Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:59

@ Yucca, heb je site even opgezocht, mooi ontwerp en lekker fris. Heb je ook toevoegd aan twitter. :)

Kaisa

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 08:58

Leuk artikel Yucca! :D

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 09:22

Hebben jullie trouwens allemaal bedrijfskleding en zo ja, waar hebben jullie dit laten bedrukken? Ik vind dat de prijzen behoorlijk uiteen lopen bij de verschillende bedrijven!!!

Ben nu trouwens ook aan het kijken voor een bedrijfsauto... Scheelt toch! Nadeel is dat je er geen prive kilometers (nou ja, 500 km per jaar) mee mag rijden ivm bijtelling, maar we hebben ook een prive auto voor de deur en dan is een bedrijfsauto wel praktischer. Kan ik tenminste mijn reparaties en andere onkosten gewoon opvoeren in de boekhouding. Scheelt uiteindelijk toch weer?!

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 10:08

Ik ben er mee bezig om voor de fotografie bedrijfskleding aan te schaffen. Weet ook al wat ik wil hebben en in welke kleuren combinaties, maar staat nog niet hoog op de prioriteiten lijst ;) Ik laat mijn materiaal altijd borduren bij een bedrijf hier in de buurt wat helemaal niet duur is. Maar die zit denk ik niet echt in de buurt voor jou :')

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:33

Ik volg je ook Yucca! Voor wie het leuk vind; ik ben butterphlying op twitter!

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:34

Over bedrijfskleding, ik heb 1 trui:
Afbeelding

Afbeelding

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:53

Waar heb je dat gekocht en laten bedrukken? Ziet er uit als een fijne trui

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:07

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:15

Zelfs heb ik verschillende soorten bedrijfskleding! Heb zelf 3 verschillende jassen en van 1 jas hebben mijn ouders ook allebei 1tje, zodat we op wedstrijd dezelfde jassen aanhebben.
Daarnaast heb ik nog 4 polo's en 1 vest. Overal en nergens gevonden. Als ik ergens tegenaan loop en het zit fijn en het is heel goed basic, dan laat ik het vaak wel borduren!
Dat borduren gebeurt in de ruitersportzaak waar wij ook altijd naar toe gaan. Niet goedkoop, maar de prijs was beter als eentje wat verder weg! En borduren blijft heel goed zitten, waardoor het niet verslijt of zo!
Ik vind het zelf ideaal!!!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 15:00

ik volg even mee over bedrijfskleding.wij willen in de toekomst ook graag ons logo op bv bodywarmers plaatsen.

Mooi artikel in de gelderlander,jammer van de site link :-)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 15:01

Ik heb om uit te proberen bij de vista print zo'n petje besteld (1 is natuurlijk hardstikke duur uiteraard, maar wilde het even uitproberen!) maar ben eigenlijk wel redelijk tevreden...

Misschien dat ik daar ook wel wat dingen extra ga bestellen...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:44

Ik heb geen bedrijfskleding, ook niet nodig op het moment. Misschien dat ik het in de toekomst wel aanschaf, als ik eventueel op beurzen/evenementen/etc. ga staan, maar dat zal voorlopig denk ik nog niet gebeuren.

Wat betreft bedrijfswagens, mn pa zei vanochtend tegen me "Hey, nu je toch een eigen bedrijfje hebt, kun je ook een auto zoeken met grijs kenteken, dat scheelt ontzettend veel geld!" Maar nu zie ik hier dus in het topic iets voorbij komen over privé km's en bijtelling? Dat had mn pa er namelijk niet bij gezegd ;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:50

Ja klopt... Als je een auto op bedrijf zet, moet je hem dus ook voor je bedrijf gebruiken en dus niet prive...

Wel mag je per jaar 500 prive kilometers ermee rijden, maar daar zit je zo aan natuurlijk... Los daarvan moet je een sluitende kilometerregistratie bijhouden.

Kies je voor een bedrijfsauto waar je óók prive mee wilt rijden, dan moet je bijtelling betalen. Dat is 25% van de cataloguswaarde van de auto...

Rij je met een prive auto bedrijfsmatig, mag je bij de belastingdienst voor iedere gereden (bedrijfs)kilometer 0.19 ct declareren...

Dus het heeft voors- en tegens...

Ikzelf wil wel voor een bedrijfsauto gaan. Dan kan ik een zwaardere auto nemen zonder dat we ons blauw betalen aan wegenbelasting. Bovendien kun je al je reparaties en kosten dus ook opvoeren in jouw boekhouding waardoor je onder de streep iets gunstiger uitkomt (nu moet ik mijn onderhoud etc. betalen van mijn netto geld en igv van bedrijfsauto gaat het er bruto af).

Daarnaast hebben wij ook een prive auto, dus is het voor mij niet zo'n probleem om eigen kilometers ook prive te rijden. En de meeste kilometers die ik rij zijn nagenoeg allemaal bedrjifsgerelateerd, dus dat scheelt ook natuurlijk...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:54

Hmm, ik ga dan toch mijn pa eens bellen, hij zegt dat hij alle auto's thuis op grijs kenteken heeft staan. Ook de auto van mn ma, waar nooit zakelijk mee word gereden! Dus hoe dat dan zit... Hij houdt ook geen kmregistratie bij, dat weet ik zeker. Dus of hij doet iets heel erg fout, of er zijn meerdere soorten van zakelijk rijden ;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:58

joyce2 schreef:
Hmm, ik ga dan toch mijn pa eens bellen, hij zegt dat hij alle auto's thuis op grijs kenteken heeft staan. Ook de auto van mn ma, waar nooit zakelijk mee word gereden! Dus hoe dat dan zit... Hij houdt ook geen kmregistratie bij, dat weet ik zeker. Dus of hij doet iets heel erg fout, of er zijn meerdere soorten van zakelijk rijden ;)

>;)

Zolang je niet gecontroleerd wordt, is er niets aan de hand, maar als je een controle van de belastingdienst krijgt en er blijkt dat jij prive kilometers rijdt met een bedrijfsauto dan ben je goed aan de beurt hoor!

Het mag gewoon niet... En terecht, want dat zou natuurlijk niet eerlijk zijn tov particulieren die wel een hoop wegenbelasting moeten betalen...

Maar goed, heel goed steek ik ook niet in deze regelgeving hoor! misschien weet iemand anders er hier meer van?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:31

Naja, mn pa werkt al jaren voor zichzelf (denk maar zo 15 jaar, als het niet al langer is) en rijdt al zo lang ik mij kan heugen, prive met auto's die op de zaak staan. Maar ik weet er zelf het fijne ook niet van hoor, misschien betaald hij wel die bijtelling oid.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:36

joyce2 schreef:
Naja, mn pa werkt al jaren voor zichzelf (denk maar zo 15 jaar, als het niet al langer is) en rijdt al zo lang ik mij kan heugen, prive met auto's die op de zaak staan. Maar ik weet er zelf het fijne ook niet van hoor, misschien betaald hij wel die bijtelling oid.

Dat zal dan wel denk ik! Want ik kan mij niet voorstellen dat hij dat risico dan zou nemen...

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:34

Suelza schreef:
Kies je voor een bedrijfsauto waar je óók prive mee wilt rijden, dan moet je bijtelling betalen. Dat is 25% van de cataloguswaarde van de auto...

He! jij ook hier ;)
Zo, je bent al goed op de hoogte! Vergeet niet dat je over die 25% ook nog eens 12% btw moet afdragen!
De 25% wordt bij je belastbaar inkomen opgeteld, dus daar betaal je uiteindelijk nog inkomstenbelasting over. (ff kort gezegd)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:39

Leedebee schreef:
Suelza schreef:

He! jij ook hier ;)
Zo, je bent al goed op de hoogte! Vergeet niet dat je over die 25% ook nog eens 12% btw moet afdragen!
De 25% wordt bij je belastbaar inkomen opgeteld, dus daar betaal je uiteindelijk nog inkomstenbelasting over. (ff kort gezegd)

Kortom, niet doen dus :+

Haha, ja ik ook hier!!! Welk boekhoudprogramma adviseer jij?!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:47

Idd! ;)

Wij werken op kantoor met Minox, sinds 2 jaar. Ik vind het zelf wel een gebruiksvriendelijk programma.
We hebben daarvoor met Exact gewerkt, maar ik ben blij dat we daar vanaf zijn!
Snelstart vind ik vreselijk! maar dat is misschien net wat je gewend bent ;)

Wij hebben ook een aantal klanten die zelf alles invoeren en waarvan wij het dan op jaarbasis nakijken, maar dat is voor ons soms meer werk, dan dat we het zelf inboeken! Vooral als de klant wel z'n best heeft gedaan, maar het toch niet helemaal blijkt te snappen :+

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:51

Leedebee schreef:
Idd! ;)

Wij werken op kantoor met Minox, sinds 2 jaar. Ik vind het zelf wel een gebruiksvriendelijk programma.

Wij hebben ook een aantal klanten die zelf alles invoeren en waarvan wij het dan op jaarbasis nakijken, maar dat is voor ons soms meer werk, dan dat we het zelf inboeken! Vooral als de klant wel z'n best heeft gedaan, maar het toch niet helemaal blijkt te snappen :+

Hmmm dan kan ik het beter bij jou laten doen?!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:52

Suelza schreef:
Leedebee schreef:
Idd! ;)

Hmmm dan kan ik het beter bij jou laten doen?!

Uiteraard! :P

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:36

Ik heb ook een bedrijfsautootje, een citroën berlingo uit 1997 :+: Dieseltje. Als je de een eenmanszaak hebt en de auto gewoon op eigen naam zet (dat kan niet anders overigens) en de auto niet in de boeken zet (aanschaf e.d.) dan kun je in aanmerking komen voor grijs als je minimaal 10% van de kilometers zakelijk rijdt. De diesel e.d. kun je dan ook niet van je winst afhalen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:03

Als je trouwens met een "privé" auto, zakelijk rijdt, dan mag je naast € 0,19 per zakelijke km ook een deel van de btw over je verbruiks/onderhoudskosten terug vragen. Dit gaat naar rato van het zakelijke gereden deel.

Voorbeeld:

10.000 km (= 100%) Totaal km gereden in 2010
4.000 km (= 40%) Privé gereden
6.000 km (= 60%) zakelijk gereden

Als je dan bijv. € 200,- aan onderhoud hebt = € 32,- btw x 60% = € 19,- btw terug te vragen.

Hopelijk heb ik het nu niet ingewikkelder gemaakt dan dat alles al was :o

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:53

Dat is voor mij dan weer handig, mijn vrachtwagen is namelijk prive aangeschaft maar de km kan ik dus wel opgegeven. En dus ook het onderhoud. Moet dan wel registreren hoeveel ik hem zakelijk gebruik (bijna 100% waarschijnlijk).

Net een advertentie gemaakt voor in het komende stamboekblaadje. Ben benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien en wat de reacties zullen zijn.