Ik moet gaan lenen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Ik moet gaan lenen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:59

Serendip90; ik had op de uni echt wel verplichte colleges en werkcollege's hoor :=

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:00

MarjanB schreef:
over BKR wij hebben net een nieuwe hypotheek afgesloten en DUO lening is niet ter sprake gekomen (althans ik heb t gemeld en is niks mee gedaan)

Ik heb er alleen over gehoord dat ik misschien versneld moet aflossen maar uiteindelijk hoeft dat dus niet. Misschien ook omdat ik nog maar een heel klein bedrag hoef af te lossen en dit ook netjes elke maand doe.

Ik heb een DUO lening tegen 1,2% ofzo toen was de spaarrente echt wel hoger

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:01

vuurneon schreef:
Serendip90; ik had op de uni echt wel verplichte colleges en werkcollege's hoor :=

Ik ook trouwens, maar niet alles was verplicht? (Nouja, de helft was aftekenen en daarna kon je weer weg... van die werkstudenten die er ook geen zin in hadden...)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:21

Serendip90 schreef:
Anoli schreef:
Kijk jij hebt het niet nodig en dat is super fijn voor je absoluut :j
Helaas had ik vorig jaar zo'n 60 uur in de week nodig voor mn studie, enige optie voor werk was nachtdiensten draaien, maar ja wanneer moest ik dan slapen. Gelukkig ben ik nu in de positie dat ik wel kan zoeken naar een baantje :j
Maar ik deed ook eigenlijk niks qua sociaal leven :n , ging nooit weg en als ik al eens iets deed dan was het uit eten bij de pizzeria die 5euro rekende voor elke pizza, en dat was dan 1x per half jaar ofzo.

Ik weet niet hoe druk ts is met haar studie, als ze idd 60 uur per week nodig heeft dan kan ik mij voorstellen dat werken geen optie is. Is ze idd maar 40 of 30 uur per week eraan kwijt kan ze idd een paar uurtjes gaan werken in het weekend :j

Het kan druk zijn ja, dat geloof ik goed.

Maar kan het me heel moeilijk voorstellen omdat bij mij in de buurt echt niemand zo veel met zijn studie bezig is. Dus vandaar dat ik het erg raar vindt. Maar tenminste zo dacht ik altijd, op het hbo heb je ook nog stages waar je waarschijnlijk een stagevergoeding krijgt? (weet dat bij mijn studie op HBO niveau dat 400-700 euro per maand was, op de uni heb je geen verplichte stages + niet verplicht bij college zijn.. scheelt natuurlijk ook nog)

Dat is tenminste wat ik zie. En hoeveel tijd iemand in zijn studie steekt, verschilt per persoon. Maar er moet toch iets zijn waar je gewoon tijd mee kan besparen? Nouja, ik denk vast te makkelijk. bemoei me er ook verder niet meer mee.

Ik krijg behalve in mijn eindejaarsstage géén stagevergoeding. En heel leuk hoor, die niet verplichte college's, maar het is wel belangrijk dat je die volgt, ook al denken studenten daar soms anders over!!

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:27

Sorry, mijn fout, heb nog nooit bij een bedrijf gewerkt waar de stagiaires geen vergoeding kregen :s

Niet verplichte colleges zullen vast belangrijk zijn, maar ik ga geen 2-3 uur reizen voor een vent die letterlijk de sheets voorleest, die daarna op internet komen te staan ;) Ik maakte gewoon een selectie, sommige colleges ging ik altijd naar toe, andere waren "zonde van je tijd". (Ik kan ook thuis de sheets lezen, scheelt me toch weer 4 uur ;)) En het scheelt ook heel veel dat ik "lange dagen" had en dan maar 2-3 dagen naar de uni moest :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:41

eenitraM schreef:
Quir schreef:
Heb je al stufi aangevraagd en dan prestatie en basis beurs (dat is ruim 300 euro, beetje afhankelijk van inkomen van je ouders).

Ik heb nooit geleend, kwam goed rond (wel niet veel ruimte, maar een keer op stap gaan of iets dergelijks zat er wel in). Zelfs toen ik op kamers ging (wordt je stufi maar 200 euro hoger...) kon ik goed rond komen met de huur, g/w/l en alle andere kosten die er in eens bij komen. :)

Maar betaal jij je schoolgeld, boeken e.d. allemaal zelf? Ik heb de boeken voor volgens semester nog niet eens meegerekend!!!

Ik betaalde ALLES zelf, huur kamer (en geen 9m² maar echt een appartement in het centrum van Eindhoven), eten, vaste lasten (g/w/l), kleding, verzekering, school boeken, school geld, alle paarden benodigdheden, etc, etc....

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 18:01

Quir schreef:
Ik betaalde ALLES zelf, huur kamer (en geen 9m² maar echt een appartement in het centrum van Eindhoven), eten, vaste lasten (g/w/l), kleding, verzekering, school boeken, school geld, alle paarden benodigdheden, etc, etc....

Nou gefeliciteerd :D Ik red het niet.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:11

eenitraM schreef:
Quir schreef:

Nou gefeliciteerd :D Ik red het niet.

Ik vroeg dus ook of je het maximale krijgt, omdat ik het wel red (en ik het maximale krijg, omdat mijn ouders niet in Nederland wonen).

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 21:54

Ik ben er ook achter waarom ik niet uit kom! Ik ben 70 euro achteruitgegaan op mijn stufi en schoolgeld is 60 euro duurder geworden vergeleken met het MBO.

Fuuck!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:58

Ben je van MBO naar HBO gegaan? HBO krijgt inderdaad minder stufi dan MBO, maar school geld is wel een stuk duurder. :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 22:22

Quir schreef:
Ben je van MBO naar HBO gegaan? HBO krijgt inderdaad minder stufi dan MBO, maar school geld is wel een stuk duurder. :)

Ja bizar! Wie heeft dit in hemelsnaam verzonden!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:26

Als je gaat na vragen waarom krijg je te horen dat een MBO opleiding in het geheel gemiddeld duurder is dan een HBO (ivm praktijk gedeelte en de benodigdheden daar voor). Dat kreeg een vriendin van DUO te horen, inderdaad heel bizar.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:30

Tip: leen wat je nodig hebt :)
Wat ik doe: ik heb uitgerekend wat ik per jaar gemiddeld kwijt ben aan schoolboeken; dit was bij mij 1000,- (ik weet het, heel veel; maar ik heb boeken a 80,-). Daarnaast heb ik dan geld geleend voor wat ik nodig heb qua schoolgeld, de stufi gebruik ik voor mijn echte uitgaven per maand zoals verzekering, tekortkoming bij zorgverzekering telefoon etc. de dingen die ik voor gezelligheid wil doen of voor extra's of gewoon sparen, betaal ik van mijn werk :)

zo'n anderhalf jaar hebben mijn ouders mijn schoolgeld betaald, maar het werd steeds duurder (zie kosten voor boeken), en gezien zij ook mijn paard betalen hebben we onderling overlegd en besloten dat dit prima is zo. Het geld wat ik overhoud doordat ik minder boeken e.d. nodig heb ofzo, gaat op een spaarrekening tegen een hogere rente dan dat ik moet betalen bij duo :))

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:07

waarom de stufi minder is terwijl de kosten hoger zijn bij het HBO is simpel...
je inkomen is theoretisch bij een hbo baan hoger, dus kun je meer dragen kwa lasten na je opleiding en dus lenen ...

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:16

Ik kreeg 350 euro stufi, en werd niet betaald tijdens stages. Nu kon ik prima leven met stufi hoor, hiervan betaalde ik school, paarden en uitgaan.
Kleren kopen voor mezelf doe ik eigenlijk niet, ik heb daar een gruwelijke hekel aan :')
Ik werkte alleen wel 1x in de week s'nachts bij een bedrijf bij, hiervoor kreeg ik 50 euro wat dus weer 200 euro in de maand extra was, en met 550 had ik een heeeel riant leven en kon ik eigenlijk alles doen.. :)
Daarvoor deed ik de ochtendkrant bezorgen, hiervoor kreeg ik 120-150 euro in de maand. Dat ging ook prima :)

Alles is mogelijk, is er niet ergens een baantje in de nacht te vinden? Bakkerij o.i.d? Dat verdient doorgaans iets meer dan een bijbaantje overdag. 1 nacht slaap je dan even niet zo best, maar dat kun je in het weekend en de andere dagen van de week ruimschoots weer inhalen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:24

Ik zou NOOIT aan een lening beginnen! Daar zit je nog tijden aan vast. Dan maar een baantje erbij zoeken en desnoods een jaar langer over de studie doen. Ik vind het heel raar dat je kostgeld moet betalen van je studiefinanciering trouwens; als je werkt en een mooi inkomen hebt; okay, maar nu een lening nemen om o.a. kostgeld te moeten betalen vind ik echt heel raar en heb je wel zorgtoeslag?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:40

Ik zou ook niet lenen voor dingen die net echt nodig zijn, maar voor dingen die in het leven echt belangrijk zijn, zoals een huis of je studie, dan heb ik niet zo'n probleem met lenen. Snap dat ook niet zo.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 19:39

Nou, zojuist mijn aanvraag voor een lening gedaan. 200 euro in de maand.

Vraag me alleen iets af: Ik heb mijn diploma op het MBO gehaald. Krijg ik de gemaakte kosten van het MBO al als gift? Want deze staan nog steeds als "lening" terwijl ik mijn diploma wel heb.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:46

Volgens mij wel martine.. en goede keus :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:43

eenitraM schreef:

Vraag me alleen iets af: Ik heb mijn diploma op het MBO gehaald. Krijg ik de gemaakte kosten van het MBO al als gift? Want deze staan nog steeds als "lening" terwijl ik mijn diploma wel heb.

Mbo en hbo staan los van elkaar (iig tot hbo en wo), dus mbo geld is inderdaad een gift. Wanneer was je klaar? Want ik krijg pas in december bericht erover. Alleen van de duo een brief dat mijn onderwijsinstelling had doorgegeven dat ik mijn diploma had behaald.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:00

Heb een deel van het topic gelezen.
Maar probeer werk te zoeken voor in het weekend? En in de avonden. Dat doen toch de meeste studenten??
Dat scheelt weer geld lenen. Lijkt me toch geen fijn gevoel om een schuld op te bouwen.
Alle beetjes helpen. Veel succes.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 22:34

vuurneon schreef:
eenitraM schreef:

Mbo en hbo staan los van elkaar (iig tot hbo en wo), dus mbo geld is inderdaad een gift. Wanneer was je klaar? Want ik krijg pas in december bericht erover. Alleen van de duo een brief dat mijn onderwijsinstelling had doorgegeven dat ik mijn diploma had behaald.

Ik heb het al gevonden ja. En idd; in januari 2013 wordt mijn schuld kwijtgescholden. *\o/*

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:12

En ik ben na 15 jr terugbetalen ( eerst naar draagkracht, later gewoon maandelijks het volle pond (205 euro per maand) nu over 3 maanden eindelijk, eindelijk, eindelijk van mijn terugbetalingsverplichting af.

Had geen financieel steunende ouders, werkte er wel degelijk behoorlijk bij, maar was uitwonend, moest alles, alles, alles zelf betalen dus zonder lenen ging het gewoon niet. Heb nu echt een goede, goedverdiendende baan... maar de maandelijkse 205 euro merk je echt wel!

En ik ben écht blij hoor dat ik destijds kon lenen, ander was het studeren voor mij gewoon niet mogelijk geweest en had ik niet de wereldbaan die ik nu heb. Het terugbetalen heb ik dan ook zonder klagen gedaan. Ik heb het geld gekregen, dus het moet ook weer terugbetaald. Simpel.

Maar wat had ik graag gehad dat het anders had gekunt!

Dus Martine: denk na over wat je doet... leen zo min mogelijk, want lenen nu lijkt makkelijk, maar je komt het straks wél weer tegen ( je besteedbaar inkomen is straks toch echt een stuk minder!)

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 09:30

Lieve help, 15 jaar?! Hoeveel had je geleend dan?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:54

4 jaar lang maximaal..... en dat was dus véél..