Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Verder was ik uberhaupt niet tot weinig ziek, ik denk dat ik een heel goed immuunsysteem had/heb. At ook gewoon koekjes op als ze op de grond waren gevallen etc. Nooit wat van gekregen. Varekaj schreef:Voor een ziek kind kan iedereen zonder pardon vrij krijgen, daar wordt verwacht dat je als kinderloze dat slikt als zoete koek en geen kik geeft. Maar toen ik halsoverkop naar huis moest omdat mijn paard zware koliek had (is die dag ook ingeslapen) heb ik me toch een stel zure blikken gehad! Een tros uitgeperste citroenen was er niks bij. Gelukkig mocht ik van mijn baas wel zonder pardon vertrekken.
Doordat ik in 2012 opnieuw ben gaan studeren met steun van mijn werkgever hebben 2 dames die net bevallen waren mijn vrijgekomen uren mogen opnemen. Ik wou graag voltijds gaan studeren, ik mocht van mijn werkgever, zij wilden graag van een halftijdse naar een voltijdse job = zij hebben dankzij mijn studie dus extra uren gekregen. Zonder mijn vertrek was dit absoluut onmogelijk.
VOOR ik ging studeren heb ik talloze uren overwerk gedaan "want ze waren misselijk en wilden naar huis", getolereerd dat ze tijdens de werkuren op prenatale controle mochten (ik werk in een ziekenhuis als administratief personeel), talloze malen dat ze te laat op het werk kwamen want kindlief wilde nog extra knuffeltje, ik kwam elke zomerperiode werken zodat zij op vakantie konden en ik heb altijd eerst aan hen de keuze gelaten om vakantie op te nemen. Ik keek wel wat over was en daar was ik blij mee, ongeacht of ik dan met mijn partner vakantie had of niet. Of vroeger naar huis want het was prachtig zomerweer en dan konden ze met ukkie nog even in de tuin.
En intussen ben ik het spuugzat. Ik zit in mijn laatste jaar opleiding en heb in augustus helaas herexamens. In januari (!!) heb ik daarvoor al verlof aangevraagd, als 1e van de 8 medewerkers die mijn dienst telt. Intussen heb ik van mijn baas moeten horen dat mijn aanvraag 99% is afgekeurd, want alle dames willen net dezelfde periode thuis zijn. Dat zijn de laatste 2 weken van de schoolvakantie en de 1e week van het nieuwe schooljaar, en de dames willen samen met hun man dan op reis en uiteraard is hun aanwezigheid van levensbelang op de 1e schooldag. (alle kindjes zijn al naar school geweest afgelopen jaar).
Dat komt er op neer dat ik mijn herexamens niet ga kunnen afleggen. En dat ik dus niet kan afstuderen voor januari 2016.
Mijn baas heeft geprobeerd om wat met de dames te regelen maar ze houden alle 3 voet bij stuk: als ze geen vakantie krijgen zorgen ze dat ze een attest krijgen van hun arts voor ziekte voor die periode. "want het is hun recht om vakantie te nemen wanneer hen dat uitkomt".
Voor mijn part mogen ze de voorrechten voor vakantie voor ouders stoppen waar het zonnetje niet schijnt en weer "first comes first served" invoeren.
Goof schreef:Even de knuppel in het hoenderhok gooien;
Ik kan me echt rot ergeren aan collega's die om de haverklap thuisblijven omdat hun kind ziek is. Heel vervelend hoor en ik snap oprecht dat je niet altijd op een ander kunt terugvallen, maar ik krijg soms het idee dat er ouders zijn die voor iedere snotneus van hun kind thuisblijven.
Erger nog, collega's die hun kinderen mee naar hun werk nemen en mij er mee lastig vallen....
Ik werk in het onderwijs en ik heb in de afgelopen jaren echt enorm veel collega's gehad die veel afwezig waren ivm zieke kinderen en collega's die dus met hun koters op het werk rondliepen (en vergaderingen bijwonen tot ergernis van iedereen....).
Varekaj schreef:Voor een ziek kind kan iedereen zonder pardon vrij krijgen, daar wordt verwacht dat je als kinderloze dat slikt als zoete koek en geen kik geeft. Maar toen ik halsoverkop naar huis moest omdat mijn paard zware koliek had (is die dag ook ingeslapen) heb ik me toch een stel zure blikken gehad! Een tros uitgeperste citroenen was er niks bij. Gelukkig mocht ik van mijn baas wel zonder pardon vertrekken.
Doordat ik in 2012 opnieuw ben gaan studeren met steun van mijn werkgever hebben 2 dames die net bevallen waren mijn vrijgekomen uren mogen opnemen. Ik wou graag voltijds gaan studeren, ik mocht van mijn werkgever, zij wilden graag van een halftijdse naar een voltijdse job = zij hebben dankzij mijn studie dus extra uren gekregen. Zonder mijn vertrek was dit absoluut onmogelijk.
VOOR ik ging studeren heb ik talloze uren overwerk gedaan "want ze waren misselijk en wilden naar huis", getolereerd dat ze tijdens de werkuren op prenatale controle mochten (ik werk in een ziekenhuis als administratief personeel), talloze malen dat ze te laat op het werk kwamen want kindlief wilde nog extra knuffeltje, ik kwam elke zomerperiode werken zodat zij op vakantie konden en ik heb altijd eerst aan hen de keuze gelaten om vakantie op te nemen. Ik keek wel wat over was en daar was ik blij mee, ongeacht of ik dan met mijn partner vakantie had of niet. Of vroeger naar huis want het was prachtig zomerweer en dan konden ze met ukkie nog even in de tuin.
En intussen ben ik het spuugzat. Ik zit in mijn laatste jaar opleiding en heb in augustus helaas herexamens. In januari (!!) heb ik daarvoor al verlof aangevraagd, als 1e van de 8 medewerkers die mijn dienst telt. Intussen heb ik van mijn baas moeten horen dat mijn aanvraag 99% is afgekeurd, want alle dames willen net dezelfde periode thuis zijn. Dat zijn de laatste 2 weken van de schoolvakantie en de 1e week van het nieuwe schooljaar, en de dames willen samen met hun man dan op reis en uiteraard is hun aanwezigheid van levensbelang op de 1e schooldag. (alle kindjes zijn al naar school geweest afgelopen jaar).
Dat komt er op neer dat ik mijn herexamens niet ga kunnen afleggen. En dat ik dus niet kan afstuderen voor januari 2016.
Mijn baas heeft geprobeerd om wat met de dames te regelen maar ze houden alle 3 voet bij stuk: als ze geen vakantie krijgen zorgen ze dat ze een attest krijgen van hun arts voor ziekte voor die periode. "want het is hun recht om vakantie te nemen wanneer hen dat uitkomt".
Voor mijn part mogen ze de voorrechten voor vakantie voor ouders stoppen waar het zonnetje niet schijnt en weer "first comes first served" invoeren.
Varekaj schreef:@Urielle: ik heb geen flauw idee welke data de herexamens zijn, dat wordt pas in juni vrijgegeven normaal gezien als de examenperiode van semester 2 is afgelopen. Het kan zijn dat ze alle vakken op 1 dag plannen, het kunnen ook 4 verschillende dagen zijn. Vandaar dat ik dan ook de volledige periode heb gereserveerd waarin die examens kunnen vallen, en dat is altijd 2 laatste weken van augustus en 1e week van september.
@bigone: in gesprek met mijn baas hebben ze gemeld dat het altijd ongeschreven regel is geweest dat mensen met kinderen ontegensprekelijk voorrang hebben. Klopt, da's zo'n voordeel binnen ons bedrijf.
Mijn rechtstreekse baas begrijpt me ook voor de volle 100%, maar helaas heeft zij het eindwoord niet, dat heeft de Personeelsdienst en die hebben haar laten weten dat er niet afgeweken wordt van dat voorrecht. Ze mag springen en draaien wat ze wil, Personeelsdienst heeft de eindbeslissing.
De dames in kwestie ketsen terug dat ik weet dat zij alleen maar in schoolvakanties vrij kunnen nemen ivm de kinderen en dat zij dat niet kunnen buiten schoolperiodes, dus had ik maar moeten zorgen dat ik geen herexamens had. Ze vinden het ook onterecht dat ze vakantiedagen verliezen als ze thuis zijn voor een ziek kind![]()
Daarnaast, op het moment dat ik afstudeer krijg ik door een bepaalde regeling in mijn studiecontract een fikse loonsverhoging en promotie van minimaal €250 netto/maand. Die extra wordt onmiddellijk meegerekend in mijn eindejaarspremie, dus ook die zal aardig stijgen. Wanneer ik echter pas afstudeer in januari 2016, dan mis ik dat hogere loon voor dit jaar en dus ook die extra bij mijn premie... En vooral DAT vind ik zuur.
chanel1985 schreef:U ziek melden, maar wel de examens kunnen meedoen? Zou de kans niet groot zijn dat er alarmbellen afgaan, dat ze niet echt ziek is? Zeker omdat ze om dat verlof gevraagd heeft?
( het is maar dat ze straks geen baan meer heeft daardoor, dat zou nog een pak erger zijn dan een lagere premie)