Paarden opleidingen zinvol?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eliza_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:55

L_bonsai_L schreef:
sorry, maar over die andere meiden, die nog zo veel moeten leren.
daarvoor ga je naar zo'n opleiding. om overal meer over te leren..

Dit klopt ook, maar dan kunnen ze beter een groep gevorderden doen en een groep wat nog meer moet leren.
Voor de gevorderde heeft het totaal geen zin om opdrachten 4x te doen terwijl het de 1e keer al goed was.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:26

nou weet eigenlijk ook niet wat ik van die paardenopleidingen vind.
Ben zelf werkzaam op een manege en dat bevalt me prima ondanks dat je er idd niet rijk van wordt en er eigenlijk gewoon in moet rollen.
heb ik vroeger ook wel eens aan gedacht om zón opleiding te gaan doen maar na wezen kijken toch afgehaakt en er geen spijt van.
Heb dan wel een aantal jaar terug mijn diploma gehaald om les te mogen geven maar vond zelf dit vreemd gaan want het ging totaal niet over hoe je een leek alles duidelijk moest maken maar een ervaren ruiter door de bak heen te sturen.
Ben blij dat ik papiertje heb maar verder niet zoveel aan gehad.
Wij krijgen de laatste jaren ook regelmatig stage lopers en bij sommige vraag ik me dan echt af wat ze komen doen of wat dat in de toekomst moet worden.
Natuurlijk kan je ze het zware werk laten doen zoals uitmesten maar bij sommige zit er gewoon niet zoveel meer in. terwijl er bij ons echt een hoop mogelijk is .
Ik zou graag willen zien dat ze opdrachten mee krijgen van school zoals organiseren van een wedstrijd, open dag , demostratie of zo.
Want nu moet de stage aan helemaal niks voldoen behalve met paarden bezig zijn.
Ook snap ik niet waarom ze pas zo laat in de opleiding pas bezig gaan met les geven want als je daar wat eerder mee begint kan je er tijdens je stage alweer wat handiger in worden.
Heb wel eens aan stagiare gevraagd hoe ze dat zouden indelen een les en waar ze op moeten letten en of ze het niet een keertje leuk zouden vinden om een keer les te geven terwijl we erzelf bij blijven maar dan krijg je meestal een antwoord weet niet krijgen les geven pas in de vierde.

Heb bij sommige het idee dat ze gewoon maar paardenhouderij gaan doen omdat ze niks anders weten en die personen zijn dan ook niet echt gemotiveerd om te werken. dus denk dat je het niveau omhoog moet doen en beter moet gaan selecteren .

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:43

caroline_max schreef:
MDH; Ik kan je voor 200% garanderen dat je ondanks een MBO vooropleiding toch echt paardenvakken gaat krijgen op de STOAS hoor. Ik doe R&G trouwens, heb een MBO voorlopleiding, een eigen bedrijf in de sector en meer dan genoeg praktijkervaring (ook volgens de STOAS, doe ook verkort traject). Ook ik heb nog diervakken gedaan, en dat geldt ook bij paard. Als ik jou was zou ik dit soort beloftes van coordinatoren eens op papier vragen, dan weet je het zeker. (mag ik vragen wie je dit verteld heeft per PB?).

Niet verkeerd bedoeld hoor, maar kan me voorstellen dat het een flinke teleurstelling zal zijn als je ineens wel een aantal paardenvakken moet volgen. je kunt op je intake-formulier terug vinden waar je vrijstelling voor krijgt ( bijv voor BS1)

weet niet meer wie me dat verteld heeft,
maar ik heb het idd op papier staan, omdat ik daardoor ook 2 opleidingen ga volgen ;)
zoals ik in het andere topic ook verteld had :))

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:46

joyce2 schreef:
Maar dat zijn dan wel heeeeel veeeeel cursussen Roos :D Heb je zelf zo'n opleiding gedaan? Want anders denk ik dat je onderschat hoeveel paardenvakken je krijgt, dat is niet even in een cursusje te stoppen!

jazeker heb ik 2 jaar vol kunnen houden, halverwege derde jaar heb ik me toch maar bedacht iets nuttigs te gaan doen! En echt wat ik geleerd heb had ik makkelijk ook met een loi opleiding kunnen doen in avonduren, want zoveel info was het echt niet. Meeste heb ik in de praktijk geleerd.

En daarnaast als je een opleiding in paardenhouderij volgt wil je er neem ik aan toch ook mee aan het werk? Anders lijkt met het doel van het volgen van zo'n opleiding niet echt nuttig? Dan kun je naar mijn idee nl beter een andere nuttige opleiding volgen waarmee je meer garantie op werk hebt dan een paardenopleiding waarmee je toch niet aan de bak komt...

Dilan1993

Re: Paarden opleidingen zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:52

het lijkt mij echt geweldig om een opleiding paardhoduerij te doen, maar ik vraag me ook af wat het nut ervan is. Ik werk nu 5 ochtenden in de week op de manege waar ik met mijn eigen paard sta. Dat is dan uitmesten, voeren, paarden buiten zetten en 's winters weer binnen halen na het werk. Als ik 's middags tijd heb, ben ik ook vaak aanwezig om te helpen met opzadelen, poetsen aansingelen ed. Ook heb ik 1x les gegeven, mag dat vaker doen als ik wil. Alleen doe ik dat nu nog liever niet :P En hier leer ik al vrij veel van.

Ook zit ik met het probleem dat ik waarschijnlijk zo'n studie niet kan betalen naast m'n eigen paard.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:21

nannyrana7 schreef:
Ik zou graag willen zien dat ze opdrachten mee krijgen van school zoals organiseren van een wedstrijd, open dag , demostratie of zo.
Ook snap ik niet waarom ze pas zo laat in de opleiding pas bezig gaan met les geven want als je daar wat eerder mee begint kan je er tijdens je stage alweer wat handiger in worden.
Heb wel eens aan stagiare gevraagd hoe ze dat zouden indelen een les en waar ze op moeten letten en of ze het niet een keertje leuk zouden vinden om een keer les te geven terwijl we erzelf bij blijven maar dan krijg je meestal een antwoord weet niet krijgen les geven pas in de vierde.

Heb bij sommige het idee dat ze gewoon maar paardenhouderij gaan doen omdat ze niks anders weten en die personen zijn dan ook niet echt gemotiveerd om te werken. dus denk dat je het niveau omhoog moet doen en beter moet gaan selecteren .

Bij ons was een verplicht vak op de opleiding, het organiseren van een evenement (origaniseren periodieke evenementen). Wij hebben op een manege een pas-de-deux georganiseerd, sponsoren geregeld, publiciteit gehad in de krant, etc. Dus er zijn wel degelijk opleiding waar dit verplicht word gesteld!

Het lesgeven was bij ons een keuzevak, omdat de Orun cursus niet verweven zit in de opleiding, je moest er dus zelf voor kiezen om dit te doen, omdat er ook extra kosten aan verbonden waren. Ik heb het met veel plezier gedaan en heb er een hoop van opgestoken, maar het ligt er natuurlijk maar net aan hoe fanatiek de leraar van de cursus is en na het behalen van het diploma moet je ook zelf fanatiek blijven! Bij ons waren er ook zat leerlingen die niets hadden met lesgeven en zich liever verdiepten in exterieur beoordelen, tsja daar vond ik dan weer geen reet aan, dus daarvan heb ik alleen het verplichte deel gevolgd.

Als mij als leerling op een stage bedrijf was aangeboden om te mogen lesgeven onder begeleiding en daar meer over te leren, ondanks dat het op school nog niet behandeld was, had ik dat met beide handen aangegrepen! Dus als een leerling dat niet leuk vind, tsja, dan ligt het niet aan de opleiding, maar aan de (ongemotiveerde/ongeinteresserde) leerling. Je loopt juist stage om praktijkervaring op te doen en alle mogelijke leermomenten met beide handen aan te grijpen! Ik vond het bijv. geweldig toen ik voor het eerst mochten helpen met bekappen (terwijl ik dat ook pas later in de opleiding kreeg) en mocht zelfs een middagje mee met die hoefsmid om te helpen met bekappen van zebra's bij Dierenpark Amersfoort. Dat is toch juist wat stage zo leukk maakt?

@Roos: welke opleiding en op welk nivo heb je paardenhouderij gedaan? Want wij hebben echt veel info gehad!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:25

Larenstein, HBO niveau... Maar goed ongeacht niveau denk ik nog dat je niet voor paardenhouderij moet kiezen :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:59

nannyrana7 schreef:

het is duidelijk dat je niet weet waar je over praat :n

het organiseren van een evenement is een pvb, ofwel als je dit niet hebt gedaan dan kun je je diploma niet halen!!
de stages moeten we degelijk ergens aan voldoen, per jaar verschilt het wat de eisen zijn, deze eisen worden vastgesteld aan het geen wat je moet doen voor je pvb, bij de pvb animal bussines zijn de eisen b.v. een bedrijf moet minimaal 5 fokmerries hebben of een dekstation hebben, of 20 paarden in de opfok hebben. daarnaast moet op het bedrijf in je stage minstens 1 veulen geboren worden :j
zoals je merkt zijn er dus wel degelijk eissen aan verbonden.

lesgeven komt imo niet in de opleidingen voor tenzij je de sportopleiding doet.
als je wilt lesgeven(dit is dus een vrije keuze) dan kun je via school de orun doen...

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:31

Nou hebben blijkbaar echt van andere opleiding stage lopers gehad want wij willen ze altijd alle kanten van het vak laten zien en vinden het dan ook altijd belangrijk dat ze zich in het bedrijf een beetje gaan verdiepen en ze mogen ook best met oplossingen komen om het allemaal makkelijker en soepeler te laten verlopen. Soms zit je namelijk gewoon vast geroest in bepaald patroon.
En denk dat ik van sommige stage lopers wat meer inzicht had verwacht.
Hebben ook goede stagiares gehad hoor en daar dan ook een oefenspring parcours mee georganiseerd en andere dingen en merkte dat ze het zelf ook erg leuk vonden en dat ze dan fanatiek aan de slag gingen.
Dat waren dan ook echt meiden die er helemaal voor gingen. maar hebben ook al paar keer stagelopers gehad die dan alleen deden wat je ze vroeg en zonder ook maar zelf een beetje enthousiasme aan het werk waren .
En over het lesgeven dacht dat het niet verkeerd was om er gewoon wat handigheid in te krijgen door het gewoon onder begeleiding te gaan doen want dan kan je alvast uit gaan vinden om te kijken of je het wat vind en dat je er achter komt wat er bij komt kijken .
De stage lopers die er dan zijn mogen ook altijd als de tandarts hoefsmid of ostheopaat er is met ze mee lopen om wat op te steken .

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:34

njaa kijk dat snap ik :))
en het is idd ook fijner als je iemand met enthousiasme stage loopt :))
maar, die dingen organiseren zijn een verplicht onderdeel van de opleiding,
wat dus wil zeggen ook verplicht voor elke school ;)

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:46

nou beter misschien hadden wij wel stage lopers uit de eerste of tweede en doe je dat pas in de derde.
maar verbaasde me er gewoon echt een beetje over . En snap gewoon niet dat als je zo ongemotiveerd bent wat je dan doet op zón opleiding. Want neem aan dat als je voor paardenhouderij gaat dat je weet dat het hard werken is.
Of je moet wel heel goed zijn of geld op zak hebben maar moet zeggen dat ik het juist heerlijk vind om lekker met ze bezig te zijn.
Kan zo een hele tijd bezig zijn met poetsen enzo nou ja als er tijd voor is. en ga er dan niet vanuit dat ik nog moet gaan controleren of paardje beetje schoon is als ze er meer als half a uur mee bezig zijn, maar was dit jaar jammer genoeg wel het geval.
Hopelijk krijgen we komend jaar wat enthousiatere stage lopers te krijgen en we leuk allerlei activiteiten kunnen organiseren. want ben ik zelf ook altijd wel voor in alleen in mijn eentje schort het meestal aan tijd.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:56

Veel pennymeisjes beginnen aan een opleiding paardenhouderij en verwachten na 4 jaar opleiding klaar te zijn en te kunnen reageren op een vacature voor 'Manager / leidinggevende paardenhouderij'. In die vier jaar hebben ze immers middels stage en wellicht een eigen of verzorgpaard ruim voldoende praktijkervaring opgedaan in de paardenhouderij en om daarna onderaan de ladder te beginnen als stalhulp of groom is in hun ogen te laag. En nee, ik denk niet dat je persé je papiertje paardenhouderij nodig hebt om je als groom of stalhulp binnen de paardenhouderij omhoog te werken. In tegenstelling tot wat er eerder gemeld werd, is er binnen de paardenhouderij voldoende werk te vinden, maar de werkgevers vinden veel kandidaten niet goed of passend genoeg.

Op HBO-niveau zie je veel meisjes afvallen onder het mom 'het is wel heel erg gericht op de bedrijfskunde en paard komt nauwelijks aan bod'. IMO kun je met het HBO alle kanten uit, maar het is maar net wat je er zelf van maakt. Je loopbaan start pas na je opleiding en vacatures als 'Adviseur paardenhouderij' of 'Manager paardenhouderij' zijn er nu eenmaal nauwelijks en als je liever meer met paarden bezig bent, kun je beter naar het MBO gaan. Een HBO leidt nog altijd op voor het bedrijfsleven.

Om nog even terug te komen op het niveau van de paardgerelateerde vakken; het lijkt me niet meer dan logisch dat dit op een MBO heel anders benaderd wordt dan op een HBO. Tijdens een HBO kom je immers nauwelijks met een paard in aanraking, terwijl een MBO juist erg gericht is op de praktijk :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:23

Ik heb ook veel verhalen gehoord van pennymeisjes die een paardenopleiding kiezen, zonder er echt bij stil te staan dat het keihard werken is. Die haken dan na een jaar ofzo af, omdat er toch meer bij komt kijken dan een paardje poetsen, rijden en eten geven.

Zoals ik hierboven al schreef, werk ik op een manege. Dat is al veel meer dan alleen maar poetsen en rijden. En dan heb ik nog niet eens de dingen als huiswerk, moeilijke vakken, management zaken en schoolzaken die helemaal niet met het paard te maken hebben. Maar ik heb me al wel bedacht dat het hard werken wordt als ik een paardenopleiding zou gaan doen.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:29

Ik raad het je ook niet aan om een paardenopleiding te gaan doen. Ik was vorig jaar op 2 tiende gezakt voor mijn havo maar wilde graag mbo paardenhouderij doen, en dan kon ik dáárna altijd nog hbo gaan doen. Ik heb wel geteld 1,5 maand op die opleiding gezeten en vond het meteen vanaf de eerste dag 3x niks.

Mijn ervaring is dat er heel veel mensen zitten die helemaal niet rijden of 1x in de week op een manege rijden en vervolgens wel denken dat ze straks lekker les kunnen gaan geven op 1 of andere top stal. Toen ik mijn boeken opensloeg schrok ik me rot, alles was niveau havo-3 ongeveer. De praktijk vond ik nérgens over gaan, de mensen trokken mij absoluut niet.. Nee voor mij was het héél snel duidelijk dat ik dit nog geen jaar vol ging houden en dat ik later lekker gewoon de orun cursus ga doen en ik het dan mooi vind wat betreft paarden en een echt nuttige hbo uit ga zoeken. (ik ben trouwens zo snel gestopt omdat je dan nog vrijwel al je studiegeld terug kreeg en ik nog dit jaar mijn havo zou kunnen halen via thuis-studie wat ik nu dus doe).

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:19

Superlise: Ik vind jou post wel een klein beetje denigrerend overkomen, waarom is het erg als mensen niet rijden of alleen op een manege rijden? En daarbij je zegt "mijn ervaring is", maar je hebt maar 1,5 maand op de opleiding gezeten, dus het lijkt me dan moeilijk in te schatten...

Bij ons in de klas zaten ook een paar jongens die niet reden, die wilden namelijk verder in de fokkerij of later nog verder doorgaan met de opleiding hoefsmederij. Tsja, voor een management opleiding is rijden helemaal niet zo interessant!

Maar het klopt dus wel dat je daar waarschijnlijk niet op je plek hebt gezeten als het bij jou voornamelijk om lesgeven en rijden ging. Althans, ik weet niet naar welke opleiding je bent geweest, maar ik gok barneveld gezien je woonplaats ;) T zal gezien je verhaal geen Deurne zijn geweest!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:57

Een ervaring kan ook een minuut hebben geduurd hoor? En ik zet dat er express bij om dus duidelijk te maken dat het per persoon natuurlijk verschilt, wie wat vind.

Staat er ergens dat het erg is als mensen op een manege rijden? Er staat hooguit dat ik het raar vind dat daar mensen zitten die niet of amper kunnen rijden en wel denken dat ze het helemaal gaan maken in de paarden wereld.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:59

dat ligt meer aan de persoon dan aan de opleiding ;)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 08:49

superlise schreef:
Een ervaring kan ook een minuut hebben geduurd hoor? En ik zet dat er express bij om dus duidelijk te maken dat het per persoon natuurlijk verschilt, wie wat vind.

Staat er ergens dat het erg is als mensen op een manege rijden? Er staat hooguit dat ik het raar vind dat daar mensen zitten die niet of amper kunnen rijden en wel denken dat ze het helemaal gaan maken in de paarden wereld.

Tuurlijk kan een ervaring ook een minuut hebben geduurd, maar het komt nu zo over dat je mensen de opleiding afraad omdat er (volgens jou ervaring) bijna alleen maar mensen die opleiding doen doe 1x in de week een manegelesje pakken, alsof het een hobby opleiding is voor mensen die 1x in de week manegerijden niet genoeg vinden ;) En dat is niet helemaal eerlijk om te zeggen, omdat jou ervaring met die opleiding nihil is. Maar goed, je hebt het volste recht om te vinden wat je vind, want daar werd hier ook om gevraagd in het topic.

Maar zoals ik ook al zei, het is niet raar dat mensen die amper kunnen rijden, wel de opleiding willen doen, gezien er nog zooooooooveeeeeel meer te doen is dan alleen op het paard zitten. Er zijn namelijk ook mensen die dat niet interessant vinden en zich liever bezig houden met andere aspecten binnen de paardenhouderij (fokken, hoefsmid, keuren, etc).

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 09:21

Er zijn idd veel mensen die niet of nauwelijks kunnen rijden (en nee dat is niet erg) maar die denken wel dat ze over aantal jaar een eigen stal met paarden hebben die ze dan vervolgens ook nog zelf gaan opleiden... Tja dream on...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 09:37

Alles wat je leert op zo'n opleiding kan je ook in deeltijd leren en ondertussen een andere opleiding doen waarmee je droog, schoon en gezond werk kan doen. Werken in de paardenwereld is toch hard werken, gevaarlijk werk, geen CAO en versleten zijn op je 40e.

Als je iets wil doen met paarden wordt dan hoefsmid, daar valt nog wel een boterham in te verdienen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:58

tjah, en dan heb je meteen de kans dat je op je 35ste in de ww zit omdat je lichaam totaal versleten is :n

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:00

Roos_s schreef:
Er zijn idd veel mensen die niet of nauwelijks kunnen rijden (en nee dat is niet erg) maar die denken wel dat ze over aantal jaar een eigen stal met paarden hebben die ze dan vervolgens ook nog zelf gaan opleiden... Tja dream on...

hoezo dream on?
je kunt best zonder dat je ooit op een paard gezeten hebt een eigen stal hebben en de paarden vanuit jou eigen stal opleiden... daar heb je alleen een dosis geld, zakeninstinct en een stel goede ruiters voor nodig...
dan doe je het allemaal onder JOU naam... zonder dat je zelf op het paard zit ;)

en er zijn ook zat mensen die niet of nauwelijks rijden die zich gewoon op de fokkerij willen richten...

en nog maals, dat soort dromen ligt meer aan de persoon zelf, dan aan de opleiding ;)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:27

Zei toch zelf opleiden niet zelf laten opleiden ;) mijn ervaring is dat m.n met de opleiding paardenhouderij zitten zulke dromerige types :) bedoel met veel geld kan iedereen een bedrijf met paarden opzetten ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:36

ja, maar dan moet het nog draaiende gehouden worden ;)
en daarvoor moet je toch wel een beetje verstand hebben van de mestwetgeving en al dat soort sh*t ;)

mijn ervaring is dat elke opleiding paardenhouderij de lessen van de eerste jaars begint met:
"voor een bedrijf in de paarden heb je veel geld nodig, vaak is het dus verstandiger om onder iemand te gaan werken of iets anders te gaan doen... wil je wel graag een eigen bedrijf opstarten in de paarden, zorg dan dat je de lotto wint of een rijke man trouwt :') _O-" en dan ook echt een jaar lang, elke les :))
dus die dromers waren bij ons heel snel weg ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:37

dat op laten leiden valt voor mij ook nog onder zelf opleiden zolang het onder jou naam gebeurt...
jij (jou bedrijf) gaat toch met de eer strijken ;)