Minimum jeugdloon en 'jeugd van tegenwoordig'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:14

Ik denk dat ik het jeugdloon niet perse te laag vind, maar ik vind dat wat er van je verwacht wordt voor dat geld niet in verhouding staat met wat je betaald krijgt. Ik kreeg bij meerdere baantjes (kruidvat, horeca) het minimumloon, maar werd wel geacht net zo veel mee te draaien, te weten en te doen als iemand die 20 jaar ouder was en dus veel meer verdiende.

Het voelt soms als het 'dubbeltje op de eerste rang' principe: bijna niets betalen, maar wel 100% inzet en kennis verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:14

kimberly1995 schreef:
vuurneon schreef:

Ehm... Je weet dat je heel lang mag doen over het terug betalen en dat het zeer gespreid gaat? Dus als je bedrijf ineens succesvol wordt dan heb je het zo afbetaald?

En als ik nu fatsoenlijk werk naast mijn opleiding, heb ik helemaal geen schuld en kan ik dus nog eventueel geld lenen voor het opstarten van mijn bedrijf. Die moet immers ook ergens van betaald worden.

Of je spaart ook voor het startkapitaal van je bedrijf; dat is immers ook een keuze om te maken. Mijn vriend heeft ook z'n eigen geld in z'n bedrijven gestopt, dus dat is ook nog een optie. Het is niet 'goed' of 'slecht' om te lenen; in feite is lenen voor je bedrijf dan net zo 'slecht' als lenen voor je studie, want net als dat je na je studie geen baangarantie hebt, heb je met je bedrijf ook geen garantie dat het goed gaat lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:17

vuurneon schreef:
Rowdine schreef:
Ik ken zelfs wo geschoolden met echt een goede baan die moeite hebben met het terugbetalen van hun lening.

Maar dat kan ook komen door hun bestedingspatroon. Want die ken ik ook genoeg; dat de nieuwe auto toch aantrekkelijker is dan een flink stuk van de lening terug te betalen.
Maar goed, als had ik moeten terugbetalen, ik had het er wel voor over. Het is een flinke investering in jezelf :j

Dat ligt er wat mij betreft maar aan of je ook een baan kan vinden die je studie opvolgt.
Als ik opgeleid zou zijn tot dierenarts en me daarvoor flink in de schulden zou hebben gestoken maar vervolgens kan ik geen baan als dierenarts vinden maar wel als 'kledingwinkelhulpje', dan zou ik daar de investering totaal niet voor over hebben. En al helemaaaaaal niet als ik er in de toekomst ook geen baan in kan vinden.

En dat ligt niet aan het bestedingspatroon. Als jij rond de 2400 netto verdient moet je flink in de buidel tasten om de IB per maand te betalen. Een woning -niet studenthuis zijnde- kost in A'dam een goede 700/800 of meer euro's, en dan heb je nog de rest van je vaste lasten. Misschien wil je nog wel eens op vakantie, of drink je wel eens een soort van verplichte borrel met je team in de kroeg. Daarbij moet je de sportschool nog betalen etc. Daar komt geen auto bij kijken.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 16:20

chelle_dora schreef:
kimberly1995 schreef:

En als ik nu fatsoenlijk werk naast mijn opleiding, heb ik helemaal geen schuld en kan ik dus nog eventueel geld lenen voor het opstarten van mijn bedrijf. Die moet immers ook ergens van betaald worden.

Of je spaart ook voor het startkapitaal van je bedrijf; dat is immers ook een keuze om te maken. Mijn vriend heeft ook z'n eigen geld in z'n bedrijven gestopt, dus dat is ook nog een optie. Het is niet 'goed' of 'slecht' om te lenen; in feite is lenen voor je bedrijf dan net zo 'slecht' als lenen voor je studie, want net als dat je na je studie geen baangarantie hebt, heb je met je bedrijf ook geen garantie dat het goed gaat lopen.

Lijkt me slimmer om dat geld in mijn studie te stoppen dan een studieschuld te hebben en dan nog een deel bij te moeten lenen voor een bedrijf. Dan is het maar de vraag of je die lening nog krijgt en je bedrijf op kan zetten. Wellicht dat ik naast mijn bedrijf (zeker in het begin) nog wel gedeeltelijk in loondienst blijf werken. Dat weet ik niet, dat zie ik over 5 jaar wel.

Anoniem

Re: Minimum jeugdloon en 'jeugd van tegenwoordig'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:21

Tja, de een steekt het in de studie, de ander in een bedrijf of in bier/kleding/whatever. Iedereen heeft zo z'n eigen redenen om te lenen. Maar het is niet altijd zo gemakkelijk als erover gedacht wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:22

kimberly1995 schreef:
chelle_dora schreef:

Lijkt me slimmer om dat geld in mijn studie te stoppen dan een studieschuld te hebben en dan nog een deel bij te moeten lenen voor een bedrijf. Dan is het maar de vraag of je die lening nog krijgt en je bedrijf op kan zetten. Wellicht dat ik naast mijn bedrijf (zeker in het begin) nog wel gedeeltelijk in loondienst blijf werken. Dat weet ik niet, dat zie ik over 5 jaar wel.

Misschien begrijp ik je dan verkeerd hoor, maar waarom geef je dan aan 'als ik fatsoenlijk werk naast m'n opleiding, heb ik helemaal geen schuld en kan ik eventueel geld lenen voor het opstarten van mijn bedrijf'? :Y)

Ik blijf erbij, er is in beide gevallen in mijn optiek geen 'slecht' of 'goed', want het is allebei een investering in je toekomst, en het is allebei even riskant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:23

--
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-14 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:25

Rowdine schreef:
Dat ligt er wat mij betreft maar aan of je ook een baan kan vinden die je studie opvolgt.
Als ik opgeleid zou zijn tot dierenarts en me daarvoor flink in de schulden zou hebben gestoken maar vervolgens kan ik geen baan als dierenarts vinden maar wel als 'kledingwinkelhulpje', dan zou ik daar de investering totaal niet voor over hebben. En al helemaaaaaal niet als ik er in de toekomst ook geen baan in kan vinden.

En dat ligt niet aan het bestedingspatroon. Als jij rond de 2400 netto verdient moet je flink in de buidel tasten om de IB per maand te betalen. Een woning -niet studenthuis zijnde- kost in A'dam een goede 700/800 of meer euro's, en dan heb je nog de rest van je vaste lasten. Misschien wil je nog wel eens op vakantie, of drink je wel eens een soort van verplichte borrel met je team in de kroeg. Daarbij moet je de sportschool nog betalen etc. Daar komt geen auto bij kijken.

Auto is uiteraard een voorbeeld, maar het ging mij om keuzes. Ik zou zelf liever stuk afbetalen dan op vakantie gaan, sportschool of wat dan ook voor extra's. Maar goed, ieder z'n keuze natuurlijk :j economie moet ook blijven draaien natuurlijk!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 16:25

chelle_dora schreef:
kimberly1995 schreef:

Misschien begrijp ik je dan verkeerd hoor, maar waarom geef je dan aan 'als ik fatsoenlijk werk naast m'n opleiding, heb ik helemaal geen schuld en kan ik eventueel geld lenen voor het opstarten van mijn bedrijf'? :Y)

Ik blijf erbij, er is in beide gevallen in mijn optiek geen 'slecht' of 'goed', want het is allebei een investering in je toekomst, en het is allebei even riskant.

Ik snap je vraag niet helemaal geloof ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:28

vuurneon schreef:
Rowdine schreef:

Auto is uiteraard een voorbeeld, maar het ging mij om keuzes. Ik zou zelf liever stuk afbetalen dan op vakantie gaan, sportschool of wat dan ook voor extra's. Maar goed, ieder z'n keuze natuurlijk :j economie moet ook blijven draaien natuurlijk!

Ja, dat ben ik ook wel met je eens. Maar een leven zonder extra's terwijl je verdomde hard werkt (als in 60u minimaal per week) lijkt me bijzonder zwaar.
Ik hoor van velen dat ze toch wat spijt hebben van hun leningen die ze naast hun studie ook hebben gespendeerd aan stappen/kleding/vakanties etc tijdens hun studie. Vaak zijn er bij verenigingen bijvoorbeeld lustrumreisjes en moet iedereen maar 800 euro ophoesten. Tja, dan gaat die lening weer aan want anders hoor je er toch niet helemaal bij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:29

Op dat moment voelt het als gratis geld en dat is ook makkelijk uitgeven, totdat je echt volwassen wordt :')
Op het moment dat je zelf alweer wat feestjes bent vergeten, is de DUO jou niet vergeten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:31

vuurneon schreef:
Op dat moment voelt het als gratis geld en dat is ook makkelijk uitgeven, totdat je echt volwassen wordt :')

:j

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:37

Op zich valt het wel mee. Gemiddeld lenen de studenten die lenen 350 euro per maand. Komt neer op zo'n 90 euro per maand wat je moet terugbetalen binnen 15 jaar. Valt dus op zich wel mee, aangezien je ook beter verdiend dan een ongeschoold iemand.

Straks -met leenstelsel- zullen de mensen dus zo'n 600 - 700 euro gaan lenen. We gaan uit van 700. Aangezien je dubbel zoveel tijd hebt om af te lossen, komt het ook weer op 90 euro neer. Alleen zit je er langer aan vast. Op zich niks mis mee, maar de overheid dwingt de jeugd om te lenen, dus dan vind ik ook dat ze moeten regelen dat ze geen nadelen daarvan ondervinden bij het aanvragen van bijvoorbeeld een hypotheek.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:39

Ik werk bij een bedrijf met allemaal jonge mensen die allemaal graag hun uurtjes maken. We krijgen ook wel meer dan minimum. Moet wel zeggen dat ik de indruk heb dat jongeren van het platteland vaker werken en vanaf jongere leeftijd dan jongeren uit de stad.
Sinds mijn 13e verdien ik zelf een zakcentje bij. Nu doe ik 2 studies en werk 15-20 uur per week. Ik woon nog thuis maar ik betaal zelf mijn paard, auto, kleding en uitgaan en daar ben ik heel blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:41

Cyella schreef:
Op zich valt het wel mee. Gemiddeld lenen de studenten die lenen 350 euro per maand. Komt neer op zo'n 90 euro per maand wat je moet terugbetalen binnen 15 jaar. Valt dus op zich wel mee, aangezien je ook beter verdiend dan een ongeschoold iemand.

Straks -met leenstelsel- zullen de mensen dus zo'n 600 - 700 euro gaan lenen. We gaan uit van 700. Aangezien je dubbel zoveel tijd hebt om af te lossen, komt het ook weer op 90 euro neer. Alleen zit je er langer aan vast. Op zich niks mis mee, maar de overheid dwingt de jeugd om te lenen, dus dan vind ik ook dat ze moeten regelen dat ze geen nadelen daarvan ondervinden bij het aanvragen van bijvoorbeeld een hypotheek.

Vind ik een gevaarlijke aanname. Dat is zeker op dit moment niet zo!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 16:43

En ik vind 90 euro in de maand op 1400 bruto (minimumloon?) ook nogal wat..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:45

Tegenwoordig verdien je als starter echt niet automatisch veel meer dan een ongeschoold persoon :n
Het is dat ik al jaren ongeschoold werk doe en in schaal ben gestegen, want ik zie vacatures voorbij komen waarbij je als afgestudeerde hbo/WO'er minder verdient dan ik nu....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:46

Ik ben 16, werk sinds ik net 15 was al en heb nooit te weinig geld gehad sindsdien hoor. :) Als je bereid bent een beetje uren te maken kwam ik toch elke maand tussen de 100 en 200 uit, en voor een 16 jarige vind ik dat toch best mooi meegenomen moet ik zeggen. Ik werk voor minimumloon en ik heb me daar nooit te goed voor gevoeld, al ben ik het met je eens dat veel leeftijdsgenoten dat wel zijn. :n

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:47

kimberly1995 schreef:

Er wordt rekening gehouden met wat je inkomsten zijn, ik stond toen ingesteld op 25 euro per maand.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:48

Rowdine schreef:
Cyella schreef:

Klopt, maar als student krijg je maximaal 970 euro. Minimumloon is zo'n 1250 euro netto. Je gaat er dus 300 euro op vooruit, van het minste uitgegaan. Dat je niet meer studeert betekend niet dat je meteen op een appartement woont, of een huis gaat kopen. Van die 300 euro, kunnen sowieso 90 euro er wel vanaf.

En dit is MINIMUMloon, afhankelijk van je opleiding is dat loon een (stuk) hoger. Zo ga ik een lerarenopleiding doen(béta vak) waar veel werk(ook nu, zeker straks) in is te vinden. Startloon is grofweg 1900 netto(staat vast in COA). Dan kan ik 90 euro per maand zeker veroorloven omdat ik dan nog sowieso een jaar in dezelfde omstandigheden(met dezelfde lasten) kan wonen. Dat is een verschil van 900 euro per maand, als je 500 daarvan gebruikt om een jaar af te betalen, heb je al zeker 1/3 afbetaald van je schuld. Wat betekend dat je nog maar 50 euro in de maand zou hoeven af te dragen.

EDIT: Oja, en je betaald grofweg 200 euro minder per maand aan school en collegegeld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:50

Cyella schreef:
Rowdine schreef:

Klopt, maar als student krijg je maximaal 970 euro. Minimumloon is zo'n 1250 euro netto. Je gaat er dus 300 euro op vooruit, van het minste uitgegaan. Dat je niet meer studeert betekend niet dat je meteen op een appartement woont, of een huis gaat kopen. Van die 300 euro, kunnen sowieso 90 euro er wel vanaf.

En dit is MINIMUMloon, afhankelijk van je opleiding is dat loon een (stuk) hoger. Zo ga ik een lerarenopleiding doen(béta vak) waar veel werk(ook nu, zeker straks) in is te vinden. Startloon is grofweg 1900 netto(staat vast in COA). Dan kan ik 90 euro per maand zeker veroorloven omdat ik dan nog sowieso een jaar in dezelfde omstandigheden(met dezelfde lasten) kan wonen. Dat is een verschil van 900 euro per maand, als je 500 daarvan gebruikt om een jaar af te betalen, heb je al zeker 1/3 afbetaald van je schuld. Wat betekend dat je nog maar 50 euro in de maand zou hoeven af te dragen.

Dat betekent dus vaak wel dat je uit het studentenhuis moet. Vaak staat er namelijk in een huurcontract voor een studentenkamer dat het huis alleen bedoeld is voor studenten. Je moet dus wieberen als je afgestudeerd bent.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 16:51

vuurneon schreef:
kimberly1995 schreef:

Er wordt rekening gehouden met wat je inkomsten zijn, ik stond toen ingesteld op 25 euro per maand.

Maar je moet het wel binnen 30 jaar afgelost hebben straks, dat bedoel ik. Dan kun je wel tijdelijk minder betalen, maar moet je op een ander moment 200 euro betalen per maand..

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:52

Rowdine schreef:
Dat betekent dus vaak wel dat je uit het studentenhuis moet. Vaak staat er namelijk in een huurcontract voor een studentenkamer dat het huis alleen bedoeld is voor studenten. Je moet dus wieberen als je afgestudeerd bent.

Dat is in veel gevallen ook weer niet zo! In veel advertenties staat namelijk voor werkende of studerende mensen. Is gewoon iets waar je van te voren rekening mee moet houden. En als je dat niet hebt gedaan kan je altijd nog naar een andere kamer gaan. Betekend niet meteen dat je honderden euro's meer per maand kwijt bent...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:54

kimberly1995 schreef:
vuurneon schreef:

Maar je moet het wel binnen 30 jaar afgelost hebben straks, dat bedoel ik. Dan kun je wel tijdelijk minder betalen, maar moet je op een ander moment 200 euro betalen per maand..

Kan (deels) worden kwijtgescholden als je echt te weinig inkomsten hebt.
(Even stukje voor de aanvullende beurs van de site van duo geplukt)
Soms kan (een deel van) uw studieschuld worden kwijtgescholden. Dit gebeurt automatisch als u na uw aflosfase nog een restschuld heeft. Ook kan het gedeelte aanvullende beurs van uw studieschuld worden kwijtgescholden. U moet dan aan de voorwaarden voldoen.

Kwijtschelding aanvullende beurs
Wie niet binnen 10 jaar zijn diploma haalt, moet zijn beurs terugbetalen. Soms is het mogelijk om gedeeltelijke kwijtschelding te krijgen. Dit kan als u een aanvullende beurs heeft gehad en uw verzamelinkomen lager is dan € 40.265,58 (inkomen 2012). Heeft u een partner, dan moet het gezamenlijk verzamelinkomen lager zijn dan
€ 50.331,98. U kunt niet direct kwijtschelding krijgen. Dit kan pas 4 jaar na het kalenderjaar waarin u voor het laatst studiefinanciering kreeg.

En zelfs!
Studieschuld al terugbetaald
Heeft u uw studieschuld al afbetaald? Dan storten we het bedrag waar u nog recht op heeft terug op uw rekening.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-07-14 16:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:55

Cyella schreef:
Rowdine schreef:

Dat is in veel gevallen ook weer niet zo! In veel advertenties staat namelijk voor werkende of studerende mensen. Is gewoon iets waar je van te voren rekening mee moet houden. En als je dat niet hebt gedaan kan je altijd nog naar een andere kamer gaan. Betekend niet meteen dat je honderden euro's meer per maand kwijt bent...

Geen idee waar je gaat studeren, maar het is in veel gevallen wel degelijk zo. Ik ben 8 jaar student geweest, dus heb heel wat contracten langs zien komen :)
Anyway, dit is redelijk offtopic.

Ik denk dat iedereen die gaat lenen van tevoren eens goed na moet gaan hoeveel er geleend moet worden en of er een deel bijgewerkt kan worden :)