Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gym moet een keuzevak worden

Ja
233 (32%)
Nee
486 (67%)

Totaal aantal stemmen: 719

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:30

Liezja schreef:
Wij hadden als keuzevak wel sportklas, dat was dan 2 uur per week extra gym.

De school waar ik werk heeft inderdaad ook sportklassen. Zij sporten extra uren in de week en doen daarbij leuke uitjes/ projecten, zo zijn ze vorige week al een dag wezen survivallen.
Super dat dit soort klassen bestaan, maar eigenlijk zouden alle klassen extra moeten sporten.

Zerline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:30

Gym was op mijn middelbare school een keuzevak! We hadden "normaal" gym met de eigen klassen, waarbij "gewoon" gevoetbalt werd en een beetje wer hardgelopen, zodra je je best kreeg kon je een voldoende op je rapport verwachten (ik was echt niet goed in sport, verr van dat) en ik stond altijd een 6 :)

Zodra je gym als keuze vak had, werd het zwaarder. Hier moest je toch echt in een bepaalde tijd een bepaalde afstand lopen. Nu zat ik ook op een school waar sport en theater heel belangrijk waren! Een aantal grote musical sterren komen van deze school af. En er werer veel activiteiten op het gebied van sport georganiseerd!

In de 1e en 2e klas vond ik gym afschuwelijk. Ik was het dikkertje van de klas en erg slecht in gym. In de 3e klas begon ik gym echt te waarderen en begon ik er zelf plezier in te krijgen. Toen ik begon aan mijn opleiding en er geen gym meer werd gegeven, vond ik dit toch wel een gemis. Ik ben toen maar op fitness gegaan om toch een beetje aan sport te doen. Gym heeft mij echt gemotiveerd om te bewegen, als er geen gym werd gegeven op mij middelbare school, was ik waarschijnlijk 20 kilo zwaarder dan nu!

Ik ben dus zeker voor het maken van een keuzevak!

Shadow0

Re: Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:32

Overigens: tegen overgewicht is het misschien veel effectiever om verplicht schoolontbijt in te voeren, en een boel suiker te weren van scholen (in elk geval de verkoop ervan.) Maar dat gaat ook niet gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:34

Ik moet er wel bij zeggen dat ik echt een toffe leraar had, die beoordeelde mensen op hun kunnen (dus je werd niet vergeleken met de topvoetballers uit de klas. Hij zag het als je ergens moeite mee had en dan was de telling minder zwaar dan bij iemand die al 10 jaar voetbalde, dat vond iedereen ook gewoon eerlijk.)

Ik ben ook een keer gaan duiken met sportorientatie maar toen had ik al 2 brevetten dus ik mocht mee om foto's te maken en gewoon los. Dat was wel erg fijn.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:35

karin1985 schreef:
miss_lizje schreef:

Je Nederlands is wel een tikje belangrijker dan of je wel of geen koprol/handstand/salto/whatever kan doen.
Ik heb nog nooit een baas horen vragen bij een sollicitatie of ik wel een handstand kon. Gym is dan "alleen" belangrijk als je iets in die richting wilt, zoals gymleraar worden.

Gym is belangrijk voor het leven. O.a. voor motoriek, teamwork. Maar goed tieners vinden zoveel niet leuk (of eng want ja zeg nou zelf we zijn in die tijd meestal niet op ons zelfverzekerst) en wat niet leuk is is ook gelijk waardeloos (hey, je moet wel een echte puber wezen). Wat is nou 2 uur in de week voetjes van de vloer, je kan na je 18e nog genoeg naar hartelust op de bank hangen als dat je lust en je leven is.

De motoriek hoort zeker op puberleeftijd wel goed te zitten. Dat is meer voor kleuters en jonge kinderen. Teamwork? Eerder mensen die wat minder zijn buitensluiten of even extra pesten omdat je toevallig niet kan voetballen. Teamwork kan je ook leren in projecten zonder beweging.
Gym heeft bij mij meer kapot gemaakt dan mij lief was. En ik denk dat ik niet de enige daar in ben helaas. Gym had bij ons statistisch gezien de hoogste spijbel percentage en je wist altijd precies wie er weg bleven. Dat waren niet de grootste etters, maar juist de mensen die zodanig tijdens gym gekleineerd werden dat ze niet meer gingen. Maar dat was niet zo gek nadat foto's van jou tijdens omkleden de hele school door gingen. Er zijn flinke vechtpartijen geweest daar door. Ik heb er ook in 1 gezeten. De betreffende jongen schopte gewoon de voetbal in je gezicht als je in de weg stond. En als de docent niks doet, dan grijp je zelf op een niet zo lieve manier in.

Ik weigerde bepaalde oefeningen ook te doen, omdat ik al te veel pijn had. En dan word je nog even voor paal gezet door de docent die je een "make-up trut die niks wil doen"noemt. Totaal geen begrip voor mijn lichamelijke pijn. Dat je als 15 jarige door je vader de trap op getild moet worden omdat je niet meer kan lopen van de pijn doordat je gegymd heb. Echt tof hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:37

Lijkt me een erg goed idee, ik kan die gym uren beter besteden op school voor vakken waar ik moeite mee heb (oa. duits en wiskunde) wat mij een stuk belangrijker lijkt later. Bewegen doe ik thuis wel.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:39

Ik vind het sowieso bijzonder dat sommigen hier handstanden en salto's moesten doen bij schoolgym :') Wij deden meer dingen zoals hockey, basketbal, handbal, trefbal, voetbal, tamponbal (:+), af en toe iets met een bok en trampoline, zelfs apenkooi nog op middelbare xD En wat (volgens mij) verplichte dingen zoals de piepjestest.

zeurkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:39

De verhalen over gym op de middelbare school die de meesten van jullie vertellen herken ik mijn school helemaal niet in. De middelbare school waar ik naartoe ging hadden juist erg goed georganiseerde activiteiten. Elke paar weken een andere sport, waarbij we daar echt training in kregen en bepaalde oefeningen en technieken moesten beheersen. Dit varieerde van basketbal tot turnen en American football tot atletiek. Hierbij gingen we met atletiek naar de atletiekbaan en met honkbal naar een honkbalveld.

Dan hadden we na die paar weken een afsluitende les waarbij we verschillende technieken moesten laten zien maar ook de spelvorm moesten spelen. Daarbij moesten leerlingen in eerdere lessen feedback formulieren invullen over elkaar. En de docent vulde dan een beoordelingsformulier in op de afsluitende les.

Wat mij betreft mag gym geen keuzevak worden!

Gym 2 zoals het bij ons op school heette was dat wel, dit heb ik zelf ook nog gevolgd. Daar kregen we les in wat moeilijkere sporten en werd er dieper in gegaan op de techniek. Dan kreeg je ook les van trainers uit die bepaalde tak van sport wat erg leuk was! Daarnaast ook nog theorie over trainingsmethodes, voor de groep staan, fysiologie. Erg leuk!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:40

Heb niet alles gelezen en de meningen over gym is stom zonder onderbouwing sla ik over.
Ik denk dat gym een belangrijk onderdeel uit kan maken van het onderwijs als het op een andere manier wordt aangeboden, meer als een soort fitness/healthclub sportplan waar de leerlingen op persoonlijk niveau een fitplan krijgen en aan de hand daarvan gaan sporten. De gymzaal ingericht als fitness, een bootcamptraining, een hardloopclubje, wielren clubje, enz.
Op die manier is het samen sporten maar niet iedere week het zelfde potje voetbal/handbal/trefbal of hockey.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:40

Shadow0 schreef:
Overigens: tegen overgewicht is het misschien veel effectiever om verplicht schoolontbijt in te voeren, en een boel suiker te weren van scholen (in elk geval de verkoop ervan.) Maar dat gaat ook niet gebeuren.

Onbijt en een fatsoenlijke(met echte groente) lunch.

En indererdaad geen snoepautomaten etc.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:41

zerline1997 schreef:
Gym heeft mij echt gemotiveerd om te bewegen, als er geen gym werd gegeven op mij middelbare school, was ik waarschijnlijk 20 kilo zwaarder dan nu!

Dat is echt onzin, als je een uur achter elkaar hardloopt verbrand je het equivalent van een hamburger. Kun je nagaan hoe weinig nut het heeft om 50 minuten aan de kant te zitten wachten en 10 minuten in actie te komen.

De gemiddelde obese tiener eet neem ik aan echt wel meer dan twee hamburgers te veel per week dus zullen die twee uurtjes gym ook niet echt zoden aan de dijk zetten.

En dat terwijl twee uurtjes Nederlands, wiskunde of Engels per week wél het verschillen kunnen maken tussen hbo of uni.

Ik stel voor om van alle gymleraren een lijst van kwaliteiten te maken (scholieren en ex-scholieren mogen cijfers geven), de gymleraren die het slechtst zijn gebleken in hun vak mogen dan Nederlands, Engels of Wiskunde gaan geven. Dan weten zij ook eens hoe het is om de slechtste te zijn en iets te moeten doen waar je niet goed in bent }:) .
Laatst bijgewerkt door sallandval op 28-09-14 21:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:41

miss_lizje schreef:
De motoriek hoort zeker op puberleeftijd wel goed te zitten. Dat is meer voor kleuters en jonge kinderen.

Dit is iets waarvan ik denk dat het wel nuttig zou kunnen zijn, alleen niet is. Oa omdat het puberlichaam erg verandert qua bouw en je een aantal dingen weer opnieuw uit moet vinden. Daarnaast valt er nog heel veel te leren over houding, lichaamsgebruik, spanning en ontspanning, het voelen van grenzen, goede ademhaling... helaas zijn dat nou juist dingen waar vrij weinig over geleerd wordt. Het zou wat kunnen toevoegen, maar dat doet het dus niet.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:45

Nee, zeker niet, daar heb je BSM al voor (op veel scholen). Daar ga je ook veel dieper op de sport in, moet je veel meer voor doen (ook in theorie. Je krijgt ook theorie toetsen en moet bijv wedstrijdjes organiseren). Hier word je ook op je kracht beoordeeld en is een stuk lastiger om hoge cijfers te scoren, allemaal dingen die je bij gewoon gym niet hebt.
Bij gym heb je gewoon even weg van dat leren en gewoon ff fijn bewegen. Daarbij leer je ook je klasgenoten beter kennen door de spellen etc die je doet. En je leert nieuwe sporten kennen..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:45

Van mij mag het alleen al verplicht blijven om jankers duidelijk te maken dat in het leven niet alles kan gaan zoals je wil. Heb je echt medische beperkingen tot daar aan toe maar djiez! De jonge mensen van nu kunnen niks meer hebben lijkt het wel, alles moet naar wens zijn... Zo werkt het leven niet. Kan je dan mooi ineens leren tijdens gym dat leven ook dingen doen is die je niet leuk vindt. Ik vond gym ook niet leuk, maar het hoorde er bij. Klaar. Had met mijn rug ook nog eens vaak pijn ook.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:47

Ayasha schreef:
Van mij mag het alleen al verplicht blijven om jankers duidelijk te maken dat in het leven niet alles kan gaan zoals je wil. Heb je echt medische beperkingen tot daar aan toe maar djiez! De jonge mensen van nu kunnen niks meer hebben lijkt het wel, alles moet naar wens zijn... Zo werkt het leven niet. Kan je dan mooi ineens leren tijdens gym dat leven ook dingen doen is die je niet leuk vindt. Ik vond gym ook niet leuk, maar het hoorde er bij. Klaar. Had met mijn rug ook nog eens vaak pijn ook.

Serieus? Klinkt bijna als de argumenten voor dienstplicht weer in te voeren :')

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:49

NatasjavE schreef:
Ayasha schreef:

Is ook geen slecht idee, 9 maanden van je carrière opgeven om iets voor de maatschappij te doen lijkt me voor de huidige en toekomstige generatie geen slecht idee.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:50

Shadow0 schreef:
miss_lizje schreef:
De motoriek hoort zeker op puberleeftijd wel goed te zitten. Dat is meer voor kleuters en jonge kinderen.

Dit is iets waarvan ik denk dat het wel nuttig zou kunnen zijn, alleen niet is. Oa omdat het puberlichaam erg verandert qua bouw en je een aantal dingen weer opnieuw uit moet vinden. Daarnaast valt er nog heel veel te leren over houding, lichaamsgebruik, spanning en ontspanning, het voelen van grenzen, goede ademhaling... helaas zijn dat nou juist dingen waar vrij weinig over geleerd wordt. Het zou wat kunnen toevoegen, maar dat doet het dus niet.

Als je met dat soort dingen problemen heb is dat meer voor een fysio dan voor een gym docent. En helaas gingen de docenten die ik heb gehad dus altijd over mijn grenzen heen. Heb t altijd jammer gevonden dat ik ze nooit heb kunnen laten voelen hoeveel pijn (en dan heb ik het nu alleen over lichamelijke pijn) ik wel niet door hun gehad heb.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:52

brighteyes85 schreef:
NatasjavE schreef:
[quote="Ayasha

Is ook geen slecht idee, 9 maanden van je carrière opgeven om iets voor de maatschappij te doen lijkt me voor de huidige en toekomstige generatie geen slecht idee.[/quote]
En tja, de generatie voor de mijne heeft er geen last van, daarom ook zo'n goed idee? :+
Want ik hoef het leger niet in. Als mijn generatie zo erg is, komt dat dan niet door de opvoeding van de vorige generatie?

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:52

Of het een keuzevak moet worden, i dont know. Want het argument dat men dan weer eens beweegt vind ik wel waar. Echter vind ik dan niet dat je een cijfer voor gym moet krijgen. Sommige kinderen zijn gewoon niet goed in bepaalde sporten en this zonde als je daardoor een onvoldoende krijgt (en ja, die werden vaak gegeven). Bijvoorbeeld bij speerwerpen, ik had de kracht er niet voor om hem ver genoeg weg te werpen, ik kreeg hem niet voorbij het "6 cijfer" lijntje, dus kreeg ik een cijfer beneden de 6.

Ook ben ik het er totaal mee eens dat het voor veel mensen geen pretje is om naar gym te moeten en het daarom een keuzevak zou moeten worden. Ikzelf haatte gym, niet omdat ik niet sporttief ben (ik hou juist van sporten), maar omdat ik gepest werd en met gym t nog duidelijker werd wegens onzekerheid die ik uitstraalde. De twijfelachtige houding die ik had, maakte voor anderen dat ik een goed doelwit was voor pesterijen. (en uiteraard betekende mijn twijfelachtige houding voor de docent dat ik me niet goed genoeg inzette voor gym, wat alsnog resulteerde in lage cijfers)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:53

Ik denk trouwens dat het nutteloos is om snoepautomaten te verwijderen op school. Wij gingen altijd gewoon in de pauze of in een tussenuur (of spijbeluur :')) naar de supermarkt een paar straten verder op om een frikandelbroodje te halen :Y)

Daarbij vind ik dat het helemaal niet erg is om zo nu en dan (of op school best vaak) te snoepen en ongezond te eten, als het maar met mate is. Te veel eten is nooit goed en naar mijn mening de grootste dikmaker.

Sport/gym zou bovendien leuk moeten zijn voor iedereen. Misschien niet elke week leuk, maar zeker regelmatig voor iedereen een leuke les. Wat LotTj3 zegt klinkt natuurlijk helemaal goed, maar ik denk dat dat nog steeds niet leuk is voor mensen die over het algemeen gewoon niet goed zijn in sporten.

Ookal is het een beetje offtopic, dienstplicht blijf ik ook interessant vinden :P Hoewel ik er op mijn 18e totaal niet aan moest denken, denk ik dat het echt een hele goede ervaring is voor iedereen (die dat kan).

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:55

Gym was voor mij altijd een ontzettende afgang.. Ik vond het verschrikkelijk, ik bakte er niks van en ik hield er een keer een zwaar gekneusde voet aan over.
Hier op school werden genoeg mensen uitgelachen en gepest als ze niks van gym bakten.

Heerlijk dat er bij mij op de universiteit niet zo'n afschuwelijk vak bestaat. Ik vind gym ook geen vak te noemen.

Keuze ''vak'' van maken dus.
Laatst bijgewerkt door Cinderella op 28-09-14 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Zerline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:55

sallandval schreef:
zerline1997 schreef:
Gym heeft mij echt gemotiveerd om te bewegen, als er geen gym werd gegeven op mij middelbare school, was ik waarschijnlijk 20 kilo zwaarder dan nu!

Dat is echt onzin, als je een uur achter elkaar hardloopt verbrand je het equivalent van een hamburger. Kun je nagaan hoe weinig nut het heeft om 50 minuten aan de kant te zitten wachten en 10 minuten in actie te komen.

De gemiddelde obese tiener eet neem ik aan echt wel meer dan twee hamburgers te veel per week dus zullen die twee uurtjes gym ook niet echt zoden aan de dijk zetten.

En dat terwijl twee uurtjes Nederlands, wiskunde of Engels per week wél het verschillen kunnen maken tussen hbo of uni.

Ik stel voor om van alle gymleraren een lijst van kwaliteiten te maken (scholieren en ex-scholieren mogen cijfers geven), de gymleraren die het slechtst zijn gebleken in hun vak mogen dan Nederlands, Engels of Wiskunde gaan geven. Dan weten zij ook eens hoe het is om de slechtste te zijn en iets te moeten doen waar je niet goed in bent }:) .

Ik ben door gym aangemoedigd om lekker te sporten, ik ben daardoor 3 dagen in de week fanatiek gaan fitnessen. Door gym ben ik mij bewuster geworden (wij kregen gewoon les over caloriertjes) over bepaalde etenswaren, waardoor ik die met mate ben gaan eten. Bij onze gymlessen zaten wij geen 50 minuten aan de kant. Onze lessen werden behoorlijk fanatiek aangepakt! Wij hadden 200 minuten in de week gym en kregen 10/15 minuten uitleg van deze minuten. Volgens mij blijven er dan nog 185 minuten over om lekker te bewegen.

Zoals ik al zei als IK geen gym had gehad, was ik 20 kilo zwaarder dan nu. Dan had ik mijn oude levenwijze aangehouden en had ik lekker "gevreten" wat ik wilde. Dit geld natuurlijk niet voor elke tiener. Ik ken er genoeg die zich vlak voor de gymlessen "ziek" meldden of naar de "tandarts" moesten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:56

LicentioFide schreef:
Het moet afgeschaft worden. Wat denk je daarvan.

En daarom is het obesitas gehalte zo hoog in Nederland. Ik vind het een goede manier om in beweging te blijven, een teamplayer te zijn en even lekker je frustraties af te geven bij slagbal :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:57

purny schreef:
LicentioFide schreef:
Het moet afgeschaft worden. Wat denk je daarvan.

En daarom is het obesitas gehalte zo hoog in Nederland. Ik vind het een goede manier om in beweging te blijven, een teamplayer te zijn en even lekker je frustraties af te geven bij slagbal :D

Nah, 2 uurtjes gym gaan dan niet helpen :n
Als we nou vaker vechtsporten deden, of iets anders zonder bal of turnen, veel beter :j

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:58

Thesserd schreef:
Ik denk trouwens dat het nutteloos is om snoepautomaten te verwijderen op school. Wij gingen altijd gewoon in de pauze of in een tussenuur (of spijbeluur :')) naar de supermarkt een paar straten verder op om een frikandelbroodje te halen :Y)

naar de supermarkt lopen of fietsen is ook lichaamsbeweging :+