Toekomstige studenten WO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xAmigo

Re: Toekomstige studenten WO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:14

Gefeliciteerd iedereen die ingeloot is! :D Veel psychologie zeg!

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:15

Waarom hebben ze dan ook weer een loting van rechten gemaakt :')

Ohja bij deze, heel onaardig van mij om het niet eerder te doen, wil ik iedereen feliciteren die wel ingeloot is! *\o/*

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:20

Ik meld me ook! Ingeloot voor Diergeneeskunde.
Pfff hoe doen studenten dat met rondkomen joh?? Werk nu al 2 jaar dus gewend om wel wat te verdienen. Meer dan de helft gaat naar mn spaarrekening hoor, maar voor zover ik nu vooruit kan kijken moet ik straks rondkomen van 180 euro! Dat gaat nooit lukken... zorgverzekering alleen al is 120. Dan nog een keer tanken en op! Nu willen mn ouders wel bijspringen maar wil zoveel mogelijk zelf betalen omdat zij mijn studie en boeken wel geheel betalen!
Waar ik nu werk mag ik blijven voor evt minder uur maar ik ben het daar zo zat. Wil echt weg.. maar voor t geld is wel lekker. Alleen vraag ik me af, hoeveel tijd heeft een student om nog te werken?
Heb 2 jaar niet geleerd dus t zal behoorlijk pittig worden.. kan alle tijd goed gebruiken om te leren dus wilde eigenlijk ff 2 maandjes niet werken! Maar zoals t financiële plaatje er nu uitziet heb ik geen keuze... :(

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 23:22

Sowieso geen auto hebben, mijn zorgverzekering is ongeveer 98 euro waarvan ik 70 (?) terug krijg dus dat zijn de kosten niet. Koken gebaseerd op aanbiedingen icm budgetsupermarkten en dan is het goed te doen :)

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:25

Ik heb ook geen eigen auto. Leen de auto van mn moeder maar omdat ik degene ben die dr t meeste in rijd, betaal ik de bezine. Zij verzekering en wegenbelasting etc. Tanken doe ik nu 1 keer per maand. Zal wel minder worden maar dan nog.. heel veel verder kom ik hiermee ook niet! :p

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:36

Extra werken kan in principe wel, je hebt vrij weinig colleges. Wel moet je rekening houden met zelfstudie, maar in de avonden zou je bijvoorbeeld extra kunnen werken in een restaurant. Dat ben ik wel van plan. Ik ga waarschijnlijk ook werken als huiswerkbegeleider (After 's cool), wat ook echt een aanrader is en goed verdient. Ik leen sowieso bij per maand om goed te kunnen leven. Denk dat het vooral belangrijk is dat je alle kosten op een rijtje zet voor jezelf en kijken wat je over hebt per maand.

NB: auto de deur uit en kijken naar een goedkopere zorgverzekering. Momenteel betaal ik ook 120 euro per maand en krijg 88 euro zorgtoeslag p/m, maar ben voor zoveel dingen verzekerd die eigenlijk niet meer nodig zijn dus ga even opzoek naar iets anders.

esther25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 00:26

Ik meld me ook ! Ik ga psychologie studeren in Leuven (belgie, ben een belgje hihi :) )

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 00:57

lyanne_sanne schreef:
Pfff hoe doen studenten dat met rondkomen joh?? Werk nu al 2 jaar dus gewend om wel wat te verdienen. Meer dan de helft gaat naar mn spaarrekening hoor, maar voor zover ik nu vooruit kan kijken moet ik straks rondkomen van 180 euro! Dat gaat nooit lukken... zorgverzekering alleen al is 120. Dan nog een keer tanken en op! Nu willen mn ouders wel bijspringen maar wil zoveel mogelijk zelf betalen omdat zij mijn studie en boeken wel geheel betalen!
Waar ik nu werk mag ik blijven voor evt minder uur maar ik ben het daar zo zat. Wil echt weg.. maar voor t geld is wel lekker. Alleen vraag ik me af, hoeveel tijd heeft een student om nog te werken?
Heb 2 jaar niet geleerd dus t zal behoorlijk pittig worden.. kan alle tijd goed gebruiken om te leren dus wilde eigenlijk ff 2 maandjes niet werken! Maar zoals t financiële plaatje er nu uitziet heb ik geen keuze... :(

Pfoee! sowieso zoeken naar een goedkopere zorgverzekering! 120 is echt veel hoor, als student kan je voor veel minder krijgen. Mijn plaatje ziet er ongeveer zo uit:

Inkomsten:
Ouders - 280
Stufi - 272
Zorgtoeslag - 88
Werk: 400
Totaal: 1040

Uitgaven:
Collegegeld - 177
Huur - 350
Telefoon - 15
Sportschool - 35
zorgtoeslag - 95
Totaal: 672

Netto: 368 voor eten, uitgaan, kleding etc. Verder werk ik in de vakanties heel veel waarmee ik een spaarpotje opbouw

phebeskoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 10:57

Iedereen gefeliciteerd!
Ik ben ingeloot voor Geneeskunde :D

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 11:44

Gefeliciteerd iedereen!! Ik ga naar leiden - geneeskunde!! Egopost sorry ;) maar als iemand nog een aanbevolen kamer/etc heeft dan graag pbtje!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 12:38

Er was ofwel hier in t topic of in t vwo eindexamentopic nog iemand die twee kamergenoten zocht voor het huren van een huis in Leiden. :)
Ik ga sowieso een deel lenen als ik geen aanvullende beurs krijg, daarbij wil de moeder van mijn oppaskindje graag dat ik nlijf oppassen als mijn rooster het toelaat, en ik krijg een vaste dag op het werk in het weekend, dan evt. nog voor een dag inde week werk zoeken in Utrecht, dan moet het qua kosten zo'n beetje goedkomen.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 14:37

Iedereen die is ingeloot: gefeliciteerd *\o/*

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 15:15

Ik plaats ook even een berichtje hier, al ben ik inmiddels masterstudent :)
Mocht iemand iets willen weten over het Erasmus, Rotterdam, kamers hier, studieverenigingen en studentenverenigingen, etc, vraag maar raak!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 19:14

Proficiat iedereen die ingeloot is! Ik ben blij dat ze dat hier niet gebruiken. Alleen maar extra stress :D
Ik heb vandaag een kot gevonden, de eerste die we gingen bekijken was echt bijna perfect :) Met zelfs een eigen keukentje *\o/*

tolik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 00:42

Ik ga rechtsgeleerdheid doen in Nijmegen!

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:58

xAmigo schreef:
@SanneD Weet jij al precies welke vakken je gaat volgen?

Ik heb net vandaag zitten kijken naar de mogelijkheden. Ik wil sowieso Introduction to Public Health en Introduction to Environmental Sciences doen, en misschien psychology en communication. Ik wil Frans gaan doen als taal, verder weet ik het allemaal nog niet zeker.

Jij?

lyanne_sanne schreef:

Inderdaad een goedkopere zorgverzekering zoeken! En zorgtoeslag aanvragen. Je krijt 88 euro zorgtoeslag, er zijn verzekeringen te vinden die onder dat bedrag blijven.
En je hebt vast nog wel tijd om minstens één dag in de week te werken. Diergeneeskunde is geloof ik relatief belastend, maar voor alle studie's staat een studielast van 40 uur (dat is inclusief het werk dat je thuis doet). Dat kan natuurlijk iets meer zijn, maar daar zou je toch echt nog wel naast moeten kunnen werken.

Gefeliciteerd alle ingeloten! *\o/*

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:20

Hebben jullie ook zo van die crisismomentjes soms, waarbij je je echt afvraagt waarom je nu precies dit wil studeren? En of je wel genoeg interesse gaat hebben? Etc. Er is gewoon zoveel wat ik interessant vind, dat het echt moeilijk is om hét interessanstste te kiezen, en dat zorgt wel eens voor een flipmomentje, wanneer ik iets tegenkom en denk: waarom dat niet, dat vind je wsl veel leuker dan wat je gaat doen... Maar dé studierichting bestaat waarschijnlijk niet en met mijn eventuele paardengeneeskunde achteraf weet ik wel zeker dat ik goed ga zitten...

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:30

Ik ken het Iolanthe! Ik heb ook heel lang getwijfeld, ben toen uiteindelijk bij het University College uitgekomen. Het duurde super lang voordat ik hoorde of ik was aangenomen, waardoor ik dacht dat ik niet aangenomen zou zijn. Toen besloten dan maar diergeneeskunde te gaan doen. Maar toen was ik opeens toch wel aangenomen, waardoor ik helemaal in de stress schoot of ik toch niet liever diergeneeskunde ging doen. Ik weet het nog steeds niet zeker, maar ik zie wel hoe het gaat :P

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:34

Fijn dat ik niet alleen ben :)
Nu kan ik mezelf wel geruststellen met het feit dat ik bijna onmogelijk terug kan (nou ja, niets is onmogelijk), want ik heb al een kot en zo, nu nog veranderen zou echt belachelijk zijn, aangezien ik al 30x van gedacht veranderd ben :')

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 17:07

Ik ben de afgelopen 3 jaar minstens 35.000 keer van mening veranderd en heb uren en uren en uren doorgebracht met uitzoeken wat ik nou wilde. Vervolgens ben ik aan de Hogere Hotelschool gaan studeren, omdat het me wel leuk leek, dat toekomstperspectief bood en ik door de zware selectie heen gekomen was. Binnen 2 maanden ben ik er weer mee gestopt, heb ik de noodzaak om 'het juiste' (oftewel iets met baankans) te kiezen los gelaten en met volle overtuiging ga ik nu Psychologie studeren. :)

blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:19

Hoi, mag ik me ook melden?
Ik begin komend schooljaar aan Pedagogische Wetenschappen in Leiden.
Ik heb inderdaad ook uuuuren lang zitten zoeken naar welke studie er nou bij mij zou passen. Ik wist het echt niet en heb daarom nu afgelopen schooljaar een tussenjaar gehad in de hoop een passende studie te vinden. Ik heb nu dan wel gekozen maar of het echt de juiste keuze is, weet ik niet. Want waar sommige van jullie heel veel studies heel leuk vinden, vond ik juist heel veel studies niet leuk/ passend bij mij. Ik heb nog steeds geen idee waar mijn interesses liggen, maar ik ga komend jaar beginnen en ik hoop dat ik het leuk vind :D

Oh en over die introweken, ik heb me niet aangemeld voor de el CID week. Het programma trekt mij echt niet aan en ik hoef ook niet bij een studentenvereniging. De rondleidingen in de stad enzo leken mij wel handig, maar het lijkt me een beetje zonde van m'n geld als voor mij maar 1 dag nuttig is.

Citaat:
Amburtjoz || Amber - Utrecht - Universiteit Utrecht - B&O of Pedagogische wetenschappen
Demo_love|| - Enschede - Technische Universiteit Twente - Biomedische Technologie
RianC || Rianca - Hoorn - Universiteit Leiden - Criminologie en/of International Studies
Niki_ || Niki - Utrecht - Universiteit Utrecht - Engelse Taal en Cultuur
Eleandra || Miri - Nijmegen/Tilburg? - RU of UvT - Psychologie
Myhorsegirl || Ottelie - Leiden - Universiteit Leiden - Rechtsgeleerdheid
Ziyadah || Sytske - Groningen - Rijksuniversiteit Groningen - Franse taal en cultuur
__PrinCes || Byou - Rotterdam - Erasmus Universiteit - Rechtsgeleerdheid
Chouchou || Rachel - Utrechtse Heuvelrug - Universiteit Utrecht - Psychologie of Pedagogische Wetenschappen
SimoneeM || Simone- Rotterdam - Erasmus Universiteit - Psychologie (of pedagogische wetenschappen)
Sanned || Sanne - Amsterdam - UvA & VU (is een gedeelde opleiding) - University College - Major Science (of Social Science)
Russelnuwell || Anja - Twente/Bilthoven - Universiteit Utrecht - Diergeneeskunde
Max_en_Max II Hanneke - Maastricht? - Maastricht University - Geneeskunde? / European Public Health
Iolanthe || Hadewijch - Brugge - Universiteit Antwerpen - Spaans en TFL (en later wss alternatieve paardengeneeskunde)
_Sofie || Sofie - Amsterdam - Universiteit van Amsterdam - Geschiedenis
LeonieL || Leonie - Groningen - Rijksuniversiteit Groningen - Psychologie
xAmigo || Isa - Amsterdam - UvA/VU - University College - Major Humanities
Jetske || Jetske - Leiden/Nijmegen - Radboud Universiteit - Duitse taal en cultuur
Eulogy || Yanou - Amsterdam - Universiteit van Amsterdam - Politicologie
Blair || Ilja - Universiteit Leiden - Pedagogische Wetenschappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 03:26

Zijn jullie introductieweken eigenlijk met mensen van dezelfde studie of gemend? In je groepje bedoel ik. Bij mij is het namelijk met allemaal studenten van dezelfde studie, maar bij vriendinnen die naar Utrecht en Delft (gaat niemand hier trouwens naar Delft?) gaan zitten ze gewoon gemengd en hebben ze daarnaast nog een eerstejaarsweekend van de studievereniging. Ik vind het wel prima zo, ken ik in m'n eerste dagen al gelijk minstens 14 anderen :')

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:44

In Utrecht heb je de UIT, dat is met allemaal studies door elkaar, en dan hebben alle studies nog een eigen introductie.

Ik heb net een heel pakket gevonden met allemaal folders van studentenverenigingen. Ik heb er nog niet echt over nagedacht, maar ik heb echt geen idee of ik bij een vereniging wil. Aan de ene kant lijkt het me onwijs gezellig, aan de andere kant weet ik niet of ik er tussen zou passen. Ik heb namelijk wel een beetje het beeld van echte balletjes die bij die studentenverenigingen zitten.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:07

Ik heb gister ook dat pakket gekregen. Twijfel zelf ook heel erg. Denk dat ik het in eerste instantie niet ga doen maar even aankijk wat het precies is. ;)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:16

RusselNuwell schreef:
In Utrecht heb je de UIT, dat is met allemaal studies door elkaar, en dan hebben alle studies nog een eigen introductie.

Ik heb net een heel pakket gevonden met allemaal folders van studentenverenigingen. Ik heb er nog niet echt over nagedacht, maar ik heb echt geen idee of ik bij een vereniging wil. Aan de ene kant lijkt het me onwijs gezellig, aan de andere kant weet ik niet of ik er tussen zou passen. Ik heb namelijk wel een beetje het beeld van echte balletjes die bij die studentenverenigingen zitten.

Lekker zelf gaan ontdekken in de introweek wat je ervan vindt. Ik had een totale afkeer op voorhand en nu zit ik er zelf bij :+