Meer mensen die een taal / talen (willen) leren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:34

Het alfabet is nog het makkelijkst aan het Russisch. :P Naamvallen/grammatica is het lastigst imo...

Eunomia

Re: Meer mensen die een taal / talen (willen) leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:51

Het lijkt me sowieso vrij lastig, haha! Toch lijkt het me erg gaaf om te kunnen, vandaar dat ik er wel wat moeite voor wil gaan doen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:16

Ik ben gister begonnen met Russisch, gewoon op 't internet. Ben tot nu toe erg excited d'r over :D Ben nu nog bezig met het alfabet te leren en dat er geen 'to be' werkwoord is.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:44

Ik zou graag Duits willen leren. Ik heb basis Duits gehad, mavo diploma erin gehaald, maar goed. Dat stelt natuurlijk vrij weinig voor. Engels heb ik nu op havo 5 niveau, dus dat zit wel goed.
Duits is best een belangrijke taal.

En ook lijkt het mij leuk om Italiaans te leren of Spaans. Of beide. :P

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:41

Ik zou graag Tsjechisch willen leren, wij gaan er elk jaar op vakantie en hebben zelfs plannen om er in de toekomst te gaan wonen dus dan is het toch erg handig als je de taal kent :j

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:48

Dat lijkt me ook Melati. Ik moet nog 1 hoofdstuk en dan is de beginnerscursus van russisch voorbij. Ik heb er wel wat aan gehad, maar vind het nog steeds heel erg moeilijk, vooral veel problemen met de naamvallen.
De russen verstaan in het hotel of wat terug zeggen, lukt me wel, maar geen hele zinnen, meer wat woorden en dan vooral woorden die te maken hebben met het hotelwezen.

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:56

Ja dat snap ik ja het lijkt me ook een hele moeilijke taal om te leren.
Ik ken zelf nu na een aantal jaar redelijk wat dingen maar de uitspraak alleen al is een struikelblok.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:02

Ik spreek en schrijf op het moment Nederlands, Frans, Engels, Hoogduits en Zwitserduits. (Bazelduits om precies te zijn) Ik ben op het moment bezig met Portugees vanwege mijn schoonfamilie waar ik nauwelijks mee kan praten. Ik heb direct een paar maanden abonnement op de Babbel applicatie genomen, zo kom ik lekker vooruit. Babbel bestaat er trouwens voor veel talen, het is een erg fijne en goede applicatie als je snel wegwijs wil zijn in de omgangssituaties met de taal die je wil spreken, echt een aanrader!

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:06

ik wil graag Frans leren maaaaaaaaaaar echt geen tijd.. hopelijk OOIT!
vind het gewoon een super mooie taal!

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 11:54

Wat is Hoogduits :) ?

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:03

Ik kan Nederlands Frans en Engels, versta een beetje Duits en zou daar graag aan gaan werken.
Heb op het werk aangevraagd maar nog niks over gehoord verder ...
Fingers Crossed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:05

Ik ben nog steeds bezig met Italiaans. Heb een maand les gehad van een Italiaanse, heb daarna voor 5 weken studiedingen in een lief Italiaans gehuchtje gezeten en pak nu de lessen weer op. Vond het leuk om te merken dat - al spreek ik echt nog steenkolen-Italiaans - de lokale bevolking het zo waardeert als je in hun taal probeert te praten. Ik merk wel dat ik nog flink moet werken aan mijn vocabulaire, maar wel leuk om al wat oppervlakkige praatjes te kunnen houden! :j Totdat ze met een plat accent gaan praten, haha :')

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:07

Ik spreek Nederlands, Engels, Duits en Frysk. Schrijvende kan ik me met buitelandse talen minder redden, maar als ik het kan spreken vind ik het al snel goed. Ik ben nu met Zweeds bezig, gewoon voor de lol en omdat ik komend jaar daarheen op vakantie ga, altijd leuk als je een woordje in de plaatselijke taal kan praten!
Voor degenen die Memrise gebruiken, wat zijn nu precies de voordelen voor een premium account? Is dat echt veel handiger?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:17

Gruis schreef:
Wat is Hoogduits :) ?

Duits, om het onderscheid tussen Zwitserduits (Schwyzerdütsch) en Duits (Hochdeutsch) aan te duiden, hier geld het een beetje als het ABN in Nederland.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:18

loveshadow schreef:
Ik ben nog steeds bezig met Italiaans. Heb een maand les gehad van een Italiaanse, heb daarna voor 5 weken studiedingen in een lief Italiaans gehuchtje gezeten en pak nu de lessen weer op. Vond het leuk om te merken dat - al spreek ik echt nog steenkolen-Italiaans - de lokale bevolking het zo waardeert als je in hun taal probeert te praten. Ik merk wel dat ik nog flink moet werken aan mijn vocabulaire, maar wel leuk om al wat oppervlakkige praatjes te kunnen houden! :j Totdat ze met een plat accent gaan praten, haha :')

Maar dat is overal.. ga maar naar Friesland, menig mens heeft daar ook moeite mee! Als je de taal eenmaal vloeiend spreekt wordt het wel makkelijker maar het blijft lastig als je naar delen gaat waar ze weer een eigen taaltje er van hebben gemaakt ;)

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:29

Ik zou nog graag Turks willen leren.
Heb al 14 jaar of zo een cursus van de LOI liggen maar steeds kwam/komt er iets met een hogere prioriteit tussen.

Mijn vriend is van oorsprong Turks. Hij heeft familie in Turkije wonen en wil dolgraag dat ik mee daarnaar toe op vakantie ga. Het is echter geen toeristische plaats, ze praten daar alleen Turks. Ik heb gezegd mee te gaan zodra ik Turks kan :o

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:39

Ik spreek goed Nederlands en Engels, ik kan mij redden in het Frans en Japans en ik heb een basiskennis van Zweeds, Koreaans en Spaans.
Mijn doel is nu om enkele weken in het Frans te leven zodat dat nog vooruit gaat en mijn kennis van Zweeds, Koreaans en Spaans uit te breiden. Ik wil ook nog graag Turks en Duits leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:33

ZusJacobs schreef:
loveshadow schreef:

Maar dat is overal.. ga maar naar Friesland, menig mens heeft daar ook moeite mee! Als je de taal eenmaal vloeiend spreekt wordt het wel makkelijker maar het blijft lastig als je naar delen gaat waar ze weer een eigen taaltje er van hebben gemaakt ;)

Haha dat is waar. :D

Knap, Ookami! Turks lijkt me pittig trouwens, zoveel andere klanken.. :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:11

Ookami schreef:
Ik spreek goed Nederlands en Engels, ik kan mij redden in het Frans en Japans en ik heb een basiskennis van Zweeds, Koreaans en Spaans.
Mijn doel is nu om enkele weken in het Frans te leven zodat dat nog vooruit gaat en mijn kennis van Zweeds, Koreaans en Spaans uit te breiden. Ik wil ook nog graag Turks en Duits leren.

Heel knap! Zijn ook talen die kwa origine niet op één lijn liggen. Dat Duits en Turks gaat zeker weten lukken. :)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:33

Knap hoor al die talen die mensen lerén, ik moet zeggen dat ik het wel even lastig vind hoor zo het begin! Maargoed dat gaat vanzelf goed komen.

Trouwens, ik zit met zelf studie bij laudius. Daar hadden ze al een leuke aanbieding met 7 cursussen zelf studie volgen binnen 10 jaar (begeleiding, drukwerk, examen betaal je eventueel wel zelf). Dit had ik liever als een half gare Tablet bij bv NTI e.d. zodat ik van alles nog kan volgen. Maar ze haden dus ook schijnbaar een winactie bij elke 25e inschrijver (zulke acties neem ik altijd met een korreltje zout). Blijkt dat ik een Samsung Galaxy Tab 4 Tablet gewonnen heb. Krijg net een mailtje. die 150,- heb ik er nu dus helemaal dubbel en dwars uit := . De eerste feedback ook al gehad en het werkt allemaal gewoon prima. Dus mochten mensen twijfelen tussen de LOI e.d. Laudius voelt voor mij wel echt als een betrouwbaar en volwaardige aanbieder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 21:42

Haha tof dat je die tablet gewonnen hebt! :D

Voor de Italiaans-studerenden onder ons - weten jullie nog leuke Italiaanse films die jullie aanraden? La Vita è Bella staat hier uiteraard op de plank, maar het Italiaans daarin gaat voor mij nog wel wat te snel :) Een kinderfilm is misschien beter, maar ik zit niet zo op Peppa Pig te wachten ;)

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:22

Ik spreek vloeiend Duits en Nederlands, Engels goed en een paar woordjes Frans.
Ik zou graag goed Fries willen kunnen spreken en Spaans lijkt mij ook gaaf.
En mijn Frans verbeteren.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:09

Ik spreek Nederlands en Engels vloeiend, ik ken Frans en Duits goed genoeg om me te 'redden', kan Latijn, Grieks, Oudengels en Oudnoors lezen...

Maar wil heel graag Spaans leren, omdat mijn ouders in Spanje wonen :) ben dus zo nu en dan bezig om mijn Spaans op te krikken en dan vergeet ik het weer of ben ik te druk :+ Doe het via allerlei manieren... Duolingo, een paar lesboeken, de Spaanse krant lezen, etc. Spaans kan ik momenteel redelijk goed lezen (ik kan begrijpen waar het over gaat), maar verstaan is wat ingewikkelder en spreken is nog redelijk drama :+

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 21:51

Voor de mensen die meertalig zijn heb ik de volgende vraag: Op welke leeftijd(en) hebben jullie je tweede (derde, vierde, ..) taal geleerd? Ik ben namelijk vloeiend in Engels, maar dat komt bij mij omdat ik Engels echt al vanaf kinds af aan hoor. Ik kan ook al Engels zo lang ik me kan herinneren zowat, ik probeer nu (ben 23) Spaans te leren, maar dat schiet dus echt niet op. Begin me echt af te vragen of je op mijn leeftijd nog wel een taal helemaal vloeiend kunt leren spreken?
Daarom hoop ik dat iemand van jullie mij gerust kan stellen dat het wel kan :D !

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 22:52

Ik ben tweetalig opgegroeid, Nederlands van mijn moeders kant en Zwitsers van mijn vaders kant. Later met 5/6 jaar begon ik ook onderscheid te maken tussen Zwitsers en Duits, fonetisch. Pas met 10 had ik echt een goed onderscheid tussen gewoon Duits en Zwitsers, daarvoor mengde ik veel. De rest van de talen gesproken en geschreven heb ik op school geleerd en het Frans hier geperfectioneerd omdat ik in een Franstalig kanton woon. En natuurlijk kun je nog een taal leren! Mijn nichtje is een jaar naar Spanje vertrokken (met basis kennis van het Spaans) en zij spreekt het nu vloeiend!