Waarom heb jij een 'pretopleiding' gekozen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Animal

Re: Waarom heb jij een 'pretopleiding' gekozen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:16

Dat is waar, maar de baankans is wel een stuk hoger als bij Paard.. En het is natuurlijk ieders eigen keuze hoe breed je je oriënteert buiten de studie om.. Ook bij studies als dierverzorging en paardenhouderij..
Wat dat betreft ligt het eigenlijk geheel aan de persoon of het een "pretstudie" is of niet..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:17

Ik heb dierenverzorging gedaan om daarna toen ik wat ouder was de cursus hondentrimmen te doen. Heb mn eigen trimbus gehad en dat ging hartstikke goed...tot ik een auto ongeluk kreeg. Heb nu een andere fulltime baan :-)

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:30

Ik studeer nu geschiedenis aan de universiteit. Velen zullen dit ook als pretopleiding bestempelen en dat is het allicht ook. Eenmaal ik een job aan het zoeken ben ga ik het me misschien ook beklagen.Maar wat was het alternatief? Iets studeren met meer baankansen, maar zonder interesse, dat lijkt me ook moordend. Ik ga er vanuit: je diploma is maar een van je troeven op de arbeidsmarkt, maar daar alleen mee kom je er ook niet.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:31

Dierverzorger Niveau 4 en HBO Diermanager meld zich :)

Ik kan iedereen een van deze opleidingen aanraden. ECHTER!!! wel als er realistisch over is nagedacht. Er is weinig werk in te vinden. Je moet geluk hebben en je moet ook een plan hebben voor als het niet gaat lukken. Ik ben van mening dat als dit is wat je wilt je daar ook voor moet gaan. Plus dat ik denk dat een jonge tiener echt nog niet precies weet wat hij/zij in de toekomst wilt gaan doen. Dus keuzes maken maar wel realistisch daarin zijn zodat je ook kunt bijsturen als dat nodig is.

Ik ben uiteindelijk niet in de diersector beland maar in de natuursector. Wel passend bij mijn opleiding maar ik heb geluk gehad :) Was dat niet gelukt had ik een vervolg studie gedaan in een andere richting. Al denk ik dat je op dit moment minder makkelijk kunt doorstromen zonder een grote zak met geld. Dus goede keuzes maken worden steeds belangrijker.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:32

Tjah, het zag er een fijne studie uit toen ik begon op 14 jarig leeftijd (heb dierenzorg gevolgd, tot afgestudeerd dan een 3 jaar lang studie Paardhouderij/ruiter) Helaas niet aan de toekomst gedacht. Werk nu in de Horeca.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:44

Als 16jarige dacht ik er nog niet echt aan hoe het later zou zijn als...
Daar was ik op die leeftijd nog helemaal niet mee bezig.

Nu denk ik was ik maar verder gaan leren :)
Maar ach thats life :)

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:47

Mijn kinder droom was om de paardenschool in Deurne(zo noemde ik het het altijd) Maarjah uit een anti paarden gezin/familie wordt het al vrij moeilijk. Daarnaast ben ik ook nog lichamelijk gehandicapt dus dat is ook niet echt bevordelijk. Wel heb ik al die jaren mij zo goed mogelijks ontwikkeld in het rijden en verzorgen van paarden(nu nog steeds) Mijn keus was als alternatief de Paardenhouderij MBO 3 te gaan volgen, mijn ouders vonden dit niet okay ik moest de dierverzorgings opleiding maar doen. Ik ben na een jaar DVz gestopt. Alsnog de paardenhouderij opleiding gedaan - zelf moeten bekostigen.

Spijt is niet t juiste woord, maar had wel meer van de opleiding verwacht. Qua lessen pakket was t best intresant. Jammers genoeg waren het overgrote deel van klasgenoten 1dags manege ruiters zonder eigen paard. waardoor t niveau van de theorie en praktijk lessen snel omlaag ging.

Ik heb bewust gekozen voor deze opleiding daar ik 80 - 100% afgekeurd op werkgebied. puur voor plezier en leerplichtigheid.

Ik heb wel een super werkplek in de paarden gevonden, maar dat was zonder de opleiding ook wel gelukt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 07:35

UMayDream schreef:
Ik vind dierverzorging niet bepaald een pretopleiding hoor :+
Wie moet er anders in de dierenwinkel/dierentuin/asiels/enz staan?
Ik ben blij dat ik dierverzorging ben gaan doen, heb veel plezier in de opleiding en ik leer veel :j
Wel weet ik dat er niet echt veel werk in te vinden is, dat is ook de reden dat ik er nog een HBO opleiding achteraan ga doen in een ander werkveld. (wat weet ik nog niet :Y) )

Uiteraard zijn er mensen in dierenwinkels en tuinen nodig.

Maar het wordt een pretopleiding genoemd omdat heel veel mensen dit gaan studeren, louter omdat ze nu eenmaal "heel graag met dieren werken".En als dit een selecte groep was, zou dat niet zo erg zijn. Maar als je per honderden afgestudeerden slechts een baan ter beschikking hebt dan heb je wel een probleem. Veel jongeren denken totaal niet na over hun toekomst en kansen als ze er in stappen en denken alleen maar "maar wat zou ik anders moeten, ik wil alleen doen wat ik graag doe en dat is met dieren werken." Heel leuk, maar als je straks met je diploma nergens aan de bak komt (hoeveel is een diploma dierenverzorging elders waard? wat ben je er eigenlijk mee buiten dat je zogenaamd weet hoe je een dier moet verzorgen?) dan wordt het toch wat moeilijker dan gedacht.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:29

Ik begin in september aan mijn opleiding tot beroepsfotograaf. Valt denk ik ook in de categorie "pretopleiding". Maar op de HAVO had ik ook een pretpakket. Tja, het is gewoon wat ik wil. Liever dit en een wat lagere kans op werk dan één of andere opleiding doen die ik oersaai vind alleen maar zodat ik een baan kan krijgen waar ik ongelukkig van word, maar wel centjes mee verdien.

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:35

Ik ga beginnen met een paardenhouderij opleiding met bedrijfseconomie er bij!
Omdat ik het gewoon onwijs graag wilde proberen en niet als ik 40 ben denk had ik het nou toch maar gedaan!
Als je het niet probeert weet je het niet.
En heb expres het bedrijfskundige er bij!
Als het dan niks word heb je nog wat aan je diploma;)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:59

Ik weet dat dit topic er eigenlijk niet over gaat, maar goed. Ik heb juist na lang nadenken besloten om géén 'pretstudie' te kiezen. Ik kom van het VWO af en wilde inderdaad ook graag iets met dieren. Tsja, mbo viel af want dat vond ik eerlijk gezegd zonde van mijn vwo (doorstuderen had natuurlijk altijd gekund, maar alsnog). En de bètavakken was ik verschrikkelijk in. Dus toen kwam ik eerst uit bij HBO Paardenhouderij (gericht op onderwijs) van de Stoas in Dronten. Werd hem niet. Toen besloot ik uiteindelijk te gaan voor HBO Diermanagement in Leeuwarden. Leuke studie, maar toen ik er eenmaal voor gekozen had sliep ik een stuk minder omdat ik wist dat de baankans niet zo groot was. Dus ben ik last minute overgeswitcht op Agrarische Bedrijfskunde, ook in Leeuwarden. Niet wat ik het leukst vind om te doen en ik weet ook helemaal niet of ik mezelf later in zo'n baan zie, maar ik denk maar zo, met een goede opleiding kom ik die leuke baan ook wel tegen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:15

sanneloveyou schreef:
Omdat ik het gewoon onwijs graag wilde proberen en niet als ik 40 ben denk had ik het nou toch maar gedaan!

Bedoel je dan hippische bedrijfskunde, of ga je twee aparte studies doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:14

Simoonzel schreef:
Ik begin in september aan mijn opleiding tot beroepsfotograaf. Valt denk ik ook in de categorie "pretopleiding". Maar op de HAVO had ik ook een pretpakket. Tja, het is gewoon wat ik wil. Liever dit en een wat lagere kans op werk dan één of andere opleiding doen die ik oersaai vind alleen maar zodat ik een baan kan krijgen waar ik ongelukkig van word, maar wel centjes mee verdien.

Daar ben ik het ook zeker mee eens! Maar ik vind wel dat je je er van bewust zou moeten zijn dat je iets harder moet knokken om wel brood op de plank te kunnen brengen :).
Ik snap je punt, ik zou zelf ook nooit aan een studie beginnen alleen maar 'omdat het zo goed betaalt'.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:16

Ik heb ook "pretopleidingen" gedaan. Na de Havo heb ik (letterlijk) met mijn ogen dicht een studie gekozen die ik wel leuk dacht te vinden, HBO Dier- en veehouderij. Was er wel al heel snel achter dat ik er niets aan vond, maar mijn klasgenoten van toen zijn nu afgestuurd van de enkele die nog over waren. Enkele hiervan hebben werk, waarvan nog veel minder in de agrarische sector. Misschien 1 iemand.

Daarna heb ik Applied Science gedaan (geen pret opleiding...), maar na het eerste jaar besloten para-veterinair verkort te gaan doen (1,5 jaar in plaats van 4). Dat is écht een pret opleiding, heel simpel, laag niveau en je leert er weinig. Werk vinden? Lukt vrijwel niet. (moet ik zeggen dat ik er ook niet naar gezocht heb, maar wel baan aangeboden heb gehad... maar dat hoort meer onder het kopje "geluk hebben").

Nu ga ik een hele andere richting in (medisch), welke niet behoren tot de "pret opleidingen" en daarna nog verder studeren. Met een grote kans op een goed betaalde baan en bovenal (geheel niet onbelangrijk) erg interessant.

Edit:
Ik heb er overigens nergens spijt van, het heeft mij toch gemaakt tot wie ik nu ben en toch veel levenservaringen rijker. Op stap naar de studie(s) die ik nu ga doen, is nu toch ook heel anders als dat je als 16/17/18 jarige van de middelbare school af komt.
Al had ik achteraf wel dingen anders gedaan en was ik meteen voor (dier)geneeskunde gegaan...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:25

Ik vraag me trouwens af, geheel niet bekend zijnde met het beroep dierenverzorger, heeft zo'n diploma eigenlijk veel waarde in de sector zelf?
Stel ik solliciteer bij de dierenwinkel zonder diploma en ik zou zeggen "hoi, ik ben Janneke en ik ben al heel mijn leven gek op dieren. We hebben thuis twee honden en een kat en ik heb de laatste jaren reeds ratjes, een hamster en een cavia gehad. Daarnaast heb ik een eigen zoetwateraquarium waar ik veel werk in steek. Ik heb twee jaar vrijwilligerswerk gedaan in een asiel en een half jaar in een knaagdierenopvang."
Krijgen mensen een diploma dan ook nog steeds een streep voor? Moet je dat toch hebben om je kwaliteiten te bewijzen, ongeacht de ervaring die je hebt in je leven?
Let wel ik heb het over werken in bv een dierenwinkel of zorgboerderij, bij de olifanten in de zoo kan ik mij wel iets voorstellen bij aparte opleiding :) .

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:38

Nee vaak niet, daarom vind je ook weinig werk erin. Ik ken oude klasgenoten van vroeger dat het achter en het voorste van een paard niet kon aanwijzen, en toch afgestudeerd als Dierenverzorger.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:41

Kwanyin schreef:
Ik vraag me trouwens af, geheel niet bekend zijnde met het beroep dierenverzorger, heeft zo'n diploma eigenlijk veel waarde in de sector zelf?
Stel ik solliciteer bij de dierenwinkel zonder diploma en ik zou zeggen "hoi, ik ben Janneke en ik ben al heel mijn leven gek op dieren. We hebben thuis twee honden en een kat en ik heb de laatste jaren reeds ratjes, een hamster en een cavia gehad. Daarnaast heb ik een eigen zoetwateraquarium waar ik veel werk in steek. Ik heb twee jaar vrijwilligerswerk gedaan in een asiel en een half jaar in een knaagdierenopvang."
Krijgen mensen een diploma dan ook nog steeds een streep voor? Moet je dat toch hebben om je kwaliteiten te bewijzen, ongeacht de ervaring die je hebt in je leven?
Let wel ik heb het over werken in bv een dierenwinkel of zorgboerderij, bij de olifanten in de zoo kan ik mij wel iets voorstellen bij aparte opleiding :) .

Ik heb toevallig een vriendin die werkt bij de olifanten in de zoo, en ook zij heeft geen (hoger) diploma. Ze heeft dierenzorg gedaan op het TSO en is vervolgens naar de hogeschool in Gent gegaan om daar verder dierenzorg te doen. Nadat ze in haar 2de jaar stage had gedaan in Planckendael was ze school gewoon zat en is ze in Planckendael gaan werken, zonder diploma dus. Meisje is gewoon erg goed met beesten en had ook tijdens stage een goede indruk gemaakt. Is zij dan aangenomen omwille van haar TSO-diploma? Ik betwijfel het ten zeerste!

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:56

Ik doe MBO toerisme ( Niveau 3. ) Weet niet of dat ook in de 'pret opleidingen' thuis hoort.

Wel vind ik het echt een super leuke opleiding! Het is gewoon helemaal mijn ding.. Na niveau 3 wil ik of nog een jaar verkoopreizen gaan doen op niveau 4 of een jaar een stewardessen opleiding wat uiteindelijk wel m'n droom is...

Mocht er dan nog geen werk te vinden zijn in het toerisme kan ik altijd nog een studie HBO toerisme gaan doen.. Ik zie mezelf echt niet werken in een andere sector. :+

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:19

Interessant topic!

Zelf studeer ik Leisure Management (vrijetijds management) op HBO niveau. Naar mijn mening wordt de opleiding onderschat. Het wordt door vele inderdaad gezien als een pretopleiding en alle ellende bij InHolland was natuurlijk ook niet echt positief voor de opleiding. Zelf doe ik de opleiding bij Stenden Hogeschool.

De opleiding is zeer breed. Dit heeft zowel voor- als nadelen. Velen zijn van mening dat de opleiding minder ''waard'' is door de economische crisis. Echter kan dit ook vanaf de andere kant bekeken worden. Mensen stellen meer eisen aan hun vrijetijd activiteiten, zpals meer kwaliteit en minder kosten. Het is aan de ''leisure managers'' om hier op in te spelen. Het voordeel van de opleiding is dat je zeer breed opgeleid wordt. Er is van veel onderdelen kennis. Dit zien bedrijven als een voordeel omdat in veel bedrijven functies samengevoegd worden en minder mensen op meer werkgebieden moeten werken. De baangarantie voor afgestuurden van deze opleiding is dan ook helemaal niet slecht. Niet iedereen zal direct op hoog niveau beginnen, maar vraag me persoonlijk ook af of dat echt belangrijk is in deze tijd. Een baan hebben waarin doorgroeimogelijkheden zijn lijkt mij handiger dan een diploma hebben geschikt voor een specifieke branche waarin helemaal geen werk is.

Zelf ga ik nu het vierde jaar in. In dit jaar ga ik 10 maanden stage lopen. Het vinden van stages in deze sector is in vergelijking tot andere sectoren helemaal niet moeilijk. Mijn stage ga ik doen op de marketing afdeling van een groot theater/congresscentrum. Theaters hebben het nu natuurlijk moeilijk door de bezuinigingen maar naar mijn idee is het juist daarom leuk en interessant, want onderzoeken hoe theaters toch hun hoofd boven water kunnen houden in moeiijke tijden is naar mijn idee belangrijk voor de hele maatschappij. Leisure Management wordt dan wel gezien als een pretopleiding, maar zonder zulke opleidingen zouden een hoop aspecten die het leven veraangenamen minder worden.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:23

Ik heb een (voor mijn doen) pretopleiding gedaan, namelijk Informatica.
Heb de opleiding met 2 vingers in mn neus afgerond, maar dat komt denk ik ook omdat ik het programmeren al machtig interessant vond en deed en dus al veel voorkennis had.
Banen genoeg te krijgen en kon kiezen toen ik afgestudeerd was. :=

Paula2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:59

Ik ga in september beginnen aan een hbo studie Equine, Leisure & sports aan hogeschool van Hall larenstein.
Het valt enigszins te vergelijken met paardenhouderij. Alleen is de studie geheel in het engels en internationaal gericht dus stages veel in het buitenland.
Pretopleiding? Weet ik niet, na een meeloop dag en opendag kun je daar niet over oordelen. Al klonk het al veel serieuzer dan deurne. Daar ben ik halverwege een openingspraatje al weggelopen omdat het echt een lachertje was. ( no offense, maar waarom zou ik tijdens mijn opleiding ( beter) willen leren paardrijden? Daar heb ik mijn instructeurs al voor! )
Ik heb lang getwijfeld of ik wel een paardengerichte opleiding moest gaan doen omdat je vaak als stalhulpje eindigt. Maar omdat mijn vader een goed lopende pensionstal heeft die ik kan overnemen toch besloten om het te gaan doen.
Of ik uiteindelijk het bedrijf over ga nemen weet ik niet. Misschien komt er wel iets heel interessants op mijn pad. Maar de reden dat ik wel voor de paarden (pretopleiding) ga is voor mij de baan garantie die ik heb.

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:14

imd schreef:
sanneloveyou schreef:
En heb expres het bedrijfskunde er bij!

Bedoel je dan hippische bedrijfskunde, of ga je twee aparte studies doen?

Nee is 1 opeleiding maar het laatste jaar is zegmaar het bedrijfskundige!

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:21

sanneloveyou schreef:

Op groenhorst?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:56

paulien2xx schreef:
Ik ga in september beginnen aan een hbo studie Equine, Leisure & sports aan hogeschool van Hall larenstein.
Het valt enigszins te vergelijken met paardenhouderij. Alleen is de studie geheel in het engels en internationaal gericht dus stages veel in het buitenland.
Pretopleiding? Weet ik niet, na een meeloop dag en opendag kun je daar niet over oordelen. Al klonk het al veel serieuzer dan deurne. Daar ben ik halverwege een openingspraatje al weggelopen omdat het echt een lachertje was. ( no offense, maar waarom zou ik tijdens mijn opleiding ( beter) willen leren paardrijden? Daar heb ik mijn instructeurs al voor! )
Ik heb lang getwijfeld of ik wel een paardengerichte opleiding moest gaan doen omdat je vaak als stalhulpje eindigt. Maar omdat mijn vader een goed lopende pensionstal heeft die ik kan overnemen toch besloten om het te gaan doen.
Of ik uiteindelijk het bedrijf over ga nemen weet ik niet. Misschien komt er wel iets heel interessants op mijn pad. Maar de reden dat ik wel voor de paarden (pretopleiding) ga is voor mij de baan garantie die ik heb.

Gelijk heb je gewoon proberen! Hoewel qua inhoud je het toch wel kunt vergelijken met Deurne hoor. Toen deze opleiding op het van Hall werd geïntroduceerd hebben wij er ook heel hard om moeten lachen := Al zullen ze nu 5 jaar later vast wel meer inhoud aan de opleiding hebben gegeven.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:59

Heb de paardenhouderij niv. 4 gedaan, wist eigenlijk niet zo goed wat ik wou.
En heb altijd graag wat in de paarden willen doen. Heb een BBL opleiding gedaan en mocht na mijn 'werkstage' van 4 jaar blijven. Heb echter zelf mijn baan opgezegd vanwege een betere baan. Wel weer in de paarden. Werk fulltime op een manege/pensionstal. En nee.. niet om stallen uit te mesten :).