Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:24

JolandaS schreef:
Dat jij niet kan kiezen is jouw probleem. Dat bedoel ik niet onaardig, maar dat hoeft een fotograaf of andere ondernemer niet voor jou op te lossen door dan maar goedkoop alles te leveren.
Als jij je foto's wilt gebruiken op je laptop, digitale fotolijst, hyves, facebook e.d. dan heb je daar helemaal geen originele bestanden voor nodig. Dat kan prima met de kleine bestandjes die de meeste fotografen leveren (waaronder ondergetekende).

Ook niet onaardig bedoeld, maar dat er klanten zijn die voor een dubbbeltje op de eerste rang willen zitten, is wel jouw probleem ;) Ik ben voor een leuke foto aan de muur veel sneller geneigd om naar een goede amateurfotograaf te gaan dan een pro die ook bijbehorende (en terechte, begrijp me niet verkeerd!) prijzen rekent. Gewoonweg omdat het voor mij persoonlijk niet de hoofdprijs mag kosten :D

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:35

Die klanten die voor dat dubbeltje op de eerste rang willen zitten, moeten niet bij mij zijn.

IVfotos

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:27

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:54

JolandaS schreef:
11AFotograaf schreef:
Aangezien ik niet met Lightroom werk (aangezien ik die aanpassingen niet kan opslaan en dus als ik mijn foto's uit lightroom verwijder ook de aanpassingen kwijt ben), is het voor mij idd veel meer werk.

Als ik de foto's uit Lightroom verwijder, ben ik ook de aanpassingen kwijt, dat lijkt me logisch. Maar waarom zou je je foto's uit LR verwijderen?

Lightroom gebruik ik pas sinds begin dit jaar. Alle jaren daarvoor heb ik ook altijd mijn foto's allemaal afgewerkt voordat ik ze op de website plaatste.
Met Lightroom gaat het wel sneller.....alleen mijn PC heeft er moeite mee.
Alles van tevoren afwerken heeft als voordeel dat je strenger gaat selecteren.

Nu is het geen probleem om de foto's op mijn computer te laten staan, maar mijn laptop had maar een opslag van 160 gb en zat dus snel vol! Vandaar dat ik foto's die ik niet meer nodig had, van mijn computer af gooi (heb natuurlijk wel back-up!)! Dit doe ik nog steeds, dus dan ben je mooi je wijzigingen kwijt! En als ik de foto's verwerk vanaf mijn harde schijf, moet die altijd aangekoppeld zijn, waardoor er meer kans is op een crash! Werkt naar mijn idee allebei niet!
Kun je de wijzigingen opslaan in XMD bestanden of zo, dan vind ik het een stuk interessanter worden!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:01

Even een gekke vraag, vanuit de klant perspectief.

Kan ik bij jullie over 10/15 jaar nog steeds de oorspronkelijke foto's op groot formaat bestellen?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:04

Poe, lightroom heb ik ooit eens geprobeerd, maar kreeg er niet erg grip op. Misschien ooit maar weer eens proberen.

Vandaag al vroeg op, had 7.30 een ondernemersontbijt bij een nieuw ondernemerscentrum in mijn woonplaats. Nu bezig met uitnodiging te schrijven voor het college van B&W voor mijn outdoor-foto-expositie en daarna weer aan slag met ontwerp-werk! Als het weer het toelaat ook nog even naar buiten om te fotograferen....alweer tijd te kort!

Nog even een reactie van hierboven: in principe kan dat ja. Maar ik zit erover te denken om bij bijv. bruidsreportages de foto's tegen een aantrekkelijke tarief één of 2 jaar na trouwdatum te verkopen, dus op een DVD. Zo heb ik minder verandwoordelijkheid wat bewaren betreft en hebben hun de orginelen ook in handen.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:56

11AFotograaf schreef:
Nu is het geen probleem om de foto's op mijn computer te laten staan, maar mijn laptop had maar een opslag van 160 gb en zat dus snel vol! Vandaar dat ik foto's die ik niet meer nodig had, van mijn computer af gooi (heb natuurlijk wel back-up!)! Dit doe ik nog steeds, dus dan ben je mooi je wijzigingen kwijt! En als ik de foto's verwerk vanaf mijn harde schijf, moet die altijd aangekoppeld zijn, waardoor er meer kans is op een crash! Werkt naar mijn idee allebei niet!
Kun je de wijzigingen opslaan in XMD bestanden of zo, dan vind ik het een stuk interessanter worden!

Dat kun je heel simpel oplossen door de foto's te verplaatsen naar een externe harde schijf. Als je dat vanuit LR doet, dan weet LR waar de foto's (en de wijzigingen) gebleven zijn. Zolang je die foto's niet nodig hebt, hoeft die externe schijf niet aan te staan.
Je recente werk heb je dan op je computer en ouder werk extern.
De bibliotheekfuncties werken over al die schijven heen, dus foto's terugvinden op trefwoorden, classificaties e.d. blijft mogelijk.
Veulen84 schreef:
Even een gekke vraag, vanuit de klant perspectief.
Kan ik bij jullie over 10/15 jaar nog steeds de oorspronkelijke foto's op groot formaat bestellen?

Dat is wel de bedoeling. Bij mij gaan alle bestanden mijn archief in, voorzien van keywords.
Mijn negatieven heb ik ook nog steeds allemaal, alleen is het wat meer werk om daar iets in terug te vinden. :D
Yucca schreef:
Poe, lightroom heb ik ooit eens geprobeerd, maar kreeg er niet erg grip op. Misschien ooit maar weer eens proberen.

De mogelijkheden van Lightroom zijn gigantisch. Ik heb er een heel goed boek bij en dat heb ik eerst gelezen om de structuur e.d. te begrijpen. Toen heb ik bedacht hoe mijn huidige werkwijze erin paste en wat ik moest veranderen.
Nu werk ik er een tijdje mee en loop ik af en toe tegen dingen aan, die ik dan uitzoek. De bedoeling is om af en toe weer wat te lezen in het boek maar dat komt er op het moment niet van. Is leuk voor een natte winterdag of zo.
Ik ben er heel blij mee, alleen mijn PC heeft er moeite mee. Gelukkig komt er een nieuwe, snelle....

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:13

Jolanda ik zie steeds in jouw onderschrift staan dat je lid bent van BFN. Kun je daar eens iets meer over vertellen?
Is dat voor fotograven verplicht? Zoja wat doet het voor jou en je klant en zonee waarom ben jij er lid van geworden?

Is er voor klanten een wegwijzer die helpt bij het zoeken naar een goede fotograaf?
Dat bedoel ik op deze manier. Ik zit thuis in mijn stoel en wil eens leuke foto's laten maken van mijn ...grote teen(hihi ik zeg maar even wat he)
Dan moet ik op zoek naar een fotograaf, maar wie wat hoe waar?
Ik zie werkelijkwaar door de bomen het bos niet. Zoveel hobbyfotograven.
Grotendeels valt dat wel af want het is bagger, maar sommige kunnen echt een aardig potje fotograferen.
Maar nu zoek ik een professionele fotograaf. Nog steeds loopt niet iedereen met een kvknr op zijn voorhoofd etc, dus puntje bij paaltje kom ik alsnog terecht in een stapel fotograven waar ik er eentje van moet kiezen, maar waarvan ik bang ben toch ernaast te zitten en dus alsnog bagger te krijgen of er niet mee terug te kunnen.
Lang verhaal maar het komt er op neer. Hoe vind ik een fatsoenlijke fotograaf. Is daar een "goudengids" voor?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:23

Nee, dat hoor je via via, kwaliteit kan je een beetje beoordelen op een site, als is dat natuurlijk geen garantie (mensen kunnen er ook lucky-shots opzetten, bij wijze van). Kijk ik kan ook een hovenier zoeken die mijn tuin aan gaat leggen, hoe vind ik een goede? Ik kan ook een muziekleraar of bijlesdocent zoeken, hoe vind ik een goede, dat gaat vaak via-via.

Fotograaf zijn is een vrij beroep, als consument de taak om iemand te vinden die je geschikt vind, voor jou doel. Of iemand amateur of prof is doet daarbij niet te zake, vind ik.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:34

Er is helaas geen 'goudengids' voor fotografen idd. Er zijn genoeg verzamel websites, maar naar mijn idee kun je er niet altijd vinden wat je zoekt.
Ik denk dat je gewoon op je gevoel af moet gaan nav de website, het taalgebruik en de foto's. Zie jij jouw paard al tussen die foto's staan en op die manier gefotografeerd worden en is het wat je zocht, dan zit je waarschijnlijk goed!
Voornamelijk voor bruidsfotografie is dat echt mijn insteek. Mijn voorbeelden is ook echt mijn stijl, past dat bij jou, dan hebben we waarschijnlijk een klik en ben ik de perfecte fotograaf voor jou. Zo niet, dan werkt het waarschijnlijk toch niet.
En ik denk dat dat voor alle takken van fotografie geldt!

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:17

Hoop fotografen hier, dat is te merken aan het aantal pagina's dat een discussie in beslag neemt. ;) Niet erg hoor.

@Yucca, jij bent echt lekker druk met alles he? Loopt het goed?

@Fiefster, welkom. Ben je Engelstalig opgevoed of doe je het werk na een studie Engels?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:24

kay27 schreef:
@Yucca, jij bent echt lekker druk met alles he? Loopt het goed?

Er komen zo langzamerhand steeds meer opdrachten binnen druppelen...nog niet genoeg, maar dat komt wel.
Ik heb ook zoveel ideeën, opzetten van een groen/interieurbeurs, wil langs bedrijven gaan om 'het groene visitekaartje': de buitenruimte rondom hun bedrijf onder de aandacht te brengen, in de hoop dat ze mij opdracht geven om ermee aan de slag te gaan, daarnaast nog bezig met mijn eindexamen-expositie...ik vul mijn dagen wel! :D

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:25

holly schreef:
Jolanda ik zie steeds in jouw onderschrift staan dat je lid bent van BFN. Kun je daar eens iets meer over vertellen?
Is dat voor fotograven verplicht? Zoja wat doet het voor jou en je klant en zonee waarom ben jij er lid van geworden?

Is er voor klanten een wegwijzer die helpt bij het zoeken naar een goede fotograaf?

Je stelt een vraag die heel veel fotografen ook stellen: "Hoe onderscheid je je in het enorme aanbod van fotografen?".
Hoe weten mensen dat ze te maken hebben met iemand die het vak verstaat en niet met iemand die toevallig wat leuke foto's gemaakt heeft?
Sommige fotografen hebben een prachtige, flitsende website met een paar mooie foto's en mooie teksten.
Maar als dat uitzonderlijke foto's zijn, van de mooiste rastypische paarden in de prachtigste omgevingen dan is dat portfolio wellicht geen realistische afspiegeling van het 'dagelijkse' werk van de fotograaf. Als je dan foto's laat maken van je bejaarde zwarte Shetlander in de achtertuin, dan kan het resultaat nogal tegenvallen.
Ook met teksten kun je alle kanten op. Ik weet van een fotograaf die op zijn website schrijft dat hij gestudeerd heeft aan de Fotovakschool. Daar is niks aan gelogen maar het is een nogal opgeleukte versie van de werkelijkheid. Hij heeft nl. de basisopleiding van 3 maanden gedaan. :D

De BFN is een beroepsvereniging. Het is niet verplicht om daarbij aangesloten te zijn, maar ik vind het wel fijn.
De vereniging organiseert bijeenkomsten, workshops, seminars etc. (vaak gratis). Handig om op de hoogte te blijven van allerlei ontwikkelingen en om collega's te ontmoeten.
Je kunt er juridische ondersteuning krijgen als er problemen zijn met bijv. auteursrecht.
Via de BFN ben je automatisch aangesloten bij de Fotografenfederatie en Burafo. Zij behartigen de belangen van fotografen. Bijv. nu geprobeerd word de auteurswet uit te kleden.
Lidmaatschap geeft recht op diverse kortingen.

Bij de BFN kun je niet zomaar lid worden. Je moet aan diverse eisen voldoen. Daarmee is het een soort 'keurmerk'.
Ik kan dat in al mijn communicatie gebruiken en ik denk dat dat helpt om het vertrouwen te winnen van potentiële klanten.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:41

Excuus dat ik hier zo binnen kom vallen :o Ik vroeg me af of er misschien mensen zijn die interesse hebben in zaken doen met China?

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:54

Het ligt eraan om wat voor soort artikelen het zijn Vanillia. Misschien kun je wat meer info geven.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:40

zwaait naar iedereen, interessante discussie, ook al ben ik geen fotograaf ik leer er toch van!
Hallo Fiefster en Vanillia, het is best interessant hier!

En wat de BTW betreft, het is niet zo makkelijk als het lijkt... Ik doe de BTW aangifte van mijn werk en ik factureer ook naar het buitenland en af en toe is het echt puzzelen voor gevorderden hoor! Die nieuwe regels zijn er niet makkelijker op geworden... pfff....

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:08

Hier dezelfde opmerking als Georgette, het ligt eraan wat voor producten het zijn ;)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:16

Ik heb er geen interesse in.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:55

Inderdaad. Je vraag is zo een beetje vaag Vanillia. Vertel wat meer en wie weet zijn er gegadigden.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:03

.
Laatst bijgewerkt door Vanillia op 07-07-24 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:08

In bovenstaand geval heb ik er geen interesse voor. In ieder geval wel heel veel succes! :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:03

Ik ook niet, sorry!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:52

Voor mij ook niet.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:53

Ik ook niet Inge :)

Voor de fotografen die wel eens een bruiloft fotograferen:
Hebben jullie back-up, voor het geval je ziek wordt of er iets anders aan de hand is, waardoor je echt niet zou kunnen? Ik heb dat namelijk niet en vroeg me af of hier misschien interesse is om een soort pool op te zetten van bruidsfotografen, die elkaar in geval van nood zouden kunnen vervangen.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:14

Lijkt me een hele goede vraag voor de fotografen onder jullie Yvonne, zou toch banketstaaf zijn.