Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:04

Jet schreef:
Oei, en daar kom je gewoon mee weg ;) ? Leg me eens uit hoe je dat doet? Wat voor afdeling werk je nu? En doe je nog steeds BOL? Aan de hand van je berichten hier kon ik het even niet duidelijk krijgen.

Ja ik doe bol.
Ik kom ermee weg omdat ik alle opdrachten wel uitvoer maar ik kan gewoon niks op papier zetten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 10:01

Leuk Blingh, dat het zo geslaagd is!

Jolanda, lastig dat je niets op papier krijgt als je de opdrachten wel doet. Ik herken het wel, ik moet mezelf veel meer dwingen om gelijk aantekeningen te maken als ik iets gedaan heb of als er iets gebeurd is, het later terughalen van hoe en wat precies is voor mij best lastig en zo gaat dan weer een verslag de mist in...

Smallheal

Re: Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:45

Pff werkstuk aan het maken over palliatiefe zorg

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:46

Ik ga 4 Feb startten bij mijn nieuwe werkplek en 7 & 8 feb introductie op school! :) Nog meer die in Februari startten? (Heb het topic niet echt doorgelezen)

cass1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:57

Hoi allemaal! ik ga maandag beginnen met de opleiding verzorgende ig BBL, na een afgeronde SAW(pedagogisch werker) opleiding waar ik nu niks aan heb!

Zal me even voorstellen:
Ik ben Cassandra, 21 jaar oud en ga werken voor triviummeulenbeltzorg op een PG afdeling. ben al op kennismaking geweest vorige week en heb er onwijs veel zin in! iemand tips en trics voor me 1e week? sta de 1e week extra gepland en daarna sta ik als volwaardige collega ingepland!
Heb mogen kiezen tussen 24,28 of 32 uur contract, en bij alle contracten geld dat je 4 uur op school word betaald en de rest dan werkt!

Ik moet elke vrijdag naar school, roc van twente!

Vragen mag altijd! :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 00:38

Cass, waarom heb je aan je opleiding pedagogisch medewerker niets? Wat zonde als je er zoveel tijd en energie ingestoken hebt en als dan blijkt dat je er niets mee kan doen.

Ik raad je aan om heel snel in beeld te krijgen wat er van je verwacht wordt en wat de routine op de afdeling is. Wie doet wat wanneer. Ik had helemaal niet begrepen dat ik daar zelf achteraan had gemoeten, na een maand bleek dat ze veel meer van me verwachtten dan ik op dat moment waar kon maken... Nu is dat gelukkig wel rechtgezet hoor, maar dat is wel een valkuil.
1 week extra vind ik zelf wel kort, als je denkt dat dat te kort is ( dat merk je vast wel na een paar dagen), zou ik gelijk aan de bel trekken dat je langer de tijd nodig hebt.
Je moet je goed inlezen in de zorgvragers die je te verzorgen krijgt en dat kost al tijd. Je moet snappen hoe die zorgdossiers werken en daar snel de informatie uit halen die je nodig hebt.
Het is handig als je weet wat de visie is van jouw afdeling en hoe ze dat uitvoeren. Hoe rapporteren ze? Dat moet je nl. ook na een week kunnen doen en dan wel zinvol.
Misschien heb je dit soort zaken al bij de hand gehad met je SAW, maar ik denk dat dit toch wel een basis is die je nodig hebt als je zelfstandig een deel moet gaan runnen...

Misschien hebben anderen nog aanvullingen, ik kom ook nog maar net kijken :D . Ik ben in september begonnen, BBL. Eerst drie maanden school, vanaf december 1 dag school en drie dagen werken. Ik kreeg vanaf januari eigenlijk pas de begeleiding die ik nodig bleek te hebben, ik kan niet vragen als ik niet weet wat ik moet vragen... Ze hadden verwacht dat ik dat wel deed, maar daar liep het dus even mis. Nu gaat het een stuk beter, maar het is wel zonde dat het zo gelopen is vind ik zelf.

cass1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:48

Jet, bedankt voor je uitleg! ik ga er zeker rekening mee houden! Pedagogisch werken heb ik nu niks aan want dat is werken in kinderdagverblijven, en zoals de meeste wel weten door bezuinigingen nu niks in de vinden! alleen oproepkrachten en dat kan ik niet doen omdat ik een huis heb!

Ik had zelf nog geen rekening gehouden met zorgdossiers enzo dat ik dat natuurlijk ook allemaal moet weten! heb al wel de mappen gezien waar ze ook rapporteren van wat de dag heeft gedaan, denk dat ik de routine van de dag wel snel doorheb, op kinderdagverblijven heb je natuurlijk ook wel routine en ik denk dat ik daar wel snel aan gewent ben.
Mijn eerste week volgende week ben ik alleen maar donderdag en zondag vrij! en vrijdag school natuurlijk! heb 3 ochtenden en 1 avonddienst.
staat het bij jullie ook aangegeven als; a8, ab55, h75 en a7?

ga lekker bijlezen en vind het nu al fijn dat ik wat tips en trics heb gehad! heb er heel veel aan nu al! :)

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:27

Cass ga jij ook het sneltraject volgen?
Mijn opleiding begint morgen, eerst 5 dagen school en dan een keer in de 2 weken 1dag.
Werk momenteel al 2 jaar maar het was tijd voor wat meer verdieping
Dienstcodes zijn volgensmij overal anders..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:56

Cass, ja inderdaad, pedagogisch werken is dan wel een andere richting. Die codes zijn bij ons weer anders, ik denk dat iedere instelling met zijn eigen codes en diensten werkt. Het verschilt ook per instelling of er bijvoorbeeld voedingsassistenten zijn of niet, of die er de hele dag zijn of maar een aantal uren en ga zo maar door.
Ik vind de anatomie op school wel heel veel, erg uitgebreid en niet zo eenvoudig. Met veel van de andere vakken ( workshops noemen ze dat bij ons) kom je al een eind als je logisch kan nadenken.
In die mappen waarin de rapportage gedaan wordt zit bij ons ook een gedeelte waarin je kan zien wat er met de zorgvrager aan de hand is en waar hij hulp bij nodig heeft. Ik heb me wel behoorlijk verdiept in wat dementie is en wat voor vormen van dementie je hebt. Wat voor uitvalsverschijnselen iedere vorm kan hebben en hoe je daar als verzorgende het beste mee om kan gaan. Wat de stadia van dementie zijn enzovoorts.
Nou ja, je gaat al snel aan de gang als ik het zo lees, dat is toch wel fijn.
Hoe lang doe je over de opleiding als alles volgens plan gaat?

Kiim, Hoe snel ga jij de opleiding doen? Wat heb je dan eerst voor opleiding gedaan als je al twee jaar in die richting werkt?

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:12

Mijn opleiding duurt officieel 1jaar, nu 14 maanden ivm vakanties enzo..
Heb sociaal pedagogisch werk gedaan, geen kinderopvang maar woon en activiteitenbegeleiding.
Werk als verzorgende in een verzorgingshuis met medicatie bijscholing, maar wil wat meer weten over anatomie e.d.
Dus mooi een jaartje aan de studie.

Hoe ver ben jij nu jet?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:40

Hoi Kim,

ik doe BBL Verzorgende IG en ben in september begonnen. Ik doe hem niet versneld, ik heb eerst tot december alleen school gehad, 3,5 dagen in de week. Vanaf 3 december ben ik aan het werk en 1 dag in de week naar school. Heirvoor ben ik 2,5 jaar werkeloos geweest en daarvoor heb ik ruim 28 jaar bij een bank gewerkt. Dit is heel iets anders, maar wel iets wat ik altijd al wilde. Maar ja, zolang je werk hebt houd je dat. Toen werd ik vanwege het sluiten van de geldkassen bij de bank ontslagen en ben ik gaan solliciteren, maar ik ben pas afgelopen zomer dus aangenomen. Mijn leeftijd speelt ook wel mee denk ik, gelukkig kwam ik er nu mooi tussen en kijken ze hier niet echt naar leeftijd.
Ik ben dus eigenlijk ook nog maar net begonnen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:39

En een positief voortgangsgesprek gehad. Hoorde wel dat ik nog zekerder moet zijn maar gelukkig is het niet negatief geweest, was zo blij :D En toen gister nog een heerlijke les gereden. En ik kreeg zelfs een compliment dat ik het zo goed voorbereid had...

cass1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 12:01

jet en kiim: ik ga BBL in 2 jaar doen, volgens mij is dat niet versneld want het kan ook in 1 jaar! ik moet 1 dag in de week naar school en dat is altijd op vrijdag de rest kan ik dus allemaal werken, ligt er net aan hoe ik ingepland word!
Best veel weekenddiensten ben ik al ingepland haha!

is dus handig dat ik me even goed ga verdiepen in dementie, heb al wel wat ingelezen en ook wel beetje mee te maken gehad met mijn oma, maar dat is toch altijd anders! heb ik nog wat te doen dit weekend ;)

Jet, toch wel fijn dat je uiteindelijk kan gaan doen wat je wilt! Ik hoop dat ik het net zo leuk vind als in kinderdagverblijven te werken. Maar ben een erg zorgzaam typ, dus komt vast wel goed! :)

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 09:08

Ook ik wil me waarschijnlijk gaan aanmelden als BBL verzorgende IG. Ik ben 29 en heb vorig jaar mijn hbo afgerond en werk nu in de kinderopvang, omdat ik geen ander werk kan vinden. Echter heb ik nu 8 uur per week vast en krijg ik daarnaast wat inval-uren. Voor nu prima maar ik mis een stukje continuiteit, ik werk steeds op andere locaties en weet nooit hoeveel ik kan werken per maand...

Ik heb ervaring met ouderen vanuit de thuiszorg (huishoudelijke hulp) en het lijkt me nog leuker dan met kinderen werken. Heb dus een instelling in de buurt gebeld en ik mocht een motivatiebrief schrijven en sturen, voor de sollicitatierondes, dus dat ga ik maar eens doen..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:00

Kun je geen HBO-V in een ziekenhuis gaan doen? Daar zijn misschien ook opties voor.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:55

purny schreef:
Kun je geen HBO-V in een ziekenhuis gaan doen? Daar zijn misschien ook opties voor.

Ja, dat heb ik vaker gehoord :) Dat zou ik ook graag willen omdat het me qua niveau beter ligt.

Maar het punt bij mij is dat ik geen exacte vakken op hbo-niveau aankan. Ik heb een talige-hbo opleiding achter de rug waar praktisch geen cijfertjes in zaten. Die kon ik qua vakken makkelijk aan! Echter, door mijn dyscalculie zou HBO-V pittig voor me zijn en je moet er met zo'n verantwoordelijkheid wel van op aan kunnen dat je geen fouten gaat maken.

Ik merkte aan de telefoon met die zorginstelling ook al dat ik het lastig uit te leggen vind waarom ik geen hoger niveau wil dan mbo. Nog maar even over nadenken hoe ik dit bij de sollicitatieprocedure (als die er komt) uit ga leggen zonder negatief over te komen....

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:13

Kan je niet aangeven dat je het fijner vindt om te werken met mensen die je in het algemeen wat langere tijd ziet dan dat je in een ziekenhuis doet? En dat je de verzorgende kant op dit moment leuker vindt dan het verplegende deel als verpleegkundige? Het sluit ook wel aan bij kinderdagverblijf werk, dat is ook meer richting verzorgen en met kinderen die je langere tijd meemaakt en niet een paar dagen en dan weer nieuwe.

Succes ermee, lastig als je geen exacte kant-mens bent voor dit soort beroepen die wel bij je kennis-leerniveau zouden kunnen liggen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:19

Maar bij niveau 3 krijg je ook verpleegkundig rekenen en basisrekenen.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:00

purny schreef:
Maar bij niveau 3 krijg je ook verpleegkundig rekenen en basisrekenen.

Klopt, maar dat lukt me nog wel. Het is dan ook weer niet zo dat ik helemaal niet kan rekenen, alleen het hbo lijkt me lastiger op dat gebied. Mijn zusje doet momenteel ook niveau 3 of 4? en als ik in haar mappen spiek, schat ik dat ik de theorie prima aan kan.

Verder vind ik juist de verplegende/medische kant erg leuk... ben ooit ook opgeleid als DA-assistente, maar daar kun je niet echt van leven helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:58

Ik vond medisch rekenen nog wel meevallen! (Zusje meld zich :D ) we kregen ook mavo rekenen en dat vond ik moeilijker!

Edit; jij bent trouwens goed in theorie leren dus dat heb je al mee, ik ben meer van de praktijk.. Een doener :D

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:04

Jullie hebben het over medisch rekenen?? maar dat hebben wij niet en ik doe toch echt een niveau 3 opleiding:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:08

Gaat over zuurstof berekenen en sondevoeding enzo.. Met van die formules. Ohja en morfine en andere injecties moet je soms ook berekenen.. Zoveel mililiters op zoveel... Maar tegenwoordig is bijna alles kant en klaar dus als ik dat moet doen moet ik het wel weer even opzoeken!!

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:22

Maar dan vraag ik me af... heb je daar tijd voor, om dat op te zoeken? Wordt er niet van je verlangd dat je dat allemaal uit je hoofd kent? (ik heb geen idee.. just asking..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:26

Ze hebben liever dat je bekwaam bent en dat je de juiste dosis geeft dan dat je denkt 'volgens mij was het zo' en een over of onderdosis geeft!
Je hebt een hele grote verantwoording en je bent ook maar mens.. Dus als ik twijfel zoek ik het op. Als ik een handeling moet doen die ik lang niet heb gedaan lees ik ook het protocol even door. En je hebt BIG scholing als je gediplomeerd bent, om je op niveau te houden :)

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:28

Goed om te lezen :) truste!