Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Sammyoo schreef:Ik ben geen bedrijfsarts of personeels of re-integratieadviseur, maar je kan bijvoorbeeld overeen komen dat er bijzonder verlof of vakantieverlof wordt toegekend.
Citaat:Of je vraagt advies aan de bedrijfsarts en als de werknemer het niet met dat advies eens is, kan hij bij de UWV terecht. Uiteindelijk trek je als werkgever aan het kortste eind als je niet zorgvuldig met de medewerker en de regelgeving omgaat. Er is namelijk altijd nog de gang naar de rechter die vaak op de hand van de 'zielige' medewerker is, en tegen de 'boze' werkgever.
Petpa schreef:Daatje schreef:Dan laat ik de bedrijfsarts een beoordeling doen, zoals ik eerder al meldde. In eerste instantie ken ik dan dus geen verlof toe.
Ben blij dat jij mijn leidinggevende niet bent...
Als ik ziek ben... Dan ben ik ziek... Ziekte bepraat ik met een arts en niet met een leidinggevende.
Daarnaast... Het woord ziekteverlof...
Ziek zijn is iets anders dan verlof. Verlof staat voor mij gelijk aan een vrije dag / vakantie!
Daatje schreef:Dan laat ik de bedrijfsarts een beoordeling doen, zoals ik eerder al meldde. In eerste instantie ken ik dan dus geen verlof toe.
purny schreef:Jij bepaald toch of iemand in staat is om te werken, of je het verlof toekend? Dat is in mijn ogen doktertje spelen.
Sammyoo schreef:purny schreef:Jij bepaald toch of iemand in staat is om te werken, of je het verlof toekend? Dat is in mijn ogen doktertje spelen.
Als een medewerker belt, vraag je wat de beperkingen zijn. Als de persoon in kwestie bijvoorbeeld zegt dat hij niet kan lopen, vraag ik of hij wel in staat is om bureauwerk te doen. Dan zegt de medewerker bijvoorbeeld dat dat wel kan, maar dat een hele dag te vermoeiend is omdat hij zijn been hoog moet houden. Dus dan kan je bijvoorbeeld besluiten om de medewerker een halve dag bureauwerk te laten doen. En, als het nodig is, vervoer van en naar het werk te regelen.
Maar als iemand een zeer ernstige energiebeperking heeft, zal je op dat moment als werkgever niet veel anders kunnen doen dan ziekmelden, en voor beide partijen hopen dat de griep snel over is!
Niks geks aan, de medewerker verwacht ook dat de werkgever zich aan zijn deel van de arbeidsovereenkomst houdt, namelijk het betalen van loon.
Maar zoals ik al eerder schreef, bij ons leidt deze werkwijze eigenlijk nooit tot problemen.
Kinke schreef:maar dat is een normale gang van zaken. Het toekennen van 'ziekteverlof' is op de stoel van de arts gaan zitten.