Nu moet ik dus opzoek naar een nieuwe opleiding, maar wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:16

Hmm ik ben ook even gaan zoeken en zo te zien bestaat de MAS niet meer en is deze overgenomen, je raad het al, door het Helicon.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 14:17

x_Rebecca schreef:
MAS is middelbaar agrarisch onderwijs. Een helicon/AOC opleiding dus.

Als je graag bij de politie wil, waarom doe je dan niet eerst de opleiding beveiliger? Schijnt heel goed op elkaar aan te sluiten en geloof mij, ik werk in het onderwijs en qua organisatie is een ROC echt niet slechter dan een helicon of iets...

Niet elk ROC hoort bij dezelfde instelling, je hebt bijvoorbeeld ROC Landstede, maar ook Deltion en van alles. Ik ken jouw omgeving niet, maar om je even van het idee af te helpen dat dat allemaal hetzelfde is.

Deurne bijvoorbeeld hoort gewoon bij helicon en is dus een MAS/AOC...
ROC staat gewoon voor regulier onderwijs centrum.

En verder is het denk ik verstandig om eens met je mentor/coach te gaan praten zodat hij of zij je goede tips kan geven. Ik krijg namelijk het gevoel dat je eigenlijk niks wil, want niets is goed genoeg of leuk genoeg of dicht bij genoeg... Je zal toch echt voor jezelf moeten bedenken wat je wil gaan doen en wat je hopelijk zelfs over zesentwintig jaar nog met liefde wil doen..

Misschien moet je even het topic doorlezen. Heb op sommige vragen die je stelt al wel 5 keer antwoord gegeven, en ben niet van plan dit nog eens te doen.

Ik dacht al dat MAS weg was, ik krijg alleen iets over maatschappelijk stage's, niet echt wat ik zocht haha.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:18

lucifertje schreef:
Hmm ik ben ook even gaan zoeken en zo te zien bestaat de MAS niet meer en is deze overgenomen, je raad het al, door het Helicon.

Daarmee is de MAS nog niet veranderd hoor. Het heeft een nieuwere naam gekregen, omdat het ondertussen groter is dan puur agrarisch onderwijs (denk aan alle 'plezier'opleidingen zoals paardhouderij en dierhouderij en de opleiding para-veterinair, heeft niets meer met het zijn van een agrariër te maken).

En ik zou het kunnen waarderen als je iets minder kribbig reageert. Ik geef je een tip en vraag me oprecht af wat je uit dit topic wilt halen omdat je haast geen advies wil aannemen. Ik stel je maar één vraag en geef je een tip over dat niet alle ROC's hetzelfde zijn :roll:.
Laatst bijgewerkt door x_Rebecca op 09-11-13 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 14:20

x_Rebecca schreef:
lucifertje schreef:

Daarmee is de MAS nog niet veranderd hoor. Het heeft een nieuwere naam gekregen, omdat het ondertussen groter is dan puur agrarisch onderwijs (denk aan alle 'plezier'opleidingen zoals paardhouderij en dierhouderij en de opleiding para-veterinair, heeft niets meer met het zijn van een agrariër te maken).

Hebben jullie dan een school voor veehouderij die jullie aan kunnen raden?
MBO, liefst BBL, maar BOL is ook welkom!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:21

Groenhorst college in Almere biedt ook de opleiding paardenhouderij niveau 3 en 4 aan

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:21

Haha nee dat is idd niet de bedoeling. Wat ik zo snel heb gelezen is dat het ondergebracht is in Den Bosch en ik dacht in Helmond/Eindhoven. Dat ik ook goed te doen vanuit Leende.

X_rebecca: Het is ook een jaar of 8-9 geleden dat ik daarvoor ben gaan kijken ;) De MAS is toch een verzamelnaam geweest voor de agrarische opleiding onderdelen zoals voeding, natuur, veehouderij etc etc.

Edit: In Den Bosch is een nieuwe school gebouwd en volgens mij ook het MBO in onder gebracht. Toen ik daar voor de diplomauitreiking en een open dag was (met Tineke Bartels :)) zag het er super uit.
Ik weet alleen niet wat de kwaliteit van de lessen zijn.
http://www.helicon.nl/mbo/Scholen/MBO_Den_Bosch

Edit 2: http://www.helicon.nl/mbo/Scholen/MBO_D ... eehouderij
Laatst bijgewerkt door lucifertje op 09-11-13 14:24, in het totaal 2 keer bewerkt

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 14:21

x_Rebecca schreef:
lucifertje schreef:

En ik zou het kunnen waarderen als je iets minder kribbig reageert. Ik geef je een tip en vraag me oprecht af wat je uit dit topic wilt halen omdat je haast geen advies wil aannemen.

Is het raar dat ik kribbig word als er een vraag al 10 keer is gesteld en ik 10 keer het zelfde antwoord heb gegeven? Ik heb ook al gezegd dat ik contact heb opgenomen met mijn oude decaan/school en dat over beveiliger heb ik al 5 keer beantwoord

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:23

http://www.groenonderwijs.com/mbo-groen

Hier vind je de scholen bij jou in de buurt die groenonderwijs bieden. Moet je zelf even kijken waar ze veehouderij hebben. Heeft helicon sowieso ook wel. Den Bosch weet ik sowieso, de rest geen idee... Google is je beste vriend.

@Lucifertje, klopt. Maar de meeste mensen hadden bij MAS het idee dat het een boerenopleiding was, een echte opleiding om boer te worden. Nu staat het meer bekend als agrarisch onderwijs - je leert van alles van iets in de groene sector, maar wordt niet direct boer meer.
Laatst bijgewerkt door x_Rebecca op 09-11-13 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 14:25

Ja ik weet dat Den bosch hem heeft, en helmond. helmond heeft ook BBL.
Maar omdat ik van sommige mensen hoor dat ze zo tegen Helicon zijn, dacht vraag even of er ook andere opleidingen zijn die hem geven.

Ik ga even op de site kijken, dankjewel

edit: op de site krijg ik alleen paardenhouderij en dierenhouderij gevonden maar geen veehouderij!
Verder vind ik ze nu alleen toch nog maar bij Helicon.
Laatst bijgewerkt door ietjelover op 09-11-13 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

lucifertje

Re: Nu moet ik dus opzoek naar een nieuwe opleiding, maar wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:26

Ahh op die manier. Ik denk dat je het beste naar een open dag of meeloop dag kan gaan. Het is toch heel persoonlijk. Ik vond mijn MLO op het ROC ook niet een van de beste opleidingen maar je moet nu eenmaal roeien met de riemen die je hebt, met name ook omdat je liever in de buurt naar school wilt.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:37

Je weet dat ze bij de politie niemand meer aannemen op de academie? Alleen nog maar vrijwilligers (krijg je overigens wel een vergoeding voor). Kan je niet een opleiding gaan doen en dan ook als vrijwilliger bij de politie?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:41

Je hoort mensen tegen elke opleiding zijn.
Maar kijk niet naar wie het aanbied maar wat jij denkt dat je later het meeste aan hebt.
Elke opleiding heeft zijn voor en tegens. En zo ook zijn tegenstanders die meestal harder roepen dan de mensen die het wel goed vinden ;)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:47

ietjelover schreef:
Maar omdat ik van sommige mensen hoor dat ze zo tegen Helicon zijn, dacht vraag even of er ook andere opleidingen zijn die hem geven.

edit: op de site krijg ik alleen paardenhouderij en dierenhouderij gevonden maar geen veehouderij!

http://www.groenonderwijs.com/prinsentuin-college-breda :+ Dat was drie keer klikken tot een veehouderij opleiding wat geen helicon is.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 14:54

x_Rebecca schreef:
ietjelover schreef:

http://www.groenonderwijs.com/prinsentuin-college-breda :+ Dat was drie keer klikken tot een veehouderij opleiding wat geen helicon is.

Oh ik heb op een hele andere manier gekeken

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:16

x_Rebecca schreef:
lucifertje schreef:

En ik zou het kunnen waarderen als je iets minder kribbig reageert. Ik geef je een tip en vraag me oprecht af wat je uit dit topic wilt halen omdat je haast geen advies wil aannemen.

ietjelover schreef:
Is het raar dat ik kribbig word als er een vraag al 10 keer is gesteld en ik 10 keer het zelfde antwoord heb gegeven? Ik heb ook al gezegd dat ik contact heb opgenomen met mijn oude decaan/school en dat over beveiliger heb ik al 5 keer beantwoord

Als mensen je tips geven kun je toch ook wat aardiger reageren? Mensen lezen misschien niet het gehele topic door. Jij hoeft dan niet zo op hen te reageren als ze je alleen maar proberen te helpen.

Overigens, ook nogmaals, het citaverde in horst biedt veehouderij aan. Ik ken ook iemand die die opleiding heeft gedaan daar en die is hier prima tevreden over.

angelblood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:12

Topic even doorgelezen en volgens mij is het nog niet genoemd (anders mijn excuses ;) ), maar is de opleiding HTV-p niks voor je? Daarna kun je namelijk ook doorstromen naar de politie.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 19:42

angelblood schreef:
Topic even doorgelezen en volgens mij is het nog niet genoemd (anders mijn excuses ;) ), maar is de opleiding HTV-p niks voor je? Daarna kun je namelijk ook doorstromen naar de politie.

politie raad af om een voor opleiding te doen, maakt niet uit welke maar ze willen liever dat je een opleiding doet (niv. 4) die je leuk vind en wat je altijd nog kan doen.

als je HTV doet is dat totaal geen garantie dat je word aangenomen bij de politie, en word je dat niet ben je "niets"

edit: ik denk dat ik een leuke, hele brede opleiding heb gevonden. BBL, in de buurt en geen helicon. Dankjewel, heb m gevonden via dit topic. Binnenkort een keer op gesprek met de school.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:09

Nogmaals: TS, je weet dat de politie niemand meer aanneemt op de academie? Ze werken alleen nog met vrijwilligers.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 20:56

StableDoor schreef:
Nogmaals: TS, je weet dat de politie niemand meer aanneemt op de academie? Ze werken alleen nog met vrijwilligers.

Jaa dat weet ik. Daarom geef ik ook aan geen vooropleiding te willen doen,
omdat het geen garantie is dat je dan terecht kunt bij politie en je dan geen goede baan hebt.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:03

Wat voor.opleiding heb je gevonden ts?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 20:13

Ruby1995 schreef:
Wat voor.opleiding heb je gevonden ts?

Opleiding Veehouderij bij prinsentuin college in Breda.
Dan kan ik nog kiezen uit melkvee, graasdieren, en hokdieren.
BBL, niveau 4.

Ik heb vanmiddag even zitten kijken want zit nog te twijfelen over de richting.
Er zijn enorm veel stages te vinden in de hokdieren, een enkele maar in graasdieren, en laag/gemiddeld veel stages in de melkvee.
Eigenlijk maakt mij de richting qua dieren niet veel uit.
Ben gek van koeien/varkens/geiten/schapen en ga zo maar door dus dat maakt niet erg veel uit.
Nou hoorde ik ook van mijn vriend dat er vooral in de varkens nog erg veel werk te vinden is,
en dat kan ik dus ook wel in het aanbod van stages halen.
Wat zouden jullie aanraden?

Kan iemand mij vertellen wat voor dieren er nog meer onder hokdieren vallen?

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:14

Heb je al ervaring in de veehouderij? Zou je niet, voor je een keuze maakt, een week bij de verschillende bedrijven meelopen?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 20:17

BelleFleur schreef:
Heb je al ervaring in de veehouderij? Zou je niet, voor je een keuze maakt, een week bij de verschillende bedrijven meelopen?

Ik heb wel wat ervaring.
paarden staan bij een melkvee bedrijf.
Varkens heb ik geen ervaring mee, maar lijkt me ook super leuk.
Ik wilde al gaan vragen of ik 1 dag in de week mee mocht lopen bij een varkensbedrijf.
Melkvee weet ik wel hoe dat gaat.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:28

1 dag in de week heeft bij een varkensbedrijf doorgaans niet veel zin, toch niet als je alle aspecten ervan wilt gezien hebben. Zo wordt er in de meest courante systemen gedekt op maandag en gespeend op donderdag. Als je 1 dag per week komt heb je nooit alles gezien.

Verder : "weet je wel hoe het werkt van ziens" of wil je ermee verder? Realiseer je goed dat het fysiek zwaar werk is, dat er geen 9-5 job inzit en dag je weleens vuil kan worden. Anderzijds is het prachtig om met die dieren te werken, al is het niet iedereen gegeven in de intensieve veehouderij te gaan werken.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:32

Ik heb je topic niet gelezen, maar ik zou proberen om havo 4 en 5 te halen, en vervolgens naar de has of van hall (ofzo) te gaan. als je veehouderij wil gaan doen.