Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hilda79

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:52

Ik geef ook altijd aan dat het verstandig is om familie te vragen zoveel mogelijk camera's thuis te laten. Leuk al die mensen op de foto met een camera voor hun gezicht of in de hand tijdens de groepsfoto's.
Degene die ik mee vraag, krijgt bij mij amper gelegenheid om te fotograferen en ik geef ook daarbij vaak aan laat hem thuis je hebt het druk genoeg met van alles. Hebben ze niet geluisterd naar het bruidspaar of het bruidspaar vergeten het te zeggen heb ik altijd wel sjouw dingen die zij dan mogen dragen zodat ik m'n handen vrij heb voor de foto's.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:02

Sorry Hilda, maar krijg meteen het beeld voor me naar analogie met dierenshoots:

"Laat die paraplu maar openklappen, dan kijkt het paar wat attenter!"

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:08

Ha ha nee hoor, voor buiten voor bruidspaar kleed om op te zitten of ter bescherming etc. Reflectiescherm om licht te richten of juist te blokkeren. Als het twijfel weer is qua droog/regen de paraplu. Knap familielid die dan nog mee kan fotograferen.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:15

Ik was een paar maanden geleden op een bruiloft. Na de plechtigheid werd buiten een haag gevormd en minstens 1/3 van de mensen stond foto's te maken van het bruidspaar. Ik kom niet eens op het idee om een camera mee te nemen naar een bruiloft.....
Overigens waren er 2 fotografen en heb ik me vreselijk aan ze geërgerd. Ze stonden nl. overal met hun camera bovenop en waren alles behalve discreet aanwezig. Ik heb de foto's niet gezien, wél hun website en daar werd ik niet heel blij van..... Net toen ik tegen de gasten naast ons wilde zeggen wat ik van de fotografen dacht, zeiden ze: 'wij hadden die fotografen ook op onze bruiloft, daarom zijn ze hier nu ook'.
Daar blijkt maar weer uit hoe een deel van de bruidsparen een fotograaf kiezen.

In de tijd dat ik zelf getrouwd ben en veel van onze vrienden, was het nog analoog, dus dat was heel anders. Mijn eigen trouwfoto's zijn zelfs met een middenformaat-camera gemaakt. Door mijn peettante, die toen nog prof fotograaf was.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:35

Even iets heel anders, een paar pagina's geleden ging het toch over privé rekeningen die niet op naam van de zaak konden staan? Ik ging net geld overmaken van onze gezamenlijke rekening naar mijn "zakelijke" privé rekening. Ik had als naam "Fuzzylicious" ingevuld ipv mijn eigen naam en ik kon de betaling gewoon doen, zonder dat ik een melding in beeld kreeg over dat de rekening niet onder die naam bekend was. Het enige wat ik me nu afvraag is welke naam er in beeld kom te staan als ik zelf geld overmaak naar een leverancier of geld terug stort naar een klant...

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:57

Bij 9-cijferige bankrekeningen zit er een controle in het rekeningnummer zelf. Als je 1 cijfer verkeerd intoetst, dan krijg je meteen een melding. wat je bij 'naam' invult maakt eigenlijk niet uit, Bij oude postbankrekeningen heb je vaak minder dan 9 cijfers en daar zit geen controle in. Bij zulke rekeningen vindt (ergens in de verwerking) een nummer-naamcontrole plaats. Als je bij zulke rekeningen een verkeerde naam invult, dan krijg je die betalingen terug.

De naam die een leverancier te zien krijgt is de BGC-naam, de naam waaronder de rekening bekend is bij de bankgirocentrale. En dat is een regeltje dat door de bank wordt ingevuld bij het openen van de rekening. Meestal is dat hetzelfde als de eerste naamregel van de rekening, maar omdat de bgc-naam minder tekens kan bevatten, worden er in die naam soms afkortingen gebruikt.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:07

Hm, ik heb ook weer wat (niet ernstig hoor). Ik had vorige week een afspraak met iemand die graag een nieuw merk wilde komen voorstellen. 's ochtends mailde ze dat ze niet kon komen omdat ze ziek was, en ze vroeg om een nieuwe afspraak die normaal vanmorgen zou doorgaan. Alleen is het inmiddels 14.00 en heb ik niemand gezien of gehoord, ook geen mailtje of belletje.
Zou ik haar nu zelf contacteren om te vragen wat er aan de hand is, of wacht ik af? En als ze zelf alsnog wat laat weten (wat ik niet verwacht), laat ik haar dan nog een nieuwe afspraak maken?
Ik vind het ongelofelijk onbeleefd om een afspraak niet na te komen en niet te verwittigen. Vergeten kan, maar tegenwoordig heeft iedereen toch een agenda?
Sowieso was ik al niet erg geneigd om met haar/het merk in zee te gaan, om verschillende redenen. Maar goed, ik was wel bereid om een keer te kijken en te luisteren, maar die zin is nu flink minder geworden..

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:22

Edit: Nog geen 5 minuten na mijn berichtje kwam ze hier aangewandeld, naja, geen excuses of niets. Collectie getoond in een paar minuutjes, jeetje.. Dat wordt dus niets :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:11

JolandaS schreef:
Bij 9-cijferige bankrekeningen zit er een controle in het rekeningnummer zelf. Als je 1 cijfer verkeerd intoetst, dan krijg je meteen een melding. wat je bij 'naam' invult maakt eigenlijk niet uit, Bij oude postbankrekeningen heb je vaak minder dan 9 cijfers en daar zit geen controle in. Bij zulke rekeningen vindt (ergens in de verwerking) een nummer-naamcontrole plaats. Als je bij zulke rekeningen een verkeerde naam invult, dan krijg je die betalingen terug.

De naam die een leverancier te zien krijgt is de BGC-naam, de naam waaronder de rekening bekend is bij de bankgirocentrale. En dat is een regeltje dat door de bank wordt ingevuld bij het openen van de rekening. Meestal is dat hetzelfde als de eerste naamregel van de rekening, maar omdat de bgc-naam minder tekens kan bevatten, worden er in die naam soms afkortingen gebruikt.

Dank voor de uitleg! Ik heb de rekening 2 jaar geleden geopend en het bestaat uit 9 cijfers. Maar ik blijf het dan wel raar vinden dat ik over het algemeen gelijk een melding krijg als ik geld overmaak naar een leverancier en ik schrijf iets in de naam niet goed (zijn soms hele kleine dingetjes, "v" ipv "van"), dat zou dan toch ook niets uit moeten maken?

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:33

Ik meld me ook weer *\o/*

Tijdje niet geweest, veel gebeurd. Ik deed het eerst samen met een ander maar dat ging niet langer goed helaas en zijn dus ''uit elkaar'' gegaan.
Nu dus alleen bezig! Veel werk hoor! Zit nu elke dag wel van 10 tot 11 uur savonds alles op orde proberen te krijgen.

Begin morgen met google campagne, wat zijn jullie ervaringen? (en budget? mag ook via pb. maar schrok nogal van de bedragen die ik hoorde aan de telefoon)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:48

Nadat ik hoorde wat voor bedragen je neer moest tellen om ook maar een beeeetje mee te kunnen draaien met een advertentie, ben ik afgehaakt... Als ik minder dan €5,- per dag te besteden had, kon ik er beter niet aan beginnen en aan €5,- scheen ik al niet veel te hebben. Je moet het ook echt een paar maanden de tijd geven, dus reken maar uit... Tsja, dat geld heb ik nu gewoon niet!

Maaruh, een uurtje per dag werk hebben aan je bedrijfje valt toch wel mee? Wel jammer dat het niet meer samen ging met de andere persoon, heb je haar "uit moeten kopen"?

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:33

haha uurtje, nee is van 10 uur sochtends tot 11 uur savonds -O- .

Ik heb hem niet uit hoeven te kopen gezien hij met andere bedrijf die wij samen hadden door gaat.

Die google contact persoon had tegen mij idd ook gezegd dat je minstens 15 euro per dag er aan uit moet geven. Dusja, reken maar uit.. :Y)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:50

Wat is dat dan voor campagne via Google?

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 01:01

Ik ben het weekend weg, dus ik zie jullie weer op maandag of dinsdag! :wave:

Hilda79 schreef:
Ik geef ook altijd aan dat het verstandig is om familie te vragen zoveel mogelijk camera's thuis te laten. Leuk al die mensen op de foto met een camera voor hun gezicht of in de hand tijdens de groepsfoto's.
Degene die ik mee vraag, krijgt bij mij amper gelegenheid om te fotograferen en ik geef ook daarbij vaak aan laat hem thuis je hebt het druk genoeg met van alles. Hebben ze niet geluisterd naar het bruidspaar of het bruidspaar vergeten het te zeggen heb ik altijd wel sjouw dingen die zij dan mogen dragen zodat ik m'n handen vrij heb voor de foto's.

Ik vond het juist erg leuk eigenlijk dat naast de profi fotograaf er ook nog allemaal familieleden en vrienden waren met foto's. Ik heb best wat familie/vrienden die aardig kunnen fotograferen en ook tussen de niet-profi foto's zaten dus heel leuke foto's waar ik blij mee ben. Heel leuk om te zien al die verschillende perspectieven van iedereen op dezelfde dag! En gelukkig was het bij mij ook niet zo dat op de profi foto's dan allemaal camera's stonden, dus dat scheelt. :)

Melis86, ben ik het mee eens, met het kapotconcurreren. Als de prijzen lager en lager worden ook in het professionele full-time circuit gaan mensen de hogere, realistischere prijzen niet meer waarderen. Dat heb ik op school (kunstacademie) ook geleerd; niet té laag zitten met je prijzen, want daardoor gaat de rest van de markt ook omlaag, want als ze jou voor 10 euro per uur kunnen krijgen willen ze pietje niet meer voor 30 euro per uur aannemen natuurlijk, dat is dan ineens erg duur. Bovendien verdien je met 10 euro hetzelfde of minder dan wat je krijgt voor een minimum-baantje, dus ook al doe je dan wat je leuk vindt, je doet het wel echt onder normale prijs; immers zijn er ook nog veel uren die je niet kan rekenen omdat je niet zit te tekenen, maar wel administratie, e-mails beantwoorden, site updaten, marketing etc etc doet en dan ook nog belasting afdragen materiaalkosten... Dus je verkoopt jezelf dan echt te goedkoop als je voor een tientje gaat werken.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:15

@ Floortje88, wij werken veel met Google Adwords. En ik moet zeggen we zijn erg tevreden. Het budget en wat cijfers wil ik evt wel per PB mailen, maar inderdaad met 5 euro kom je over het algemeen niet heel ver. Het is maar net waar je voor kiest, je kunt 100 euro over 20 dagen verspreiden (dus 5 euro per dag) of je kunt het er met 10 dagen doorheen draaien met 10 euro per dag. Google geeft het advies het laatste te doen, in ieder geval voor de eerste keer zodat je je effect goed kunt meten. En daar hebben ze natuurlijk wel een punt. 10 bezoekers per dag extra geeft minder goed de impact weer van google adwords dan 100 bezoekers extra op een dag. Je kunt dan veel beter voor jezelf het effect bepalen als je iig de eerste keer even flink investeert.

Zoiezo is het goed om een google adwords account te hebben (dus even los of je wel of niet investeert in reclame maken via google) omdat daar het programma 'zoekwoorden optimalisatie' zit. Dit is erg nuttig, als je bijvoorbeeld een zoekwoord intypt (voor ons dus bv Zand bestellen). Zie je hoe vaak dit woord gemiddeld wordt gezocht in NL per maand en wat andere relevante zoekwoorden zijn die bij deze zoekterm horen. Daarnaast zie je ook hoeveel concurrentie je hebt op bepaalde zoekwoorden, erg handig.

De eerste keer kun je trouwens altijd een bon krijgen van 50 euro, dus de eerste 50 euro krijg je voor niets (hopelijk heb je gebruik gemaakt van de bon, want het geldt altijd enkel bij het aanmaken van een nieuw account) en kun je dus even experimenteren voor jezelf.

Wij zijn overigens heel netjes en goed geholpen door Google zelf om een goede campagne samen te stellen (we hebben er meerdere).

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:16

foxy80 schreef:
Nee, ik bedoelde het omgekeerd, naar de fotografen: als er zo' n zwaan-kleef-aan achter je aan huppelt, dan kan je misschien zeggen dat je liefst zonder bodyguard je werk doet. Wij hadden er ook niet om gevraagd, zag de foto' s pas later, en ik vroeg hem nog zo lomp: hé die lijken zo op die van de fotograaf soms, en toen zij hij doodleuk: "Ja, ben telkens achter de fotograaf gaan staan, makkelijk!" Vond het wel durven van hem! (en ik was zo op van de stress, dat ik dat niet eens gezien heb, 2 fotografen, maar ja hij had zo' n mini digi ding)
En hij heeft dus alleen foto' s in onze tuin, de echte shoot op locatie was hij natuurlijk niet bij, en met de receptie zijn ze ook hun eigen gang gegaan.

Ergens waren we ook nog op onze tenen getrapt, we doen dan de moeite en kosten om een deftige fotograaf in te huren en doet een familielid ongevraagd even mee. Maar ja, het album was zo'n pronkstuk, daar kon niemand naast kijken! Daarnaast had ik tegen mijn vader, die dus een goede fotograaf is (schiet voor speciale bladen), gezegd dat hij echt zijn toestel thuis moest laten, want dat we heus geen nitwit van het internet hadden gehaald...

Sorry dat wij dat zo niet begrepen, maar het kwam anders over ;)

Google adwords heb ik wel eens geprobeerd, maar ingesteld en niet blijven kijken hoe het er mee ging. Zit nog wel in de planning (heb nog wat tegoedbonnen), maar dat heb ik er aan budget ook niet aan over, dus misschien heeft het toch weinig nut...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:23

Je kan zo'n bon maar 1x gebruiken he! Dus meerdere bonnen bewaren heeft geen zin ;) (Tenzij er de afgelopen tijd wat is veranderd)

@Floortje: Ooohw oops! hahaha Ik dacht, een uurtje is toch niet zoveel? Maar dat is dan aardig buffelen zeg!

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:24

Hoe werken jullie trouwens?
Ik maak per week, per dag een to do lijstje.
Deed eerst 1 grote maar dat zorgde voor frustratie als je dan maar 1 of 2 dingen afkreeg. Nu zet ik 1 grote klus en verschillende kleintjes per dag op de lijst en dat geeft aan het eind van de dag voldoening als ik dan een krul door dat lijstje kan zetten.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:28

Ik werk ook met een to do list, maar daar staan alleen de belangrijke dingen op. Vaak krijg ik ook nog een hele hoop kleine dingetjes tussendoor, die ik dan gelijk afhandel.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:00

joyce2 schreef:
Dank voor de uitleg! Ik heb de rekening 2 jaar geleden geopend en het bestaat uit 9 cijfers. Maar ik blijf het dan wel raar vinden dat ik over het algemeen gelijk een melding krijg als ik geld overmaak naar een leverancier en ik schrijf iets in de naam niet goed (zijn soms hele kleine dingetjes, "v" ipv "van"), dat zou dan toch ook niets uit moeten maken?

Jij zit bij de ING toch? Die hebben natuurlijk ook alle oude Postbankrekeningen in hun systeem. Ik vermoed dat ze bij het invoeren van rekeningnummer en naam van de begunstigde al meteen die nummer-naamcontrole doen.
Ik krijg in internetbankieren van de Rabobank alleen een foutmelding als ik een 9-cijferig rekeningnummer invoer dat niet kan bestaan.
Hilda79 schreef:
Hoe werken jullie trouwens?
Ik maak per week, per dag een to do lijstje.
Deed eerst 1 grote maar dat zorgde voor frustratie als je dan maar 1 of 2 dingen afkreeg. Nu zet ik 1 grote klus en verschillende kleintjes per dag op de lijst en dat geeft aan het eind van de dag voldoening als ik dan een krul door dat lijstje kan zetten.

Ik heb een Excelbestand om mijn uren bij te houden. Daar zet ik ook alle dingen in die ik nog moet doen, ongeveer op volgorde van belangrijkheid.
Wat ik klaar heb, verplaats ik naar boven en ik zet erbij hoeveel tijd ik er aan besteed heb.

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:34

Zooist schreef:
Wat is dat dan voor campagne via Google?

Betaalde advertentie due omhoog komen bij bepaalde zoektermen. Je betaald per klik :)

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:42

Ik heb inderdaad ook een to do lijst met de belangrijke zaken. Kleine dingen handel ik ook gelijk af.
Ik ben nu ook aan het kijken voor een google campagne. Heb ook een bon, maar volgens mij kan ik die niet gebruiken omdat ik me al eerder aangemeld heb. Ik heb toen geprobeerd een advertentie te maken, maar die is nooit online gegaan. Hierdoor kom ik nu waarschijnlijk niet meer in aanmerking voor het gebruik van de bon.

Het zelfde geldt voor MP admarkt. Ook een bon van, maar of ik die kan gebruiken????

Gisteravond was ik wat aan het opruimen en vond ik nog een hele stapel webshopfolders waar wij aan mee gedaan hadden. Ik dacht dat we er al helemaal door heen waren. Dus nu dit weekend maar even weer van deur tot deur. Kijken of mijn nichtjes van 8 en 10 zin hebben om mee te gaan. Die vinden dat soort klusjes altijd erg leuk. Staan ook wel eens een uurtje bij mij op de markt of helpen met opbouwen.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:48

Ja hoor je adwords bon kun je nog gewoon gebruiken. Zolang je nog geen betaling hebt uitgevoerd blijf je een 'nieuwe klant'. Gewoon even met ze bellen en dan nemen ze het stap voor stap met ze door. Let er wel op dat je de betaling op handmatig zet, zodat ze niet ineens gaan afschrijven als je tegoed van je bon op is.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:49

To do lijstjes maken doe ik ook.
Belangrijke punten zijn momenteel KVK,BTW-nr, zakelijke rekening, email fixen, rest van de site invullen (producten heb ik erin staan, maar moet nog algemene voorwaarden, privacy policy etc en heel belangrijk de betaalmethodes! En de verzending...)

Dan heb ik het wel ongeveer rond. Oei nog veel te doen... :D

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:58

joyce2 schreef:
Je kan zo'n bon maar 1x gebruiken he! Dus meerdere bonnen bewaren heeft geen zin ;) (Tenzij er de afgelopen tijd wat is veranderd)

@Floortje: Ooohw oops! hahaha Ik dacht, een uurtje is toch niet zoveel? Maar dat is dan aardig buffelen zeg!

Heb een keer zo'n bon geactiveerd idd, maar daarna nog een extra tegoed gekregen van Google om er verder mee aan de slag te kunnen, bleek dat ik mijn vorige tegoed niet opgemaakt had *\o/* Dus ik heb nog wat ruimte om uit te proberen!

Ik werk ook met te doen lijstjes. Maar m'n systeem hierin is nog niet optimaal. Voornamelijk 1 lijstje met prioriteiten, zoals mijn bruidsfotografie website en in een ander lijstje heb ik daar de verschillende stappen van uitgewerkt. Ben er nog mijn manier in aan het zoeken, maar dit bevalt me al wel redelijk.
Urenregistratie doe ik door middel van Toggl.com. Is een soort van stopwatch systeem met een makkelijke registratie ook op projectbasis.