Bijles Grieks

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bijles Grieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:25

Dankjewel! :D
En we hebben morgen, waarschijnlijk, alweer een SO. Iemand die me zou kunnen helpen hiermee? (Even gekopieerd en geplakt.)

Nu zit ik alleen met het probleem van de vergrotende en overtreffende trap..
ter is voor de vergrotende trap regelmatig
tat voor de overtreffende trap regelmatig
Als ze regelmatig zijn gebruik je toch de rijtjes van het zelfstandig naamwoord? Dus bijv. e/tes/te/ten etc.
Wanneer het onregelmatig is, dus zonder ter of tat, gebruik je toch de rijtjes van het zelfstandig naamwoord medeklinkergroep?

Hopelijk klopt dit een beetje, want op deze manier 'snap' ik het wel. Maar door andere mensen wordt ik in de war gebracht. xD

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:47

Welk rijtje je gebruikt wordt in het boek erbij gegeven (zeker voor de medeklinkergroep)... ik heb het eerlijk gezegd nooit zo geleerd als jij het nu zegt maar ik wil je niet in de war maken :P
Wat voor soort SO is het? Alleen vertalen of ook actief Grieks? Welke methode gebruik je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:06

Wij hebben dus alleen een kopie gekregen van het boek, dus meer weet ik eerlijk gezegd niet. :Y)
Het is gewoon een tabel die je moet vertalen.. We gebruiken Pallas.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:56

Deetjeeuh schreef:
Wij hebben dus alleen een kopie gekregen van het boek, dus meer weet ik eerlijk gezegd niet. :Y)
Het is gewoon een tabel die je moet vertalen.. We gebruiken Pallas.

Misschien dit even bekijken?
http://www.jmpauw.nl/downloads/grieks/g ... ijking.pdf

Volgens mij hoefden wij zelfs voor het eindexamen niet meer te weten dan dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:54

Geen idee of mensen dit topic uberhaupt nog lezen, maar het is het proberen waard! Ondertussen ben ik dus naar een 5,2 gegaan. Naja, nu een woordentoets gehad, wel redelijk geleerd maar een onvoldoende. Omdat het gemiddelde van de hele klas een 4,8 mogen we hem herkansen! Gelukkig!

Nu, ik heb geleerd met de kaartjes. Maar woorden die teveel op elkaar lijken haal ik nog steeds door elkaar. Eigenlijk wil ik nu wel alle kaartjes door elkaar gaan leren (maar dan kan ik ze niet per les hergebruiken. :+) maar zijn er nog andere extra methodes die goed helpen om woordjes te leren? Ik wil het op zo veel mogelijk verschillende manieren proberen. Ik ga het nu met die kaartjes doen, met WRTS en woorden nog eens naast elkaar zetten die héél erg op elkaar lijken en dan goed leren. Ezelsbruggetjes helpen goed, dus ik ga er nog meer bedenken..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:04

Zoals ik geloof ik al gemaild had - woordjes inspreken! Met een woordje, dan een pauze, en dan de vertaling. Dit kun je ook per les doen, in verschillende tracks. En je kan het dus overal leren, zelfs tijdens het shoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:11

Dat is inderdaad ook wel een goede optie ja! Even kijken hoe ik het dan het beste kan inspreken. :+ Ook zit ik ermee dat ik het woord liever ook nog zie. Maar wellicht kan ik het dan koppelen.. Filmen, spreken, en kaartjes omdraaien tegelijk of zo. :P

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:13

Als je een woord leest op je SO, kun je het toch ook in je hoofd uitspreken... het is geen goed idee om Griekse woorden te onthouden op hun uiterlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:25

Oh, maar zo bedoel ik het niet haha. :P Ik ben niet zo goed in het uitspreken van griekse woorden. Ik moet het woord qua letters voor me zien én uitspreken... Anders krijg ik het al snel dat ik het woord de ene keer op de ene manier uitspreek, en de andere keer anders. Dat heb ik af en toe ook. Dan zeg ik bv talin ipv palin. Maar als ik palin uitspreek weet ik wel wat het betekend. Dus dan zit ik eerst weer even na te denken van wat was het ook alweer? Dus het is best wel raar xD

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:29

Dan zou ik dat eerst maar gaan oefenen, want als je nog niet zo goed Grieks kan lezen zal woordjes leren ook niet zo goed gaan :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:34

Ik kan het wel redelijk hoor. :P Alleen ph, th en de p en t haal ik soms nog door elkaar. Maar ik wéét het wel. :P De meeste woordjes gaan me ook wel goed af, alleen niet allemaal...

MelisWess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:37

Oke.. dit topic wil ik eigenlijk helemaal niet lezen.. maar was toch te nieuwschierig om het wel te doen haha.
Zelf zit ik nu op het Mbo, en over een jaar wil ik naar Griekenland verhuizen en de taal te leren (ben al een beetje begonnen) maar als ik zie dat jullie het al zo moeilijk vinden zakt bij mij al de moed in de schoenen haha
anyway ik weet niets over bijlessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:39

MelisWess schreef:
Oke.. dit topic wil ik eigenlijk helemaal niet lezen.. maar was toch te nieuwschierig om het wel te doen haha.
Zelf zit ik nu op het Mbo, en over een jaar wil ik naar Griekenland verhuizen en de taal te leren (ben al een beetje begonnen) maar als ik zie dat jullie het al zo moeilijk vinden zakt bij mij al de moed in de schoenen haha

Het valt wel mee hoor! Zeker als je gewoon de tijd ervoor krijgt om het te leren. :+ Met bijles ben ik al een stuk verder dan dat ik eerst was. ;) Het is gewoon het probleem dat het in de klas voor mij te snel ging en ik het maar met moeite mij kon houden. Heb helaas iets te laat aan de bel getrokken, maar nog op tijd om het weer omhoog te krijgen. Bij jou scheelt het, waarschijnlijk, dat je er de tijd voor krijgt! :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:40

MelisWess schreef:

Maak je niet druk! Dit is oud-Grieks. Een aantal letters worden niet meer gebruikt. En op het gymnasium leer je alleen om het te lezen en te vertalen, gymnasiasten zouden zich in Griekenland totaal niet kunnen redden :+ Spreken wordt helemaal niet geoefend, terwijl dat voor jou waarschijnlijk juist het belangrijkst zal zijn.

MelisWess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 15:38

Ja dat klopt. Ik krijg er de tijd voor en als ik fouten maak, maakt dat niet uit. Bij jullie is dat natuurlijk een ander verhaal.
Spreken is voor mij inderdaad wel het belangrijkste maar schrijven hoort er wel bij.
grieks is geloof ik makkelijker dan het oud grieks wat jullie hebben, inderdaad anders, mijn vriend woont in griekenland en oud grieks kent hij amper haha

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 15:43

Leuk dat je ons op de hoogte houdt!

Bij andere vakken, bijvoorbeeld bij Latijn of zelfs bij Frans, hoe leer je meestal? Zo ben ik bijvoorbeeld heel visueel ingesteld; ik kan dingen het allerbeste leren door ze echt voor me te zien. Voor mij zou inspreken dus echt totaal niet helpen, terwijl het voor anderen juist geweldig werkt. Zeker voor Grieks heb ik het altijd gehouden bij de methodes die jij al beschrijft en dat dan herhalen, herhalen, herhalen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 15:50

:D
De bijlessen gaan ook erg goed! Heb er nu nog 2 voordat het moment is aangebroken van de proefwerkweek! Hebben jullie nog ideeen wat wij kunnen oefenen en doornemen? :) Wat we nu vooral doen is teksten vertalen, waardoor ik precies het stappenplan kan weten en hoe het in de praktijk zeg maar gaat. Dus op welke dingen ik vooral moet letten. Heeft al goed geholpen! Maar ik zou graag alles eruit willen halen. :+

De andere vakken leer ik gewoon door te stampen met WRTS. Dat is het enige wat ik daarvoor nodig heb. :P Wellicht is het dus handig dat nu ook maar weer te gaan doen... En ook door elkaar heen.. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:10

Maar wat ik dus echt niet snap... Dat ik het ken, maar sommige dingen gewoon de volgende dag alweer vergeten ben. I know, herhalen herhalen herhalen, maar dat dóe ik ook. :') Frustrerend dit.. Nu ja, ik ga maar extra goed leren en dan laat ik dit cijfer wel weten en nog die van de proefwerkweek! Daarna zal het wel even lekker stil zijn. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:03

Ondertussen sta ik alweer 6 voor grieks! :D Had een 8,8 voor mijn woordentoets. Alle woorden waren goed, was alleen vergeten de gen vormen te leren.. Helaas.

Onze so'tjes tellen 1 keer mee. Helaas was er nog maar een so ingevoerd (waar ik een 1,5 voor had, nog voor mijn bijles dus :') ) die dus 3x meetelde. Gelukkig is er nu nog een ander so'tje ingevoerd waardoor ik 6 sta! Vrijdag komt er nog een so'tje bij van invuloefeningen en als ik dan het proefwerk goed doe sta ik heel misschien wel 7. :D

Mijn lerares was er zelfs verbaasd over dat ik na één bijles al van een 3,5 naar 8,3 ging voor een proefvertaling. Vandaag was mijn laatste bijles, jullie ook nog héél erg bedankt! *\o/*

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:10

Wat fijn dat je moeite dus heel erg loont.

Veel succes met je proefwerk.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 22:21

Wat ontzettend fijn! Ik zei al, pas maar op... je gaat Grieks straks nog leuk vinden! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 22:35

Dankjewel beide! :D
En tja, Hanmar, misschien gebeurd dat nog ook echt. :')