Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:51

Binnenkomen tijdens gesprekken is hier ook een no go. Dat is er echt ingestampt, zowel tijdens opleiding, als vorige banen, als stage. Gewoon niet storen, tenzij anders aangegeven

Hier ook nog steeds geen succes. Voor bijna alles moet je al afgestudeerd zijn en al zou ik dat zijn, dan mis ik ervaring. :D Kom je een leuke bijbaan voor studenten tegen, is het 40 uur? Hoe is dat een bijbaan? Ik zie wel heel wat vacatures, maar dan moet je al aanvullende cursussen gedaan hebben of financieel ook goed zijn. Ja, dat ben ik niet, geen ervaring daarin.

Dus als iemand nog iets juridisch weet? Of administratief? Of gewoon iets wat niet commercieel is? In omgeving Zoetermeer? (ik heb een rijbewijs en een auto, OV geen optie jammer genoeg) :+ Voor ongeveer 24 uur per week waar je als bijna afgestudeerde aan de slag kan?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:56

Ze zoeken iemand met ervaring van 20 jaar, maar wel graag onder de 30 en laag studentensalaris :D

En overal de zin 'schikt over relevante en recente werkervaring'. Tja sorry.......maar hoe komen de werkelozen aan een baan? Denken ze nou dat als je thuis zit je niet op de hoogte blijft van je vakgebied?

Ineke, compleet andere regio dan ik, maar ik hou het in de gaten. Ik kwam van de week nog iets leuks tegen, zal even zoeken.

En dan van sommige bedrijven nul reactie..........ik vind dat zo slecht.

Bellen jullie nog veel achter solli's aan? En bellen jullie vooraf om vragen te stellen? Want is dat niet een enorme hype wat iedereen tegenwoordig doet? Worden ze niet gek van al die telefoontjes? Wat is jullie ervaring?

Ineke2

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:17

Na een week of iets langer niets gehoord te hebben, dan ga ik wel bellen.

Ik bel vooraf alleen als ik daadwerkelijk iets te vragen heb. Daarna kan ik dat uiteraard wel in mijn brief verwerken.

Je hebt werklozen en werklozen... Een grote groep zal thuis ook wel wat doen om bij te blijven in het vakgebied. De rest niet...

Hoe langer je thuis zit, hoe moeilijker het ook word is mijn ervaring.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:31

Ik heb tot nu tot niet gebeld, maar bij vorige sollicitatie kreeg ik een ontvangstbevestiging dat er maximaal 3 weken na het sluiten van de vacature verder bericht zou komen. Precies op dag 21 lag de afwijzing in de brievenbus. Heb er niet achteraan gebeld, zal de wet van de grote getallen wel zijn ;)

Voor mijn nieuwe sollicitatie wel een dag mee wezen kijken op de werkvloer omdat deze vacature nogal ver weg was en ik, om er achter te kunnen staan, wel graag wil weten in wat voor team/ziekenhuis ik dan terecht kom. Nu maar weer afwachten...

Ik kan me jouw redenering heel goed voorstellen Dimple! Zou er ongeveer hetzelfde op reageren denk ik :j

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:33

Ja dat is mijn ervaring ook.........helaas...........

Maar ik blijf optimistisch.....(probeer ik althans, maar moet zeggen dat er dagen zijn dat ik er echt niet blij van word......)

Het nabellen van referenten is ook lastig want de laatste 2 bedrijven waar ik heb gewerkt zijn óf over de kop óf zo vreselijk uitgedund, gereorganiseerd dat er weinig bekenden meer werken.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:35

Een dag meedraaien zou ik ook ideaal vinden. Is dat op eigen initiatief Gomir of ook op verzoek van de werkgever?

Wanneer krijg je meer te horen denk je?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:38

Op eigen initiatief, maar in de vacature stond wel dat mensen welkom waren om kennis te komen maken en een kijkje te nemen. Hier stonden contactgegevens bij en toen was er zo een datum geprikt. Nu mijn officiele brief en CV naar de Raad van Bestuur gestuurd. Die procedures lopen vaak lang, dus het kan best wel 6 weken of langer zijn voor ik hoor of ik op gesprek mag komen. Hoop het wel, want kreeg een hele positieve indruk gister!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:39

Ik heb zelf nog mijn huidige werkgever inderdaad als referent, maar ook 1 referent van een bedrijf dat falliet is. Heb ik nog in mijn telefoonlijst en toen ik te horen kreeg dat ik opzoek moest naar een andere baan heb ik hem gevraagd of ik hem als referent mocht gebruiken. Dat mocht :)
Sterker nog hij beveelt mij aan bij bedrijven als het interessant voor mij zou kunnen zijn :D

Een dag meelopen zou ik ook wel doen als het aangeboden werd. Beetje sfeer proeven ook.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:11

Ik zou gisterenavond ten laatste wat horen of ik het geworden was of niet voor de functie, heb rond 17u30 uiteindelijk zelf gebeld maar beide personen waren in meeting. Vanochtend werd ik wakker gebeld dat de directeur me graag een voorstel wou doen en 2u later was mijn contract getekend *\o/* *\o/* Vanaf 5 januari begin ik als Account Executive bij een communicatiebureau waar ik vnl. mediarelaties en PR ga doen voor health care. Heb er waanzinnig veel zin in en ben ontzettend blij, gisteren liep mijn contract op m'n vorige werk af en vandaag al een nieuw contract ondertekend :D

Ik heb voor mijn laatste sollicitatie gebeld voor ik solliciteerde, om meer info te krijgen over de functie. Heb toen ook kort verteld wie ik was, welke ervaring ik heb, en de HR manager was laaiend enthousiast. Het helpt wel om jezelf van de vele andere sollicitanten te onderscheiden, want jezelf voorstellen gaat mondeling altijd vlotter dan op papier. En veel HR managers vinden het net goed als sollicitanten initiatief tonen en niet bang zijn om zelf achter de dingen aan te gaan.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:16

Halloo,

Mag ik mij dan ook komen melden :). Sinds begin november ben ik gestopt met de studie en wil dit tenzij ik een leuke baan vind in september weer oppakken. In maart 2015 heb ik al wel iets aangeboden gekregen en dat ga ik ook zeker doen, maar hoop toch iets van een inkomst in de tussentijd nog te kunnen vinden. Maar nu vroeg ik mij af, veel vacature site's kun je online al solliciteren, harstikke handig natuurlijk. Maar wat doen jullie met het vakje motivatie? Ik ben vanuit 'vroeger' gewend dat je gewoon een complete brief mee stuurt, maar ik geloof niet dat dat de bedoeling is bij zo'n online formulier. Of wel?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:19

Gefeliciteerd Yasmine! Dat is nog eens goed nieuws!

Ik vind die online formulieren ook lastig Hilly200. In mijn branche nog niet mee te maken gehad trouwens :n

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:25

Proficiat Yasmine!

Hilly: meestal schrijf ik dan mijn brief in word en kopieer naar het invulvakje. Dus wel een volledige motivatiebrief eigenlijk!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:25

Ik heb voor gesprek van vorige week woensdag een afwijzing binnen..
Echt balen, want dat was een leuke functie en ook heel leuk gesprek.
Het werving en selectiebureau snapt het ook niet, want ze vertelden dat ook zij het een leuk gesprek vonden en dat ik heel goed voorbereid was etc..
Maar deze functie was al eerder op on hold gezet. Volgens mij is dat bedrijf er zelf nog niet uit of en wat voor persoon ze zoeken... -O-

Hilly als het past stuur ik inderdaad gewoon een brief via dat vakje.

Gefeliciteerd Yasmine!!

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:30

Okee dus de volgende keer gewoon weer een hele brief typen :).
Het motiveert trouwens wel om hier te lezen dat mensen uiteindelijk toch een baan vinden, ik probeer zo wat elke dag sowieso ergens op te solliciteren. Maar krijg vaak het idee of dat ik te oud ben of dat mijn cv teveel dier gerelateerd is, terwijl ik toch echt ook wel degelijk een aantal jaar ervaring heb in het winkel werk en de horeca. Lastig, lastig. Heb trouwens een diploma voor paraveterinair :).

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:31

Iemand misschien geïnteresseerd in een juridisch(arbeidsrecht)/administratieve functie? Geschikt voor iemand die nog studeert (masterfase) of net klaar is, 24 uur. Het bedrijf zit in Den Haag.
Als iemand interesse heb ik wel meer info per pb.
Laatst bijgewerkt door MilesNF op 17-12-14 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:31

Ik zet ook altijd mn brief in zo'n vakje. Kom het trouwens niet vaak tegen..

Proficiat Yasmine!

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:56

Gefeliciteerd Yasmine, echt fijn.

Die vlakken voor online solliciteren vind ik altijd vervelend. Vaak zit er een tekenlimit aan, moet ik weer dingen verwijderen xD

Vorige week een sollicitatie gesprek gehad, kreeg het idee dat ze een andere persoonlijkheid zochten. Vandaag terugkoppeling gehad, het argument was dat ze dachten dat ik te intelligent was voor de functie en er te snel op uitgekeken zou zijn. Tja, zo kun je het ook brengen natuurlijk :Y)
Wel vanuit het UZB gehoord dat ik een ongewone CV had en daar wel een indruk mee achter zou kunnen laten. Dus gelijk om tips gevraagd hoe of wat en ook gekregen :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:29

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:00

Ik heb net een sollicitatie eruit gedaan voor een heel leuke functie. Hopelijk word ik in elk geval uitgenodigd voor een gesprek.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:54

Yasmine, klinkt goed zeg!! Gefeliciteerd.

Ik duik zo weer achter de laptop voor brieven en wat telefoontjes zodra ik de kids uit school heb gehaald.
Het wordt op een gegeven moment zo'n drempel na zoveel afwijzingen........

Gister heb ik interesse getoond in een functie, met de vraag of 36 uur echt een must was of dat het ook 32 uur mocht zijn.
Krijg ik vandaag een 'afwijzing' met de melding 'u heeft op .....functie gesolliciteerd....'.
En dan zakt mij broek af. Ik stelde nl een vraag............dit was geen sollicitatie. Zou beetje raar zijn zonder brief. Duh........ {:)-:(

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:16

Dimpie, waarom bel je er niet gewoon achteraan om uit te leggen dat je gewoon een vraag over het aantal uren hebt?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:30

Omdat ze al met gesprekken zijn begonnen en ik toch al afgewezen ben. Zie het nut niet om er dan alsnog achteraan te bellen.

Mijn CV had ik overigens wel meegestuurd als informatie maar geen brief. CV was puur aanvullende informatie. Ik kreeg geen antwoord op de vraag, maar wel een afwijzing. Wellicht dat ze verward is geraakt door de CV of zo :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:31

Ik zou een cv doorsturen nav een vacature ook zien als sollicitatie, of iemand moet het expliciet vermelden.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:50

Ik denk ook dat het daar is mis gegaan. Nou ja.....op naar de volgende solli! ;)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:55

Ik denk het ook wel Dimple. Er zijn ook mensen die alleen een cv meesturen en geen brief, en als ik recruter was zou ik er misschien ook door in de war geraken. Oftewel kijken ze sowieso alleen eerst naar het CV en zagen ze dat je bij voorbaat geen kans maakte. Bij veel bedrijven wordt een motivatiebrief niet eens gelezen als de CV hun niet aanstaat.