Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
11AFotograaf schreef:Journalistieke ambities heb ik (op dit moment) niet, het trekt mij gewoon niet@Maaike: Wat betreft ondernemersverenigingen heb ik geen idee! Ik heb er zelf ook naar gekeken, maar het is inderdaad lastig kiezen! Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen hierin. Wellicht dat het ook iets voor mij is, maar momenteel weet ik nog niet wat ik er mee wil doen...
Van brancheverenigingen heb ik wel meer positieve reacties gehoord, zeker ook omdat er speciaal voor journalistieke delen zijn, dus ik ben benieuwd wat jij dan gehoord hebt en waarom je dan daar niet voor kiest...
Yucca schreef:Op de FVS praten ze altijd over uurprijzen van minimaal 80 euro, pfff daar zit ik ook nog niet hoor!
Mar wel goed dat je de prijs iets omhoog aan het duwen bent, mag best!
Leuke actie heb je trouwens, die valentijnsaanbieding!
Yucca schreef:Hilda79 schreef:Wat hebben jullie dan als uurtarief voor de fotografie?
Ik 55,- euro in bruidsreportages voor fotografie-vormgevingsuren.
De 'domme' uren (reistijd, foto's opslaan/uitzoeken) 15,-
Kaisa schreef:Inprincipe ben ik opzoek naar een ondernemersvereniging voor nieuwe klanten, netwerken en ervaring en kennis te delen van andere ZZP-ers. Van wat ik tot op hede heb gehoord over de brancheverenigingen, zijn die niet aan mij besteed omdat ik anders te werk ga of het niet mijn gebied van fotografie is.
JolandaS schreef:En wat wordt er dan behandeld bij die bijeenkomsten/workshops/senimars? Mijn idee is namelijk dat het meer gericht is op technieken waar ik niks mee heb (studio, mensen etc.). Korting op mn verzekeringen heb ik niet nodig, heb een hele mooie geregeld via de bank, perskaart is voor mij ook niet van belang en de juridische ondersteuning zit al in mijn verzekering. Dus voor mij zou het dan meer op de 'evenementen' toe komen. Is er niet een mogelijkheid om een keer te komen kijken? Ik heb nml. 1 ondernemersvereniging gezien die dat doen, om je te laten kijken of het iets voor je is. Dat lijkt mij wel erg interessantKaisa schreef:Inprincipe ben ik opzoek naar een ondernemersvereniging voor nieuwe klanten, netwerken en ervaring en kennis te delen van andere ZZP-ers. Van wat ik tot op hede heb gehoord over de brancheverenigingen, zijn die niet aan mij besteed omdat ik anders te werk ga of het niet mijn gebied van fotografie is.
Ondernemersvereniging heb ik (nog) geen ervaring mee. Branchevereniging wel (BFN) en die ervaringen zijn heel positief. Ik ben nog niemand daar tegengekomen die paarden fotografeert, maar het is een vereniging met allerlei soorten fotografen. Dat vind ik juist leuk omdat je dan ook veel hoort en ziet buiten je eigen kadertje.
Bovendien krijg je als fotograaf ook aanvragen voor reportages die je niet wil of niet kunt doen en dan is het handig als je iemand naar een collega kan doorverwijzen. Andersom kun je op die manier ook aan opdrachten komen. Ik ervaar het als een leuke uitbreiding van mijn netwerk.
BFN is erg actief v.w.b. organiseren van bijeenkomsten, workshops, seminars etc. En dat allemaal gratis of voor een kleine bijdrage. Dat lidmaatschapsgeld heb je dan zo terugverdiend.
Verder heb je nog wat voordelen: korting op je verzekeringen, perskaart, juridische ondersteuning etc.
En wat ik ook heel belangrijk vind, is dat de gezamenlijke brancheverenigingen (middels de Fotografenfederatie) de belangen voor fotografen behartigen. Zeker nu het auteursrecht erg uitgekleed lijkt te gaan worden, vind ik het fijn dat 'mijn' club voor mij en mijn collega's opkomt.
Kaisa schreef:En wat wordt er dan behandeld bij die bijeenkomsten/workshops/senimars? Mijn idee is namelijk dat het meer gericht is op technieken waar ik niks mee heb (studio, mensen etc.). Korting op mn verzekeringen heb ik niet nodig, heb een hele mooie geregeld via de bank, perskaart is voor mij ook niet van belang en de juridische ondersteuning zit al in mijn verzekering. Dus voor mij zou het dan meer op de 'evenementen' toe komen. Is er niet een mogelijkheid om een keer te komen kijken? Ik heb nml. 1 ondernemersvereniging gezien die dat doen, om je te laten kijken of het iets voor je is. Dat lijkt mij wel erg interessant
Nuage schreef:Wat aan laag uurloon Yucca
Als daar de BTW bij inzit dan houd je zelf bijna niks over!
Kijk hier eens op het forum, staat veel over uurtarieven voor ZZP-ers: http://www.lancelots.nl/
Mijn uurloon is €75,- excl. BTW
11AFotograaf schreef:Ik heb een jaar geleden een klant gekregen die op uurtarief werkt, dus contact opgenomen met mijn boekhouder met de vraag wat een goed bedrag was. Hij noemde 25 euro, dus dat probeer ik vast te houden. En een paar honderd euro per week verdienen terwijl je eigenlijk totaal niets nodig hebt, klinkt gewoon nu nog heel veel, maar ik weet dat het uiteindelijk niet genoeg is...
Grappig dat je dat zegt... Aangezien er al genoeg mensen zijn die mij te duur vinden...
Ik vind het wel heel moeilijk, maar ik ga vandaag nog een brief opstellen naar mijn vaste klant met een voorstel voor een nieuw uurtarief vanaf 1 maart 2011.