Studiemotivatie topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Studiemotivatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:20

Ik moet ook nog wat doen wat redelijk vaag is...

En ik werk me zuur dus ik ben moe :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:32

Dit is zo irritant en frustrerend. Ik ben nu een hoofdstuk aan het lezen, maar doordat ik zo moe ben snap ik er niks van en is het redelijk zinloos -O- hoe doen jullie dat? Ik vind het zo irritant, ik wil gewoon aan de slag maar t wil niet zo goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:34

Als je echt te moe bent en 0,0 concentratie hebt moet je er gewoon mee stoppen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:37

Ik meld me hier ook, hoewel ik een super leuke studie doe. (HBO Docent Nederlands) Kost het me soms veel moeite om te beginnen.

Mijn huiswerk is op het moment vooral leuk; fictie (jeugd)boeken lezen, presentaties maken en veel zelf reflectie. :P

Echte leertoetsen heb ik niet. :o Ik moet een uiteenzetting schrijven als toets en verder dossiers. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:40

Lente schreef:
Als je echt te moe bent en 0,0 concentratie hebt moet je er gewoon mee stoppen.

Ik ga even wat anders proberen te doen. En anders verruil ik mijn huishouden van morgenochtend naar straks e nga ik morgenochtend studeren. WEl irritant, omdat ik daar dus vrij veel last van heb. Daarom is leren voor mij ook best moeilijk. Ik kan gewoon letterlijk in slaap vallen zodra ik moet leren...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:41

Wat ik dan doe is even een stuk met de hond lopen en dan verder, bewegen werkt vaak. :j

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:42

Haha klinkt bekend hoor Joolien! Als ik echt moe ben kan ik net zo goed niks doen, want er komt dan toch weinig van terecht. Heb nu nog 2 dagen vrij, dus doe nu ook echt niks, terwijl er wel gewoon dingen af moeten _O-. Echt heel slecht :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:46

Jij ook succes Lente!

Pfff Joolien, met dat werkschema en een paard trainen zou ik ook moe zijn ja. :')

Ik ben ook nu inderdaad heel erg moe! Maar moet nog wel even flink wat woordjes leren omdat ik anders echt veel te ernstig ga achterlopen. En aangezien ik het nogal druk ga krijgen. :=
Inderdaad stoppen, of even gaan sporten en anders: opdrachten die je moet maken en waarbij je geen lappen tekst hoeft te lezen/leren.

Ik ga straks maar even in mijn agenda de komende toetsen opschrijven en een weekplanning wanneer ik wat moet doen.
Voel me wel echt klote want heb dus geen tijd gehad voor de paarden tussendoor. En als het keihard regent wil ik ook niet een uur (totaal) fietsen voor een half uurtje poetsen. Dan denk ik van tja: die tijd kan ik veel nuttiger gebruiken... :(

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 18:24

Joolien schreef:
Eelmo schreef:
Ik breek even in, waarvoor alvast excuses.

Ik heb morgen mijn eerste tentamen al, na krap 3 weken les+practica. Waarvan ik ook nog bijna een hele week ziek ben geweest, en dus totaal niet meer uitkwam met mijn planning. Ik was super gemotiveerd, na een tussenjaar mega veel zin om weer aan de bak te gaan, en nu zie ik het allemaal echt niet meer zitten.. -O-
Met een beetje mazzel hebben jullie wat tips voor me.

Ik heb behoorlijk faalangst, wat zich vooral uit in supermegaveel stress voorafgaande aan tentamens. Daardoor klap ik dicht, neem niets meer in me op, en het slokt dus kostbare studietijd op.
Ik heb vandaag echt bergen verzet, en toch, na nog wat gesproken te hebben met studiegenootjes, heb ik totaal niet het gevoel dat ik alles voldoende ken en beheers. Oefentoetsen gingen nog vrij redelijk trouwens; zal gemiddeld rond de 7 gezeten hebben. En tóch wil ik er niet aan dat ik de stof ken/beheers. En dat gevoel is ZÓ demotiverend..

Wat doen jullie op dat soort momenten? Waarop je er echt even doorheen zit? Want op deze manier studeren is echt niet tof.. Hoe krijgen jullie op zulke momenten weer een beetje motivatie om wat te gaan doen?

Mijn studieadviseur heb ik al mee gesproken, komt binnenkort een nieuw gesprek aan :)

Ten eerste, heel vervelend, ik ken het, maar niet in deze mate. Wat helpt is sowieso een geode planning maken, maar ook daarin goed afvinken wat je al hebt gedaan. zodat je niet enkel ziet wat je nog moet doen, maar ook zien wat je al hebt gedaan. Mij geeft het altijd een goed geveol als ik even tegen mijn vriend zeg 'wow ik ben lekker bezig, ik heb dit en dit al gedaan.' Beloon jezelf, zeg hardop dat je het goed heb gedaan.
Maar als 2e, bij mij op school bestaat er een faalangsttraining, misschien bij jou ook wel? Faalangst is moeilijk zelf af te leren, maar er zijn geode tools voor!

Verder is het ook de moeite om eens te kijken aar je faalangst vandaan komt? Wat maakt dat je bang bent om de mist in te gaan?

Overigens is faalangst een steeds vaker voorkomend fenomeen, doordat we in een cultuur leven waar alles van ons wordt verwacht. Alles moet goed, alles moet snel en alles moet zonder fouten. Dit is zeer ongezond voor eigenlijk iedereen. Er zin maar weinig mensen die op deze angst goed kunnen presteren. Dus je bent zeker niet alleen.

Dankje voor je uitgebreide reactie! Afvinken voelt idd heel goed :D
Donderdag heb ik een afspraak bij de studieadviseur, dan zal ik eens vragen naar faalangsttrainingen. Hoewel ik daar vrij sceptisch tegenover sta, om heel eerlijk te zijn.

Ik denk zelf dat mijn faalangst voortkomt uit het "falen" van mijn vorige studie. Heb toen erg weinig studiepunten gehaald, en ipv daardoor tevreden te zijn met een 6je (Gehaald is gehaald!) ben ik de lat steeds hoger voor mijzelf gaan leggen (dan ga ik hem nu halen ook, en wel met een 8!). Die logica is ver te zoeken, maar de logica in faalangst is sowieso ver te zoeken. Ja, oke, die logica is te vinden in de prestatie-maatschappij.. Maar dan nog. Ach, ik weet en erken het van mijzelf. Dat is stap 1 toch? :)

Steef, ik weet niet hoeveel je moet doen.. Maar als je nou iig iedere dag een uurtje probeert wél wat te doen? Gewoon na je ontbijt een uurtje, en dan heb je alsnog de rest van de dag vrij *D

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 18:43

September is zo'n verschrikkelijk drukke maand.. Pff. Elk weekend is er hier in Tiel wat te doen (Lees: Appelpop, fruitcorso etc.).. Gevolg is weer dat ik het hele weekend niks kan doen omdat er zoveel leuks te doen is hier :+ Daarnaast is onze hele straat afgesloten dus ik kan ook nergens heen hahaha. Volgend weekend verjaardagen.. feesten, weekend erna mijn eigen verjaardag.

Vandaag heb ik een deadline staan van een opdracht die ik gelukkig al zo goed als af heb. Alleen nog even de puntjes op de i zetten. Vrijdag heb ik mijn eerste deeltentamen, maar ik heb gewoon nog niet de kans gehad om te leren. Best frustrerend. Daarnaast ben ik net bij Deena geweest wat geen goed idee was aangezien ik al 3 weken verkouden ben en allergisch ben voor paarden, waardoor ik nu continu zit te niezen _O-

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 19:49

Ik zit wel braaf achter mijn lappie, heb alleen vrijdag flinke migraine gehad, dus wel kleine beetjes aan school gedaan maar heb er nu nog de nasleep van...

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:37

Wat vervelend dat je te moe bent om goed te kunnen studeren, Joolien. Ik heb vorig jaar nog veel last gehad van mijn hersenschudding wat zich uitte in extreem snel oververmoeid/moe zijn. Bij mij ging het leren toen ook erg moeizaam tot helemaal niet, het leek net of ik niets op kon slaan. Wat mij toen heel erg heeft geholpen is steeds kleine beetje doorlezen/leren en dan iets ontspannends doen (de pony's verzorgen, wandelen met de hond, een kopje thee drinken bij m'n oma, o.i.d.) maar even je hersenen laten ontspannen. Dus ook even die telefoon, iPad, laptop en televisie uit, want dit kost je hersenen toch veel energie heb ik gemerkt. En als het niet lukt, niet gaan forceren maar het dan op een later moment nog eens proberen. Succes ermee. :)

Welkom MarlindeRooz. Leuke studie! Ik zit eraan te denken om die opleiding misschien ook te gaan doen als ik niet door de selecties van verloskunde heen kom. :o

Vervelend Ghostattack, hopelijk heb je nog genoeg tijd deze week om te leren voor je deeltentamen. Succes.

Vervelend spottedponie, sterkte. :(:)

Ik heb de aankomende week vier toetsen, maar heb alles al samengevat en een keer doorgenomen. Het plan was om Duits vanavond nog even door te nemen, maar ik ben nu echt te moe om me te kunnen focussen.

Mijn lijst voor morgen:
- Duits doornemen
- Natuurkunde samenvatting doorlezen
- Natuurkunde oefenen
- Biologie samenvatting doorlezen
- Scheikunde 16.4 maken

Het valt dus nog mee, maar ik heb helaas een lange schooldag morgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 07:14

Verloskunde :+:

Ik zit in de trein naar Amsterdam. Laptop mee, boeken in mn tas gepropt nog... En dan ga ik zitten bokken :')

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:21

Doe jij de opleiding verloskunde, Lente? :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:35

Hier ook onderweg naar Amsterdam. Eerste college overgeslagen omdat ik me nog steeds ziek voel.

Vanmiddag practicum.. echt geen zin in :=

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:45

Hier ook nog steeds niet lekker, dus een dag thuis van het werk... hopelijk morgenmiddag fit genoeg voor colleges... :(

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:04

Mag ik me ook melden? Ik ben weliswaar een Belgische student, maar hoop dat dat niet uitmaakt? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:10

Ik laat het lezen wel zitten, ik heb gewoon een goede samenvatting van studeersnel gedownload :') Missen nog een paar paragrafen, die maak ik dan wel zelf :P

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:14

Ik lig heerlijk op de bank mijn boek uit te lezen, dat wil nog wel maar straks moet ik een feedback verslag maken. :r

Is het bij jullie ook zo dat als je de leraar niet mag je het huiswerk ook stommer vindt? :+

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:16

dat kan ik dus niet Joolien, ik moet het echt zelf lezen en samenvatten, anders blijft het echt niet hangen.. :')

Ga zo wel nog wat dingen voorbereiden voor colleges morgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:19

MarlindeRooz schreef:
Ik lig heerlijk op de bank mijn boek uit te lezen, dat wil nog wel maar straks moet ik een feedback verslag maken. :r

Is het bij jullie ook zo dat als je de leraar niet mag je het huiswerk ook stommer vindt? :+

Jep :P

Spottedpony, het liefst lees ik ghet zelf, maar dan moet ik gewoon eerder beginnen. Want ik ga t nu niet redden en dat is zonde van mn tijd. Zit alweer in week 4, nog 6 weken voor mijn tentamens en als ik nu nog alles moet lezen ben ik na mn tentamens een keer klaar :')
Gelukkig is de ene stof niet zo heel lastig. De andere stof wel, boek is ook echt horror. Gelukkig is de samenvatting goed haha :P

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:22

Ik had door een misverstand ook meteen minder zin in het huiswerk voor 1 bepaalde docent, tot ik haar persoonlijk sprak, nu maak ik haar huiswerk als eerst :')

Ik snap het Joolien, de eeuwige race tegen de klok, vandaar dat ik nu al aan mijn 4e dag hoofdpijn zit, kan het niet goed loslaten...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:23

Ik slijm als een gek bij die docent, hij moet namelijk straks mijn werk nakijken.
Maar die kerel is zo vol van zichzelf en vind zichzelf zo grappig.

Gelukkig mag hij mij want hij wilde zijn dochter ook bijna Marlinde noemen??? :') Toen kwam ik te laat wat normaal echt garant staat voor een donderpreek en toen was het vet vrolijk "aaaah Marlinde, niet alleen haar naam is prachtig"

??? :')

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:58

Haha ik zou ook voor studeersnel gaan hoor Joolien, ben sowieso fan van studeersnel en stuvia _O-

Ik ben maar in de UB gaan zitten bij de TU, sinds onze UB dicht is propt iedereen zich in de andere gebouwen en moet je bidden dat je een plekje vindt :\ voel me echt dom tussen alle TU mensen :')

x_anne23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:52

Joolien, vervelend dat je zo moe bent :( Lange teksten lezen als ik moe ben werkt bij mij ook niet echt.
Ghostattack, drukke weekenden zijn altijd zo lastig haha, wel leuk maar om dan ook nog wat te doen voor school / studie is echt onmogelijk
MarlindeRooz, welkom!
xCarpediem, succes met je toetsen!
Silkaay, welkom!

Ik heb al een gedeelte voor morgen gedaan, mn scheikunde en biologie is af. Nu nog oefenen voor een natuurkunde tentamen woensdag en wiskunde maken. Hopen dat dat een beetje snel gaat, want ik moet vanmiddag naar de fysio en gelijk daarna werken, dag avond :wave: