Hoeveel spaar(de) jij als student?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Re: Hoeveel spaar(de) jij als student?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:10

Ik woon nog thuis en hoef gelukkig maar een jaar school te betalen en dat is 1200 euro. Ik krijg per maand 79 studiefinanciering en dat gaat naar mijn spaarrekening voor school en als het goed is kom ik precies uit. Verder krijg ik 72 zorgtoeslag en dat moet naar mijn vader en dan moet ik voor de zorg nog zelf 28 bijbetalen voor mijn zorg. Mijn telefoon word betaald tot ik volgend jaar van school af ben.

Ik werk eigenlijk momenteel alleen de zaterdag en dan wisselende tijden, vaak ligt mijn loon rond de 150 en dan moet er nog een deel zorg af en ik doe vaak zon 40 naar mijn spaarrekening voor mijn autorijbewijs en de rest geef ik uit en is vaak binnen een week uitgegeven, heb een gat in m'n hand.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:21

Nou geld sparen Zit er hier niet echt in..

Ik heb 100 euro stufie per maand en en een zaterdagbaan van 175 per maand mijn lesgeld is 273 per maand dus dat Red ik net. Daarnaast heb ik dan een zorgtoeslag van 72 euro ik gebruik om mijn auto te betalen, dat kost ook al snel 60 euro als hij stil staat en dan werk ik in de zomer om alle extratjes te kunnen betalen als schoolboeken, benzine, bloemen voor school, cadeautjes, kleding en beltegoed.

Weinig luxe aan mijn studentenleven hoor. Veel betalen en dat verhaal van je klemzuipen en shoppen van je stufi zit er bij mij écht niet in. Het enige luxe is mijn koekblikje, maar mijn school is anders moeilijk te bereiken.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:58

Ik heb een dure kamer/appartement. Maar omdat ik samenwoon met mijn vriend is dat goed te betalen. Mijn moeder betaald mijn opleiding tot 1500 euro. De rest moet ik zelf betalen. Ik verdien zo'n 100 euro per maand met mijn bijbaan. Ik had eerst 2 baantjes maar dat red ik gewoon niet qua tijd. Ik probeer zo'n 100 euro per maand te sparen, ik doe de opleiding tot hoefsmid en moet langzaam maar zeker eigen materialen gaan aanschaffen.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:16

Kirsha schreef:
silversomali schreef:
Als je op jezelf woont en alles zelf moet betalen ga je echt niet lopen sparen hoor! Of je komt net rond, of je moet lenen.

Dat dat voor jou misschien zo is, zegt niet dat het voor iedereen geldt.

Nou ik wil wel eens een voorbeeldje zien dan, van iemand die op zichzelf woont en zorgverzekering en alle andere lasten zelf betaalt dus zonder hulp van ouders en een fulltime studie volgt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:20

silversomali schreef:
Kirsha schreef:

Nou ik wil wel eens een voorbeeldje zien dan, van iemand die op zichzelf woont en zorgverzekering en alle andere lasten zelf betaalt dus zonder hulp van ouders en een fulltime studie volgt

Wat voor voorbeeld wil je zien?

Ik ontvang vanuit het DUO 625, huur/zorgtoeslag 401, salaris, 950/1000 per maand. Kan dus makkelijk sparen :Y)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:32

En je bent fulltime student? Wat voor geweldig bijbaantje heb jij dan wel niet :P ?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:37

BaileyMix schreef:
En je bent fulltime student? Wat voor geweldig bijbaantje heb jij dan wel niet :P ?

Klopt, volg een int. economische Bachelor in Tilburg, ben best handig met financiën. Gemiddeld 20 college uren per week, ma/wo/do.

De andere dagen werken; ik train twee paarden (2 maal per week), geef 3 combinaties les (1 keer per week), werk freelance als auteur en de weekeinden (max. 2 per maand) plus vakanties (max. 50%) bij een tankstation :)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:39

Ik krijg maximale zonder lening. Dus 405 euro in de maand.
Ik moest in de eerste week van school 1200 euro aan spullen aanschaffen dus ben daar de hele zomer voor aan het werk geweest. Daarbij komt die mooie rekening van duo nog en dan komt school ook nog met een rekening.

Sparen? Nee, en dat terwijl ik thuis woon. Het laatste half jaar kan ik wel sparen want dan heb ik alles betaald. Volgend jaar is goedkoper want dan heb ik mijn gereedschap ed al natuurlijk.
Woon trouwens nog thuis dus hotel mama is wel makkelijk haha

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:41

Ailill schreef:
BaileyMix schreef:

Klopt, volg een int. economische Bachelor in Tilburg, ben best handig met financiën. Gemiddeld 20 college uren per week, ma/wo/do.

De andere dagen werken; ik train twee paarden (2 maal per week), geef 3 combinaties les (1 keer per week), werk freelance als auteur en de weekeinden (max. 2 per maand) plus vakanties (max. 50%) bij een tankstation :)

Aha. Dat is wel ontzettend fijn dat je zo'n inkomen ernaast kan hebben! EN de huurtoeslag, hoe kom je daarvoor in aanmerking? Deel jij niet je voordeur?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:41

ilaan schreef:
Ik moest in de eerste week van school 1200 euro aan spullen aanschaffen dus ben daar de hele zomer voor aan het werk geweest. Daarbij komt die mooie rekening van duo nog en dan komt school ook nog met een rekening.

Sparen? Nee, en dat terwijl ik thuis woon. Het laatste half jaar kan ik wel sparen want dan heb ik alles betaald. Volgend jaar is goedkoper want dan heb ik mijn gereedschap ed al natuurlijk.

Hier kun je een aardig deel van terug krijgen d.m.v. een T7 biljet van de Belastingdienst ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:46

BaileyMix schreef:
Ailill schreef:

Aha. Dat is wel ontzettend fijn dat je zo'n inkomen ernaast kan hebben! EN de huurtoeslag, hoe kom je daarvoor in aanmerking? Deel jij niet je voordeur?

Ook hier heb ik geluk gehad en het bewijst wederom dat mijn theorie werkt; eerst een paar jaar reizen/werken en indien mogelijk sparen, daarna pas studeren.

Ik heb me op mijn 18e uiteraard ingeschreven bij de verhuurcoöperatie maar ben eerst een paar jaar gaan reizen. Bij terugkomst een gaaf flatje gekregen en nu na twee jaar ga ik volgende week weer verhuizen. Super tof monumentaal pand; appartement met woonkamer, studeerkamer, keuken, badkamer, zolder, slaapkamer en washok.

Alles 3 dubbel gecontroleerd bij de Belastingdienst, gemeente, kadaster en verhuurder, vervolgens 5 keer berekend en volgende week krijg ik de sleutel. Dan te bedenken dat ik vroeger nooit belastingaangifte deed, iets aanvroeg of wat dan ook, willen = doen :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:48

Je leeftijd opent inderdaad vele deuren, als (bijna) 19 jarige heb ik recht op weinig. Het minimumloon is erg laag als je kijkt naar wat alles kost tegenwoordig. :=

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:48

Ailill schreef:
ilaan schreef:

Hier kun je een aardig deel van terug krijgen d.m.v. een T7 biljet van de Belastingdienst ;)

Is dat zo?
Ben daar helemaal niet in thuis. Zou wel fijn zijn want het is echt een duur geintje..

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:49

Zolang je recht hebt op stufi kun je schoolkosten niet terugvragen bij de belastingdienst.

Of heb ik scheel gelezen? -O-

Edit:
Ook recht op terugvragen met stufi maar berekening is dan anders.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 03-10-14 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:49

Ik studeer in het buitenland, krijg stufi en leen bij. Dit gaat allemaal op mijn Nederlandse rekening. Mijn ouders betalen mijn kamer (ik woon in de duurste stad voor studenten, dus betaal 430 pond/maand). Daarnaast krijg ik geld voor eten e.d. De reden dat ik mijn stufi en lening spaar is, omdat ik meer dan 10.000 euro aan college geld moet betalen elk jaar. Dat komt dus helemaal uit mijn stufi en lening.

Ik heb het afgelopen jaar genoeg kunnen sparen om een reis naar Vietnam te maken. Dit kon alleen door zuinig leven en omdat ik nog geld had van mijn bijbaantjes in Nederland. Dit jaar zit dat er zeker niet in en blijf ik denk ik in Engeland (of Nederland bij mijn ouders). Ik ga dus ook op zoek naar een baantje, want anders kom ik niet rond denk ik.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:54

Eerst een aantal jaar werken en reizen is ook echt het meest ideale, daar ben ik ook van overtuigd. Ook mentaal. Helaas gaat dat met de nieuwe regelingen omtrent stufi tegenwoordig niet zo makkelijk meer.

Als 17 jarige heb ik werkelijk nergens recht op :')

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:57

Pion schreef:
Zolang je recht hebt op stufi kun je schoolkosten niet terugvragen bij de belastingdienst.

Of heb ik scheel gelezen? -O-

Natuurlijk wel, het is een fin. investering in je toekomst. Ik ben nu bezig met afgelopen en huidig studiejaar, verwacht 1900/2000 terug te krijgen.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/jongeren/teruggaaf_jongeren/aangifte_invullen/studiekosten

http://www.mijngeld.nl/belastingen/uw-studiekosten-aftrekken-van-de-belasting

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:02

BaileyMix schreef:
Eerst een aantal jaar werken en reizen is ook echt het meest ideale, daar ben ik ook van overtuigd. Ook mentaal. Helaas gaat dat met de nieuwe regelingen omtrent stufi tegenwoordig niet zo makkelijk meer.

Als 17 jarige heb ik werkelijk nergens recht op :')

Klopt, ik heb toen met de nieuwe voorstellen eerst gigantisch zitten balen, zag mijn Master al aan mijn neus voorbij gaan. Liep perfect op koers, had letterlijk 28 dagen voor mijn 30e verjaardag de aanvraag bij het DUO in kunnen dienen en dus nog recht hebben op twee jaar extra toeslag vanwege de Master.

Nu dus besloten onwijs tevreden te zijn met mijn Bachelor, hem grandioos afronden en een kei toffe baas vinden die de Master gaat betalen :list:

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:06

Toen ik studeerde (van 1997 tot 2004) heb ik redelijk wat kunnen sparen. Mijn ouders betaalden mijn kamer en studieboeken en schoolgeld. Ik hoefde alleen mijn zorgverzekering te betalen en boodschappen. Ik had een baan op de zaterdag waar ik in schoolvakanties altijd meer kon werken. Zo had ik 10.000 euro gespaard aan het einde van mijn studie. Ik hoefde maar weinig studieschuld terug te betalen (alleen in het laatste jaar geleend).

Juist toen ik ging werken en een vaste baan kreeg kwam ik maar moeilijk rond omdat er in de dierenbranche waarin ik gestudeerd heb weinig full-time banen te vinden waren en je vrij weinig verdient.

Nu heb ik me 3 jaar geleden om laten scholen (had een leer-werk traject) en ik zie nu pas echt dat de dierenbranche zeer slecht verdient (ik ontving als leerling in de zorg meer dan het loon wat ik kreeg als dierenartsassistente met 8 jaar ervaring)

Nu heb ik mijn opleiding afgerond in juli en ben ik op mijn 35e eindelijk weer aan het sparen!

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:07

Nou ik wil wel eens een voorbeeldje zien dan, van iemand die op zichzelf woont en zorgverzekering en alle andere lasten zelf betaalt dus zonder hulp van ouders en een fulltime studie volgt[/quote]
Wat voor voorbeeld wil je zien?

Ik ontvang vanuit het DUO 625, huur/zorgtoeslag 401, salaris, 950/1000 per maand. Kan dus makkelijk sparen :Y)[/quote]

625 euro van Duo? Volgens mij kan dat niet. Maximum is toch iets van 400 euro? En huurtoeslag van 400 euro vind ik ook knap? Meestal geldt dit maar voor huizen van max 600 euro of wat. En 20 college-uren is ook bijzonder bij een fulltime studie, of je moet daarnaast ook nog wat moeten doen. Maar goed, mooi voor je hoor 8-)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:09

silversomali schreef:
625 euro van Duo? Volgens mij kan dat niet. Maximum is toch iets van 400 euro? En huurtoeslag van 400 euro vind ik ook knap? Meestal geldt dit maar voor huizen van max 600 euro of wat. En 20 college-uren is ook bijzonder bij een fulltime studie, of je moet daarnaast ook nog wat moeten doen. Maar goed, mooi voor je hoor 8-)

Sorry, mijn excuses. Dit is allemaal verzonnen en absoluut niet waar. . . :roll:

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:10

NUL, was blij als ik een keer niet rood stond :-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:11

Ik heb eeuwen geleden tijdens de eerste 3 jaar van mijn studie omgerekend 5000 euro gespaard om naar australie op stage te kunnen. Helaas bleek het daar een stuk duurder dan nederland en moest ik alsnog lenen. Maar ik was er heel trots op dat ik dat in principe zo goed gepland had.
Ik werkte wel minimaal 20 uur per week en full-time in de zomer.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:15

Ik ben scholier, vierdejaars vwo, maar ik ben al heel erg bezig met mijn opleiding. Ik ben genoodzaakt om op kamers te gaan vanwege de reisafstand. Inclusief alle vaste kosten én daarbij nog een paardje, zou ik per jaar zo'n 10.000 kwijt zijn.. Mijn hele studie reken ik dus op 40.000 euro aan vaste kosten.
Ik heb een baantje gevonden en met een deel van mijn zakgeld/kleedgeld kan ik vanaf komende maand 100 euro per maand sparen. Daarnaast heb ik ook verschillende spaarrekeningen van ouders, opa&oma en mijn eigen. Ik heb nog drie jaar te gaan en mijn doel is om in ieder geval mijn eerste jaar te hebben gespaard..

Het leven is duur, maar we maken er maar het beste van -O-
Zes uur in de week werken en dan alles sparen en niks ervan uitgeven.. Ik wil gewoon écht niet hoeven lenen :')

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:22

silversomali schreef:
Kirsha schreef:

Niet dat ik jou verantwoording schuldig ben, maar bij deze je voorbeeld:

Uitgaven:
Huur: 300
Zorgverzekering: 95
Auto: 120 (ongeveer)
Boodschappen: 100
Andere prul, zoals telefoon, leuke dingen etc: 50

De jaarlijkse APK van mijn auto valt meestal redelijk duur uit, maar hiervoor spaar ik in de vakanties door fulltime te werken. Net als voor andere onverwachte kosten.

Inkomsten:
Studiefinanciering: 270
Zorgtoeslag: 70
Bijbaan: ongeveer 640 (20 uur per week, 8 euro per uur)

Komt neer op totale maandelijkse uitgaven van 665 euro. Inkomsten komen uit op 980. Hou ik, laten we een slag om de arm houden, maandelijks toch zéker 250 euro over. Waar ik kon werkte ik meer dan die 20 uur (en de hele zomer sowieso 40 uur) en daar kon ik dan mijn studiegeld van betalen. Heb ik daar door het jaar heen ook geen last meer van, ja af en toe een boek, maar dat kwam hooguit op 40 euro per 3 maanden. En verder zit de kunst hem in het besparen op 'leuke dingen' en dingen die ik nutteloos vind. Ik shop niet veel, ga nooit uit, heb geen abonnementen waar ik toch niks mee doe etc. Ongetwijfeld ben ik vast wat dingen vergeten in de lijst, maar goed, heb dingetjes als verjaardagsgeld enzo dan ook niet meegeteld.

Nu ik een paard heb wordt er uiteraard minder gespaard, maar nu ik fulltime stage loop kan ik dan helaas ook minder werken. Anders kwam ik alsnog uit.

En verder vind ik je ontzettend afgunstig klinken tegenover Ailill.