Hoe dochter van 12 helpen/motiveren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:52

Ik ga als lalala puber ook maar even reageren :)

Als mijn moeder mij op de huid zit ga ik echt niet meer doen. Meestal juist minder. Ik doe alles op het laatste moment (want dan ga ik stressen), leer niet tot nauwelijks aan maak alleen mijn huiswerk als ik weet dat als ik dat niet doe ik waarschijnlijk moet nablijven. Ik ben niet gemotiveerd om goede cijfers te halen, ik kan wel balen als ik een 6 haal en weet dat ik makkelijk een 8 had kunnen halen als ik iets had gedaan, maar met die 6 ga ik ook gewoon over dus maakt het eigenlijk niet uit. Voor de vakken waar ik een hekel aan heb doe ik niets, en daar haal ik ook echt bijna altijd een onvoldoende of bijna onvoldoende voor. Dat ik dan misschien niet over ga weet ik wel, maar het doet me weinig. Ik weet ook niet waarom.

Mijn moeder vraagt wel eens "Heb je je huiswerk al gedaan?" of "Ga je je huiswerk zo doen?" maar als ik het niet doe is het mijn probleem, als ik een onvoldoende haal is dat mijn probleem en als ik dit jaar blijf zitten is dat ook mijn probleem :+ Ze baalt er natuurlijk wel eens van, maar ze weet dat dat waarschijnlijk gewoon goed gaat komen, dus probeert ze het los te laten. Overigens is ze er wel altijd als ik vraag om hulp, maar als ze mij verplicht dat ik haar moeten laten helpen zit ik een beetje te gapen en daar hebben we geen van beide iets aan.

Huiswerkbegeleiding is voor mij echt geen optie. Ik word aan de gedachte dat ik verplicht na school huiswerk moet maken al somber en dat werkt gewoon niet. Ik moet me er zelf toe zetten als ik dat wil en niet verplicht worden. Anders lukt het me niet.

Op school heb ik nu een tutor die met mijn eens in de week of 2 weken een afspraak heeft. Soms bespreken we een toets, andere keren leerstrategieën en soms proberen we samen gewoon wat woordjes te stampen of huiswerk te maken. Ik vind het is erg prettig omdat je zelf het moment kan kiezen en ook zelf mag bepalen wat je wilt gaan doen. Misschien is er wel zo iemand bij haar op school die je zou kunnen benaderen?

Bespreek op school eens of bepaalde vakken versnellen een optie is. Ik versnel nu geschiedenis en dat gaat onwijs goed. Als ik namelijk mijn huiswerk snel afmaak kan ik eerder mijn toetsen maken en ben ik dus sneller klaar met dat vak. Ik doe nu alleen geschiedenis, maar ik wil ook andere vakken gaan doen want het bevalt me ontzettend goed dat ik mijn eigen tempo mag en kan bepalen. Dat werkt mega motiverend! :j

Hopelijk heb je hier wat aan :D

Edit: Ik ben overigens 13, dus ongeveer even oud als je dochter :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:14

Bij mij werkte het om naar de havo te gaan, maar ik weet niet of dat de oplossing is.. :')

Pushen werkte bij mij juist averechts, ging echt niet harder leren omdat mijn mentor of ouders dat zo graag wilden..

Sheran

Re: Hoe dochter van 12 helpen/motiveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:37

Ik zou het eigenlijk aan de leraren overlaten om te zeggen dat ze zo het jaar niet haalt en dat ze dan niet bij haar klasgenoten kan blijven. Waarschijnlijk gelooft ze jou toch niet... en er is overigens niets mis met afzakken hoor, zeker niet naar Atheneum. Je kunt werkelijk waar alle studies doen zonder Grieks en Latijn.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:45

Misschien een idee om iets te af te pakken/verstoppen als je iets van bijv. paard ziet rondslingeren?
Klinkt misschien kinderachtig, maar zeg maar dat ze het de dag of dagen erna terug krijgt (aangezien ze waarschijnlijk pas merkt dat het weg is als ze het nodig heeft).
Als je niet fatsoenlijk je spul kan opruimen dan maar een dagje of twee zonder, ik zou dan zelf de keer erna (of de 2e keer erna..) wel even nadenken om het op te ruimen.

En voor school, als zij het zo graag wil, laat haar zelf ontdekken dat of school toch te veel van haar vraagt of dat zij gewoon niet genoeg aan school doet. Ik heb het idee dat je haar al genoeg erom hebt gevraagd, bij mij ging de knop om toen ik begin van het jaar ineens al op zittenblijven stond.
Misschien is het een idee (volgens mij al eerder genoemd) om eens een open dag te bezoeken met haar van diergeneeskunde om te laten zien wat ze er allemaal voor moet doen, maar dit kan ook averechts werken als denkt dat het toch wel heel veel is, dus je moet wel zeker zijn dat dat echt is wat ze (op het moment) wil.

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 14:46

Ik zit nu in de 5 vwo en deed ook alles met gemak op de tot de 3de klas. Ik heb zelf dyslexie en soms slechte concentratie maar weet mijn doel ook diergeneeskunde. Voor mij heeft het heel erg geholpen om stage te lopen bij een enthousiaste dierenarts hier heb ik veel motivatie vandaan gehaald. En zijn mijn cijfers ook echt omhoog gegaan omdat ik meer ben gaan doen. Want ik moet en zal mijn doel halen. Nu haal ik voor wiskunde in plaats van een 4 een 8 en zo nog een paar vakken. De vieren haalde ik puur omdat ik niks deed. Zelf heb ik 1x per week bijles in natuurkunde (van iemand die in 6 vwo en dat helpt goed), bij leraren mijn problemen uitgelegd (ook door mijn luiheid vorig jaar heb ik achterstand) en nu gaat het bij mijn veel beter. Sta nog wel 2 kleine onvoldoendes (5,4) maar dat komt wel goed.

Dus misschien is het een idee om te kijken of ze een dag je mee mag lopen?
Voor mij werkte dit echt, nu kan ik weer naar een doel streven en heb ik weer het gevoel dat ik het ergens voor doe.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 22:51

Ik ben altijd een middelmatige leerling geweest op de basisschool geweest.
En heb altijd wel gewerkt op de basisschool.
Op de middelbare school, ben ik compleet uit de band gesprongen in het 1e jaar.
Deed niets en ging la-la-la lopen doen.
Mijn moeder zag het gebeuren en heeft me een paar keer gewaarschuwd.
Niets hielp. Dus ze is ermee gestopt, om in ieder geval wel een goede sfeer te blijven behouden in huis.
Mijn moeder heeft het laten gebeuren, en bij het zitten blijven kreeg ik een aardig hard gesprek met haar.
Mijn pony mocht ik blijven behouden, maar ik mocht geen wedstrijd meer rijden.
En dat vond ik echt heel erg. Geen officiele wedstrijd, maar ook onderling mocht ik niet meer starten.
En in het jaar wat ik toen moest overdoen, werd ik er iedere 2 weken weer aan blootgesteld.
Iedereen reed wedstrijden en ja ik zat op de blaren.
En dat heeft mij op de weg terug gezet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:05

laraxXxemma schreef:
Misschien een idee om iets te af te pakken/verstoppen als je iets van bijv. paard ziet rondslingeren?

Werkt niet bij iedereen.
Meeste leerlingen moeten een streven hebben. Iets waar ze naar toe willen duiken.

Ga gewoon in gesprek met je dochter, en vraag haar, waarom ze zich zo weinig interesseert qua cijfers en doen en laten.

Op het VMBO ben ik van Kader naar Basis gegaan. Ik werd dan gepest in de klas. En thuis ging ook verre weg van lekker. School was hier van bewust.
Ik werd ook enorm gepest op school, omdat ik geen schild bouwde. Anderen zagen aan mijn houding dat ik kwetsbaar was. Waardoor ik het bokje was.

Eigenlijk kon ik KB wel aan, maar ik had zoveel last van zoveel factoren.
Plus, dat huiswerk nooit is mee genomen. Hulp was erg moeilijk, want uitleg van ouders snapte ik veel al niet.

Eenmaal mijn BB diploma mocht ik een capiciteiten test doen.
Ik zou in principe voor MBO Niveau 3/4 aankunnen. (2 gradaties hoger, als dat ik gediplomeerd was.)
Dit was sport en bewegen.
Super leuke opleiding. Maar voor mijn lichaam veel te zwaar. Elke dag 2 uur sporten.
Mijn lichaam begon het een beetje op te geven, te staken.
Van mooie cijfers, ging ik terug naar mindere cijfers.

Dus noodgedwongen weer terug op niveau 2, die ik ipv 2 jaar in 1 jaar heb afgerond.

Ondertussen MBO niveau 4, met mooie cijfers.

Mijn huiselijke situatie is veranderd, samenwonend, waardoor ik SUPER in mijn vel zit.
Vragen? Doe ik aan ieder, die mij helpen wil en kan.
School: Sta ik zoveel steviger in mn schoenen.

En nu 5 jaar van het VMBO af te zijn, boeien nu pas mij de vakken zoals Nederlands, Rekenen en engels.
Maar ook de VAK vakken.

Soms kan het even duren, voordat iemand zich daar in ontpopt, welk niveau of leeftijd ook.
Er kunnen zoveel situaties mee spelen.
Waarvan het nog niet eens thuis, of op school hoeft te zijn.
De "zin" in leren, moet vanzelf komen.

En anders... Afstromen dan maar...
Ze gaat vanzelf balen en een streven pakken.

Sommigen hebben een doel voor ogen nodig.
En zo'n leerling ben ik ook.

"Dat wil ik doen, dat wil ik worden. En dat ga ik worden ook!!!"

(zo ken ik ook een buschauffeur die atheneum met prachtige cijfers heeft afgerond. Waarop een docent met volle verwachtingen vroeg "En wat ga je worden" Waarop hij laconiek antwoorde. "buschauffeur."
En dat is hij nu. )

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 15:10

Even een updateje:
Onze dochter is vanmorgen getest, naar aanleiding van onze eigen vermoedens en naar aanleiding van leerkrachten op school op dyslexie.
Ze blijkt dus echt dysletisch te zijn, zowel op lees- als spellingsgebied. Had het eigenlijk wel verwacht maar vindt het verbuffend dat ze het op 8 jaar basisschool zo goed heeft weten te verbloemen en dat er nooit een leerkracht is geweest die ook maar enig vermoeden had.....maar goed daar kunnen we nu in ieder geval verder mee.
Verder heeft ze trekken van ADD (had ze 6 jaar geleden ook al) maar niet voldoende om te diagnisticeren.
Verder is ze wel superslim, haar iq is opnieuw gemeten maar daar weet ik nog geen scores van.

Verder werken haar ogen niet goed samen en hoort ze schijnbaar niet helmaal goed. Hier gaan we natuurlijk iets mee doen.

Ze heeft laatst haar voorlopig schooladvies gekregen en dat was eigen atheneum 2, als ze gemiddeld 1 tiende hoger komt te staan op haar eindrapport wordt het wel gymnasium 2 maar ze wil zelf liever naar het atheneum (want haar beste vriendin gaat ook, hihihihi) maar ik denk dat het voor haar ook beter is want 3 extra talen kan ze nu natuurlijk niet gebruiken.

Het lag dus niet eens aan alleen aan haar motivatie maar ook aan het niet helemaal kunnen. Benieuwd hoe het nu verder zal gaan......

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:28

Wel heel fijn dat jullie nu duidelijkheid hebben, dan kunnen jullie de verwachtingen van beide kanten wat bijstellen.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:17

Zo zie je maar dat er van alles aan de hand kan zijn. Goed dat er uitgebreid onderzoek naar gedaan is en dat jullie nu weten waar jullie aan toe zijn.
Wat vindt jullie dochter er zelf van?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:51

Fijn dat ze getest is.
Als ze makkelijk leert zal ze op de basisschool truukjes hebben gehad om mee te kunnen komen.
Bij onze zoon kwam dyslexie ook pas in de brugklas aan het licht.

Nu vooruit kijken. Ze wil atheneum gaan doen, top.
Zal ze wel moeten gaan leren om te werken. Eventueel met aanpassingen voor haar dyslexie, zicht en gehoor.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:53

Wat fijn dat je dit nu weet, nu kun je tenminste gericht begeleiden.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:59

Fijn dat jullie het nu weten!

Echt, bij mij kwamen ze er ook pas in de eerste achter :') Het schijnt dat ze op de basisschool moeten betalen om iemand te laten testen en op de middelbare krijgen ze geld.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:00

eclair98 schreef:

Echt, bij mij kwamen ze er ook pas in de eerste achter :') Het schijnt dat ze op de basisschool moeten betalen om iemand te laten testen en op de middelbare krijgen ze geld.

Dat zou de middelbare school wel willen, ook hen kost het een hoop geld :+

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:02

Goof schreef:
eclair98 schreef:

Dat zou de middelbare school wel willen, ook hen kost het een hoop geld :+

O, dit was ons verteld -O-

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:28

Mwah, ik vind het wel makkelijk hoor.
"Oh, ze heeft dyslexie! En ook nog een beetje ADD erbij."
Beetje probleem afschuiven, zeg maar.
"Zie je wel, het ligt niet aan kindlief, ze kan er niks aan doen!"

-Let wel, ik zeg niet dat dyslexie en dergelijke aanstellerij zijn, maar in dit geval komt het wel zo over.

Laat haar gewoon aanmodderen. Ze komt er vanzelf achter dat ze geen dierenarts kan worden als ze niks doet. En dat ze ook niet in die leuke klas met vriendinnen kan blijven als ze niks doet, omdat ze dan blijft zitten. Als ze het niveau aankan, redt ze het best om de slechte cijfers nu te compenseren. Ondanks eventuele dyslexie of wat dan ook.

Een jaar blijven zitten is geen ramp. Ook niet als ze dan ouder is dan haar klasgenootjes.
Ik spreek hierbij uit ervaring, ik ben zelf tien jaar ouder dan míjn klasgenoten.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:35

Wolkje: dit ben ik helemaal niet met je eens. Meid kan nu hulp krijgen om het wel goed te kunnen gaan doen. En als ze nu blijft zitten, kan ze het volgend jaar ook niet, en het jaar erop ook niet etc... ;)

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:41

wat ik als tip kan geven , ik heb ook hele lieve ouders gehad die mij door havo /vwo wilde heenslepen , kon het nivo ook makkelijk aan en deed er ook niks voor.
maar als een kind niet wil dan wil het niet en wat vooral de fout is geweest bij mijn ouders is constant ruzie met mij maken en mopperen. dit werkte heel erg averechts en liep ook weg van huis omdat thuis geen fijne plek meer was waar ik mezelf kon zijn zonder ruzie of gezeur.
nu mbo doe ik nog steeds helemaal niks en zouden mijn ouders het liever anders zien
maar ik ben gelukkig , haal het nivo met 2 vingers in mn neus en bovenal mijn relatie met mijn ouders is heerlijk mijn moeder en vader zijn mijn beste vrienden en ik zal altijd bij ze terecht kunnen en ga nu juist met liefde naar huis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:43

daiswees schreef:
wat ik als tip kan geven , ik heb ook hele lieve ouders gehad die mij door havo /vwo wilde heenslepen , kon het nivo ook makkelijk aan en deed er ook niks voor.
maar als een kind niet wil dan wil het niet en wat vooral de fout is geweest bij mijn ouders is constant ruzie met mij maken en mopperen. dit werkte heel erg averechts en liep ook weg van huis omdat thuis geen fijne plek meer was waar ik mezelf kon zijn zonder ruzie of gezeur.
nu mbo doe ik nog steeds helemaal niks en zouden mijn ouders het liever anders zien
maar ik ben gelukkig , haal het nivo met 2 vingers in mn neus en bovenal mijn relatie met mijn ouders is heerlijk mijn moeder en vader zijn mijn beste vrienden en ik zal altijd bij ze terecht kunnen en ga nu juist met liefde naar huis!

Dit verschilt zó erg per kind.. Vind niet dat je kan adviseren om een kind maar onder dr niveau te plaatsen omdat ze anders wegloopt van huis. Mijn ouders hebben me losgelaten qua mopperen op het moment dat ik op de middelbare school kwam. Alles was m'n eigen verantwoordelijkheid. Ik ben ze daar altijd super dankbaar geweest. Aan de andere kant heb ik een vriendinnetje wiens ouders hetzelfde gedaan hebben, en zij is van tweetalig gymnasium naar vmbo TL gegaan. Zij verwijt het haar ouders echt dat ze zo onverschillig hebben gedaan daarover, want het heeft haar nu ontzettend veel moeite gekost om op de uni terecht te komen, wat ze qua niveau makkelijk aankan

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:46

snap ik maar als ouders moet je denk ik ook je kind loslaten, ouders kunnen jou school niet doen dat zal je zelf moeten doen.
een stabiele prettige thuissituatie is erg belangrijk voor een kind vind ik!
natuurlijk verschilt dit per kind maar ik ben mijn ouders weer heel dankbaar dat ze gestopt zijn met pushen en doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:47

Ja, maar wat ik probeer te zeggen is dat er ook meer dan genoeg kinderen rondlopen die juist wat meer aan het handje vastgehouden willen/moeten worden. Bij mij werkte het echt averechts, maar mijn zusje heeft bijvoorbeeld wel echt wat aansporing van mijn ouders nodig. Mijn ouders hebben nooit naar mijn cijferlijsten en dergelijke gekeken, maar die van m'n zusje houden ze keurig in de gaten. Elke onvoldoende wordt verantwoord en als ze thuiskomt van school laat ze zien wat ze nog aan huiswerk moet doen. Dit is voor zowel mijn ouders als mijn zusje heel prettig, zij vindt dat echt niet vervelend. Als ze het bij mij zouden proberen zou de pleuris echt uitbreken in huis. Denk dus niet dat je echt het advies kan geven 'laat het los' want zo werkt het nou eenmaal niet altijd.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:13

Onze zoon heeft ook wat meer begeleiding nodig.
Hij is enorm chaotisch. En wil alles tegelijk doen.
Door te vragen welk vak hij eerst wil doen en welke erna, maakt hij keuzes.
Op die manier krijgt hij overzicht.

Hij komt zelf met vragen over huiswerk, zo ook of ik wiskunde sommen wil maken.

Ene kind rent gillend weg bij hulp en dan ander gaat het niet redden als het teveel wordt losgelaten.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:05

En ik was wéér anders, de eerste jaren geen hulp en daarna ietsje meer!

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 09:00

Even een updateje: Ongeveer halverwege het jaar spraken een paar leraren (van o.a. Frans en Engels) hun vermoeden uit dat onze dochter wel eens dyslectisch kon zijn.
Wij waren nogal verwonderd aangezien dit op de basisschool nooit naar voren is gekomen of ter sprake is gekomen. Verder leest ze enorm veel en graag.
Maar goed, voor de zekerheid wel laten testen aangezien we wel wisten dat ze een discrepantie in haar iq vertoont op op verbaal en performaal gbied.
Nu blijkt ze dus echt heel erg dyslectisch te zijn op zowel spellings- als leesgebied wat mede verklaart waarom alle talen zo dramatisch verliepen en ook de vakken met veel leesstof haar moeite kosten.
Uiteindelijk hebben we in overleg met haar, school en een psycholoog besloten haar dit jaar naar de havo te laten gaan zodat er minder druk op staat. Daarbij gaat ze naar een digitale klas waar veel met tablets gewerkt wordt wat voor haar makkelijker is. Verder krijgt ze aparte boeken en een nieuwe manier van leren aangeleerd.
We hopen zo dat ze op deze manier haar zelfvertrouwen weer kan opkrikken en weer op een fijne manier van school kan genieten zonder alle extra stress van slechte punten enzo. Waarschijnlijk komt dat haar motivatie dan ook weer ten goede.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:04

Oh, het kan prima dat zulke zaken pas aan het licht komen op de middelbare (ervaringsdeskundige :+ ). Veel lezen is daarbij trouwens wel een mooie 'sluier' waardoor je het niet merkt. Sterker nog, waarschijnlijk kent ze wel alle spellingsregels uit het hoofd en weet ze hoe ze die toe moet passen waardoor de boel toch blijft kloppen.
Tip: Zorg ervoor dat ze het niet als handicap gaat zien, maar als extra uitdaging. Ook met dyslexie kun je een heel eind komen ;)