cassieres en nix 18

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:24

Ik kan prima zelf beslissen wat mijn kinderen wel of niet mogen, daar heb ik geen opgeheven vingertje voor nodig. Bovendien slaat het nergens op, want als jij je kinderen drank wil geven, koop je het gewoon zonder hen erbij, het heeft gewoon geen enkele zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:39

Jans schreef:
Maar het is toch duidelijk dat wanneer je met een klein kind komt de alcohol toch echt niet voor hem is? Ik zou ook naar een andere supermarkt gaan dan eigenlijk..

Met een klein kind wel ja, maar met een kind vanaf ongeveer 13 moet je het verplicht vragen, daar kunnen 'wij' ook niks aan doen, als diegene het dan nodig vind om een volle kar boodschappen (waarschijnlijk al half gescand en half op de band) te laten staan en weg te lopen dan vind ik dat gewoon asociaal.
Als iemand een kind van 3 heeft dan zou ik het niet vragen aangezien het niet aannemelijk is dat het (ook) voor het kind is, maar als het kind dus een stukje ouder is dan ben ik verplicht om het te vragen.
Vind het zelf ook niet leuk maar ik kan niet anders, als ik het niet doe en er volgt een boete dan heb ik een probleem.

Winged

Re: cassieres en nix 18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:45

Diablo: Maar dan is het níet meer de verantwoordelijkheid van de supermarkt/slijterij. En dat is juist het verschil.

Verder verbaas ik mij erover hoe ontzettend moeilijk mensen hierover kunnen doen. IDkaart mee, klaar. Wat is het hele probleem? 'oh schandaaaaalig ik ben 30 en ik word om mijn ID gevraagd!'?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:56

Winged schreef:
Diablo: Maar dan is het níet meer de verantwoordelijkheid van de supermarkt/slijterij. En dat is juist het verschil.

Verder verbaas ik mij erover hoe ontzettend moeilijk mensen hierover kunnen doen. IDkaart mee, klaar. Wat is het hele probleem? 'oh schandaaaaalig ik ben 30 en ik word om mijn ID gevraagd!'?

Het was niet het idee om hiermee de verantwoordelijkheid van de winkel af te halen, het idee is om volwassen mensen te betuttelen met hun kinderen. Een ander hoeft voor mij niet te bepalen of ik mijn kinderen laat drinken, dat kan ik zelf wel en doe ik dus ook.
En een id wordt bij mij niet meer gevraagd, zou willen dat ze dat deden :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:01

Tja, maar juist die "Ik bepaal zelf wel wat goed is voor mijn kind"-mentaliteit heeft ervoor gezorgd dat er menig ouder is die vindt dat één keer een biertje wel kan, waardoor het kind op andere vlakken ook makkelijker wordt. (En nee, ik doel niet op iemand in dit topic, maar als je je aangesproken voelt mag dat altijd :) ) En de vraag is of je dat wilt... Je ziet in het algemeen toch meer dat de mensen die zijn opgegroeid in een omgeving zonder alcohol degenen zijn die niet drinken, gewoon, omdat ze daar geen behoefte aan hebben. Ik zeg niet dat je direct dood neervalt van één glaasje maar er is niks mis met helemaal niet drinken :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:03

Dat is zo, maar omdat een ander het doet, wil dat niet zeggen dat mij verteld moet worden hoe ik mijn kinderen opvoed.
Bovendien slaat het de plank volledig mis, want het werkt niet, je kunt gewoon nog steeds drank kopen voor je kinderen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:06

Magrathea: Toen ik 16 was ging ik elk weekend uit en ja, ik dronk ook elk weekend wel een glaasje. Maar: Ik heb die alcohol behoefte helemaal niet meer omdat ik vrij veel auto rij en met een druppel op niet in de auto stap. (Resultaat; Geef mij een wijntje en ik voel het al :+ )

Een voordeel van deze regel vind ik dat de nog wat jongere generatie (14/15 jaar) nu ook een stuk moeilijker aan alcohol kan komen. (oudere vrienden?) Alcohol is simpelweg niet echt gezond voor het lichaam, zeker niet als je zo jong bent.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:20

Margrathea, dat klopt niet.
Juist mensen die iets niet als normaal hebben leren zien hebben de neiging om door te slaan.
Daarvoor hoef je enkel maar naar Engeland te kijken.
Hoe minder je mag, hoe stoerder het is om te ver te gaan.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:45

Ik vind het begrijpelijk dat er legitimatie gevraagd wordt tot en met 18. Maar tot (en met?) 25 vind ik persoonlijk echt vreselijk betuttelend. Officieel ben je dan al 7 jaar volwassen, come on! En die ouder-kind regel vind ik ronduit belachelijk. Echt heel waterdicht ook... Ik ga zonder m'n kind naar de winkel en thuis geef ik het hem gewoon. Geen haan die ernaar kraait. Maar als m'n kind van 12 of 17 zeg het, naast me staat krijg ik geen alcohol mee? Al zou het voor m'n kind zijn, dat bepaal ik als ouder dan zelf wel. We slaan echt een beetje door vind ik.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:34

Magrathea schreef:
Tja, maar juist die "Ik bepaal zelf wel wat goed is voor mijn kind"-mentaliteit heeft ervoor gezorgd dat er menig ouder is die vindt dat één keer een biertje wel kan, waardoor het kind op andere vlakken ook makkelijker wordt. (En nee, ik doel niet op iemand in dit topic, maar als je je aangesproken voelt mag dat altijd :) ) En de vraag is of je dat wilt... Je ziet in het algemeen toch meer dat de mensen die zijn opgegroeid in een omgeving zonder alcohol degenen zijn die niet drinken, gewoon, omdat ze daar geen behoefte aan hebben. Ik zeg niet dat je direct dood neervalt van één glaasje maar er is niks mis met helemaal niet drinken :)

Hier kan ik een tegenvoorbeeld op geven. Ik mocht vanaf dat ik 12 was af een toe een breezer. Nu ben ik 23 en geen doorgeslagen alcoholgebruiker. Af en toe drink ik eens iets en dan vaak maar 1 glaasje. Omdat.....nou komt ie....ik er geen behoefte aan heb om het vaak en veel te drinken. Dus deze stelling is niet voor iedereen van toepassing.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:38

Broccoli schreef:
Ik vind het begrijpelijk dat er legitimatie gevraagd wordt tot en met 18. Maar tot (en met?) 25 vind ik persoonlijk echt vreselijk betuttelend. Officieel ben je dan al 7 jaar volwassen, come on! En die ouder-kind regel vind ik ronduit belachelijk. Echt heel waterdicht ook... Ik ga zonder m'n kind naar de winkel en thuis geef ik het hem gewoon. Geen haan die ernaar kraait. Maar als m'n kind van 12 of 17 zeg het, naast me staat krijg ik geen alcohol mee? Al zou het voor m'n kind zijn, dat bepaal ik als ouder dan zelf wel. We slaan echt een beetje door vind ik.

Kan het wel begrijpen dat ze een grens hebben getrokken tot verder in de 20 om er zeker van te zijn dat er geen mensen onder de 18 alcohol kopen. Zeker nu sommige jongeren er al snel veel ouder uitzien dan ze werkelijk zijn. Een vorm van identificatie moet je toch altijd bij je hebben, dus snap ik het probleem niet.
Toen wij in Amerika waren begreep ik dat als je niet duidelijk ouder dan 42 was, je je alsnog moest legitimeren in sommige staten. :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:35

Ik zeg ook niet dat iedereen doorslaat die wel eens een glaasje op heeft :D Ik denk toch dat het wel degelijk invloed heeft, als ik kijk naar de directe omgeving (studenten)(die normaal toch wel een slok lusten). Als je vraagt waarom iemand nooit een biertje neemt krijg je steevast het antwoord "tja, thuis dronk ik ook al nooit en heb er niet echt behoefte aan ofzo".
De meeste van die mensen nemen alleen af en toe een glas whiskey ofzo, voor de rest alleen maar fris.

Verder kan een 17 jarige er best uitzien als 20+, vandaar ws de grens voor 25, dat ze het zeker weten. Zo zit je in elk geval ruim, er zullen niet veel 17 jarigen eruit zien als 26.
En wat voor moeite is het nou helemaal, even met je ID flapperen en klaar. (Die heb ik toch altijd bij me want het is verplicht, en natuurlijk ook als ik met de auto ga, rijbewijs zit gewoon standaard in mijn portemonnee)

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:53

kom ik even tussendoor scheuren. ik als 17 jarige rook en drink 's weekends graag een wijntje. ik krijg het nu zelf niet meer mee grrrrrr. dus stuur ik mama of een van mijn vrienden wel op pad. die regel betekend eigenlijk niks meer dan vervelendheid. ik kom er toch wel aan haha genoeg vrienden die 18 zijn en mama die wil het ook rustig voor mij ophalen.

overgens heb ik als ik samen met mn moeder aan de kassa sta nog nooit problemen gehad met het kopen van alcohol we krijgen het gewoon mee ookal ben ik 17

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:02

xMyrth schreef:
Hazna schreef:

Heb je geluk gehad. Ik had laatst mijn vriend aan de kassa (dus ik weet echt wel dat hij 20 is). Ik moest zijn ID vragen... Ook al weet je dat iemand de juiste leeftijd heeft, je moet ID vragen omdat er buiten gecontroleerd kan worden.

Even teruglezen, dit is dus niet waar.

Ik heb de cursus gedaan. Het is wel waar.
Ook als je wéét dat iemand 18+ is, moet je ID vragen wanneer diegene nog geen 25 is.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:27

Ben eigenlijk maar een paar keer gevraagd of ik mijn ID wilde laten zien. En sinds toen ga ik ook alleen maar naar een kassa waar een vrouw achter de kassa zit. Via facebook namelijk elke keer berichtjes gehad van een gozer die dus via de kassa aan mijn naam gekomen is. Hier was ik niet van gediend en heb een klacht in gediend. Betrefende jongen daar ook nooit meer gezien.
Hier is mijn moeder trouwens ook nog nooit geweigerd bij de kassa omdat mijn broertje van 16/17 mee ging boodschappen doen en dat er bier in de kar lag.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:04

Ik werk bij de Jumbo. Ik werk zelf als DKW maar heb veel te maken met collega's van de kassa. En
hoeveel mensen er een probleem van maken, omdat ze hun ID niet willen laten zien. Nog geen 25 ID
laten zien niet zo moeilijk toch?

Bij ons mogen we ook geen drank mee geven aan ouders die met hun zoon/dochter zijn die
onder de achttien zijn. Zoon/dochter moet zijn ID laten zien anders mogen wij het niet mee
geven aan de ouders. Ook daar maken sommige ouders een 'probleem' van. Maar ze moeten
weten dat wij het verplicht zijn. Vorige week is er nog iemand ontslagen, omdat ze bij een klant
zijn ID niet vroeg er werd net gecontroleerd en nee hij was geen 18.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:11

Ik vind het belachelijk. De wet sowieso al, maar dat is tot daar aan toe. Het zijn cassières, geen agenten. Het is gewoon (weer) een hoop ondoordachte blablabla, die het voor mensen als ik alleen maar aantrekkelijker maakt om 10min langer in de auto te zitten en het in het buitenland te halen. Daar waar je niet net een boef bent als je alcohol wilt kopen.

Dat "nix" vind ik ook zo oncool. Bedenkers hebben blijkbaar zelf te weinig hersencellen om te weten dat het "niks" is. Om over die reclames nog maar niet te spreken. Dat is een reden om te gaan zuipen, zulke losertjes zijn die kinderen :+
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 05-02-14 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:14

Bij ons hangt er sinds deze week n nieuwsbrief in de kantine (AH) dat mensen die met kinders boodschappen komen doen niet naar t id gevraagd hoeft te worden?!?

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:16

Bij ons moesten de cassieres een toets maken. En als je zakte moest je herkansen (dacht ik) tot je
een voldoende afsloot.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:20

Kenyada schreef:
Bij ons hangt er sinds deze week n nieuwsbrief in de kantine (AH) dat mensen die met kinders boodschappen komen doen niet naar t id gevraagd hoeft te worden?!?

+:)+

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:30

Ik ben al een tijdje 25 en hulp een bejaarde echtpaar regelmatig met wat klusjes. Net vóór het nieuwe jaar kwam Albert (bestelservice van AH) boodschappen aan hun huis brengen. Dus ik pakte het aan van dat jochie. Vroeg hij m'n ID kaart, want ik moest 18 zijn om dat bier aan te mogen nemen :D
'Gelukkig' kwam die oude man (95 jaar) afrekenen. Toen stond dat jochie helemaal vreemd te kijken :+

We hebben daarna nog smakelijk gelachen om dat gozertje!

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:50

Mistic schreef:
Kenyada schreef:

+:)+

Ik werk ook bij de AH, bij een XL die echt enorm streng is, maar wij worden er zo om gehamerd, ouders gewoon mee geven. De AH kan daar gewoon geen boete om krijgen. Vrienden die samen gaan echter wel, dus die moet ik wel vragen.
Voor de rest heb ik er zoon hekel aan als mensen zeggen dat ze al boven de 25 zijn heel geirriteerd, vraag je hoe oud precies, zijn ze 26. Come on laat je ID zien, ik wil me baan niet kwijt. :')

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:41

Dispar_Vulgo schreef:
Ik ben al een tijdje 25 en hulp een bejaarde echtpaar regelmatig met wat klusjes. Net vóór het nieuwe jaar kwam Albert (bestelservice van AH) boodschappen aan hun huis brengen. Dus ik pakte het aan van dat jochie. Vroeg hij m'n ID kaart, want ik moest 18 zijn om dat bier aan te mogen nemen :D
'Gelukkig' kwam die oude man (95 jaar) afrekenen. Toen stond dat jochie helemaal vreemd te kijken :+

We hebben daarna nog smakelijk gelachen om dat gozertje!

Kwam 'dat gozertje' de boodschappen met de auto brengen?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:55

Hier ook iemand die niet blij is met de invoering. Ik sta achter de balie (zit soms achter de kassa) en ik verkoop dus bijna de hele dag door sigaretten. Bij ons komt veel jeugd en we blijven ID vragen. Echt onbegrijpelijk dat jongeren van nog geen 25 zoveel moeite hebben met het laten zien van hun ID. Het is gewoon de wet. Maar dat lijkt er niet in te gaan :n. Verschillende collega's (waaronder ik) zijn al verschillende malen gewoon kapotgescholden omdat 'Kan je echt niet zien dat ik 20 ben'-mannetjes geen ID bij zich hebben.

Ik heb zelfs 1 klant (waren 2 jongeren) vriendelijk verzocht zijn boodschappen te laten staan en het maar ergens anders te halen. Als je geen enkel fatsoen in je donder hebt, ga je maar naar een andere winkel (hij ging echt te ver). Dat je boos bent ala, dat je baalt ala, maar sommige zijn echt zo asociaal :n.

En klanten die beweren 'ja, maar ik rijd al auto. Zwaait met sleutel'.... komop mensen: vanaf je 17e kan je tegenwoordig al achter het stuur kruipen.

Ouders met jongeren mogen bij ons gewoon boodschappen doen. Maar zodra duidelijk wordt in het gesprek dat het voor de jongeren is, mogen wij het niet verkopen. Dit is 9 van de 10 keer niet duidelijk en dus mogen wij het de ouders verkopen. Maar als ze in gesprek zijn van: wil je die sigaretten of liever die? Oh, die hebben ze niet, welke wil je dan? Dan mogen wij het niet verkopen. En nee, wij staan als cassieres niet achter die regel, maar moeten het wel opvolgen :j.

Overigens moet iedereen zijn ID bij zich hebben. 'Weten dat iemand oud genoeg is' is echt niet voldoende. Want de controleur buiten weet dat niet ;)

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 01:07

Collega van mij staat ook achter de service balie en die krijgt ook van alles
Naar de hoofd geslingerd. Maar ze doet gewoon haar werk.