Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 18:34

Wat ben ik blij dat ik een jaar 'tussenpauze' heb van het scriptie-schrijven, zeg. :D
Wel genoeg ander werk te doen, overigens. En heel lang een motivatiedip gehad, ik denk omdat er veel onduidelijkheid was over wat we precies moesten doen en wanneer het af moest, maar nu is dat eindelijk allemaal duidelijk.

Ik moet wel de komende tijd gaan werken aan een eerste versie van een research proposal voor het NWO. Moet nu gaan beslissen waar ik mijn focus wil gaan leggen voor 't onderzoek.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:37

Lisanne, Antwerpen heeft ook diergeneeskunde hè? Ik heb een goede vriendin die daar studeert, als je wil kan ik haar wel eens vragen of je via haar account eens in de databanken mag kijken. :j

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:39

Ja, die hebben ook diergeneeskunde, maar wel alleen de bachelor. Maar als dat zou mogen, graag!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:24

Zal het eens vragen :j

Ik had een boek besteld dat ik nodig heb voor mijn thesis (en dat ik stiekem ook gewoon wou hebben omdat ik mijn onderwerp superinteressant vind :D ) en dat is eindelijk aangekomen. Staat heeeeeeel veel info die ik kan gebruiken dus ben maar meteen beginnen schrijven aan mijn tweede hoofdstuk. Hopen dat de productiviteit van iets langere duur is dan vorige keer :')

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:57

Sanneh, ik studeer s.ociale g.eografie & p.lanologie.

Wat heerlijk dat het zo opschiet, Shiloh! Heb je de scriptie inmiddels ingeleverd?

DaniBanani, is er een deadline wanneer je je research proposal in moet leveren? En ik ben het vergeten of ik heb eroverheen gelezen, maar wat voor richting studeerde je ook alweer?

Ik krijg donderdag al het cijfer terug van mijn onderzoeksplan. Heel snel dus, want ik heb het gisteren pas ingeleverd. Ik vraag me af of het een goed of een slecht teken is :+

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:47

Hey wat gek, ik zou zweren dat je een pagina geleden op precies dezelfde manier had verteld wat je studeerde. Kan het alleen niet meer vinden hihi :) Tis dat ik een beetje vastgeroest zit in de sociale wetenschappen, maar had mn hart daar niet gelegen dan was ik ook bij die opleiding gaan kijken! Leek me best leuk hihi :) Waar studeer je?
Zal duimen voor je cijfer voor je onderzoeksplan ;)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:27

Ja Szan!! Stageverslag is sinds gisteren avond opgestuurd.

Had wel nog een halve hartverzakking. Ik wilde rond 9 uur de boel gaan afwerken, haal ik het bestand van mijn dropbox, was alles wat ik die dag had gedaan weg. Het stond er gewoon niet op! Ik moet dus het verkeerde bestand geüpload hebben. Ik kon via in de bestanden op mijn unie account via online toegang niet vinden. Terwijl ik 100% zeker wist dat ik het opgeslagen had. Dus ben als een idioot naar de unie gefietst, achter een computer gedoken en in word bij recente bestanden gekeken. En ja hoor, daar stond die! Hij wilde hem alleen niet openen, hij kon het bestand niet vinden. Uiteindelijk door mijn halve paniek nog kunnen verzinnen dat ik altijd chrome installeer en dat het best eens kan zij. Dat als ik een bestand van dropbox in chrome download dat chrome die ergens anders wegzet dan IE doet en dat best wel eens computer gebonden zou kunnen zijn, en dat ik dus per ongeluk alleen op save heb gedrukt en niet save as in de juiste map had geplaatst. Dus de bieb ingehold, naar de computer waar ik eerder had gezeten. De jongen die daar zat heel lief aangekeken of ik heeeeeel alsjeblieft bij juist die computer mocht. En godzijdank via recente bestanden in word het document terug kunnen halen!!

Dat was echt een opluchting. Had trouwens geen half uur later moeten zijn want dan was de bieb dicht geweest. Eenmaal thuis had ik de boel rond half 12 afgerond en opgestuurd. De secretaresse van de vakgroep heeft het vandaag voor me uitgeprint, ingebonden en bij de juiste personen gebracht.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:41

Oh, wat erg! :oo Ik zou echt compleet in de stress schieten. :=
Gelukkig is het goed afgelopen. :D

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 01:02

Wooow Shiloh! Goed dat je dat nog bedacht!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:59

Shiloh, wat een stress zo vlak voor het inleveren :=
Lijkt me verschrikkelijk, ik zou een hartverzakking krijgen!

Sanneh, ik heb het geloof ik inderdaad wel eens genoemd in dit topic. Wat betreft sociale wetenschappen: het is een zekere vorm van sociale wetenschap hoor. Wij gebruiken bijvoorbeeld alleen maar onderzoeksmethoden uit de sociale wetenschappen. Ik studeer in Utrecht :j
Heb net even teruggezocht naar je berichten, en jouw onderzoek lijkt me zo ontzettend interessant! Hoe staat het daarmee? Studeer je in Groningen? Ik wil daar misschien mijn master gaan doen.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:22

Ja heb je wel gelijk in hoor ;) Wat ik me van info dagen kan herinneren is dat jullie vooral kijken naar hoe menselijk gedrag de leefomgeving vormt en hoe je daar op in kunt springen? Is ook heel erg leuk en docu's over zulke onderwerpen kijk ik heel graag.
Ik zit inderdaad in Groningen. Hele fijne stad vind ik zelf, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het na 4 jaar wel gezien heb hier. Het is niet zo groot en heel erg ons-kent-ons :) Ik zou dus heel graag naar Utrecht toe willen volgend jaar ;) Kunnen we mooi van kamer ruilen, haha.
Mijn onderzoek gaat moeizaam, nu net weer een versie van een inleiding afgerond. Morgen middag nog even doornemen en referenties checken en dan lever ik die vrijdag nog een keer in. Het is een heeeeel leuk onderwerp, maar heel moeilijk vanwege alle ethische kwesties enzo.

Ik heb trouwens vorige week een fantastische documentaire gekeken, mochten jullie nog een uurtje studie-ontwijkend gedrag willen vertonen: http://www.hollanddoc.nl/kijk-luister/d ... reams.html (voor mij erg leuk om te zien omdat genen ook biomarkers zijn en dit dus biopolitiek van de bovensteplank is :P )

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:06

Even een ego-berichtje: ik heb een heel dikke vette 'go' voor mijn onderzoeksplan :D

Sanneh, klopt, dat is inderdaad waar mijn studie ongeveer op neer komt. Wat grappig dat jij juist naar Utrecht gaat, dan wisselen we precies om ;) Ik ken Groningen een klein beetje, omdat mijn vriend er vandaan komt en er tot 2 jaar geleden woonde. Wat ik van Groningen ken, is dat het net een groot dorp is. Ik vind het wel wat knus hebben :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:17

Gefeliciteerd Szan!!! Zet hem op.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:13

Gefeliciteerd Szan! En inderdaad, het is één groot dorp :D Wel fijn hoor :) Maar ik wil nu wel eens wat van een grote stad gaan proeven, haha! Wanneer ga je de eerste onderdelen van je onderzoek beginnen?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:41

Wat goed! :D

Hier zit ik met vragen voor beide scriptiebegeleiders, dus totdat ik antwoorden heb gekregen op mijn vragen ga ik mijn schoonmaken oid :')

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:15

Nou! Presentatie zit erop. Ging goed gelukkig. Ik had het voordeel dat het over een onderdeel van de Immunologie ging waar zelfs veel hoge piefbazen maar beperkt kennis van hebben, dus ik was zeg maar "the expert in the room", maakt het allemaal toch net iets makkelijker. Ow, en over deze cellen weten we nog maar zeer weinig, dus als ik zelf gewoon een antwoord niet wist, kon ik gewoon zeggen "dat weten we nog niet" ^^ haha.

Gelukkig veel bemoedigende "poeh, goed hoor" knikjes van de twee die me morgen mijn cijfer geven, dus dat geeft vertrouwen!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:35

WHUUUT! Ik heb gewoon een 9 voor mijn stage!! Ik ben echt zo dolgelukkig!

Ik kwam binnen voor het eind gesprek, zegt de prof zo "we hebben een probleem.... alles was zo goed, dat we eigenlijk geen vragen hebben" ... ik zat daar echt zo :wow: (normaal maken ze het je in zo'n gesprek nog best wel lastig)

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:38

Wat goed Shiloh! Gefeliciteerd :D

Szan, jij ook gefeliciteerd en succes met de volgende stap :)

Ik heb ondertussen 3200 woorden op papier en het gaat lekker. Alleen één probleem, ik heb een boek heel erg hard nodig en deze is nu uitgeleend. ^) Ik ben nu heel internet aan het afstruinen of er niet ergens een editie te vinden is...

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:11

Shiloh schreef:
WHUUUT! Ik heb gewoon een 9 voor mijn stage!! Ik ben echt zo dolgelukkig!

Ik kwam binnen voor het eind gesprek, zegt de prof zo "we hebben een probleem.... alles was zo goed, dat we eigenlijk geen vragen hebben" ... ik zat daar echt zo :wow: (normaal maken ze het je in zo'n gesprek nog best wel lastig)

Supergoed zeg, gefeliciteerd! :D

Hier ligt het scriptie schrijven even stil. Tentamenperiode deze en volgende week dus mijn supervisor heeft geen tijd om met me af te spreken en ik wil even wat input van hem voor ik verder ga. Ik vind het eigenlijk niet heel erg want mijn motivatie was echt weg hoor. Zo frustrerend, enorm lange artikelen lezen en er dan misschien één of twee bruikbare zinnetjes uit kunnen halen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:14

Ach, krijg je wel een lekker uitgebreide literatuurlijst van, zou nog erger zijn als er helemaal niets bruikbaars in zou staan :P

Gefeliciteerd met je 9, Shiloh, supergoed! *\o/*

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:26

Oh ja Britt, dat ken ik. Echt niet leuk :n Hopelijk gaat het over een weekje weer wat beter vooruit.
Shiloh, supergoed!!! Gefeliciteerd!

Mijn motivatie is ook een beetje weg, ik vind mijn begeleider echt niet leuk :n Hij is echt 0,0 behulpzaam. Nu had ik vorig jaar wel een superfijne begeleidster die me echt bronnen aanraadde, aangaf welke structuur ze wou in mijn thesis. Maar deze man doet echt niks, als ik een afspraak maak zegt hij alleen maar "goh, lees nog een beetje artikels en dan zal je wel een idee krijgen." Maar ik heb nu zóveel artikels en boeken gelezen dat ik met alle informatie geen weg weet en ik heb echt gewoon nood aan iemand die me zegt: eerst maak je deel 1 over dit, dan deel 2 over dat etc. En ik had hem ook 1,5 week geleden al mijn eerste 10blz doorgemaild maar daar heeft hij nog altijd niks over gezegd behalve dat het wel oké is maar ik er later wel in zal moeten schrappen omdat het te veel nutteloze info is (wat ik dus niet vind, maar oké). Nu heb ik een methodologisch stukje geschreven, 1,5 blz over welke redenering ik ga doen en wat mijn argumenten zijn. Hij wou dat ik dat deed, dus heb het nu doorgemaild en ik hoop dat hij het eindelijk goed vindt. Het is echt belachelijk, want ik heb dus maar 1 vak dit jaar naast mijn thesis en ik heb in principe de héle week tijd om eraan te werken, maar omdat hij zo sloom reageert en onbehulpzaam is heb ik nog maar amper iets geschreven.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:32

Bedankt voor de felicitaties Yasmine.

Vervelend Yasmine, zo'n begeleider. Als tip kan ik je meegeven om alvast een beetje kopjes te maken met waar je het over gaat hebben en dan de artikelen en informatie die je hebt alsvast onder die kopjes te zetten.

Die kopjes hoeven natuurlijk niet de uiteindelijke structuur te zijn, maar gewoon om de onderwerpen waar je het over wilt gaan hebben te sorteren. Dus gewoon de kop in word, en daaronder de referentie die je kunt gebruiken, bij boeken noem gewoon alvast de hoofdstukken. Door nu alvast een beetje onderwerpen en structuur in je literatuur aan te brengen zul je straks echt beter het overzicht kunnen bewaren en het is makkelijk iets dat je kunt doen terwijl je op reactie wacht.

En, een kleine tip, probeer gewoon een beetje steviger in de schoenen te staan. Maak zelf beslissingen en keuzes waar je in het project naartoe wil. Als hij het er daar dan niet mee eens is, dan laat hij dat wel weten. Het is jou thesis dus jij bent degene die moet beslissen waar elk deel over gaat. Je eigen input is daar heel belangrijk in. Zie het niet als iemand die je gaat vertellen wat je moet doen, maar zie het als dat jij hem gaat vertellen wat je gaat doen en dat hij daar dan tips en wijzigingen bij heeft.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:42

Yasmine, wat vervelend zo'n begeleider. Qua tips kan ik niet zoveel toevoegen aan wat Shiloh al zegt. Hopelijk reageert hij snel op wat je net gestuurd hebt. Kan je niet al verder werken zonder zijn commentaar aan de dingen waar je zeker van bent?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:11

Wow, Shiloh, een 9! Wat goed!

Yasmine, heel vervelend dat je geen input en nauwelijks feedback krijgt van je begeleider.
Ik sluit me aan bij Shiloh, want de tip over kopjes maken is heel goed. Wat wij verplicht in onze onderzoeksopzet moesten opnemen, was een geannoteerde inhoudsopgave van je scriptie. Oftewel, ik heb alle hoofdstukken al opgesteld en omschreven wat er in de hoofdstukken komt. Ook heb ik alle paragrafen (kopjes) al opgesteld, met wat daarin komt te staan. Ik heb er ruim een middag over gedaan, omdat het moeilijk is om te overzien of je niet teveel en niet te weinig dingen opneemt in zo'n inhoudsopgave, maar het geeft je wat meer houvast, omdat je het geheel wat beter kan overzien.
En vraag jezelf bij het opstellen hiervan steeds af: wat moet de lezer weten om mijn scriptie te begrijpen? Wat wil ik dat de lezer leert na het lezen van dit hoofdstuk? Dan kom je een beetje uit je eigen tunnelvisie en krijg je wat meer een helikopterview over die enorme berg literatuur.

Fenn, heel irritant zo'n uitgeleend boek |o
Kan je zien tot wanneer het uitgeleend is?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:13

Kwam dit topic tegen en wil iedereen even sterkte wensen! *\o/* Na een BA, MA en een postmaster (waarin ik ongeveer 2 scripties in drie maanden uit mijn laptop moest persen) weet ik een beetje hoe en/of wat...

Als er mensen zijn met problemen óf mensen die toevallig Theaterwetenschap/ILO doen, let me know, ik kan helpen!