18 maanden van huis, wat zouden jullie doen?(poll)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij solliciteren en indien aangenomen, gaan?

Ja, solliciteren en gaan!
321 (86%)
Nee, thuisblijven
49 (13%)

Totaal aantal stemmen: 370

chimello

Re: 18 maanden van huis, wat zouden jullie doen?(poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:40

Ik heb een hoop paarden maar ik ga ook gewoon op stage in Japan en als ik er werk vind blijf ik voor zolang ik wil. Mijn ouders zorgen voor mijn paarden in de tussentijd, er wordt mee gefokt en ze staan buiten. Dit is een grote kans voor je toekomstige werk, ik zou solliciteren!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 16:43

chimello schreef:
Ik heb een hoop paarden maar ik ga ook gewoon op stage in Japan en als ik er werk vind blijf ik voor zolang ik wil. Mijn ouders zorgen voor mijn paarden in de tussentijd, er wordt mee gefokt en ze staan buiten. Dit is een grote kans voor je toekomstige werk, ik zou solliciteren!

Mis je ze niet als je daar bent? Of maak je je geen zorgen dat ze bv een wondje hebben dat niemand opmerkt ofzo? :)

Lielle: als ik mag vragen, waar ben jij naartoe gegaan, en voor hoe lang? En viel het missen een beetje mee? :)

pmarena: :j hoop ook dat het gaat meevallen of onze oudste hond gaat niet blij zijn :P

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:48

Ik ben naar Ghana gegaan (in 1993, dus geen email etc); oorspronkelijk voor een jaar, ik ben er blijven hangen tot 1998. Ik moet erbij zeggen dat ik geen relatie had, en de zorg voor de paarden ook geen probleem was, maar ik heb er nooit een moment spijt van gehad.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:22

Lielle schreef:
been there done that :-)

Idem hier.

En nog leukere combi: Mijn ex vaart... Op zee... En is dus ook veel weg :')

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:24

Meestal heb je gelukkig toch weinig rekening te houden met een ex, dat scheelt wellicht ;)

F_OrumsterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:04

Esmeej333 schreef:
bigone schreef:
Waarom studeer je eigenlijk als je dit soort kansen laat glippen, als je vriend er mee kan leven en je paarden worden goed verzorgt dan gaan. Kijk ook naar het vervolg, als jij afgestudeerd bent en dit staat op je palmares dan vergroot het ontzettend je kansen op een baan. In dit wereldje is niet zoveel dus grijp je kans. Als het echt niet gaat kun je echt wel na een bepaalde periode terug naar huis.

Waarom studeer je eigenlijk? Wat een rare vraag?
Mag je alleen studeren ala je anderhalf jaar naar het buitenland wilt ipv van thuisblijven?

Als je een wetenschappelijke studie volgt, weet je al dat ergens in je carrière je een periode in het buitenland zult verblijven.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:20

F_Orumster schreef:
Als je een wetenschappelijke studie volgt, weet je al dat ergens in je carrière je een periode in het buitenland zult verblijven.

Waar haal je dat nou weer? Ik doe ook een wetenschappelijke studie, en er is geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om zo lang naar het buitenland te gaan! En voor zover ik weet delen veel medestudenten en afgestudeerden in mijn richting die mening. Van alle afgestudeerden die ik ken gaat slechts een klein aantal voor zo'n lange periode naar het buitenland.

Hebben wij dan volgens jou allemaal het recht niet om te studeren? Ik kan je verzekeren dat de meeste afgestudeerden in mijn richting een goeie baan krijgen, er zijn er zelfs veel die al een baan hebben voor ze afgestudeerd zijn.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:23

Volgens mij is het als bioloog wel redelijk "normaal" om onderzoek te gaan doen in het buitenland.
Buiten Nederland is het aanbod van interessante dieren en planten vele malen groter.
Laatst bijgewerkt door cam op 03-03-14 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:25

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:31

@F_orumster: als je een wetenschappelijke studie doet én een wetenschappelijke carrière ambieert, dan is niet-honkvast zijn een pré. Van de hardcore-biologen, waar de TS er eentje van is (en ikzelf ook) die de wetenschap in willen krijgt 2% (!) een vaste baan. De rest werkt op basis van tijdelijke contracten en voor je CV is het beter om zo nu en dan van.standplaats te wisselen.

Ambieer je een anderssoortige carrière, dan kun je veel honkvaster zijn en heb je het buitenland ook niet nodig anders dan eens voor een vakantie.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:35

Hilli schreef:
@F_orumster: als je een wetenschappelijke studie doet én een wetenschappelijke carrière ambieert, dan is niet-honkvast zijn een pré. Van de hardcore-biologen, waar de TS er eentje van is (en ikzelf ook) die de wetenschap in willen krijgt 2% (!) een vaste baan. De rest werkt op basis van tijdelijke contracten en voor je CV is het beter om zo nu en dan van.standplaats te wisselen.

Ambieer je een anderssoortige carrière, dan kun je veel honkvaster zijn en heb je het buitenland ook niet nodig anders dan eens voor een vakantie.

Volgens mij zei F_orumster dat juist ook.
Andere vonden die opmerking juist niet correct.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:39

Cam, je hebt gelijk. Het was geekgirl, die op f_orumster reageerde.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 19:51

Hilli schreef:

Als ik vragen mag :D wat voor werk doe jij nu? :)

Jannepauli: haha :D ach als je het leuke foto's vond O:)

Lielle: dat is pas een lange periode! :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:55

Ik heb 5 jaar in de mariene ecologie gewerkt aan een PhD en moet eigenlijk mijn thesis nog afronden. Ik vind werken in de wetenschap heel gaaf, maar wil niet elke 3 jaar ergens anders gaan wonen voor de rest van mijn leven. Ik ben na die 5 jaar dus iets anders gaan doen en werk nu buiten de ecologie, maar wel met wetenschap(pers): ik werk als programmacoördinator wetenschappelijk onderzoek bij het Reumafonds.

Edit: voor een stage heb ik tijdens mijn studie 3 maanden in de middle of nowhere gezeten. Ik vond dat zo gaaf! Heel goede herinneringen aan, dus daar doet jouw verhaal me heel erg aan denken. Daarom dus: solliciteren :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 19:59

Zo fijn, aan welk onderzoek/onderwerp werkte je? In de ecologie is het idd heel moeilijk iets te vinden, zeker in België. Om die reden ben ik mijn thesis bij de bio-ingenieurs aan het doen, dat ik evt wel breder kan als het niks wordt... Maar goed, eerst maar proberen he :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:00

Ik heb gewerkt aan de relatie tussen de verspreiding van macrobenthos en microphytobenthos op het wad (vergelijking tussen Ooster-/Westerschelde en Waddenzee).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 20:04

Hilli schreef:
Ik heb gewerkt aan de relatie tussen de verspreiding van macrobenthos en microphytobenthos op het wad (vergelijking tussen Ooster-/Westerschelde en Waddenzee).

:D Geweldig! Klinkt als een heel tof onderwerp :) (ben stiekem wel helemaal gek van de amphipoden :+ )

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:44

Deze bioloog zegt DOEN! Tuurlijk zitten er haken en ogen aan, maar nu ben je nog jong en redelijk ongebonden. Straks heb je misschien wel een gezin of weetikveel wat en kan het niet meer. Zo'n ervaring pakt niemand je meer af.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:45

Solleke_Noah schreef:
chimello schreef:

Mis je ze niet als je daar bent? Of maak je je geen zorgen dat ze bv een wondje hebben dat niemand opmerkt ofzo? :)

Lielle: als ik mag vragen, waar ben jij naartoe gegaan, en voor hoe lang? En viel het missen een beetje mee? :)

pmarena: :j hoop ook dat het gaat meevallen of onze oudste hond gaat niet blij zijn :P

Zeker mis ik ze, maar m'n ouders zijn ook zeer bekwaam in de verzorging dus ze hebben het zeker goed daar. En foto's zal ik sowieso dagelijks krijgen. Er kan altijd iets gebeuren, maar positief denken!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:47

Ts, als ik diegene moet geloven die daar nu zit; doen. Ja, je moet er veel even voor opgeven, maar wat je ervoor terug krijgt is gaaf.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:02

Ik zou sowieso het gaan doen; once in a lifetim, yolo en dat soort dingen. Weet je hoe gaaf, en hoe goed voor je CV.
Wat betreft paard, lastig issue, maar als je iemand hebt die je volledig vertrouwd wat betreft je paarden, zou ik gewoon gaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:22

Dat goed voor je CV... is dat niet vooral goed op de momenten dat je weer voor iets soortgelijks solliciteert? :)

Ik bedoel, als je voor een "saai" baantje solliciteert waarbij je gewoon dagelijks "op kantoor" moet komen zeg maar of kortere tijd niet zo spannend ver weg gaat, dan heeft het denk ik weinig toegevoegde waarde als men op je CV ziet dat je in Antarctica bent geweest :P

Misschien werkt het dan zelfs wel een beetje in je nadeel? Zijn ze bang dat je behoefte aan "avontuur" te groot is waardoor ze liever iemand nemen die hiervoor ook een "saai" project heeft gehad en goed heeft afgerond :P

Of werkt dat zo niet in die tak van sport :)

Ik kan me wel voorstellen dat als je echt je levenswerk ervan wilt maken om naar langdurige buitenlandse projecten te gaan, dat het wel belangrijk is dat je er vast 1 op je CV krijgt om te laten zien dat je uit het juiste hout gesneden bent :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 21:50

Qua CV weet ik het niet natuurlijk, maar ik denk dat het relevanter is dat je bepaalde samplingtechnieken geleerd hebt, en ervaring hebt met marien veldwerk, werken met grote datasets, ... dan dat het in Antarctica was :) En die ervaring in onderzoek kan je voor een 'kantoorjob' ook weer goed gebruiken :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:48

TS, Succes met de sollicitatie.
Ik hoop dat wij straks jouw blog kunnen lezen over je pool-ervaring :D :brr:

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:52

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik zou zeker soliciteren! En je paard onderbrengen in een rusthuis (oid), waar mensen zijn met ervaring in het geven van medicijnen!