VWO 6 2014-2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nightingale

Re: VWO 6 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:01

Wauw, bedankt voor het delen zeg :D

Mensen met Latijn: hoe gedetailleerd moet je de teksten eigenlijk kennen? Op onze schoolexamens moesten we nog wel eens een paar regels vertalen, maar als ik kijk naar examens van afgelopen jaren zie ik vooral begrips- en verwijzingsvragen. Het liefst wil ik gewoon alles zelfstandig kunnen lezen met zo min mogelijk hulp van het woordenboek, maar als een letterlijke vertaling niet eens gevraagd wordt heeft dat misschien minder zin... Wat denken jullie?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:03

Er worden nooit letterlijke vertalingen gevraagd.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:19

Onze lerares heeft een heel blad gemaakt met de meest voorkomende CE-vragen in Latijn examens (heb zelf Grieks, maar de examens zijn vergelijkbaar). Ik typ 'm wel even over (inscannen is geen doen xD) en er zitten ook erg veel enkel SE vragen in. Hier dus de belangrijkste, meest voorkomende CE vragen (officiëel van Latijn)

Er zijn 3 categoriën.
Grammaticale vragen
1. vertalingen vergelijkingen (soms meerdere vertalingen)
2. welk van de volgende werkwoordsvormen wijkt af (vaak in aspect)
3. Hoofdzinnen/bijzinnen citeren
4. Verschillen in woordsoorten noteren (tmesis/voorzetsel, verschillende dativi)
5. Geeft het Latijnse/Griekse antecedent van x
6. Welk latijns tekstelement levert vertaling xyz op?
7. welke woroden vormen de vertaling van het Latijnse x
8. Welk Latijns (of Nederlands) tekstelement is in de vertaling niet terug te vinden?
9. Welke grammaticale verandering heeft de vertaler toegepast? (Komt vaak voor!)

Stilistische vragen
1. Geef uit passage x een vorobeeld van de volgende stijlfiguren. Citeer Latijn
2. xyz. Welk stijlfiguur?
3. Door middel van welk stijlfiguur onderstreept de schrijver zijn mening?
4. Waarom gebruikt de schrijver in deze passage veel stijlfiguren/vooral stijlfiguur x?
5. Welk voegwoord moet bij het asyndeton x ingevuld worden? (Vaak multiple choice, kan NL en Latijn)
6. Welke persoonsvorm uit passage x wijkt af? Waarom doet de schrijver dit?
7. Welke woorden geven een bevel?
8. Geef het grammaticale verschil aan tussen ww a en b, leg uit waarom de schrijver dit doet en ga in op de inhoud van de tekst
9. argumentatievormen: waar in de tekst is een argument te vinden (vaak met Nl voorbeeld erbij)

Inhoudelijke vragen
1. Waarnaar verwijst x? (Latijn/Nl)
2. Leg het inhoudelijke verschil uit tussen x in regel y en x in regel z
3. Welke van de volgende zinnen vat passage x het best samen?
4. Welke van de volgende stellingen zijn juist wel/juist niet in passage x terug te vinden?
5. Waar wordt in andere bewoordingen hetzelfde bezegd als bij x? Citeer latijn
6. Met welke Latijnse woorden wordt achtereenvolgens in de tekst het begrip x aangeduid? (BELANGRIJK)
7. Welk Latijns woord uit apssage x is synoniem voor y (Gebruik vooral je woordenboek!)
8. Leg in je eigen woorden uit wat de schrijver bedoelt met x
9. Zet a t/m e in chronologische volgorde (binnenkomer)
Vergelijking met bron (schriftelijk/afbeelding)
10. In heoverre wijkt de mening uit de bron af van de mening van de schrijver in passage x (kan natuurlijk ook andersom gesteld worden)
11. Welke mening delen de schrijver van de bron en de schrijver van passage x
12. Benoem de volgende elementen op de afbeelding
13. In hoeverre wijkt de afbeelding af van de tekst.

Voor Grieks komen er dan ook nog vragen over de Metriek bij:
1. Scandeer en leg uit hoe de inhoud het metrum onderstreept
2. Stukje vers afgeknipt, wat past er op de plek?
3. Welk woord heeft nadruk?

Hoop dat julie hier iets mee kunnen :)

Flosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:23

Ik heb hier ook nog voor zowel latijn als grieks een overzicht van alle boeken met alle tekstvragen van wat welke catagorie is zeg maar (en dan met: citeervraag, vergelijken vertalingen, stijlfiguren, vergelijkingen, antitheses, gebruik grieks, vragen mbt begrip van de tekst, metriek) (heb nu even kolommen van grieks over geschreven, bij latijn is het natuurlijk met latijn en bijv zonder metriek)
Die kan ik evt ook op de foto zetten oid? Kan handig zijn als je wilt oefenen met bepaalde vragen :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sls het goed is doen ze het zo :)
Eerste is latijn, tweede grieks als het goed is

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:48

Thanks allebei, handig zo'n overzicht!

De Nederlandse brieven komen niet zo zeer terug, als ik het goed begrijp? Ik heb ze een paar keer doorgelezen en ik begrijp de inhoud, voor mijn idee is dat voldoende.

Flosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:52

Als er wat over gevraagd wordt komen ze in ieder geval met het desbetreffende stuk tekst erbij. Je hebt dus wel kans dat er een vraag komt over bijv die brief van Seneca van: In de brief van Seneca staat geschreven .... Leg uit in hoeverre dit overeenkomt met de brief van Plinius over hoe je met je slaven om moet gaan.
Om maar even een willekeurige vraag uit mijn duim te zuigen. Maar op de puntjes staan dan gewoon de regels waar het om gaat.

Voor de liefhebbers, ik kan deze week (zal dan woensdag worden), ook wel foto's maken van de aantekeningen van scheikunde examentraining? Ik ben helaas alleen niet gezegend met een duidelijk leesbaar handschrift, maar wellicht is het handig :). Ik heb alleen dinsdag 2 examens dus zal daarna pas worden dat ze komen :p

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:57

Top, dat hoopte ik al.

Ik zou die aantekeningen heel handig vinden, maar als ik de enige ben is het misschien wat veel moeite := Zie maar even, ik zou het wel waarderen in ieder geval.

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 16:15

Wow, wat halen jullie allemaal hoge cijfers op oefenexamens!
Ik wordt hier nu wel een beetje bang van :=

Op natuurkunde oefenexamens haal ik steeds tussen 5.3 en 5.9.. Maar ik ben nooit goed geweest in natuurkunde dus ik verwacht daar ook geen 8 op te halen, maar toch, het stelt niet echt gerust. Gelukkig kan er nog een hoop gebeuren in 1,5 dag.
Van bio heb ik nog helemaal geen examen geoefend, daar ga ik vanavond mee aan de slag :) (het lijkt nu net of ik nog helemaal niks gedaan heb voor bio, maar ik heb wel alle stof geleerd, maar zonder de stof te kennen leek het mij onzin om een examen te oefenen)

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:11

Net weer een examen van natuurkunde geprobeerd te maken maar was weer drama :+ Volgensmij ben ik er echt gewoon veel de dom voor := Aantekeningen van scheikunde zou ik trouwens best kunnen gebruiken.
Nienke15: ik heb juist vrij weinig van bio geleerd en gelijk examen gemaakt. Wilde eerst eens kijken waar ik stond qua vaardigheden, en daarnaast is mijn ervaring dat 90% van die vragen inzichtsvragen of zoek-op-uit-biodata-vragen zijn :)

Coyote

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:57

Scheikunde aantekeningen kan ik ook wel gebruiken :)
Ik heb vandaag een natuurkunde en een bio examen gemaakt en nu ben ik het leren even zat :P

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:31

Wat is het opeens stil hier :=
Heb net bio 2013-2 gemaakt en een 5,9 ongeveer dus ik ben niet helemaal zeker van mijn zaak.. help
Maar daar heb ik dinsdag nog voor.
Natuurkunde wordt een ramp morgen :')
Hoe gaat het met jullie?

Stiekem hoop ik dat we straks na 11 juni allemaal dit topic terug kunnen lezen en zeggen van hahah waar maakten we ons toen zorgen om :P

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:37

ben op few.vu.nl natuurkunde filmpjes aan het kijken :P. Verder hopen en een kaarsje aandoen, natuurkunde is soms heel simpel en soms ook weer echt belachelijk moeilijk :').
Ik merk trouwens dat ik alles veel simpeler vind als ik alle grootheden/eenheden die je krijgt bij een vraag direct opschrijf, dan kan je meestal direct wel zien welke formule je moet gebruiken en is alles al een stuk makkelijker.

inge_romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:43

Ik heb van de week in alle stress toch maar een examenbundel van aardrijkskunde aangeschaft. Maar merk dat ik nu nog meer ga stressen omdat ik de vragen niet snap...

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:45

badeendje schreef:
ben op few.vu.nl natuurkunde filmpjes aan het kijken :P. Verder hopen en een kaarsje aandoen, natuurkunde is soms heel simpel en soms ook weer echt belachelijk moeilijk :').
Ik merk trouwens dat ik alles veel simpeler vind als ik alle grootheden/eenheden die je krijgt bij een vraag direct opschrijf, dan kan je meestal direct wel zien welke formule je moet gebruiken en is alles al een stuk makkelijker.

Ik schrijf ook altijd de gegevens op van wat er gezegd wordt maar ik mis altijd gegevens om in de formule in te vullen :') Of je moet van die verbanden leggen tussen dingen waar ik nooit van mijn hele leven zelf op zou komen ;(

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:46

Free2 schreef:
Stiekem hoop ik dat we straks na 11 juni allemaal dit topic terug kunnen lezen en zeggen van hahah waar maakten we ons toen zorgen om :P

ik hoop met je mee! Dat zou zo fijn zijn!

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:46

@Flosje, ik snap 'm niet? := zijn dat alle teksten die we moeten kennen of wat?

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:49

Volgens mij wordt het voor héél veel mensen een hel morgen (zowel de gs mensen als de natuurk mensen)...
Heb er echt 0 vertrouwen in maar goed het moet maar :+

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:54

Minjon schreef:
Volgens mij wordt het voor héél veel mensen een hel morgen (zowel de gs mensen als de natuurk mensen)...
Heb er echt 0 vertrouwen in maar goed het moet maar :+

Welke van de 2 heb jij?

Thank god dat er mensen bestaan die hebben bedacht dat je een 5 en een 4 mag staan *\o/* Nu ben ik niet zo mega slecht gemotiveerd en lui maar ik heb de afgelopen jaren enigszins achterstand in SK en NA opgelopen doordat ik druk met mijn paard ben geweest.. En ik krijg die achterstand echt niet in twee weekjes weggewerkt :')

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:55

Natuurkunde wordt inderdaad een ramp... -O-

Ik hoop maar op redelijke cijfers voor de rest, dan is er nog hoop voor mij :')

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:59

Ik vind morgen opzich geen hel, ben er zeker van dat ik een voldoende kan halen. Enige probleem is dat ik boven een 7,6 moet halen, en of dat lukt...

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:02

Natuurkunde lukt echt voor geen meter bij mij..
Ik wil gewoon een voldoende, is dat te veel gevraagd? :')

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:06

Echt he, een 5.5 is prima hoor :')

Coyote

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:07

inge_romeo schreef:
Ik heb van de week in alle stress toch maar een examenbundel van aardrijkskunde aangeschaft. Maar merk dat ik nu nog meer ga stressen omdat ik de vragen niet snap...

Ik heb dat ook vaak bij ak dat ik gewoon echt niet snap wat ze willen weten... :(

Coyote

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:08

badeendje schreef:

Dat is ook mijn natuurkunde techniek :Y)

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:14

Blij om te horen dat ik niet de enige ben met natuurkundestruggles... Het enige wat ik kan doen is hopen op een wonder :)
Als ik een 5,5 zou halen zou ik de slingers uithangen *\%/* Sta ik wel nog een 5 afgerond in totaal maar ach.. 5,7 zou ideaal zijn dan sta ik een 6. Maar ik denk dat ik eerder in de richting van 4,7 ga :')