moslims, hoe en wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Armitage

Re: moslims, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:59

Wij hebben ook zon collega gehad mocht ook alles wat het geloof oplegde, Toen hij een keer een berisping kreeg draaide hij door en sloeg een collega een hersenschudding en ik eindigde met een mes in mijn pols. Kan nog ieder dag genieten van het litteken. Uitzondering ja maar ik ben er ver klaar mee.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:09

Mijn ex heeft een tante die christelijk gereformeerd is. Mijn ex en ik woonden ongetrouwd samen. Het mens zat drie keer per zondag in de kerk, geen tv, niet sex voor het huwelijk, dat soort volk. Ging haar zoon trouwen. Hele familie uitgenodigd, behalve ex en zijn neef. Want die woonden ongehuwd samen (met hun partners niet met elkaar :+). Ik heb ook jaren kerstkaarten gestuurd. Kreeg nooit wat terug. Totdat ik met 1 kerst een kaart stuurde met als ondertekening " Naam vriend & Naam van mij & Achternaam van vriend". Prompt kaartje terug omdat ze dacht dat we getrouwd waren. uitzondering ja, maar ik ben er ver klaar mee.

Kom op jongens, we kunnen toch hele bevolkingssgroepen en geloven niet veroordelen om de idioterie van een paar gekken? Dan ben je klaar met die uitzonderingen, niet met zo'n hele groep die ongetwijfeld ook balen van dat soort excessen.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 17-09-14 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:10

TS, antwoord op je vraag: gewoon doen zoals je normaal ook doet. Ze eten geen varkensvlees dan bied je dat ook niet aan. Ze gaan bidden, nou laat ze bidden. Je hoeft je niet aan te passen maar begrip mag er zijn. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:14

Quellian schreef:
piendepien schreef:
halal slachten, heb je dat ooit gezien?
Dat ze een dier zo de keel doorsnijden zonder verdoving en dat dat beestje daar ooit wel 4 minuten levend ligt leeg te bloeden, ooit gezien?
Ik vind het verschrikkelijk dieronvriendelijk en totaal onnodig.

Weet je meer over halal vlees of is dit het enige? :+
Ik eet liever halal, dan vlees uit de supermarkt, zelfs bio!

Goed, offtopic.

Waarom? Verschrikkelijk dat zelfs mensen die halal niet per se moeten eten het ook doen. :n

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:20

[quote="Druppie7711"]Goeieavond!
Nu zijn dit dus 2 streng gelovigen mensen die alleen halal eten, die 6x per dag bidden en die niet werken op vrijdag want dat is voor hun een heilige dag. Ook wilde 1 van de 2 geen and schudden met mn vrouwelijke stage begeleider want de moslim sas getrouwd en zijn hand is alleen voor zn vrouw :')

Dat is niet omdat ie getrouwd is maar omdat ie niet iets vies minderwaardigs aan wil raken _/-\o_

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:23

Het zou een hoop mensen hier sieren om zich eens wat meer open te stellen voor andere culturen ipv random onzin te roepen. Je hoeft je echt niet overal aan te conformeren maar een beetje begrip kan wel toch?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:25

Dat vind ik ook Pantykous, sommige respectloze opmerkingen zeggen wel wat over je intelligentie.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:26

Velen van jullie zouden eerst eens je moeten verdiepen voordat jullie volkomen onzin praten. Wat is er nou zo verkeerd aan rekening houden met je medemens? Je hoeft je niet te bekeren, daar vraagt niemand hier om. Maar er is niks verkeerds aan wat te willen weten over iemands achtergrond en net wat tolerantie te hebben.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:50

Nou pantykous inderdaad!
Wat kunnen sommige mensen anderen belachelijk maken zonder zelf te weten waar ze over praten zeg.
Wat een houding... En dat wil dan zelf wel respectvol behandeld worden? Beetje bijzonder...

TS, ontopic: ik denk dat je niet perse heel actief rekening hoeft te houden met ze (ja misschien geen varkensvlees aanbieden of snoep met dierlijke vetten -> daar let ik zelf altijd op, heb bij mijn collega een keer bijna een snoepje uit zijn hand gemept omdat ik op het zakje las dat er varkensgelei inzat toen hij het in zijn mond wilde stoppen) als je ze maar gewoon respecteert.
Wat houdt je tegen om te vragen hoe het eigenlijk komt dat hij geen hand wil schudden? Persoonlijk vind ik dat dan erg interessant om te horen... antwoord zal zeker niet zijn om dat hij niets vies en minderwaardigs wil aanraken, maar misschien bijvoorbeeld wel omdat hij niet in de verleiding wil komen door fysiek contact een vrouw leuker te gaan vinden dan de bedoeling is als je getrouwd bent. Daarom zoent mijn collega (moslimman) geen vrouwen bij bv felicitaties, nieuwjaar e.d. En dat komt echt niet omdat hij geen ruggengraat heeft hoor, maar gewoon omdat hij dat niet nodig vindt en respectvol vindt naar zijn vrouw toe :)

Als je de kans hebt je horizon te verbreden en te leren over het leven en hoe dat voor anderen is, aannemen zou ik zeggen!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:01

Als hij je geen hand wil geven is tot daar aan toe. Maar zoals sommigen hier opperen ik ga gewoon vlees eten naast hem en ik kleed mij zoals ik dat wil. Jullie moeten respect hebben voor elkaars gewoontes, het moet niet van 1 kant komen.

6x pauze om te bidden vind ik net zo irritant als 6x pauze om te roken, terwijl ik door moet werken, of, ook steeds pauze moet nemen terwijl ik liever het werk zo snel mogelijk afmaak. Als baas zijnde zou ik dit op loon inhouden of langer laten doorwerken ter compensatie.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:03

_Summerly_ schreef:
piendepien schreef:
Maar ik neem aan dat jij je wel aanpast aan de normen en waarden van Nieuw-Zeeland.
Ooit Nederlanders in het buitenland gehoord? :') Als er een volk is dat sterk geneigd is zijn cultuur en de daarbij behorende "normen en waarden" op te dringen aan anderen, zijn het Nederlanders. Want dat is wat een hoop Nederlanders doen: een (vaak negatief) waardeoordeel hechten aan alles wat niet "eigen" is en heel hard proberen om dan maar "onze beleefdheidsvormen" aan anderen op te dringen, want die zijn zogenaamd superieur aan die van die "stijve Britten", "introverte Belgen" en "hysterische Amerikanen".

o ja Nederlanders in het buitenland...verschrikkelijk...sowieso 1 ding wat me ontzettend is opgevallen na tripjes in het buitenland. Ben naar Engeland (en ook Londen), Belgie en Duitsland geweest; de stilte en rust op straat.
Echt wat zijn Nederlanders gigantisch luidruchtig. Zelfs hartje Londen was stiller dan hartje Wolvega, Friesland :+ . Ja echt.
Afgezien van het verkeer dan natuurlijk. En hoeveel beleefder vooral Engelsen en Duitsers zijn ook. Ben een week in Londen geweest en de eerste dagen moest ik echt acclimatiseren toen ik weer thuis was, want wat een ongelooflijke herrie overal en luidpratende mensen ook vooral. Had gewoon heimwee naar Londen.

Kun je nagaan; Londen is een miljoenen stad....Wolvega is wat, een klein rotdorp met ong 11.000 inwoners. Maar Londen was stiller.

Zo geweldig zijn wij nu hier in Nederland

Het is dat ik er het geld niet voor heb, maar anders was het byebye Nederland
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 17-09-14 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:04

maai_ke schreef:
Iets wat dan wel weer vaak voorkomt in die cultuur...

Komt in elke cultuur voor :D ik kan ook vrij dominant zijn, mijn vader ook, ken wel meer mensen die dat hebben of ook bijvoorbeeld narcitsten zijn, daar hoef je geen moslim voor te zijn haha

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:08

antje_vip schreef:
Als hij je geen hand wil geven is tot daar aan toe. Maar zoals sommigen hier opperen ik ga gewoon vlees eten naast hem en ik kleed mij zoals ik dat wil. Jullie moeten respect hebben voor elkaars gewoontes, het moet niet van 1 kant komen.

6x pauze om te bidden vind ik net zo irritant als 6x pauze om te roken, terwijl ik door moet werken, of, ook steeds pauze moet nemen terwijl ik liever het werk zo snel mogelijk afmaak. Als baas zijnde zou ik dit op loon inhouden of langer laten doorwerken ter compensatie.

Ik weet niet hoe het bij jullie werkt hoor, maar de rokers die ik ken houden rekening met hun werkuren en rookpauzes. Ik neem bijvoorbeeld geen pauze, alleen 3 rookpauzes per dag van 5 minuten, terwijl ik recht heb op meer dan een half uur pauze. Anderen werken gewoon de tijd die ze kwijt zijn aan roken door aan het einde van de dag.
Zo zal het ook wel werken met het 6 x bidden mag ik aannemen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:14

Nou de meesten (zoals anderen overigens ook al gezegd hebben) delen dat bidden gewoon anders in. Want nu ik er zo over nadenk; van alle moslims waarmee ik in de loop der jaren gewerkt heb, heeft er geen een extra pauzes genomen om te bidden. Deden ze gewoon buiten werktijd.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:37

Geryon schreef:
Waarom? Verschrikkelijk dat zelfs mensen die halal niet per se moeten eten het ook doen. :n
Want dat biefstukje dat Henk en Ingrid bij de Albert Heijn halen heeft zo'n lekker leven gehad. 8)7 Ik heb minder problemen met halal geslacht vlees dan met het vlees uit de supermarkt eerlijk gezegd. Grappig trouwens dat dit pas een issue wordt als het in verband staat met de islam, want ook kosher vlees wordt zonder verdoving geslacht.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:38

antje_vip schreef:

Ik quote je even maar het geldt voor veel mensen hier.
Een moslim bidt 5x op een dag, maar 6 gebeden, de eerste keer worden er 2 gebeden 'samengevoegd' (het verplichte gebed en het 'ik ben wakker' gebed om het even plastisch te zeggen, het verplichte gebed behoort op 5 tijdstippen, het ochtendgebed wanneer je wakker bent... maar dat kan dus ook samen met het verplichte gebed)

Verder storen verschillende mensen zich hier aan 6x (of 5x dus) bidden tijdens de werktijd... Volgens mij werkt niemand hier 18 uur per dag standaard?
Dan zul je dus ook nooit te maken hebben met 6(5) pauze's om te bidden, maar maximaal met 2.
Even uitgaand van een normale werkdag van 9 tot 5, zou dit dus bidden rondom het middaguur zijn en in de namiddag. Rondom het middaguur is het ook lunchpauze dus zul je het niet 'merken' (in extra pauze's dus), die in de namiddag wel.

De ervaringen die ik echter heb (uit verschillende werksituaties) is dat moslims die overdag willen bidden dan ook vaak ietsje langer doorwerken (of eerder beginnen), rookpauzes daarentegen zullen veel minder voorkomen omdat roken in principe niet de bedoeling is.

Verder begin ik me onderhand te schamen nederlander te zijn als ik verschillende reacties hier (en in een eerder topic) lees, respect komt van 2 kanten en behoort niet op een weegschaaltje afgewogen te worden

Aan ts, gewoon 'lekker' vragen, als je merkt dat ze er open voor staan jouw vragen te beantwoorden ga dan ook wat verder in gesprek, vraag dingen die je je 'altijd' al wilde weten enz, maak dan ook gebruik van de gelegenheid :)
(het is nl best interessant om te weten hoe ze bepalen welke kant ze op moeten bidden, welke rituelen ze hebben en in welke manier ze dat aanpassen (want ja dat doen ze) op de werkvloer, op welke tijdstippen en waar dat van afhankelijk is enz

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:53

Inderdaad. Heb het topic echt met verbazing en schaamte gelezen. TS stelt een hele normale vraag, wat ik ook vind getuigen van interresse naar de ander toe. Maar je mag je blijkbaar niet ergens in verdiepen, want dat pas je je aan? En dat is ook nog verkeerd?

Over het 'hand geven' heb ik nog geen reactie gelezen van wat ik heb begrepen: Naar mijn weten is dit juist een teken van respect? Kan helaas het stuk niet terug vinden waar ik dit allemaal heb gelezen, maar het was erg leerzaam. Even mijn eigen woorden dus: je lichaam is voor jou en voor je partner. Je (seksuele) gevoelens deel je alleen met je partner. Contact met een ander, dus dmv een hand geven, een knuffel, of zelfs 3 zoenen, kunnen gevoelens bij jezelf opwekken die je niet wil, omdat die dus alleen voor je partner zijn. Uit zelfbescherming geef je dus geen hand. Nog anders gezegd: het is juist een compliment als een moslim(a) je geen hand geeft, want je zou misschien 'seksuele' gevoelens bij hem/haar kunnen opwekken. Omdat hij/zij dat wil voorkomen bij zichzelf, wordt er dus geen hand gegeven.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:04

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet het hele topic gelezen heb, dus excuses als iets soortgelijks al een keertje geplaatst is maar hier mijn antwoord op de openingspost.

Waarom vraag je het niet aan de betreffende heren zelf? Wanneer je oprecht geïnteresseerd bent in de cultuur van beide heren en wanneer je oprecht wil weten hoe hun gebruiken, normen en waarden kan ik me goed voorstellen dat ze je daar graag meer over willen vertellen.

Je hoeft het dan niet overal over eens te zijn en natuurlijk hoef je niet overal in mee te gaan. Jij hebt uiteraard ook je eigen gebruiken, normen en waarden en ik denk dat de middenweg misschien wel eens een goede weg zou kunnen zijn. Wederzijds respect ofzo?

Uiteraard kunnen mensen hier je van alles vertellen over allerlei gebruiken, normen en waarden die moslims zoal kunnen hebben, echter de ene moslim is de ander niet, net zoals de ene jood/christen/boeddhist de ander niet is en ieder zijn geloof op een andere manier beleefd.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:06

purny schreef:
Maar als je de keus zou moeten kiezen tussen een transport vol met stress of ritueel slachten...

Ja want het dier dat ritueel geslacht wordt moet niet vervoerd worden? :?

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:13

_black_rose_ schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet het hele topic gelezen heb, dus excuses als iets soortgelijks al een keertje geplaatst is maar hier mijn antwoord op de openingspost.

Waarom vraag je het niet aan de betreffende heren zelf? Wanneer je oprecht geïnteresseerd bent in de cultuur van beide heren en wanneer je oprecht wil weten hoe hun gebruiken, normen en waarden kan ik me goed voorstellen dat ze je daar graag meer over willen vertellen.

Je hoeft het dan niet overal over eens te zijn en natuurlijk hoef je niet overal in mee te gaan. Jij hebt uiteraard ook je eigen gebruiken, normen en waarden en ik denk dat de middenweg misschien wel eens een goede weg zou kunnen zijn. Wederzijds respect ofzo?

Uiteraard kunnen mensen hier je van alles vertellen over allerlei gebruiken, normen en waarden die moslims zoal kunnen hebben, echter de ene moslim is de ander niet, net zoals de ene jood/christen/boeddhist de ander niet is en ieder zijn geloof op een andere manier beleefd.

_O_ Nou, dat bedacht ik me ook.. exact hetzelfde. Ik heb een Syrische vriendin, die heb ik echt de kleren van het lijf gevraagd. Waarom niet? Zij kon het wel waarderen. Waarderen ze het niet, dan hoor je dat ook snel genoeg.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:15

purny schreef:
En dan las jij spontaan even rookpauzes in.. :+

Zul je net zien dat ze niet rookt. :+

Nah, dan maar loomen in de pauze. :')

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:18

Marocje schreef:
Inderdaad. Heb het topic echt met verbazing en schaamte gelezen. TS stelt een hele normale vraag, wat ik ook vind getuigen van interresse naar de ander toe. Maar je mag je blijkbaar niet ergens in verdiepen, want dat pas je je aan? En dat is ook nog verkeerd?

Over het 'hand geven' heb ik nog geen reactie gelezen van wat ik heb begrepen: Naar mijn weten is dit juist een teken van respect? Kan helaas het stuk niet terug vinden waar ik dit allemaal heb gelezen, maar het was erg leerzaam. Even mijn eigen woorden dus: je lichaam is voor jou en voor je partner. Je (seksuele) gevoelens deel je alleen met je partner. Contact met een ander, dus dmv een hand geven, een knuffel, of zelfs 3 zoenen, kunnen gevoelens bij jezelf opwekken die je niet wil, omdat die dus alleen voor je partner zijn. Uit zelfbescherming geef je dus geen hand. Nog anders gezegd: het is juist een compliment als een moslim(a) je geen hand geeft, want je zou misschien 'seksuele' gevoelens bij hem/haar kunnen opwekken. Omdat hij/zij dat wil voorkomen bij zichzelf, wordt er dus geen hand gegeven.

Kortom hij wil voorkomen dat hij per ongeluk seksuele gevoelens voor een ander krijgt... is eigenlijk heel netjes van hem.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:20

piendepien schreef:
halal slachten, heb je dat ooit gezien?
Dat ze een dier zo de keel doorsnijden zonder verdoving en dat dat beestje daar ooit wel 4 minuten levend ligt leeg te bloeden, ooit gezien?
Ik vind het verschrikkelijk dieronvriendelijk en totaal onnodig.

Sorry dat ik er iets anders over denk, maar als ze zo vast willen houden aan hun eigen gewoontes en niet deel willen nemen aan onze "beleefdheidsvormen" zoals iemand een hand geven, dan moeten ze mooi terug gaan naar waar ze vandaan komen.

Als wij naar hun land gaan worden we ook geacht ons aan te passen.

Dus, jij doet gewoon zoals je altijd doet .

kan me hier alleen maar bij aansluiten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:32

Zoolgangster schreef:
Marocje schreef:

Kortom hij wil voorkomen dat hij per ongeluk seksuele gevoelens voor een ander krijgt... is eigenlijk heel netjes van hem.

Precies. Dat vind ik dus ook. Voor haar geldt hetzelfde trouwens ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:40

Beetje flauw om dat halal slachten erbij te halen, die mensen werken daar vanwege de tilapia's, niet om dieren halal te slachten. (Tenzij ze hun dieren op de werkplek de keel doorsnijden.)
Mensen die tegen halal slachten zijn en daarom niet met moslims omgaan gaan zeker ook niet met Canadezen om (die knuppelden vroeger en misschien ook nu nog zeehondjes dood) en ook niet met Amerikanen (die maken wilde paarden dood en mogen vuurwapens bezitten) Spanjaarden (stierengevechten!) en niet met Britten (vossenjacht!) en uiteraard al helemaal niet met Nederlanders (Bio industrie!) :+

Zolang je fatsoenlijk met moslims omgaat, en gewoon netjes vraagt waarom ze iets wel of niet willen hoef je niet bang te zijn dat ze je bijten of neersteken, of je hoofd eraf snijden (dat is meer voor IS en die mensen zijn hier niet.)
Als het stekers zijn, ja, dan horen ze niet op de werkplek. Maar gelukkig valt dat laatste soort misloms (zo noemen wij maatschappelijk mislukte moslims) onder de uitzonderingen.