Wat vind jij van een baan in de paardenbranche...?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:50

ruitje schreef:
Jij leest mijn posts echt zo anders dan ik ze bedoel, ik begrijp echt niks van zo'n reactie.

Vind het eigenlijk zelfs kwetsend, net alsof ik verwaand ben? Jij heb geen idee van mijn situatie, jeugd en waar mijn ouders geld voor hadden vroeger....

Ik denk persoonlijk dat dat meisje wat op een manege rijd net zoveel kans maakt ja, mijn moeder was dat meisje ;) , op Bokt zitten meer succesvolle mensen die ooit dat meisje waren....

En dat zit 'm echt in hoe graag je iets wil en hoe goed je iets kan.

Want laten we eerlijk zijn, in elke beroepsgroep is er maar een bepaald percentage wat de top haalt. Als je de kappersopleiding doet word je ook kapper en niet de eigenaar van een zaak,het leven is hard, niet alleen in de paarden...

En jij neemt het te persoonlijk op en denkt dat ik alleen naar jou kijk hier. Het lijkt me niet meer dan logisch dan dat diegene die op een stal/boerderij is opgegroeid met paarden om haar heen, net even een streepje voor heeft op degene die dat niet hebben gehad. Hoe je daar verder mee om wilt gaan, is aan diegene zelf. Voor ieder succes moet je hard werken maar als je de connectie's en paarden al hebt, is dat zeer handig als je een carrière in de sport ambieert. En nee, ik heb het nu niet over jou.
Behoorlijk wat mensen die in de top rijden, hebben al heel wat meegekregen m.b.t. de paarden vanuit huis uit. Heb ik ooit gezegd dat daar iets mis mee is? Volgens mij heb ik expliciet gezegd dat dat niet zo is.

En ben je in dit topic ooit verwaand genoemd dan? Ga een mens geen woorden in de mond leggen.

mariellede

Re: Wat vind jij van een baan in de paardenbranche...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:17

hoi mag ik hier even binnenvallen,
wat verdient een stalmedewerker zon beetje per uur (zwart)
vriendin van mij heeft dit min of meer aangeboden gekregen en nu werd er gevraagd wat ze "wilde" verdienen maar wat is "normaal"
ze is geen tiener meer maar 30 en op zoek naar leuke baan na paar jaar thuis geweest te zijn voor kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 09:21

Dat snap ik sowieso niet...waarom zwart?
Tuurlijk, heerlijk om zo je zak te vullen..
Maar stel je breekt een poot?
En je pensioen dan?

zwart en 30 jaar en in de paardenbranche ? ik denk dat dat +/- 7,50 euro opleverd per uur? misschien nog niet eens...

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:38

Ik was nooit van plan om werk te zoeken in de paarden. Heb dat altijd als vakantiejob gedaan en dan deeltijds tijdens mijn studies. Ik deed het heel graag maar wist ook dat het zwaar werken was.

Toch ben ik uiteindelijk hierin uitgekomen. Ik heb mijn opleiding afgerond, dus als ik om 1 of andere reden niet meer kan rijden, dan kan ik met dit diploma nog steeds een baan zoeken.
Ik ben wel zelfstandige, ik wil niet afhankelijk zijn van 1 stal om te werken. Mijn werk bevalt me heel goed zo :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:02

LS_ schreef:
Ik was nooit van plan om werk te zoeken in de paarden. Heb dat altijd als vakantiejob gedaan en dan deeltijds tijdens mijn studies. Ik deed het heel graag maar wist ook dat het zwaar werken was.

Toch ben ik uiteindelijk hierin uitgekomen. Ik heb mijn opleiding afgerond, dus als ik om 1 of andere reden niet meer kan rijden, dan kan ik met dit diploma nog steeds een baan zoeken.
Ik ben wel zelfstandige, ik wil niet afhankelijk zijn van 1 stal om te werken. Mijn werk bevalt me heel goed zo :)

Dat is ook een wezenlijk verschil.
Als je zelfstandig ondernemer bent en je hebt een betrouwbare klantenkring dan kan er wel wat. Maar ook hier geldt dat veel mensen niet de capaciteiten hebben om het als zelfstandige te doen en daarmee wel afhankelijk van een (of twee) werkgevers.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:08

Wat bedoel je met capaciteiten om het als zelfstandige te doen?

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:13

ik zag het helemaal zitten, tot ik daar dus achter kwam. toch maar na 1 jaar gestopt met mijn opleiding paardenhouderij. Ik wil mijn eigen paard kunnen betalen en niet alleen die van een ander verzorgen

ilsevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:47

Ik kom zomaar even binnenvallen hoor ;-)
Werken in de paarden hoeft niet perse als stalruiter of stalhulp op een manege of sportstal te zijn. Ik werk ook 'in de paarden': mijn man en ik hebben een grote Paardendekenwasserij, we hebben een kleine pensions, ik maak af en toe wat paarden zadelmak en rijd ze door en ik geef ruiterfit trainingen. Wij hebben alles aan huis en we onderhouden er ons gezin met 2 kleine kinderen van. Het is wel verrotte hard werken voor weinig salaris. Ik heb een hbo afgerond en heb 10 jaar als leidinggevende gewerkt. Ik kom niet uit een paarden familie, wel uit een ondernemersgezin. En daarvan heb ik geleerd dat het lang niet altijd makkelijk is om je 'droombaan' te hebben. Maar ik heb er ook door leren doorzetten en dat is denk ik wat ruitje ook bedoeld: het gaat er niet zozeer om wat je aan geld/mogelijkheden/paarden van je ouders krijgt, maar wel welk voorbeeld.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:15

LS_ schreef:

Je moet het in je hebben om als zelfstandige te werken. Niet iedereen kan dat. Het vergt een mentaliteit en instelling die niet iedereen heeft, precies zoals sommige mensen wel in de topsport kunnen rijden en anderen niet.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:58

Op die manier ;) daar ben ik het helemaal met je eens!

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:18

offline dat werd gevraagd aan haar of ze er problemen mee had.
maar ze moet eind van de week terug bellen en ze is er ook niet uit of ze het doet.
maar vandaar de vraag wat "normaal" is

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:39

WD-V -> STW

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:43

ikke schreef:
LS_ schreef:

Je moet het in je hebben om als zelfstandige te werken. Niet iedereen kan dat. Het vergt een mentaliteit en instelling die niet iedereen heeft, precies zoals sommige mensen wel in de topsport kunnen rijden en anderen niet.

Dit dus precies, dat heeft niks te maken met of je op een manege bent begonnen of niet :)

Patricia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:17

Bij ons op de manage is het ook allemaal voornamelijk vrijwilligers werk.... ze zitten ook over ieder ding te klagen dat het geen geld mag kosten... tjah had ik nou ook maar een andere studie gekozen :(

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:22

Patricia78 schreef:
Bij ons op de manage is het ook allemaal voornamelijk vrijwilligers werk.... ze zitten ook over ieder ding te klagen dat het geen geld mag kosten... tjah had ik nou ook maar een andere studie gekozen :(

Iets richting industriële automatisering, bijvoorbeeld....... }:)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:41

Ik heb ook 4 jaar paardenhouderij gedaan. In het vierde jaar was het al wel duidelijk dat ik dit echt niet de rest van mijn leven wilde. Wel afgemaakt, want ik was er bijna en had dan toch MBO 4.
BBL opleiding gedaan voor managementassistent en aan het werk.

Ik werk ondertussen alweer 8 jaar bij dezelfde werkgever en op dit moment bezig met mijn Bachelor Bedrijfskunde (gefinancierd door de baas ;) )

Ik verdien meer dan ik ooit in de paarden had kunnen verdienen, de baan is leuk en afwisselend, heb mogelijkheden mezelf te ontwikkelen en door te groeien.

Door mijn studie en fulltime baan heb ik op dit moment geen paard, maar ik zou dat wel weer graag willen als ik straks klaar ben. Geen ambitie, gewoon het volwassenpenny meisje uithangen en lekker buitenrijden :+ Maar misschien komt er ook wel nooit weer een paard, want ik wil namelijk ook nog heel veel andere dingen :+

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:15

Heb niet echt bijgelezen, zal ik zo even doen.

Ik werk inmiddels zo'n 5 jaar fulltime in de paarden. begonnen als stalmanager, junior instructor, daarna door naar management van een hele grote stal, en straks als senior instructor aan de slag bij een heeeele grote stal.

Naar mijn mening moet je het doen voor de paarden, maar zeker niet om het geld.
Ik ben begonnen met zo'n $300 per maand en zit nu op zo'n 15dubbele daarvan, maar dat komt niet zomaar, en kost een heleboel weken van 60+ uren werken, op gekke knollen zitten en het risicio lopen op andermans paarden, en uuuuuren en uuuren lesgeven.

Een diploma heb ik eigenlijk nooit nodig gehad of gemist, zolang je maar onderin de ladder begint en stevig doorwerkt en vooral ook elke kans aangrijpt om te leren.

Ik zou geen paardenhouderij oid gaan studeren om werk in de paarden te vinden, simpelweg omdat je meer aan een ander diploma hebt, en je ook zonder diploma er wel komt (als je maar 'echt wilt, talent en ambitie hebt).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 10:47

Toevallig werd ik gister gebeld of ik wil komen werken op een stal.
Ruiter en les geven.

"Nee bedankt ;)"

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:49

Dat is zeker zo. Met talent, kwaliteit en motivatie kom je in de paarden verder dan dat je aankomt met " Hoi, ik heb mijn diploma paardenhouderij".

Heb zelf alleen mijn VMBO afgemaakt, vrijstelling gekregen van school op mijn 17e en ben fulltime gaan werken. Van de ene leuke goede stal, naar een nog betere en 'hogere' stal en heb het bijna altijd prima naar mijn zin gehad.

Werk inmiddels als stalruiter in Duitsland, waar het echt geweldig werken is. Je bent de hele dag aan 't werk, maar omdat het goed geregeld is en georganiseerd is, werk je je niet 3x in de rondte voor een mager loon. Ik verdien gewoon goed en doe de hele dag gewoon m'n ding zonder dat ik de hele dag aan het haasten ben omdat ik het anders niet red om al m'n paarden te rijden.

Verder rijdt ik hier en daar een x 's avonds een paardje, bijvoorbeeld de 3 jarige hengst omdat die nog niet met andere in de bak kan. In ruil daarvoor doe ik onder werktijd mijn eigen paard, want of ik nu mijn eigen paard of een paard van hun doe in de avond, maakt ook niet echt uit ansich. :)

Vind 't leuk hier de compleet verschillende meningen en standpunten te lezen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:10

Via mijn HBO maatschappelijk werk diploma Hogeschooldocent geworden. Daar naast mijn eigen praktijk als hulpverlener met paarden. Dus in combinatie met instructeurs- en voltigediploma ben ik helemaal goed terecht gekomen en werk voor een deel met de 11 paarden thuis. Weer een heel ander soort baan dan hetgeen hier tot nog toe voorbij kwam. Maar een betere combinatie kan ik me zo niet bedenken voor mezelf. En ja, het is hard werken, lichamelijk zwaar maar op mijn 57ste lukt dat nog steeds. :(:)

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:18

Ik heb nu gewoon een bijbaantjein de paarden, heb dit jaar examen en ga daarna hbo economie doen welke opleiding precies weet ik nog niet. Ik weet wel dat ik een fokkerij wil beginnen en wil gaan fokken alleen op extreem mooi bloed. Luky dit niet kan ik altijd nog iets anders met die opleiding..

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:51

momenteel werk ik op een springstal als groom...niks te klagen...23 jaar, appartement tot mijn beschikking, paard heeft een stal en alle nodige voorzieningen en daarbuiten om hou ik minstens 750 euro in de maand over om mijn eigen ding van te doen/sparen...ik ben sinds juni afgestudeert aan NHB Deurne....ik heb niks te klagen, goed voor elkaar hier denk ik maar zo...weet niet of het uitmaakt, maar ik werk momenteel dan ook niet in nederland maar ongeveer een half uurtje over de grens in duitsland...normaliter is hier in duitsland ook maar weinig fatsoenlijk betaalde banen in de paarden te vinden dus ik denk maar zo dat ik het misschien best getroffen heb met dit super gave bedrijf.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:11

kim_1990 schreef:
weet niet of het uitmaakt, maar ik werk momenteel dan ook niet in nederland maar ongeveer een half uurtje over de grens in duitsland...normaliter is hier in duitsland ook maar weinig fatsoenlijk betaalde banen in de paarden te vinden dus ik denk maar zo dat ik het misschien best getroffen heb met dit super gave bedrijf.
Dan hebben we 't samen getroffen, want ik werk ook in Duitsland, 2 u over de grens en verdien zelfs nog meer, en heb twee paarden mee en inderdaad appartement.
Beter als in NL :j

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:12

mariellede schreef:
hoi mag ik hier even binnenvallen,
wat verdient een stalmedewerker zon beetje per uur (zwart)
vriendin van mij heeft dit min of meer aangeboden gekregen en nu werd er gevraagd wat ze "wilde" verdienen maar wat is "normaal"
ze is geen tiener meer maar 30 en op zoek naar leuke baan na paar jaar thuis geweest te zijn voor kinderen

Zwart werken is het domste wat je kan doen, en al helemaal in de paarden. Als er een ongeluk gebeurt, gebeurd het meestal ook goed; wie gaat dat allemaal betalen dan? ;)

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:05

ze ziet er ook vanaf,

en ja als er iets gebeurd geen inkomen maar het was ook niet het hoofdinkomen meer een extratje