Blijven jullie thuis bij een ziek kind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Re: Blijven jullie thuis bij een ziek kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:47

Dat is het hem ook urielle, er is altijd wel geklaag.

Mensen hebben een eigen mening, en nooit is iedereen het eens met elkaar over hoe het "goed" gaat of gedaan moet worden.

Ik vind het fijn dat ik alles heb meegemaakt van mijn zoontje, ik kan later zeggen ik heb zijn eerste stapjes en woordjes en alles meegemaakt. Elke keer als hij ziek was, was ik bij hem. Dat geeft mij als moeder een fijn gevoel... misschien is dit ook omdat zijn vader er nooit is en nooit geweest is voor hem dat ik dit enorm belangrijk vind, want hij heeft tenslotte alleen mijn als ouder.

Een ander denkt er anders over, prima toch? Ieder zijn mening en waar die zich goed bij voelt.

odilia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:47

Onze oudste gaat net naar de basisschool. Dus die komt met alles thuis! Bij mij op het werk was helemaal niks mogelijk qua vrij nemen. Manlief is chauffeur en oma's werken ook! Wat heb ik gedaan? Alles omgegooit. Ontslag genomen, ander werk gezocht op de tijden dat papa wel thuis is. En ik met een gerust hart aan het werk kan! Niet iedereen kan dit natuurlijk zo oplossen. Maar ik ben er zeer blij mee! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:49

Ik moest vroeger altijd gewoon naar school (tenzij ik mazelen oid. had maar dat had ik al toen ik 2 weken was dus toen was ik sowieso al thuis :Y, of bij overgeven etc.) ). Als ik me dan echt niet goed voelde haalde mijn ouders me op van school en bleven die dus thuis.

Vanaf de middelbare school blijven zij eigenlijk niet meer thuis tenzij ik daar behoefte aan heb, maar ik ben in 17 jaar nog nooit zo ziek geweest dat ik medische hulp of verzorging nodig had. Een emmertje omspoelen kan ik zelf ook wel. :Y) Verder was ik uberhaupt niet tot weinig ziek, ik denk dat ik een heel goed immuunsysteem had/heb. At ook gewoon koekjes op als ze op de grond waren gevallen etc. Nooit wat van gekregen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:51

Mijn dochtertje is amper ziek, maar als ze ziek is eindigen we vaak in het ziekenhuis ( benauwdheidsklachten) en ja dan blijf ik bij haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:54

Voor een ziek kind kan iedereen zonder pardon vrij krijgen, daar wordt verwacht dat je als kinderloze dat slikt als zoete koek en geen kik geeft. Maar toen ik halsoverkop naar huis moest omdat mijn paard zware koliek had (is die dag ook ingeslapen) heb ik me toch een stel zure blikken gehad! Een tros uitgeperste citroenen was er niks bij. Gelukkig mocht ik van mijn baas wel zonder pardon vertrekken.

Doordat ik in 2012 opnieuw ben gaan studeren met steun van mijn werkgever hebben 2 dames die net bevallen waren mijn vrijgekomen uren mogen opnemen. Ik wou graag voltijds gaan studeren, ik mocht van mijn werkgever, zij wilden graag van een halftijdse naar een voltijdse job = zij hebben dankzij mijn studie dus extra uren gekregen. Zonder mijn vertrek was dit absoluut onmogelijk.
VOOR ik ging studeren heb ik talloze uren overwerk gedaan "want ze waren misselijk en wilden naar huis", getolereerd dat ze tijdens de werkuren op prenatale controle mochten (ik werk in een ziekenhuis als administratief personeel), talloze malen dat ze te laat op het werk kwamen want kindlief wilde nog extra knuffeltje, ik kwam elke zomerperiode werken zodat zij op vakantie konden en ik heb altijd eerst aan hen de keuze gelaten om vakantie op te nemen. Ik keek wel wat over was en daar was ik blij mee, ongeacht of ik dan met mijn partner vakantie had of niet. Of vroeger naar huis want het was prachtig zomerweer en dan konden ze met ukkie nog even in de tuin.

En intussen ben ik het spuugzat. Ik zit in mijn laatste jaar opleiding en heb in augustus helaas herexamens. In januari (!!) heb ik daarvoor al verlof aangevraagd, als 1e van de 8 medewerkers die mijn dienst telt. Intussen heb ik van mijn baas moeten horen dat mijn aanvraag 99% is afgekeurd, want alle dames willen net dezelfde periode thuis zijn. Dat zijn de laatste 2 weken van de schoolvakantie en de 1e week van het nieuwe schooljaar, en de dames willen samen met hun man dan op reis en uiteraard is hun aanwezigheid van levensbelang op de 1e schooldag. (alle kindjes zijn al naar school geweest afgelopen jaar).
Dat komt er op neer dat ik mijn herexamens niet ga kunnen afleggen. En dat ik dus niet kan afstuderen voor januari 2016.

Mijn baas heeft geprobeerd om wat met de dames te regelen maar ze houden alle 3 voet bij stuk: als ze geen vakantie krijgen zorgen ze dat ze een attest krijgen van hun arts voor ziekte voor die periode. "want het is hun recht om vakantie te nemen wanneer hen dat uitkomt".

Voor mijn part mogen ze de voorrechten voor vakantie voor ouders stoppen waar het zonnetje niet schijnt en weer "first comes first served" invoeren.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:56

Ik denk juist dat erg veel ouders (waarom nu weer alleen de moeders?) het prima doen en voortdurend zoeken naar tussenoplossingen waar iedereen mee kan leven. We moeten allemaal water bij de wijn doen en de meesten doen dit denk ik ook. Van ouders die thuisblijven om voor hun ziek kind te zorgen word ik persoonlijk alleen maar blij. Ja, ook vroeger als collega die dan wel eens onverwacht moest inspringen. Waarom niet? That's life!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:57

woow Varekaj, maar in deze laatste situatie vind ik je baas ook wel slap hoor.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:57

@Varekaj Ben je zelf al met deze sociale dames in gesprek geweest? Heb je ze verteld van je herexamens?

Poeh snap dat je er pissig om bent!

odilia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:01

Varakaj,

Dat is kort samengevat ook zwaar waardeloos. Ook wij hebben dus 2 kids. Maar ook wij houden rekening met een ander hun vakantie. Kindloos of niet! Zo als het bij jou op het werk gaat hoeft het absoluut niet! :n

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:10

@Varekaj: Maar dat is dan gewoon zwaar associaal! Net zoals collega's die vuil kijken als je naar je doodziek dier gaat. Mensen zijn soms zo vreselijk egoistisch...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:14

De dames zijn niet vatbaar voor redenering. Zij vinden zichzelf al zwaar slachtoffer dat ze vakantie moeten opnemen als hun kindje ziek is en dat ze niet buiten het hoogseizoen op vakantie kunnen. Had ik maar beter moeten studeren zodat ik geen herexamens zou hebben is hun mening.

Mijn directe baas doet haar uiterste best hoor, die weet ook echt wat ik anders allemaal doe voor mijn collega's en hoe vaak ik voor hen niet in de bres ben gesprongen. Helaas is het bij mijn werkgever zo dat mensen met kinderen ontegensprekelijk voorrang krijgen bij aanvragen tot vakantie. Daarna volgen medewerkers met een partner in de bouwsector (is altijd vaste vakantieperiode van 3 weken) en wiens partner in het onderwijs staat. Ik heb geen kinderen, mijn partner werkt niet in de bouw en ook niet in het onderwijs...
En zelfs al was dat het geval, we zijn met 8 en 4 personen tegelijk op vakantie is bij ons niet mogelijk omwille van de werking van de dienst.

Mijn baas mag draaien en keren wat ze wil, uiteindelijk is het de personeelsdienst die beslist en die gaat altijd voor de mensen met kinderen. En een controle-arts sturen doen ze alleen bij gevallen van misbruik van ziekteverlof waar het de spuigaten uitloopt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:16

Om hoeveel dagen gaat dat herexamen?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:19

Ik heb nog geen dag thuis hoeven blijven voor mijn kleine man. Hik gaat naar een gastouder en als hij niet lekker is gaat hij daar in overleg gewoon heen. Mijn man kan ook thuiswerken als het nodig is, en oma kan evt ook een dag oppassen.

Ik heb er voor gekozen om te werken (wel part time) en vind niet dat mijn collega's hier voor op moeten draaien.
(Ernstige zaken zoals ziekenhuis opname uitgezonderd natuurlijk)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:20

Varekaj schreef:
Voor een ziek kind kan iedereen zonder pardon vrij krijgen, daar wordt verwacht dat je als kinderloze dat slikt als zoete koek en geen kik geeft. Maar toen ik halsoverkop naar huis moest omdat mijn paard zware koliek had (is die dag ook ingeslapen) heb ik me toch een stel zure blikken gehad! Een tros uitgeperste citroenen was er niks bij. Gelukkig mocht ik van mijn baas wel zonder pardon vertrekken.

Doordat ik in 2012 opnieuw ben gaan studeren met steun van mijn werkgever hebben 2 dames die net bevallen waren mijn vrijgekomen uren mogen opnemen. Ik wou graag voltijds gaan studeren, ik mocht van mijn werkgever, zij wilden graag van een halftijdse naar een voltijdse job = zij hebben dankzij mijn studie dus extra uren gekregen. Zonder mijn vertrek was dit absoluut onmogelijk.
VOOR ik ging studeren heb ik talloze uren overwerk gedaan "want ze waren misselijk en wilden naar huis", getolereerd dat ze tijdens de werkuren op prenatale controle mochten (ik werk in een ziekenhuis als administratief personeel), talloze malen dat ze te laat op het werk kwamen want kindlief wilde nog extra knuffeltje, ik kwam elke zomerperiode werken zodat zij op vakantie konden en ik heb altijd eerst aan hen de keuze gelaten om vakantie op te nemen. Ik keek wel wat over was en daar was ik blij mee, ongeacht of ik dan met mijn partner vakantie had of niet. Of vroeger naar huis want het was prachtig zomerweer en dan konden ze met ukkie nog even in de tuin.

En intussen ben ik het spuugzat. Ik zit in mijn laatste jaar opleiding en heb in augustus helaas herexamens. In januari (!!) heb ik daarvoor al verlof aangevraagd, als 1e van de 8 medewerkers die mijn dienst telt. Intussen heb ik van mijn baas moeten horen dat mijn aanvraag 99% is afgekeurd, want alle dames willen net dezelfde periode thuis zijn. Dat zijn de laatste 2 weken van de schoolvakantie en de 1e week van het nieuwe schooljaar, en de dames willen samen met hun man dan op reis en uiteraard is hun aanwezigheid van levensbelang op de 1e schooldag. (alle kindjes zijn al naar school geweest afgelopen jaar).
Dat komt er op neer dat ik mijn herexamens niet ga kunnen afleggen. En dat ik dus niet kan afstuderen voor januari 2016.

Mijn baas heeft geprobeerd om wat met de dames te regelen maar ze houden alle 3 voet bij stuk: als ze geen vakantie krijgen zorgen ze dat ze een attest krijgen van hun arts voor ziekte voor die periode. "want het is hun recht om vakantie te nemen wanneer hen dat uitkomt".

Voor mijn part mogen ze de voorrechten voor vakantie voor ouders stoppen waar het zonnetje niet schijnt en weer "first comes first served" invoeren.

Misschien kun jij eens met die gemakzuchtige tantes om tafel gaan en uitprinten wat je hierboven hebt geschreven. En dan met z'n vieren bij elkaar en even goed in de ogen kijken, oef, wat word ik hier toch boos om dat mensen zo weinig voor elkaar over hebben. En je baas had op zijn strepen moeten gaan staan, alle drie een dag of twee inleveren zodat jij examen kunt doen is toch niet zo moeilijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:20

Moet je in NL verlof opnemen?
Hier vallen een bepaald aantal dagen onder ziekteverzuim en is dus normaal gesproken verzekerd voor het bedrijf.
Ik zou niet weten waar ik mijn zieke kind moet laten dus 1 van ons zal ziek moeten melden. Ik draag dat zelf met een eigen bedrijf helaas, mijn man is in loondienst dus dat valt onder ziekteverlof. Voor enkele daagjes schuif ik mijn klanten wel op, maar als het langer is zal mijn man het roer moeten overnemen thuis.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:26

jeetje varekaj dit echt echt absurd en associaal van je collega's
maar ergens vind ik dat hogerhand daar een stokje voor moet steken en gewoon de functie moet bekleden die er is dus de BAAS. en de vakantie regelen zoals het uit komt
Deal it or Leaf it.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:28

Goof schreef:
Even de knuppel in het hoenderhok gooien;

Ik kan me echt rot ergeren aan collega's die om de haverklap thuisblijven omdat hun kind ziek is. Heel vervelend hoor en ik snap oprecht dat je niet altijd op een ander kunt terugvallen, maar ik krijg soms het idee dat er ouders zijn die voor iedere snotneus van hun kind thuisblijven.
Erger nog, collega's die hun kinderen mee naar hun werk nemen en mij er mee lastig vallen....
Ik werk in het onderwijs en ik heb in de afgelopen jaren echt enorm veel collega's gehad die veel afwezig waren ivm zieke kinderen en collega's die dus met hun koters op het werk rondliepen (en vergaderingen bijwonen tot ergernis van iedereen....).

Wij hebben hier de vuistregel K3: je mag thuisblijven bij Kotsen, Koorts en Koppijn. En dan die laatste voornamelijk nog omdat mijn dochter last heeft van migraine en dan echt niet meer rechtop kan lopen van ellende. Het gebeurt zelden of nooit, overigens. Ik denk dat ik in de afgelopen 11 jaar 3x een werkdag af heb hoeven bellen omdat er een kind ziek was. Een daarvan was recent, toen had dochterlief een gebroken neus en een hersenschudding. Dat leek me reden genoeg.
Nee, ik voel me niet persoonlijk aangevallen ofzo, maar ik wil wel even aangeven dat ouders niet zomaar thuisblijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:33

@Urielle: ik heb geen flauw idee welke data de herexamens zijn, dat wordt pas in juni vrijgegeven normaal gezien als de examenperiode van semester 2 is afgelopen. Het kan zijn dat ze alle vakken op 1 dag plannen, het kunnen ook 4 verschillende dagen zijn. Vandaar dat ik dan ook de volledige periode heb gereserveerd waarin die examens kunnen vallen, en dat is altijd 2 laatste weken van augustus en 1e week van september.

@bigone: in gesprek met mijn baas hebben ze gemeld dat het altijd ongeschreven regel is geweest dat mensen met kinderen ontegensprekelijk voorrang hebben. Klopt, da's zo'n voordeel binnen ons bedrijf.
Mijn rechtstreekse baas begrijpt me ook voor de volle 100%, maar helaas heeft zij het eindwoord niet, dat heeft de Personeelsdienst en die hebben haar laten weten dat er niet afgeweken wordt van dat voorrecht. Ze mag springen en draaien wat ze wil, Personeelsdienst heeft de eindbeslissing.
De dames in kwestie ketsen terug dat ik weet dat zij alleen maar in schoolvakanties vrij kunnen nemen ivm de kinderen en dat zij dat niet kunnen buiten schoolperiodes, dus had ik maar moeten zorgen dat ik geen herexamens had. Ze vinden het ook onterecht dat ze vakantiedagen verliezen als ze thuis zijn voor een ziek kind :roll:

Daarnaast, op het moment dat ik afstudeer krijg ik door een bepaalde regeling in mijn studiecontract een fikse loonsverhoging en promotie van minimaal €250 netto/maand. Die extra wordt onmiddellijk meegerekend in mijn eindejaarspremie, dus ook die zal aardig stijgen. Wanneer ik echter pas afstudeer in januari 2016, dan mis ik dat hogere loon voor dit jaar en dus ook die extra bij mijn premie... En vooral DAT vind ik zuur.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:38

Varekaj schreef:

In dit geval heeft het weinig met thuisblijven voor een ziek kind te maken maar meer met de instelling van deze mensen verder lijkt me dat vrij weinig met kinderen te maken hebben.

Verder vind ik het top dat mensen thuis blijven om voor een ziek kind te zorgen als dat nodig is. Zelf heb ik geen kinderen.

(nodig is mi als er geen vertrouwde naaste als partner of opa oma zus broer beschikbaar is waar het kindje zich goed bij voelt)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:42

Varekaj schreef:
@Urielle: ik heb geen flauw idee welke data de herexamens zijn, dat wordt pas in juni vrijgegeven normaal gezien als de examenperiode van semester 2 is afgelopen. Het kan zijn dat ze alle vakken op 1 dag plannen, het kunnen ook 4 verschillende dagen zijn. Vandaar dat ik dan ook de volledige periode heb gereserveerd waarin die examens kunnen vallen, en dat is altijd 2 laatste weken van augustus en 1e week van september.

@bigone: in gesprek met mijn baas hebben ze gemeld dat het altijd ongeschreven regel is geweest dat mensen met kinderen ontegensprekelijk voorrang hebben. Klopt, da's zo'n voordeel binnen ons bedrijf.
Mijn rechtstreekse baas begrijpt me ook voor de volle 100%, maar helaas heeft zij het eindwoord niet, dat heeft de Personeelsdienst en die hebben haar laten weten dat er niet afgeweken wordt van dat voorrecht. Ze mag springen en draaien wat ze wil, Personeelsdienst heeft de eindbeslissing.
De dames in kwestie ketsen terug dat ik weet dat zij alleen maar in schoolvakanties vrij kunnen nemen ivm de kinderen en dat zij dat niet kunnen buiten schoolperiodes, dus had ik maar moeten zorgen dat ik geen herexamens had. Ze vinden het ook onterecht dat ze vakantiedagen verliezen als ze thuis zijn voor een ziek kind :roll:

Daarnaast, op het moment dat ik afstudeer krijg ik door een bepaalde regeling in mijn studiecontract een fikse loonsverhoging en promotie van minimaal €250 netto/maand. Die extra wordt onmiddellijk meegerekend in mijn eindejaarspremie, dus ook die zal aardig stijgen. Wanneer ik echter pas afstudeer in januari 2016, dan mis ik dat hogere loon voor dit jaar en dus ook die extra bij mijn premie... En vooral DAT vind ik zuur.

Het is volledig tegen mijn principes normaal gesproken, zelfs om het maar te opperen... maar zou ziekmelden geen optie kunnen zijn?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:43

o0eefje0o schreef:
Deal it or Leaf it.

:') Blaadje ertegen aan gooien :D

Ik ga er maar van uit dat je bedoelt Take it or leave it :D

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:44

U ziek melden, maar wel de examens kunnen meedoen? Zou de kans niet groot zijn dat er alarmbellen afgaan, dat ze niet echt ziek is? Zeker omdat ze om dat verlof gevraagd heeft?
( het is maar dat ze straks geen baan meer heeft daardoor, dat zou nog een pak erger zijn dan een lagere premie)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:46

Sammie schreef:
o0eefje0o schreef:
Deal it or Leaf it.

:') Blaadje ertegen aan gooien :D

Ik ga er maar van uit dat je bedoelt Take it or leave it :D

_O-

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:47

chanel1985 schreef:
U ziek melden, maar wel de examens kunnen meedoen? Zou de kans niet groot zijn dat er alarmbellen afgaan, dat ze niet echt ziek is? Zeker omdat ze om dat verlof gevraagd heeft?
( het is maar dat ze straks geen baan meer heeft daardoor, dat zou nog een pak erger zijn dan een lagere premie)

Ja het is niet netjes, maar die moeders zeggen toch dat ze hetzelfde zullen doen?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:49

ja, en daar kunnen dan ook consenquetie's aan vast zitten voor die moeders, maar voor varekaj ook en het zal haar niet helpen of haar collega's ook sancties krijgen of niet.