Een knallend CV! Hoe doe je dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:25

Valt me toch op dat velen niet weten waarvoor een cv dient.
Dat is een 1, maximaal 2 A4'tje(s) met daarin schematisch je gegevens, je studies, je werkervaring, relevante competenties zoals talen, word excel etc.
Dit dient anti-chronologisch te worden weergegeven.
Waarom je bij een bepaald bedrijf solliciteert komt in je motivatiebrief, evenals waarom jij een goede aanvulling zou zijn.
Je hoeft niet in je brief alles uit je cv nog eens te herhalen.

Allerlei tierelantijnen horen niet thuis op een cv, want dat trekt de aandacht weg van hetgeen belangrijk is: namelijk jezelf en je achtergrond.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:28

veerledec schreef:
Lesgeven, ponykamp begeleiden, wedstrijden organiseren, bestuursfuncties, coördinerende taken kunnen wel weer relevant zijn.

Zijn dat hobbies dan? :)

Vallen in mijn ogen toch meer onder vrijwillige bijbanen onderhand.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:28

Dat viel mij dus ook een beetje op. Je kunt er wel iets voor jezelf opzetten maar hou het netjes en simpel.

Dungen

Re: Een knallend CV! Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:30

Onder welk kopje zetten jullie dat dan? Niet onder hobby's?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:32

Onder 'nevenactiviteiten'. :))

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:33

Vergeet eventuele stages niet te vermelden, deze kunnen een waardevolle toevoeging zijn als je nog niet heel veel werk ervaring hebt.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:34

Ah.. zo! daar heb ik nooit bij nagedacht :=

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:50

Ik vind hobby's een waardevolle toevoeging. Heb een hele tijd werving en selectie gedaan en nodigde deze mensen sneller uit dan mensen die dat niet hadden. Het zegt namelijk iets over je persoonlijkheid. Ben je een muurbloempje of doe je iets in je vrije tijd? Verschillende soorten hobby's duiden op brede interesses.. Hobby's zeggen meer over iemand dan je denkt...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:02

Dus als ik mijn hobby niet in mijn CV zet zegt dat iets over mijn persoonlijkheid?
Bizar. :')

Ik wil er best over vertellen hoor, maar mensen kunnen een verkeerd beeld van me krijgen als ik zeg dat ik larp.. Als ik dat in m'n CV zet bestaat er dus een kans dat ik misschien zelfs niet uitgenodigd word...

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:04

Ja dat dus. Dat jij Larpt voegt niks toe aan jouw capaciteiten om je werk goed te doen. Plus als een werkgever zelf niet weet wat het is of een verkeerd beeld bij jouw hobby heeft kan dat ook nog eens in je nadeel werken, dat geldt voor iedere hobby!

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:19

Zo zie je maar weer dat iedereen er weer een andere blik op heeft :=

Had je nog een voorbeeld kunnen vinden axel? :)

amintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:23

Rowdine schreef:
Dat is een 1, maximaal 2 A4'tje(s) met daarin schematisch je gegevens, je studies, je werkervaring, relevante competenties zoals talen, word excel etc.
Waarom je bij een bepaald bedrijf solliciteert komt in je motivatiebrief, evenals waarom jij een goede aanvulling zou zijn.

Allerlei tierelantijnen horen niet thuis op een cv, want dat trekt de aandacht weg van hetgeen belangrijk is: namelijk jezelf en je achtergrond.

Bij ons zijn de CV's vaak enkele pagina's lang, dus jouw statement klopt niet helemaal. Veel hangt af van wat voor werk je doet hoor.
Als consultant is het de gewoonte dat we op ons CV erbij zetten welke projecten we gedaan hebben, soms zijn dat projecten van enkele jaren (= kort cv) maar ik heb bvb meerdere kleine projecten gedaan (= lang cv)

OT: ik zie hier dat er iets gaat over hobbies etc, mijn mening is dat er wel hobbies op mogen, maar hou zeker en vast rekening met de relevantie voor de job en link ze aan jouw sterke punten :)
bvb lesgeven / ponykamp begeleiden etc = zelfstandig persoon; leiderskwaliteiten

andere tip: ik gebruik altijd de voorgemaakte cv stijlen van word zelf; mits een hoop aanpassingen :) maar ik vind ze een goede basis

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:27

Ik heb nog nooit een CV in mijn handen gehad van langer dan twee pagina's. Misschien is dat in België dan anders. Een CV moet hier kort, zakelijk en pakkend zijn. Als het langdradig is kan dat afleiden van het doel en van de persoon die erachter zit.

amintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:31

Axel_Valerie schreef:
Ik heb nog nooit een CV in mijn handen gehad van langer dan twee pagina's. Misschien is dat in België dan anders. Een CV moet hier kort, zakelijk en pakkend zijn. Als het langdradig is kan dat afleiden van het doel en van de persoon die erachter zit.

Kleine verduidelijking: het hoofd deel en meest belangerijke is meestal 1 tot 2 pagina's, maw het deel over wie je bent en opleidingen, certificaten etc. Maar dan komt er de ervaring.. de mensen met veel ervaring in onze sector hebben vaak tot 10 en meer pagina's aan ervaring. Waar per klant/project op staat wat we gedaan hebben.

Nuja dat klopt ook weer net niet helemaal :-P een vriend van me heeft 3 pagina's aan certificaties :-D en dat is echt wel belangerijke informatie denk ik zo..

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:37

xEmily schreef:
Bij ons vertelde een leraar op school dat je moet oppassen met hobby's en interesse als je een sollicitatie doet voor school. Sommigen hadden ze afgewezen omdat het leek alsof ze zeer druk waren met hun hobby's.

Misschien een aandachtspuntje, misschien heb je er ook niks aan _O-

Ik heb mijn hobby's wel in mijn cv staan en bij het sollicitatiegesprek voor mijn afstuderen vonden ze dat juist geweldig. Uit mijn drukke leventje konden ze opmaken dat ik actief ben, erg goed kan plannen en als het nodig was prioriteiten stellen (niet mijn woorden). :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:38

amintah schreef:
Rowdine schreef:

Bij ons zijn de CV's vaak enkele pagina's lang, dus jouw statement klopt niet helemaal. Veel hangt af van wat voor werk je doet hoor.
Als consultant is het de gewoonte dat we op ons CV erbij zetten welke projecten we gedaan hebben, soms zijn dat projecten van enkele jaren (= kort cv) maar ik heb bvb meerdere kleine projecten gedaan (= lang cv)

OT: ik zie hier dat er iets gaat over hobbies etc, mijn mening is dat er wel hobbies op mogen, maar hou zeker en vast rekening met de relevantie voor de job en link ze aan jouw sterke punten :)
bvb lesgeven / ponykamp begeleiden etc = zelfstandig persoon; leiderskwaliteiten

andere tip: ik gebruik altijd de voorgemaakte cv stijlen van word zelf; mits een hoop aanpassingen :) maar ik vind ze een goede basis

Daar ben ik het mee oneens. Je hoeft niet al je projecten en ervaringen op papier te zetten, en een omschrijving van een of twee zinnen zou voldoende moeten zijn.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:43

Stinkmodder schreef:
xEmily schreef:
Bij ons vertelde een leraar op school dat je moet oppassen met hobby's en interesse als je een sollicitatie doet voor school. Sommigen hadden ze afgewezen omdat het leek alsof ze zeer druk waren met hun hobby's.

Misschien een aandachtspuntje, misschien heb je er ook niks aan _O-

Ik heb mijn hobby's wel in mijn cv staan en bij het sollicitatiegesprek voor mijn afstuderen vonden ze dat juist geweldig. Uit mijn drukke leventje konden ze opmaken dat ik actief ben, erg goed kan plannen en als het nodig was prioriteiten stellen (niet mijn woorden). :Y)

Dan heb je mazzel, want wie zegt dat dat allemaal prima verloopt? Waarom heb je anders een nieuwe baan nodig? Ik bedoel te zeggen, als je het neutraal houdt dan hoef je de gok niet aan te gaan over wat een werkgever ervan zal vinden..

amintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:00

Rowdine schreef:
Daar ben ik het mee oneens. Je hoeft niet al je projecten en ervaringen op papier te zetten, en een omschrijving van een of twee zinnen zou voldoende moeten zijn.

Voorbeeld voor mezelf, ik heb gewerkt bij klant X ; heb daar ervaring opgedaan in HTML ; 3 weken lang. Daarna heb ik gewerkt bij klant Y ; heb daar ervaring opgedaan in ABAP en SAP MM, ik was daar een medior consultant en heb daar 2 maanden gezeten.
Daarna zat ik bij klant Z en bij klant A. Bij klant Z programmeerde ik in ABAP in de SAP SD consultant, maar was ik terug een junior consultant; ik zat daar 2 dagen per week; 5 maanden lang. Tegelijk zat ik dan bij klant A; waar ik terug in ABAP werkte en de SAP MM module; als medior consultant; 6 maanden lang aan 3 dagen per week.

Voor mijn toekomstige werkgever is het gemakkelijk om te weten bij welke klanten ik al gezeten heb, en in welk deel ik heb geprogrammeerd etc.. 1) om te weten of de klant content was van mij; 2) zijn het ook klanten van hun? 3) is er een mogelijkheid dat ik die klant 'mee neem'? (maw dat ze een contract bij mijn nieuwe werkgever aangaan om mij bij hun te houden .

Resultaat op mijn cv: allemaal relevante informatie voor de werkgever en dan krijg je zoiets als
Periode 09.2012 - 10.2012 - Klant X
- HTML

Periode 10-2012 - 01.2013 - Klant Y
- ABAP
- SAP MM
- Medior SAP Consultant

etc... ik heb helaas vooral veel kleine projecten gedaan van max 2/3 maanden. Maar mijn huidige werkgever vond het enorm interessant dat het op mijn cv stond. Zo wist hij met welke klanten in bekend was + hun manier van werken..
En zo kan het rap lang worden, al heb je maar een paar lijntjes per project staan.
Mijn 'projecten' zoals stage/ eindwerk etc zijn wel al weg gehaald.

En alles staat uiteraard chronologisch. Laatste projecten staan bovenaan. Vaak lezen ze niet alles, maar de laatste projecten. En daarna gebruiken ze onze cv als ze willen weten of we al bij een bepaalde klant hebben gezeten.

Dus, naargelang je werk / sector ; vind ik het wel erg nuttig.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:02

Nou als ik even eerlijk ben is dat veel te veel informatie voor een eerste indruk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:11

Ik heb een globale en een technische cv.
Op de eerste staan de grote lijnen. Op de tweede staan alle details. Ligt er maar net aan waar de nadruk op moet liggen.

Een CV mag best langer zijn als je voor een senior baan gaat. Bij een starters functie is een cv van veel pagina's overdreven.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:15

Ik denk dat het aan de branche ligt.

De cv's van de heren hier zien er ook heel anders uit. Vele hebben zelf een bijlage cv :=

Sommige hebben 25+ diploma's/certificaten/projecten. En aangezien het in 1 vakgebied is is het allemaal relevant

Lastige is dat ik dus niet kan spieken bij collega's op cv's :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:18

Het ligt inderdaad aan het veld. Een wetenschappelijk cv mag rustig meerdere pagina's beslaan.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:29

amintah schreef:

Precies vind ik ook. Al zou ik vreemde hobby's dan wel achterwege laten.
Mijn hobby's
Gitaar spelen/muziek = concentratie, inzet, volhardendheid
Paardensport = actief, leiderschap, zorgzaamheid
Geocaching = actief, out of the box
Knutselen/creatief bezig zijn = iets willen maken/ontwikkelen, creatief inzicht

Ik heb uiteenlopende hobbys en in elk gesprek zijn die ter sprake gekomen, en alleen maar positief benaderd :j

Maar dat zal idd misschien een verschil van mening zijn

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:36

Effe off-topic, maar geocaching out of the box?
Volgens mij is dat een typische 'trend hobby' :P

Eigenlijk is een cv gewoon goed als je er direct de relevante informatie uit kunt vissen. Hoe je dat doet mag best individueel zijn.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:38

Niet als je het al deed voordat het bekend werd ;) Veel mensen kennen het nog niet en vinden het een grappig idee. Het zijn niet mijn woorden he maar de reacties die ik krijg/kreeg ;)