Ziekmelden bestaat niet meer?????

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:03

Back ups zijn er niet... iedereen rent gillend weg uit deze sector. Wij stonden een keer met volledige ADL met 4 mensen op 36 bewoners. Helaas konden we niet iedereen de volledige wasbeurt geven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:05

Sammyoo schreef:
Ik ben geen bedrijfsarts of personeels of re-integratieadviseur, maar je kan bijvoorbeeld overeen komen dat er bijzonder verlof of vakantieverlof wordt toegekend.

Eh... ja, als je je werknemers onder druk zet zodat ze de indruk krijgen geen keuze te hebben dan kan dat.

Citaat:
Of je vraagt advies aan de bedrijfsarts en als de werknemer het niet met dat advies eens is, kan hij bij de UWV terecht. Uiteindelijk trek je als werkgever aan het kortste eind als je niet zorgvuldig met de medewerker en de regelgeving omgaat. Er is namelijk altijd nog de gang naar de rechter die vaak op de hand van de 'zielige' medewerker is, en tegen de 'boze' werkgever.

Als het uiteindelijk leidt tot een ontbinding arbeidscontract (richting WIA ofzo), dan krijgen de werkgevers een flinke pets over hun vingers als ze dat op die manier doen. Alleen de meeste werknemers geven eerder op en/of storten volledig in want het proces is gigantisch zwaar, en je moet heel goed weten wat je doet, zonder goede deskundige hulp kom je daar niet uit. En daarom is het inmiddels voor de werkgevers de moeite om daarop te speculeren. Op de korte termijn werkt het. En de lange termijn... nou ja, die is voor later.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:06

Petpa schreef:
Daatje schreef:
Dan laat ik de bedrijfsarts een beoordeling doen, zoals ik eerder al meldde. In eerste instantie ken ik dan dus geen verlof toe.

Ben blij dat jij mijn leidinggevende niet bent...

Als ik ziek ben... Dan ben ik ziek... Ziekte bepraat ik met een arts en niet met een leidinggevende.

Daarnaast... Het woord ziekteverlof...

Ziek zijn is iets anders dan verlof. Verlof staat voor mij gelijk aan een vrije dag / vakantie!

Dat is het aardige. Je hoeft namelijk helemaal je ziekte niet te bespreken met je werkgever, maar wel je beperkingen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:06

Daatje schreef:
Dan laat ik de bedrijfsarts een beoordeling doen, zoals ik eerder al meldde. In eerste instantie ken ik dan dus geen verlof toe.

En dan kost het de werknemer snipperuren? En die worden teruggeboekt als de bedrijfsarts oordeelt dat de werknemer wel ziek is? En is een werknemer bij jullie alleen ziek als deze ook geen vervangend werk kan doen of kan deze ook ziek zijn en op AT basis werken?

Jouw reactie is precies wat ik bedoel trouwens, door het geen 'verlof' toekennen vel jij dus al een oordeel of de werknemer ziek is ipv dat een arts dit doet.

purny

Re: Ziekmelden bestaat niet meer?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:08

Het lijkt net op de politiek... ziek zijn is je eigen fout....
Word die medewerker niet doorverwezen naar de bedrijfsarts? Of spelen jullie allemaal voor doktertje?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:09

ik dacht dat ik bij het minst sociale bedrijf in Nederland werkte, maar zo bont maken wij het niet eens. :=

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:09

Ik werk ook in de thuiszorg.
Wij hadden eerst ook zo'n tante die dat vertelde, die is ook op staande voet ontslagen.
Gewoon ziek melden en laat ze zelf een vervanger zoeken, daar is de planning voor.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:10

purny schreef:
Het lijkt net op de politiek... ziek zijn is je eigen fout....
Word die medewerker niet doorverwezen naar de bedrijfsarts? Of spelen jullie allemaal voor doktertje?

Als je mijn eerdere posts doorleest, zie je dat dat niet aan de orde is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:17

daatje; iets wat je jezelf op de hals gehaald hebt door je woordkeuze imo. Ziek en werkonbekwaam zijn geheel verschillende begrippen. Een werkgever die niet gestudeerd heeft voor dokter, kan en MAG niet oordelen over ziek of niet ziek. Wel kan hij kijken of er aangepast werk is dat de persoon kan doen en op die manier dus ook indirect zich "bemoeien" in het oordeel "werkonbekwaam"

Overigens mag men in belgië niet eens vragen waarom je je ziek meld als je een doktersverklaring hebt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:18

Jij bepaald toch of iemand in staat is om te werken, of je het verlof toekend? Dat is in mijn ogen doktertje spelen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:18

purny schreef:
Jij bepaald toch of iemand in staat is om te werken, of je het verlof toekend? Dat is in mijn ogen doktertje spelen.

Zo zie ik het ook.

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:22

Even een reactie op iemand die het had over ziekteverlof: verlof is toch vrij nemen voor de uren dat je wel ingepland (zou) zijn/bent. Of zie ik dat nu verkeerd.
Het woord verlof heb ik niet zo'n moeite mee, maar verzuim... Dat klinkt alsof je spijbelt ofzo..

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:26

Sinds een jaar ben ik werkzaam in de zorg, daarvoor werkte ik in de culturele sector en de kinderopvang. (Ik heb een hbo bachelor gedaan maar werk nu als verzorgende)

Ik heb me vanaf het begin af aan verbaasd over de wijze waarop men met medewerkers in de zorg omgaat, mensen die vaak keihard werken, niet voor een topsalaris, maar uit liefde voor hun clienten.

Ik ken geen enkele sector waar er zo over mensen heen wordt gelopen als in de zorg. Mijn idee is dat ook de medewerkers in de zorg gewend zijn om zichzelf op de laatste plek te zetten, waardoor er steeds meer over ze heen gelopen wordt (want werken doen ze immers toch wel, om hun clienten niet in de steek te laten.)

Tegelijkertijd moet ik er ook niet aan denken om leidinggevende te worden, vanwege de druk van bovenaf (bezuinigingen, allerhande regeltjes die je de mensen door de strot moet duwen)

Ik moet zeggen dat er bij ons gelukkig nog wat meer begrip is voor verzuim, (in de praktijk dan, in theorie gaat het net zo als bij Ts, we hebben onlangs ook een ochtend "informatie" mogen ontvangen over "verzuim aanvragen")

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:31

purny schreef:

Als een medewerker belt, vraag je wat de beperkingen zijn. Als de persoon in kwestie bijvoorbeeld zegt dat hij niet kan lopen, vraag ik of hij wel in staat is om bureauwerk te doen. Dan zegt de medewerker bijvoorbeeld dat dat wel kan, maar dat een hele dag te vermoeiend is omdat hij zijn been hoog moet houden. Dus dan kan je bijvoorbeeld besluiten om de medewerker een halve dag bureauwerk te laten doen. En, als het nodig is, vervoer van en naar het werk te regelen.
Maar als iemand een zeer ernstige energiebeperking heeft, zal je op dat moment als werkgever niet veel anders kunnen doen dan ziekmelden, en voor beide partijen hopen dat de griep snel over is!
Niks geks aan, de medewerker verwacht ook dat de werkgever zich aan zijn deel van de arbeidsovereenkomst houdt, namelijk het betalen van loon.
Maar zoals ik al eerder schreef, bij ons leidt deze werkwijze eigenlijk nooit tot problemen.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:33

:j
Sammyoo schreef:
purny schreef:

Als een medewerker belt, vraag je wat de beperkingen zijn. Als de persoon in kwestie bijvoorbeeld zegt dat hij niet kan lopen, vraag ik of hij wel in staat is om bureauwerk te doen. Dan zegt de medewerker bijvoorbeeld dat dat wel kan, maar dat een hele dag te vermoeiend is omdat hij zijn been hoog moet houden. Dus dan kan je bijvoorbeeld besluiten om de medewerker een halve dag bureauwerk te laten doen. En, als het nodig is, vervoer van en naar het werk te regelen.
Maar als iemand een zeer ernstige energiebeperking heeft, zal je op dat moment als werkgever niet veel anders kunnen doen dan ziekmelden, en voor beide partijen hopen dat de griep snel over is!
Niks geks aan, de medewerker verwacht ook dat de werkgever zich aan zijn deel van de arbeidsovereenkomst houdt, namelijk het betalen van loon.
Maar zoals ik al eerder schreef, bij ons leidt deze werkwijze eigenlijk nooit tot problemen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:38

maar dat is een normale gang van zaken. Het toekennen van 'ziekteverlof' is op de stoel van de arts gaan zitten.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:39

En TS is bereid om dit te doen, maar dat is het probleem niet.

Als ik dit lees, ben ik toch blij dat ik uit de kluwen van de zorgsector ben geraakt :)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:46

TS: ziek melden moet gewoon kunnen! :j.
Probeer het los te laten, en je toch 'gewoon' ziek te melden.
De planning is er voor om daar vervanging voor te zoeken

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:49

Ik ben geschokt door de dingen die ik hier lees. Ziek zijn is een recht waarover de werkgever niet mag oordelen. Ze is niet geschikt om dat te bepalen.

Even van de arbo-geleend:
De werkgever mag niet vragen wat de medewerker mankeert en wanneer deze verwacht weer aan het werk te kunnen. De medewerker hoeft niet te vertellen welke ziekte hij heeft. De werkgever mag wel van de medewerker verlangen dat deze de bedrijfsarts bezoekt. Die beoordeelt of iemand in staat is aangepast werk te verrichten en hoelang het verzuim redelijkerwijs duurt.

Simpel als werkgever mag je dus ook niet bepalen wat je personeel wel en niet kan en of hij wel ziek is.

Ik zit al 9 weken thuis met een gebroken enkel, zou wel lekker zijn als mijn werkgever voor mij ging bepalen dat ik kon werken of niet. Daar ben je als werkgever niet voor. Mag ook helemaal niet. Jammer genoeg blijken werknemers hun rechten soms niet te kennen of zich niet te kunnen beschermen tegen zulke leidinggevende. Walgelijk dat leidinggevende daar misbruik van maken.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:49

LZP -> STW

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:51

Inderdaad wat veulen zegt. Je bent helemaal niet verplicht om te vertellen wat je mankeert. Ook al heb je een blauwe teen en je werkgever vraagt wat je hebt mag je zeggen dat het hem niet aangaat. Dus ik blijf er bij dat werkgevers gaan spelen voor doktertje al is het alleen maar om de cijfers laag te houden. Word het niet eens tijd voor zorgmedewerkers om hier duidelijk een grens in aan te geven?

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:55

Gewoon ziek melden.
Als je nog geen shift van 4 uur degelijk door komt, laat staan van 8u.
Niet overleggen, laat ze hun eigen boontjes maar doppen hoor.

Werkgever is geen arts (niet jouw behandelende arts) en kan dus ook niet beslissen of je gaat werken ja dan nee.
Bedrijfartsen zijn vaak enkel op het geld uit dat ze krijgen van de firma's om mensen weer aan het werk te zetten. Daar moet je in BE al veel voor hebben wil je thuis kunnen blijven. (dit is BE, maar kan ook NL zijn)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:38

Kinke schreef:
maar dat is een normale gang van zaken. Het toekennen van 'ziekteverlof' is op de stoel van de arts gaan zitten.

De bedrijfsarts adviseert, de werkgever bepaald. Daarbij is de rechtspositie van de medewerker ruim voldoende beschermd. Je moet als werkgever wel van heel goede huize komen om een advies van een bedrijfsarts te negeren. Let wel, je kan als werkgever ook besluiten om iemand buitengewoon verlof te geven.
En je hebt er als werkgever alle belang bij om een goede verstandhouding met de medewerkers te hebben. Die zet je niet graag op het spel. Beter enige coulance vanwege een ziekmelding dan een overspannen medewerker vanwege een conflict. Werkgevers zijn geen onmensen, tenminste, niet per definitie :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:46

nee, in het geval van Daatje bepaalt de werkgever eerst, daarna volgt de bedrijfsarts.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:49

Wij hebben in de gehandicaptenzorg een richtlijn waarin je je niet ziek meld, maar in overleg gaat betreffende je niet kunnen werken. Uiteraard blijft het in de praktijk hetzelfde, maar in geval van bijv. een zwaar gekneusde voet kun je misschien wel op een andere afdeling of ander werk doen. In de richtlijn wordt vooral waarde gehecht aan het woord 'overleg'. :-) En dat werkt van twee kanten. Als medewerker geef je aan wat je beperkt in het werk waarvoor je ingeroosterd staat en samen met je leidinggevende wordt een oplossing gezocht. Die kan varieren van ander werk tot ziekmelding :)