Even terzijde, ik vroeg me trouwens af hoe bij jullie in Nederland de uitkeringen eigenlijk werken?
Hier gaat dat zo:
Als je uitkering aanvraagt, moet je in de dagen ervoor een minimum aantal dagen gewerkt hebben. Zo uit mijn hoofd meen ik dat het (afhankelijk van je leeftijdscategorie) zo'n 312 dagen in 36 maanden is (of 400+ dagen in meerdere maanden of..zijn zo een aantal mogelijkheden). Voor een voltijdse dan.
Is dat zo, dan begin je met je maximumuitkering. Dat is zo'n 65% van je brutoloon. En afhankelijk van hoeveel je hebt gewerkt, zakt die naar beneden. Ik heb bijvoorbeeld nog maar een paar jaar werkervaring en bij mij zal hij om de paar maanden steeds zakken tot hij over een dik jaar op de minimumuitkering staat. Iemand die 15 jaar gewerkt heeft zal er een paar jaar langer over de doen. De bedragen zijn ook afhankelijk van als je samenwoont, alleenstaand bent of gezinshoofd. Zo zal je als alleenstaande minimum rond de 900 euro blijven hangen, iemand die samenwoont zit rond de 500 euro.
En ben je een schoolverlater en heb je nog geen werk gevonden of je bent weer werkloos voordat je voldoende dagen gewerkt hebt, dan moet je een aantal dagen wachten (volgens mij was het tegenwoordig een jaar na afstuderen), en dan krijg je ook een uitkering die als alleenstaande ergens rond de 700 euro zit en als samenwonende rond de 400) .
Is dat voor jullie zowat hetzelfde?