreef:
Ik heb even een vraag aan degenen die op mbo terra hebben gezeten. Is het instructeursdiploma erkend door knhs? Dus orun? En hoe oud zijn de studenten ong? Ik wil in sept graag beginnen, maar ben wel een beetje bang de oudste straks te zijn met bijna 25 jaar :D

De opleiding in Assen wel. Is dit enige opleiding in Nederland die dit doet.
In 4e jaar de mogelijkheid om hoogste ORUN diploma te halen. Eerder, dus na 3 jaar, heb je 1e fase.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 02:12

Ik heb net in assen afgestudeert en orun was hier geen onderdeel van! Pony mag niet mee, alleen paard. 3 x dress en 2 x springles per week. Soms 1 dag vrij rijden. Je moet een intake met paard doen om toegelaten te worden en actief zijn in de wedstrijd sport

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 07:13

Mettee schreef:
Ik heb net in assen afgestudeert en orun was hier geen onderdeel van! Pony mag niet mee, alleen paard. 3 x dress en 2 x springles per week. Soms 1 dag vrij rijden. Je moet een intake met paard doen om toegelaten te worden en actief zijn in de wedstrijd sport

Ben afgelopen jaar bij de open dag geweest en daar werd me verteld dat dit nieuw was men kan in 3 jaar de opleiding volgen richting stal manager of 4 jaar voor de instructie op hoogste niveau.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:58

Ik heb de opleiding in 3 jaar gedaan niveau 4. Klasgenoot gaat nog 1 jaar door om op Z niveau af te sluiten ipv M zoals ik maar daar zit geen orun papier bij.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:16

Oké, dan zal het wel veranderd zijn, ik had een bericht gestuurd naar de decaan in Assen en die zei dat niveau 4 voor bedrijfsleider of hippisch instructeur aangeboden wordt in Meppel. Er staat trouwens op de site ook verder niets bij de toelatingseisen, alleen dat je vmbo t moeten hebben. Ik wil de opleiding graag doen om straks ook wedstrijden te kunnen rijden (doe ik nu nog niet, m'n paard is daar nog niet klaar voor en is drachtig) en om een diploma te halen om les te kunnen geven. Ik wacht wel af wanneer ze weer terug zijn van vakantie en bel wel hoe het zit.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:20

Mettee schreef:
Ik heb de opleiding in 3 jaar gedaan niveau 4. Klasgenoot gaat nog 1 jaar door om op Z niveau af te sluiten ipv M zoals ik maar daar zit geen orun papier bij.

Begrijp ik nou goed dat je na 3/4 jaar lang 5x per week les dan M/Z niveau rijd? Is dat ook representatief voor het daadwerkelijke niveau bij afstuderen naar jouw mening?

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:32

Dat kan snel gaan toch? Hangt af van jouw paard en van jezelf, volgens mij was mijn pony bij haar vorige eigenaar na een jaar z springen, dressuur zal wel langer duren. En of je ook veel wedstrijden rijdt, ik ben ook wel benieuwd hoe lang de meesten er over het algemeen over doen om op z dressuur niveau te komen...

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:33

Ik meld mij hier ook even...
Ik volg de opleiding Paardenhouderij en Paardensport op het Citaverde College in Roermond.

Wat mij wel echt tegenviel was de informatie en de interesse van de school in de mensport, want die is er gewoon helemaal niet.
Ik heb het eerste jaar de BOL-Variant gevolgd, maar stap nu over naar het BBL-traject..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:40

Gucci_ schreef:
Dat kan snel gaan toch? Hangt af van jouw paard en van jezelf, volgens mij was mijn pony bij haar vorige eigenaar na een jaar z springen, dressuur zal wel langer duren. En of je ook veel wedstrijden rijdt, ik ben ook wel benieuwd hoe lang de meesten er over het algemeen over doen om op z dressuur niveau te komen...

Ik weet niet wat jij snel vind maar met zoveel begeleiding die neem ik aan voldoende kundig is anders staan ze daar geen les te geven verwacht ik wel iets meer dan Z....om daar nou 4 jaar lessen voor te volgen op zo'n opleiding vind ik best wel....misleidend ofzo. Weet het goede woord er even niet voor maar 4 jaar opleiding mag je best iets meer verwachten. Vanuit de school bedoel ik dan dus, dat ze echt wel meer waarde voor je geld mogen geven imo.