Als mijn moeder mij op de huid zit ga ik echt niet meer doen. Meestal juist minder. Ik doe alles op het laatste moment (want dan ga ik stressen), leer niet tot nauwelijks aan maak alleen mijn huiswerk als ik weet dat als ik dat niet doe ik waarschijnlijk moet nablijven. Ik ben niet gemotiveerd om goede cijfers te halen, ik kan wel balen als ik een 6 haal en weet dat ik makkelijk een 8 had kunnen halen als ik iets had gedaan, maar met die 6 ga ik ook gewoon over dus maakt het eigenlijk niet uit. Voor de vakken waar ik een hekel aan heb doe ik niets, en daar haal ik ook echt bijna altijd een onvoldoende of bijna onvoldoende voor. Dat ik dan misschien niet over ga weet ik wel, maar het doet me weinig. Ik weet ook niet waarom.
Mijn moeder vraagt wel eens "Heb je je huiswerk al gedaan?" of "Ga je je huiswerk zo doen?" maar als ik het niet doe is het mijn probleem, als ik een onvoldoende haal is dat mijn probleem en als ik dit jaar blijf zitten is dat ook mijn probleem
Ze baalt er natuurlijk wel eens van, maar ze weet dat dat waarschijnlijk gewoon goed gaat komen, dus probeert ze het los te laten. Overigens is ze er wel altijd als ik vraag om hulp, maar als ze mij verplicht dat ik haar moeten laten helpen zit ik een beetje te gapen en daar hebben we geen van beide iets aan.Huiswerkbegeleiding is voor mij echt geen optie. Ik word aan de gedachte dat ik verplicht na school huiswerk moet maken al somber en dat werkt gewoon niet. Ik moet me er zelf toe zetten als ik dat wil en niet verplicht worden. Anders lukt het me niet.
Op school heb ik nu een tutor die met mijn eens in de week of 2 weken een afspraak heeft. Soms bespreken we een toets, andere keren leerstrategieën en soms proberen we samen gewoon wat woordjes te stampen of huiswerk te maken. Ik vind het is erg prettig omdat je zelf het moment kan kiezen en ook zelf mag bepalen wat je wilt gaan doen. Misschien is er wel zo iemand bij haar op school die je zou kunnen benaderen?
Bespreek op school eens of bepaalde vakken versnellen een optie is. Ik versnel nu geschiedenis en dat gaat onwijs goed. Als ik namelijk mijn huiswerk snel afmaak kan ik eerder mijn toetsen maken en ben ik dus sneller klaar met dat vak. Ik doe nu alleen geschiedenis, maar ik wil ook andere vakken gaan doen want het bevalt me ontzettend goed dat ik mijn eigen tempo mag en kan bepalen. Dat werkt mega motiverend!

Hopelijk heb je hier wat aan

Edit: Ik ben overigens 13, dus ongeveer even oud als je dochter