11AFotograaf schreef:Nu is het geen probleem om de foto's op mijn computer te laten staan, maar mijn laptop had maar een opslag van 160 gb en zat dus snel vol! Vandaar dat ik foto's die ik niet meer nodig had, van mijn computer af gooi (heb natuurlijk wel back-up!)! Dit doe ik nog steeds, dus dan ben je mooi je wijzigingen kwijt! En als ik de foto's verwerk vanaf mijn harde schijf, moet die altijd aangekoppeld zijn, waardoor er meer kans is op een crash! Werkt naar mijn idee allebei niet!
Kun je de wijzigingen opslaan in XMD bestanden of zo, dan vind ik het een stuk interessanter worden!
Dat kun je heel simpel oplossen door de foto's te verplaatsen naar een externe harde schijf. Als je dat vanuit LR doet, dan weet LR waar de foto's (en de wijzigingen) gebleven zijn. Zolang je die foto's niet nodig hebt, hoeft die externe schijf niet aan te staan.
Je recente werk heb je dan op je computer en ouder werk extern.
De bibliotheekfuncties werken over al die schijven heen, dus foto's terugvinden op trefwoorden, classificaties e.d. blijft mogelijk.
Veulen84 schreef:Even een gekke vraag, vanuit de klant perspectief.
Kan ik bij jullie over 10/15 jaar nog steeds de oorspronkelijke foto's op groot formaat bestellen?
Dat is wel de bedoeling. Bij mij gaan alle bestanden mijn archief in, voorzien van keywords.
Mijn negatieven heb ik ook nog steeds allemaal, alleen is het wat meer werk om daar iets in terug te vinden.
Yucca schreef:Poe, lightroom heb ik ooit eens geprobeerd, maar kreeg er niet erg grip op. Misschien ooit maar weer eens proberen.
De mogelijkheden van Lightroom zijn gigantisch. Ik heb er een heel goed boek bij en dat heb ik eerst gelezen om de structuur e.d. te begrijpen. Toen heb ik bedacht hoe mijn huidige werkwijze erin paste en wat ik moest veranderen.
Nu werk ik er een tijdje mee en loop ik af en toe tegen dingen aan, die ik dan uitzoek. De bedoeling is om af en toe weer wat te lezen in het boek maar dat komt er op het moment niet van. Is leuk voor een natte winterdag of zo.
Ik ben er heel blij mee, alleen mijn PC heeft er moeite mee. Gelukkig komt er een nieuwe, snelle....