Vandaag sollicitatiegesprek, warm, wat doe ik aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:55

Anoeska schreef:
Het gaat mij niet om het stukje bloot dat je eventueel zou zien. Maar als iemand al niet de moeite kan nemen om gepast gekleed naar een (sollicitatie)gesprek te komen, hoeveel inzet toen je dan? Op sommige werkplekken zijn er bepaalde normen, als je daar wil werken, zal je je aan moeten passen. Wil je dat niet, ben je net zo'n leuk/mooi/belangrijk persoon, maar is er waarschijnlijk een andere, beter passende werkplek voor je.

Natuurlijk ga je niet in een gescheurde jeans en met stalschoenen op gesprek voor een kantoorjob. En ook een top tot onder de navel is not done (mannen en vrouwen) Maar soms reageren mensen op vacatures waarbij ze zich totaal niet thuis voelen in de bedrijfscultuur en word je dan aangenomen dan kun je niet in één keer volledig veranderd daar binnenlopen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:56

Yonker schreef:
Anoeska schreef:
Het gaat mij niet om het stukje bloot dat je eventueel zou zien. Maar als iemand al niet de moeite kan nemen om gepast gekleed naar een (sollicitatie)gesprek te komen, hoeveel inzet toen je dan? Op sommige werkplekken zijn er bepaalde normen, als je daar wil werken, zal je je aan moeten passen. Wil je dat niet, ben je net zo'n leuk/mooi/belangrijk persoon, maar is er waarschijnlijk een andere, beter passende werkplek voor je.

Moeite doen om jezelf anders voor te doen dan je bent.... Ik vind het persoonlijk veel belangrijker dat je laat zien wie JIJ bent en dus niet wie jij HOORT te zijn volgens het "bedrijfsleven". Ik in een mantelpakje is bijvoorbeeld totaal niet IK, waarom zou ik mezelf dan om gaan toveren tot iemand die men wil dat ik ben?

Maar als jij niet een persoon bent voor een mantelpakje, en alles wat daarbij hoort. Waarom zou je dan solliciteren bij een organisatie die dat wel belangrijk vindt? Dan is er dus voor jou een andere, beter passende werkplek.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:57

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:59

Bij ons op het werk mag je gewoon niet met slippers of blote schouders op het werk verschijnen. Afspraak is afspraak. Daarnaast staat de airco zo vreselijk hard dat met 30+ graden mannen nog steeds in driedelig rond kunnen lopen zonder erbij neer te vallen en wil je dus helemaal niet in je hemdje naar kantoor. :D

Denk dat je als sollicitant bij ons de plank finaal misslaat door in je maxi-jurk op slippers te komen. :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:01

Anoeska schreef:
Maar als jij niet een persoon bent voor een mantelpakje, en alles wat daarbij hoort. Waarom zou je dan solliciteren bij een organisatie die dat wel belangrijk vindt? Dan is er dus voor jou een andere, beter passende werkplek.

daar heb je helemaal gelijk in. Ik ben geen persoon om bij een oppervlakkig bedrijf te werken dat je keurt op basis van je klederdracht ipv op je kunnen/werken.
Precies de reden waarom ik me niet anders zal kleden bij een sollicitatie dan in het dagelijkse leven. Ik wil eerlijk zijn op een sollicitatie, de werkgever heeft er al even weinig aan als ik zelf wanneer ik me anders voor doe op de sollicitatie.
Daarom snap ik ook niet dat iedereen hier TS halvelinge aan raad om vooral niet als zichzelf te gaan. Wat heb je daar aan? Wil je zo werken? In een bedrijf waar je dag in dag uit iemand anders moet zijn?
Op elk potje past een dekseltje, dat geldt ook voor bedrijven. :)

Anoeska

Re: Vandaag sollicitatiegesprek, warm, wat doe ik aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:05

Dat is gewoon kattig doen ayasha. Niet iedereen die op kantoor In pak werkt is oppervlakkig. Je begrijpt zelf ook best dat er op meer geselecteerd wordt dan je Gucci pakje. Dit topic ging over kleding, dus daar zijn mijn antwoorden over gegaan. Flauw om iemand zo weg te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:07

Je kunt ook gewoon accepteren dat je je op een bepaalde manier moet kleden voor je werk. Dat heeft imo niets te maken met 'jezelf zijn', dat doe je maar in je vrije tijd. In mijn vrije tijd loop ik er 9 van de 10 keer behoorlijk boho/grungey bij en is 'netjes' vaak niet aan mij besteed, uitzonderingen daargelaten, maar naar kantoor kleed ik me gewoon netjes (ik ben accountant, dus dat betekent al snel echt netjes), ik vind dat niet meer dan normaal.

Vind je reactie inderdaad behoorlijk flauw, Ayasha.

Iris82

Ik word ook niet gekeurd op basis van mijn klederdracht. Bij ons lopen regelmatig buitenlandse klanten rond en ons management verwacht daarom ook dat wij ons gewoon niet te bloot kleden. Ik hoef mezelf niet anders voor te doen dan ik ben, enkel niet mijn allerdunste hemdje aan te trekken.

Mungbean

Het heeft juist niets te maken met oppervlakkig. Het geeft aan dat iemand moeite gedaan heeft.
Ik zou ok nooit in een spijkerbroek naar een bruiloft gaan bijvoorbeeld.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:08

Een jurkje met een 3 kwart legging er onder? Ziet er vaak ook gelijk een stuk netter uit.

Ik zou me ook niet eens overdreven anders gaan kleden.
Als ik een jurkje aandoe met hakken er onder kijkt iedereen me aan van wtf, het past gewoon niet bij me.
Lijkt mij dat ze dat in bedrijven ook wel zien.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:09

Snorlex schreef:
Sheran schreef:
Dit jurkje heeft blote schouders/armen, maar ik zou er wel in solliciteren. Ik vind hem erg netjes.
http://www.garajeweb.com/images/Karen%2 ... 0DQ009.jpg

Dat schaar ik ook niet onder blote schouders. Mijn blouseje is van hetzelfde model.

Oh ok, ik wel namelijk :). Jij bedoelt strapless of spaghettibandjes?

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:09

Tink89 schreef:
Tazzey schreef:

Wat is daar banketstaaf aan? Het bedrijf was zéér formeel, ook in de uitstraling naar buiten. Het stond overduidelijk in de functieomschrijving dat de dresscode formeel was. Als je dan op Allstars aan komt dan kan ik je niet meer serieus nemen.
Het is wel gebeurd dat er een jongeman binnenkwam op slippers met sportsokken erin en een mouwloos hemd met vlekken. Of een dame in een halterjurk met hakken... :')

Precies. Als je het vermeldt en het overduidelijk uit de functie blijkt, heb je overduidelijk geen feeling voor de baan als je op je gympen aan komt. Toen ik bij de overheid ging solliciteren, was ik in een grijs pak met een net shirtje ipv een blouse, dat was prima. Bij mijn huidige functie had ik bij het eerste gesprek een donkerrode nette lange broek aan met een enkellaarsje, een zwart shirt en een zwarte colbert. Pak zou te veel van het goede geweest zijn.

Ik lees veel over teenslippers, maar daar word je hier op kantoor voor naar huis gestuurd. Net als korte broeken. Die mogen gewoon niet, zijn niet representatief als we klanten over de vloer krijgen.

Als het vermeld word vind ik het anders. Dan zou ik alsnog naar de baan kijken trouwens.
Ik denk niet dat ze bij bouwvakker een sollicitant verwachten in pak.
Je kunt gewoon kijken naar de omstandig heden toch?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:10

Overigens mag ik gewoon wel met mn hoodie en mn allstars naar mn werk. :j
Alleen dus niet in slippers en spaghettibandjes.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:10

Dat kunnen jullie flauw en kattig vinden zoveel jullie willen is jullie goed recht. Net zoals het mijn goed recht om dat oppervlakkig te vinden. :)
Ik wil bij zo'n bedrijf niet werken. Pas daar dus ook niet. Klaar. Genoeg bedrijven waar ik wel pas gezien ik toen ik nog mocht werken nooit zonder werk gezeten heb. Zoals ik al zei; Op elk potje past een dekseltje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:13

Ayasha, je kunt wel 100 keer zeggen dat het jou niet uitmaakt als je advocaat of accountant met teenslippers aan zou komen zetten, feit is dat de meeste directeurs (en dus klanten) dat wel behoorlijk gek zouden vinden. Deal with it. Heeft niets met jou als persoon te maken, is gewoon een stukje professionaliteit. Ik moet zeggen dat het hier ook wel wat formeler is dan in Nederland, maar ik vind het echt niet meer dan normaal.

Even ter illustratie: ik had bij een klant een keer een vest van de studentenroeivereniging van Cardiff University over mijn jurk aangetrokken omdat het daar constant echt stervenskoud was (dit was geen vergadering oid, ik zat daar gewoon te werken). Klant heeft dat doorgegeven aan m'n manager, dat hij daar niet over te spreken was :+ Dat zou uiteraard nog wat anders zijn als ik op kantoor was, maar het toont wel aan dat klanten er gewoon echt niet blij mee zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-07-15 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:14

Het gaat er niet om dat jij er niet wil werken, maar dat je insinueert dat mensen die dat wel doen, oneerlijk en oppervlakkig zijn. Da's natuurlijk onzin.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:14

50_kirsten schreef:
Als je geen afspraken hebt mag je hier best in korte broek en slippers, anders niet. Voor de vrouwen is het wel makkelijker, jurkje staat vaak wel netjes, sandaaltjes achter bureau en bij afspraak even wisselen voor een pump :)

Zo zit ik op dit moment dus met slippers en toen ik net op afspraak was had ik inderdaad mijn pumps aan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:17

Nee, ik zeg dat ik dat VIND. Al moet ik zeggen dat ik zie dat in mijn eerste bericht er niet duidelijk in zet dat ik dat vind dus mijn excuses voor die onduidelijkheid.

Eulogy; Nee, dat ga ik dus niet doen. :D ik doe niet aan conformeren en dat is me tot nog toe altijd goed bevallen. De dag dat ik me daar niet meer goed bij voel kan ik nog altijd conformeren. ;) aanpassen is altijd nog een optie.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:18

Iris82 schreef:
Overigens mag ik gewoon wel met mn hoodie en mn allstars naar mn werk. :j
Alleen dus niet in slippers en spaghettibandjes.

Dan wil ik later graag jou werk gaan doen, want volgens sommige bokkers kom ik er met allstars niet in :')

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:18

Volgens mij gaat het hier al niet meer om de vraag van ts. Ze ging naar een detacheringsbureau om een jaar verpleegkundige te werken.
Daar is ze toch, imo geen 3 delig pak voor nodig.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:19

bigone schreef:
Ayasha schreef:
al zit mijn advocaat/accountant in bikini, als ze haar werk maar doet. Ik begrijp niet dat iedereen zeurt en klaagt over de vooroordelen in de wereld maar dat vervolgens zoveel mensen ze ook niet willen loslaten.

Geef je helemaal gelijk, jammer genoeg word je vaak op je uiterlijk als eerste beoordeeld en niet over hoe je functioneert. Als mensen dat nu eens loslaten kunnen er mooie dingen gebeuren.

Als ik kon kiezen tussen twee personen die beiden gelijk gekwalificeerd zijn maar waar de een zich aan onze dresscode hield en de ander niet dan ging de persoon in de formele outfit door naar de volgende ronde.
Je kunt het wel zo graag willen loslaten maar er zijn nu eenmaal erg veel bedrijven waar formele kleding echt verplicht is, wil je dat niet? Prima maar dan ben je bij ons niet op je plaats en zul jij noch ik niet vrolijk worden.

En Ayasha, jij kan het prima vinden als een advocaat in teenslippers langskomt, echter viel jij niet binnen onze klantenkring. Wij zouden direct 99% van onze klantenkring kwijt zijn. Het is een kwestie van vraag en antwoord, ik snap niet dat daar zo moeilijk om gedaan moet worden. Je kunt het oppervlakkig vinden maar dat is wel een klein beetje kort door de bocht, we spreken hier over multinationals met een miljardenomzet. Ik denk dat die best weten hoe ze hun doelgroep moeten aanspreken. En nogmaals als jij dat oppervlakkig vind dan ben je bij zo'n onderneming niet op je plek.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:22

Ik zou er de kriebels van krijgen, zulke formele kleding op het werk. Ik vind het niet meer dan logisch dat teenslippers, korte broeken en spaghettibandjes niet zo gewenst zijn, maar sandalen, shirtjes en spijkerbroeken lijken me gewoon normaal. Moge duidelijk zijn dat ik dus ook geen jurist ben. Ik ga straks solliciteren bij een IT-bedrijfje, daar wordt meestal niet zo moeilijk gedaan!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:23

Sheran schreef:
Snorlex schreef:

Dat schaar ik ook niet onder blote schouders. Mijn blouseje is van hetzelfde model.

Oh ok, ik wel namelijk :). Jij bedoelt strapless of spaghettibandjes?

:j
Daar ligt voor mij echt een grens.
Overigens is de formele/informele dresscode ook afhankelijk van de planning die dag.
Bij de rechtbank liep ik gerust op uggs. Maar no way dat ik die aantrok op zittingsdagen :n
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 02-07-15 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:25

Anoeska schreef:
Het gaat er niet om dat jij er niet wil werken, maar dat je insinueert dat mensen die dat wel doen, oneerlijk en oppervlakkig zijn. Da's natuurlijk onzin.

Ik vind het niet oneerlijk als je je daadwerkelijk comfortabel voelt in een pak ben om in een pak te solliciteren, als je je echt een beetje voelt alsof je de kleding van je opa aan hebt zeg maar is het imo wel oneerlijk om dat wel naar een sollicitatie aan te doen omdat je denkt dat dat is wat ze zoeken. Imo probeer je dan wel de werkgever voor het lapje te houden, als jij het erg vervelend vind om in een pak te lopen ga je je daar nooit echt bij neer leggen en je jaren echt zo verzorgt bij die baas melden. Imo is dat dan toch een beetje leugenachtig. Dus in dat opzich bent ik het wel met Ayasha eens

En er is iets zo oppervlakkig als uiterlijk dus iemand op zijn uiterlijk afwijzen (kleding wijze of anderzins), helemaal zonder hem te spreken. Dan kan je hoog of laag springen dat is letterlijk wat oppervlakkig betekend :o? . Maar als bedrijf kan je niet altijd niet oppervlakkig zijn omdat je dat zelf wilt natuurlijk, je klanten zijn ook oppervlakkig als je daar geen rekening mee houd dan lopen je zaken niet.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 02-07-15 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:26

Tazzey schreef:
Als ik kon kiezen tussen twee personen die beiden gelijk gekwalificeerd zijn maar waar de een zich aan onze dresscode hield en de ander niet dan ging de persoon in de formele outfit door naar de volgende ronde.
Je kunt het wel zo graag willen loslaten maar er zijn nu eenmaal erg veel bedrijven waar formele kleding echt verplicht is, wil je dat niet? Prima maar dan ben je bij ons niet op je plaats en zul jij noch ik niet vrolijk worden.

En Ayasha, jij kan het prima vinden als een advocaat in teenslippers langskomt, echter viel jij niet binnen onze klantenkring. Wij zouden direct 99% van onze klantenkring kwijt zijn. Het is een kwestie van vraag en antwoord, ik snap niet dat daar zo moeilijk om gedaan moet worden. Je kunt het oppervlakkig vinden maar dat is wel een klein beetje kort door de bocht, we spreken hier over multinationals met een miljardenomzet. Ik denk dat die best weten hoe ze hun doelgroep moeten aanspreken. En nogmaals als jij dat oppervlakkig vind dan ben je bij zo'n onderneming niet op je plek.

Ja, dat zeg ik ook al elk bericht. :+
Ik zeg zelfs letterlijk dat ik me juist niet anders ga voor doen omdat ik daar al even weinig aan heb als het bedrijf.
En jij mag dat kort door de bocht vinden/ noemen maar iemand af keuren op uiterlijk valt vrees ik gewoon binnen de definitie van oppervlakkig... Dat maakt het hele bedrijf niet oppervlakkig overigens, wel de werving.
Maar da's een ingewikkelde discussie die hier wellicht niet op zijn plek is.