Stagetijd, wat vinden jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 00:03

Ceriadwen schreef:
Tieneke schreef:
Veehouders hebben duidelijk geen tijd om op Bokt te gaan neuzen in berichtjes. Hopelijk ben jij je eigen werkgever, anders loop je zelf misschien nog tegen de lamp.

Oe Tieneke, gaan we persoonlijk worden?

Dat doe jij al de hele tijd bij mij, dus waarom zou Tieneke dat niet bij jou mogen doen?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 00:03

Tja, als je ongesteld bent, kan ik dat wel laten? To much to handle wellicht ;)

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 00:05

Behoorlijk minachtig. Sjees zit mezelf op te eten bij het lezen van jouw posts, Ceriadwen. Wat een arrogantie. Neem de tijd om je berichten terug te lezen, dan zie je misschien je onbeschoftheid. Sorry dat ik je geen u noem, val me alstjeblieft niet aan. ;)
TS loopt STAGE, waarvoor zijn anders die regels? Voor de lol ofzo? Het is behoorlijk veel, en ik zou het ook niet doen hoor. Wil ook nog leven, zulke absurde tijden komen wel later.

Edit: Nu klagen dat mensen persoonlijk worden? Ik zou bijna denken dat je expres loopt te rellen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 00:06

TS, ik ben heel benieuwd waarom je juist deze studierichting hebt gekozen. Had je zonder stage meegelopen op een veehouderij, had je geweten dat het juist daar gaat over pieken en dalen, soms heeeeeeel veel werken, soms minder werk en tijd om uit te rusten. Juist hierbij past een afgepast aantal uren niet. Dus vandaar mijn vraag: waarom heb je hiervoor gekozen?

Edit: zie nu je reactie, maar laat m'n post toch maar staan... Gewoon, omdat ik benieuwd ben naar je motivatie. Wat wil je doen als bedrijfsmedewerker? Ergens in dienst of als ZZP'er? Voor zover ik in beide gevallen kan zien, gaan trouwens ze allemaal ook over de uren heen als het piektijden zijn...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 00:09

Ceriadwen schreef:
Goh Tieneke ongesteld ofzo?

Het enige wat ik zeg is dat als het stage lopen teveel is, dat het dan waarschijnlijk niet het goede beroep is. Ik behoed het kind voor een fout die in het vervolg van haar leven een grote impact kan hebben. Als je het niet kan moet je het niet doen, zo ontzettend moeilijk is dat niet.

En nogmaals stagaires kosten meer dan ze opleveren, het is dat bedrijven de tijd En het geld willen vrij maken om deze mensen op te leiden anders had er helemaal geen werk geweest na de schooltijd.

Dit is niet wat ts wil, TS wil een rustig baantje waar ze niet teveel inzet moet laten zien, waar het allemaal wat makkelijker op haar bordje gespreid wordt gelegd en waar ze vooral geen opoffering voor moet doen.

Duidelijk toch?

Stage lopen is haar niet teveel, maar meer uren stage lopen dan dat ze officieel mag, dat hoeft ze als stagiaire nog gewoon weg niet te kunnen. En je zegt dingen over TS die ze helemaal niet heeft gezegd of heeft laten blijken in haar post van 'een rustig baantje waar ze niet teveel inzet moet laten zien etc.' waar haal je dat vandaan? Enige wat ze zegt is dat ze meer uren moet doen dan ze überhaupt mág doen en dat ze daar moeite mee heeft.

Zoals ik ook al zei, vind ik dat je erg respectloos bent tegenover TS. Minachtend en onbeschoft.

Ga je nu beweren dat er meerdere bokkers zijn die dat vinden, en die het állemaal fout hebben? Of realiseer je dat je wellicht inderdaad wat overdreven hebt in je reacties?

Carr_friesje

9 tot half 8 vind ik gewoon normaal voor een melkveebedrijf.
Ik liep 5 dagen in de week van 7 tot half 6, dus hetzelfde aantal uren.
Het klinkt heel banketstaaf misschien, maar zo bedoel ik het helemaal niet.
Maar school/stage heeft in principe niks te schaften met wat je buiten school allemaal uitspookt.
In principe is het gewoon een normale werkweek, en alles wat je in je vrije tijd werkt kies je zelf voor.

Vind het wel heel schappelijk van de boer dat hij de tijden aangepast heeft, maar ze hoeven hier dus geen rekening mee te houden.

Punz

Lezen,lezen,lezen...
Ts geeft zelf al aan dat ze er geen problemen mee heeft om over de uren te gaan als dat nodig is.

Ze heeft er problemen mee dat al vantevoren standaard vast wordt gelegd dat ze voor drie maanden vier dagen in de week 12 uur per dag gaat werken.

En in je eigen bedrijf, voor je eigen geld over de uren heen gaan is toch écht iets anders dan tijdens je stage zoveel uren maken...

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 00:10

Tieneke schreef:
Ceriadwen schreef:
misschien loop jij nu wel stage bij een kennis van mij, en die leest dit allemaal en ook nog eens hoe je nu praat. Denk jij dat dit handig is?

Assertief in elk geval, en ze zegt niets verkeerds. Ik denk dat jij beter wat minder uit de hoogte kan doen, want wie weet wie dit allemaal leest uit jouw vriendenkring of kennissenkring of ... . "U is een goed begin, want voor jou ben ik een U.", echt, waar haal je je pretentie om zo minachtend te doen naar iemand die gewoon haar probleem al lang heeft kunnen oplossen zonder dat er irl iemand om gemekkerd heeft. Jij bent de enige die er moeilijk over doet.

Goddank dat er dergelijke wetten bestaan, anders werd elke stagiair uitgebuit en zaten we nog in de tijden van kinderarbeid.

Mee eens, heb met verbazing de uit-de-hoogte posts van Ceriadwen gelezen.

TS ik vind dat het inderdaad veel uren zijn. Je bent nog student, geen fulltime werknemer. Leren doe je in stappen.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 00:10

Maar over dat pieken en dalen, ts moet toch gewoon elke dag zon lange dag maken, daar zie ik weinig daal in. Kijk dat je tot 7 inplannen en het een keer 9 kan worden, en een keer 6. Maar ik begrijp hier uit dat het toch wel de bedoeling is dat ze dagelijks zulke dagen maakt

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 00:11

carr_friesje schreef:
Maar school/stage heeft in principe niks te schaften met wat je buiten school allemaal uitspookt.
In principe is het gewoon een normale werkweek, en alles wat je in je vrije tijd werkt kies je zelf voor.

Vind het wel heel schappelijk van de boer dat hij de tijden aangepast heeft, maar ze hoeven hier dus geen rekening mee te houden.

In de wet staat zelfs dat het niet mag, dus volgens mij vertel jij nu onzin. Dit is uiteraard niet aanvallend naar jou bedoeld hoor, maar je laatste zin klopt gewoon niet zoals ik het begrijp.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 00:11

carr_friesje schreef:

De wet overtreden mag nog altijd niet, dus ze moeten daar wel rekening mee houden, en anders kan zo'n bedrijf ten minste in samenspraak met betrokken partijen iets regelen. Ik vraag me trouwens af wat er zou gebeuren moest een stagiaire een ongeval hebben op stage terwijl ze daar eigenlijk niet mocht zijn door over het max. aantal uren te gaan.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 00:12

Punz schreef:
Toch allemaal de post van TS nog eens goed lezen. TS wil geen veehouder worden. Ze loopt stage bij een veehouder. Dat is toch een groot verschil. Het vak wat ze wil gaan uitoefenen kan heel goed in de maximale uren die ze voor zichzelf wil/

Daarbij: er zijn gewoon regels waar een stagebedrijf zich aan moet houden, en als het goed is is het stage bedrijf daar prima van op de hoogte. Dus dat is het op zijn minst ráár dat al van te voren tegen TS gezegd wordt dat ze geacht wordt dagen van 12 uur te maken. Kijk, dit kan in de praktijk best eens voorkomen, en misschien ook wel vaker dan eens. Maar om dit van te voren al in de afspraken vast te leggen: dat kan en mag niet.

Ceriadwen: ik vind dat jij nogal vergaande uitspraken doet over TS. Je kent haar niet, je kent haar situatie niet, je weet niet wat ze er voor moet doen om dit leer/werk traject voor zichzelf mogelijk te maken. Dus iets voorzichtiger zijn is misschien op zijn plaats...

Ik denk ook dat het bedrijf heeft gezegd dat het voor KAN komen en dat TS het begrepen heeft als een standaard. IK denk dat TS niet helemaal begrepen heeft hoe het werkt in de wereld van Stagaires en stagebedrijven. Ten eerste wil een stagebedrijf stagaires opleiden, die steken er tijd en geld in, want een stagaire KOST geld, en levert echt niks op omdat ze de toekomst van de sector graag veilig willen stellen door goede mensen uit te laten stromen van de opleidingen.

Een stagebedrijf steekt daar een boel geld en energie in, en ik denk dat scholieren dat nogal onderschatten. Buiten dat een stage een "wat kan ik verwachten van mijn beroep" tijd is, is het ook een kaf/koren scheid ritueel. Als de stage nu al teveel is, dan is het toch redelijkerwijs aan te nemen dat dit het niet gaat worden voor TS. Ik bedoel daar niks naars mee zeker niet tegen TS maar een beetje nadenken over de toekomst en wat je nou eigenlijk ligt en wat je wil gaan doen is niet verkeerd, en als je hier de passie niet voor hebt om gewoon de dingen te doen die de stage van je vraagt, dan is het misshcien beter om wat anders te zoeken waar de wekdruk minder hoor is

Ceriadwen

amoj schreef:
Ceriadwen schreef:

Dat doe jij al de hele tijd bij mij, dus waarom zou Tieneke dat niet bij jou mogen doen?

joh, quoten please?

secricible

carr_friesje schreef:

Misschien even terug lezen? Ze moeten hier wel degelijk rekening mee houden, ook in de veehouderij zijn wetten voor stagiaires. Als een student uit coulance soms langere dagen wil maken prima, maar in principe hebben ze zich gewoon aan de wettelijke regels te houden en zou het netjes zijn als ze zich ook aan de regels van school zouden houden. Hoe dat laatste geregeld is weet de school het beste denk ik.

Ik heb ceriadwen getemt, wat een idiote aanval op ts zeg.

Complimenten ts hoe je dit opgelost hebt en hoe je water bij de wijn hebt gedaan voor een goede middenweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 00:14

Ik werk vanaf mijn 12e bij mijn oom, melkveehouderij. Ik ken de sector door en door, je vertelt mij niks nieuws.
Ik hoef geen standaard 40 uur per week ofzo. Ik wil best meer uren maken maar daar wil ik dan ook voor betaald worden.
Ik loop nu stage, dat doe ik voor niets want ik kom er voor school om te leren. Logisch dat ik er niets voor krijg. Ik ben ook de moeilijkste niet, in drukke periodes wil ik ook graag bijspringen voor nop.
Maar het moet niet betekenen dat ik standaard dagen van 12 uur heb.

Even voor de duidelijkheid, de tijden zijn nu van 9 tot half 8 en hier ben ik tevreden mee.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 00:14

Ceriadwen, ik denk dat jij te veel denkt en te weinig op feiten afgaat. Je maakt er je eigen verhaaltje rond, terwijl TS heel goed weet wat ze wilt.

TS, iedereen op één na heeft al lang gelezen dat jij tevreden bent ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 00:15

amoj schreef:
Ceriadwen schreef:

joh, quoten please?[/quote]

Nee sorry, dan kan ik bijna alle berichten van jou gaan quoten en daar heb ik geen zin in.

@Tieneke, fijn, wat mij betreft was dit topic ook allang klaar geweest want ik wou enkel de mening weten van bokkers over de tijden. :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 00:16

amoj schreef:
Ik werk vanaf mijn 12e bij mijn oom, melkveehouderij. Ik ken de sector door en door, je vertelt mij niks nieuws.
Ik hoef geen standaard 40 uur per week ofzo. Ik wil best meer uren maken maar daar wil ik dan ook voor betaald worden.
Ik loop nu stage, dat doe ik voor niets want ik kom er voor school om te leren. Logisch dat ik er niets voor krijg. Ik ben ook de moeilijkste niet, in drukke periodes wil ik ook graag bijspringen voor nop.

Even voor de duidelijkheid, de tijden zijn nu van 9 tot half 8 en hier ben ik tevreden mee.

Helder! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 00:16

Ceriadwen schreef:
Punz schreef:
Toch allemaal de post van TS nog eens goed lezen. TS wil geen veehouder worden. Ze loopt stage bij een veehouder. Dat is toch een groot verschil. Het vak wat ze wil gaan uitoefenen kan heel goed in de maximale uren die ze voor zichzelf wil/

Daarbij: er zijn gewoon regels waar een stagebedrijf zich aan moet houden, en als het goed is is het stage bedrijf daar prima van op de hoogte. Dus dat is het op zijn minst ráár dat al van te voren tegen TS gezegd wordt dat ze geacht wordt dagen van 12 uur te maken. Kijk, dit kan in de praktijk best eens voorkomen, en misschien ook wel vaker dan eens. Maar om dit van te voren al in de afspraken vast te leggen: dat kan en mag niet.

Ceriadwen: ik vind dat jij nogal vergaande uitspraken doet over TS. Je kent haar niet, je kent haar situatie niet, je weet niet wat ze er voor moet doen om dit leer/werk traject voor zichzelf mogelijk te maken. Dus iets voorzichtiger zijn is misschien op zijn plaats...

Ik denk ook dat het bedrijf heeft gezegd dat het voor KAN komen en dat TS het begrepen heeft als een standaard. IK denk dat TS niet helemaal begrepen heeft hoe het werkt in de wereld van Stagaires en stagebedrijven. Ten eerste wil een stagebedrijf stagaires opleiden, die steken er tijd en geld in, want een stagaire KOST geld, en levert echt niks op omdat ze de toekomst van de sector graag veilig willen stellen door goede mensen uit te laten stromen van de opleidingen.

Een stagebedrijf steekt daar een boel geld en energie in, en ik denk dat scholieren dat nogal onderschatten. Buiten dat een stage een "wat kan ik verwachten van mijn beroep" tijd is, is het ook een kaf/koren scheid ritueel. Als de stage nu al teveel is, dan is het toch redelijkerwijs aan te nemen dat dit het niet gaat worden voor TS. Ik bedoel daar niks naars mee zeker niet tegen TS maar een beetje nadenken over de toekomst en wat je nou eigenlijk ligt en wat je wil gaan doen is niet verkeerd, en als je hier de passie niet voor hebt om gewoon de dingen te doen die de stage van je vraagt, dan is het misshcien beter om wat anders te zoeken waar de wekdruk minder hoor is

Niet zoveel denken, en iets beter lezen. Geen dingen beweren die niet waar zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 00:17

Ceriadwen schreef:
Punz schreef:

Maar TS vindt stage helemaal niet te veel, niet mits het gewoon binnen de toegestane tijden wordt gedaan. Zoals ik het lees wil TS best haar handen flink uit de mouwen steken, maar gewoon wel binnen redelijke en wettelijk toegestane tijden. Niks meer, niks minder.

Overigens, ja, stagiaires kosten inderdaad meer tijd en geld dan dat ze het opleveren. Maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 00:18

amoj schreef:

En hoeveel van die uren heb je pauze? maw hoe zit je stagedag in elkaar?
Laatst bijgewerkt door Ceriadwen op 18-08-13 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Carr_friesje

secricible schreef:
carr_friesje schreef:

Misschien even terug lezen? Ze moeten hier wel degelijk rekening mee houden, ook in de veehouderij zijn wetten voor stagiaires. Als een student uit coulance soms langere dagen wil maken prima, maar in principe hebben ze zich gewoon aan de wettelijke regels te houden en zou het netjes zijn als ze zich ook aan de regels van school zouden houden. Hoe dat laatste geregeld is weet de school het beste denk ik.

Ik doelde niet op het aantal stage uren, maar TS haalde eerder aan dat ze ook nog werk en een pony heeft en nog vrije tijd wil en dat dat haar eigenlijk iets te veel was.
Wettelijke uren moeten ze inderdaad rekening mee houden, maar geen enkel stagebedrijf hoeft qua uren rekening te houden met wat je allemaal in je vrije tijd doet (evt. bijbaantje bijvoorbeeld.) Daar doelde ik op :)

Maartje1990

anderhalf uur over de dag verspreid heeft ze pauze. heb ik meen ik gelezen

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 00:19

Ceriadwen: Ik vind dat je verschrikkelijk veel aanneemt wat je niet wéét. Je vult net even wat te veel in. Je dénkt dat het bedrijf gezegd heeft dat het voor kán komen, je dénkt dat Ts het heeft begrepen als standaard en je dénkt dat TS niet weet hoe het werkt in de wereld van stagiaires en stagebedrijven..

Iets te veel veronderstelling wat mij betreft. En dat TS zich niet wil vastleggen voor 3 maanden, 12 uur per dag en hierbij voor zichzelf gaat staan..
Vind ik een prima instelling!!

Nogmaals: ze wil helemaal geen veehouder worden, en het vak wat ze voor zichzelf als ZZPer gedacht heeft geeft haar perfect de ruimte de uren te maken die ze zelf wil. Al zou het maar vier uur per week zijn...

Kortom: iets te veel veronderstelling en iets te weinig goed lezen wat mij betreft.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 00:19

Grappig vooral ook hoe steeds maar wordt gezegd dat stagiaires eigenlijk een last zijn en niks opleveren. Terwijl je zonder stagiaires uiteindelijk over een aantal jaar ook geen opgeleid personeel meer hebt.