30 weken zwanger nog altijd geen werk recht op uitkering?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:20

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:22

Maar wat Maura zegt wordt toch al de hele tijd gezegd door verschillende mensen?

Dat ze na haar afgewezen WW aanvraag niet gewezen is op de andere mogelijkheden is wel een kwalijke zaak trouwens. Al had ze daar zelf ook achteraan kunnen gaan, het UWV had haar daar toch ook wel op kunnen (moeten?) wijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:42

Ja, maura je zegt het heel mooi +:)+ .

Jammer dat mensen niet met sarcasme om kunnen gaan.

Ik wens TS en haar vriendin veel wijsheid.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:48

caroline_max schreef:
Maar wat Maura zegt wordt toch al de hele tijd gezegd door verschillende mensen?

Dat ze na haar afgewezen WW aanvraag niet gewezen is op de andere mogelijkheden is wel een kwalijke zaak trouwens. Al had ze daar zelf ook achteraan kunnen gaan, het UWV had haar daar toch ook wel op kunnen (moeten?) wijzen.

Ja, maar de noten maken de muziek. Als de tegengeluiden minder sterk onderbouwd zijn worden ze makkelijker weerlegd. Dit bericht van Maura kun je niet makkelijk omheen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:56

Afgezien van of het fraude is of niet... ik vind het behoorlijk niet oké om een constructie te verzinnen om geld te sparen en tegelijkertijd een uitkering te ontvangen. Daar zijn uitkeringen niet voor bedoeld. Dit is ook niet het moment om te sparen. Dat moet je doen vóórdat je zwanger wordt of je baan verliest.

Eigenlijk hoop ik als belastingbetaler dat deze constructie niet wordt getolereerd.

F_Orumster

Re: 30 weken zwanger nog altijd geen werk recht op uitkering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:57

Ik betwijfel overigens de motieven van de jongen om niet samen te wonen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:03

Wat ik nu niet helemaal begrijp TS, misschien heb ik er over heen gelezen, dat kan ook. Maar je zegt dat je vriendin de rekeningen verdelen, oa de rekeningen van het huis. Maar goed, waar krijgt ze nu dan het geld vandaan, om haar deel van de rekeningen te betalen?

Verder kan ik me compleet vinden in Maura's bericht. Als dit een geplande zwangerschap is, is de beslissing mi ondoordacht en misschien op het naieve af genomen.
Zorg voor stabiliteit in relatie en financien eer je een kind op de wereld wilt zetten. Verder is het enerzijds gepland en anderzijds kwam het op hun pad, die snap ik ook niet?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:03

LindyH schreef:
Afgezien van of het fraude is of niet... ik vind het behoorlijk niet oké om een constructie te verzinnen om geld te sparen en tegelijkertijd een uitkering te ontvangen. Daar zijn uitkeringen niet voor bedoeld. Dit is ook niet het moment om te sparen. Dat moet je doen vóórdat je zwanger wordt of je baan verliest.

Eigenlijk hoop ik als belastingbetaler dat deze constructie niet wordt getolereerd.

Dit is niet bepaald netjes nee, helemaal mee eens.

Daarnaast, waarom heeft ze geen recht op WW? Hoe lang heeft ze bij dat bedrijf gewerkt? Je zei dat haar werk "stabiel" was en dat ze niet had verwacht eruit gewerkt te worden, dan moet ze daar al een tijd werken en heeft ze recht op WW.

Je hebt recht op ww als je aan de wekeneis voldoet:
Citaat:
De wekeneis houdt in dat u minimaal 26 weken heeft gewerkt in de 36 weken voordat u werkloos werd.

bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ering.html

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:26

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:32

als vriend net aan 1000 euro verdiend en de huur al 700 euro is en er dus 300 euro over blijft om de rest te betalen vraag ik me nog steeds af hoe???

gas/water/licht 2 zorgverzekeringen internet tv boodschappen eventuele overige verzekeringen..
dat kan nooit van 300 euro betaald worden..jij zegt dat ze geen schulden hebben??

daarbij zijn de controles van de gemeente/UWV inderdaad erg streng en zodra ze maar iets verdenken of iemand tipt ze kan je je gehele uitkeringsperiode inclusief rente wat net zoveel is als je uitkering terug gaan betalen (in deze gemeente iig).

juist de eerste weken/maanden zal je vriendin haar partner snachts nodig hebben..onervaren met een pas geboren baby, en misschien wel een 'huilbaby' en daar alleen voor moeten zorgen is echt heel zwaar..
ik ben bang dat hier niet goed over na is gedacht..

ik ben het ook zeker met Maura eens maar dat heb ik je al eerder in het topic aangegeven en beschreven :)
hoe denkt je vriendin en haar partner nu zelf over de situatie?
jij zegt dat ze hier mee leest..vandaar mijn vraag :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 23:03

anneliesdj schreef:
Ze hebben hun huiswerk niet gedaan mensen!
Ze komen wél in aanmerking voor een uitkering en toeslagen, óók met zijn inkomen erbij!!

TS: http://www.qooqle.nl/?q=bijstandsuitkering+eisen&l=1

Ze hebben wel recht op bijstand maar zullen bar weinig krijgen als vriend €1000 verdient. Bijstand voor een paar is iets van €1300, dus dan zullen ze hooguit 300 krijgen. Toeslagen houden ze wel inderdaad.

Maar ik denk eigenlijk dat vriend wel meer verdient met zijn 45 uur in de week. Anders werkt hij onder het minimumloon.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 23:19

Krijg je bijstand als koppel dan? Dat is toch persoonsgebonden? Alleen krijg je wel minder als je ook een verdienende partner hebt.
Maar die 300 euro maakt wel dat ze dan ineens dubbel zoveel bestedingsruimte hebben als eerst.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 23:50

Ja, je krijgt het als koppel. De inkomsten van beide partners worden bij elkaar opgeteld en als dat onder de bijstandsnorm komt dan kun je het verschil erbij krijgen. Maar het kan bijna niet dat iemand een full time baan heeft en zijn partner dan bijstand ontvangt. Daarvoor is het minimumloon te hoog.
Het zou wel kunnen dat de vriend in dit geval werkt voor het minimumjeugdloon voor 22-jarigen. Dat is ietsje minder, maar met 45 uur komt hij er zeker boven de bijstandsnorm uit.

Daarom is het op het eerste gezicht wel een slimme zet om je relatie te ontkennen tegenover het UWV, want dan krijg je de volle bijstand voor een alleenstaande ouder. Maar als het UWV er achter komt ben je nog niet jarig natuurlijk...
Trouwens wel een heel mooie constructie voor vriend hoor := . Zo is hij zijn geld niet kwijt aan de vriendin van TS (onder het mom van sparen) en als ze gesnapt worden is zij degene die onterecht een uitkering heeft ontvangen dus mag zij terugbetalen, krijgt zij een strafblad voor uitkeringsfraude, etc. Hij niet.

Ik moet er wel bij zeggen dat de regels voor bijstand voor mensen tot 27 jaar laatst veranderd zijn en ik nergens kan terugvinden wat de voorwaarden nu precies zijn. Ze zijn in ieder geval wel strenger geworden.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:30

Vanaf punt 2.1 wordt uitgelegd hoe het nu werkt met de aanvraag onder de 27 klik

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:49

Omdat het topic is geopend om informatie in te winnen voor een vriendin, hier dan ook een slotje