Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:33

Jammer Ineke2, die hoor ik hier ook veel helaas -O-

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:26

Er was hier daarnet een reportage op tv over jeugdwerkloosheid in Europa. Ging over een Spaanse jongen, die nergens werk vond. En omdat hij zijn uitkering ging verliezen naar Marokko is verhuisd om daar te gaan werken, voor nog geen 500 euro fulltime.
En een Frans meisje van 26, ook nergens kunnen beginnen, is in Polen in een callcenter terecht gekomen. 40 uur per week werken voor 600 euro per maand. En dat van 'we nemen je niet aan want je hebt te weinig ervaring', is blijkbaar overal in Europa hetzelfde...

Ik vraag mij af of die ervaring altijd zo geweest is, of heeft zich dat ontwikkeld na de crisis? Was het tien jaar geleden ook zo vreselijk om als starter een job te vinden, wilden bedrijven toen ook liefst zo weinig mogelijk of zelfs geen enkele moeite doen om iemand op te leiden? Ik zie zoveel vacatures van bedrijven die alleen maar geïnteresseerd in iemand die met alles al gewerkt heeft en die op haar eerste dag bijna letterlijk zelfstandig kan beginnen en alles al kent.

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 11:19

Kwanyin, volgens mij gaat de arbeidsmarkt altijd in golven. Het ene moment is het gunstig voor werkgevers, het andere moment voor werkzoekenden. Jouw voorbeeld is wel extreem, zeg. Ben blij dat het bij ons/mij nog niet zó erg is.

Bedankt voor al jullie input! Ik heb het met mijn vriend besproken en hij vond het ook een super goede kans voor me, hij is ervan overtuigd dat ik ervoor moet gaan, ondanks dat we er qua financiën wat op achteruit gaan. Aan de andere kant; als ik niks vind loopt half januari mijn WW uitkering ook af, en heb ik én geen inkomen én geen nuttige werkervaring erbij. Ik ga wel aangeven dat ik de uitkomst van mijn andere sollicitatiegesprek even afwacht maar ik denk niet dat ze dat een probleem vinden.
Ik heb al even rondgeneusd op de werken bij AH-pagina en er stond een vacature voor versmedewerker voor max 12 uur per week op, bij een AH bij mij in de buurt. Heb dus direct een sollicitatie gestuurd. We gaan ervoor 8-)
Nu nog even een dagje zitten voor de opdracht die ik moet maken voor mijn sollicitatie bij de betaalde functie! heb daar 8 december mijn sollicitatiegesprek. Druk bestaan, dat werkloos zijn ;)

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 11:31

Kwanyin schreef:
Er was hier daarnet een reportage op tv over jeugdwerkloosheid in Europa.
En een Frans meisje van 26, ook nergens kunnen beginnen, is in Polen in een callcenter terecht gekomen. 40 uur per week werken voor 600 euro per maand. ....

Mijn eerste job nadat ik afgestuurd was (master), was als contact center agent in Tsjechie, 1000 euro / maand :Y) . Welliswaar vrije keuze omdat ik een tijdje in het buitenland wilde werken, maargoed. Daar uiteindelijk maar 6 maanden gewerkt, maar op basis van die ervaring (groot internationaal bedrijf) wel nog niet meer dan een maand zonder werk gezeten (ondertussen 3 of 4 keer van job veranderd, telkens eigen keuze)....

Verder is het een beetje spel van vraag en aanbod. Heel veel werkzoekenden op de markt, dus wat doet een werkgever? Degene er tussenuit zoeken met de meeste ervaring, want dat speelt het meest in zijn voordeel. Heel dwaas vaak trouwens. Ik ben nu tijdelijk aan het werk (in afwachting van een opleiding waarmee ik ga starten) in een job die eigenlijk veel te simpel is voor mij. Hier hadden ze veel beter een schoolverlater op gezet, kans op verloop zou stukken lager liggen. Maar nee, ze willen niet veel moeten uitleggen, dus nemen degene met de ervaring...

vuurneon

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:39

10 jaar geleden was ik zo aan de bak gekomen met dit diploma... Daarom ging ik ook deze richting op. Maar ja, dat veranderde helaas gedurende de studie. Op hrm wordt vreselijk bezuinigd, nu zie je dat bedrijven het centraliseren en er maar een handjevol nog nodig hebben, 10 jaar geleden was het wel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:47

Nou ik kan me ook wel gaan melden geloof ik, na 5 keer uitgenodigd te zijn voor een sollicitatie gesprek en/of wat proefuurtjes, overal afgewezen of gewoon niks meer gehoord..

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:03

Mag ik wat positiviteit brengen vandaag? :D

Sabine ik hoop voor je dat het wat word!
En als dokter zijnde niet aan de slag kunnen jeetje.. dat had ik echt nooit verwacht :=

Maarrr vanuit hier goed nieuws. Ik heb maar liefst afgelopen week 4x op gesprek mogen komen :o . In 3 ben ik nog in afwachting maar ik hoor dus net dat ik gewoon van 1 door ben na de tweede ronde *\o/* bedrijf zocht specifiek iemand met mijn achtergrond (en daar zijn er niet veel van met zo'n specifieke achtergrond :o ) en die baan is me op het lijf geschreven en volgende week mag ik terug komen *\o/* *\o/*

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:16

Wow dat is goed nieuws Dungen! Ik ga voor je duimen!

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:50

Gaaf Dungen, (onder voorbehoud) gefeliciteerd :D

Welkom Beloven, waar ben je naar op zoek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:55

Dankjewel, gefeliciteerd Dungen trouwens!

Ik ben op zoek naar een simpele bijbaan, dat is nog wel het erge denk ik.. :+

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:14

Ohh welkom beloven!

En er is nog niets zeker maar ik hoop er echt op! Het is geen stap hoger kwa functie maar wel kwa bedrijf.. maakt het wel wat 'nieuw' voor me en het sollicitatie proces verloopt ook anders dat is het vreemde. Ze willen op hoe simpel te functie ook is mensen hebben zitten die verstand hebben van de branche en verder willen leren over de branche. Moet zeggen dat dat heel anders praat :=

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:04

Voor een andere van 1 van de 4 wel afgewezen.. ze kozen voor hbo zonder ervaring ipv mbo met ervaring. Dus mensen ja ook dat gebeurd nog :')

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:06

Eh... Echt vaag... Maar oke

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:27

Nou ik zat hier ineens in tranen na een nog al lompe mail van een van mijn directeuren die meestal juiste de aardigste is.. BAH wat kun je het dan ineens zat zijn zeg..

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 16:32

Welkom beloven

Gefeliciteerd Dungen!

Ik had laatst een afwijzing gekregen, omdat ik te oud ben (25). Had gesolliciteerd op een functie als administratief medewerker :+

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 16:34

Hoi hoi,
ik meld me ook hier,
ik ben nu een half jaartje afgestudeerd als HBO Pedagoog, en op zoek naar een part time baan in deze richting, maar das lastig te vinden
Ik werk op dit moment bij een woonzorgcentrum met ouderen, oa als activiteitenbegeleidster (waar ik ook mn diploma voor heb) maar vanwege bezuinigingen heb ik maar iets van 4 uurtjes per week werk helaas -O-
Daarnaast werk ik 2 dagen in de week bij Natural Horse Sense, waarbij ik kinderen/jongeren help door samen met paarden aan het werk te gaan, superleuk werk waar ik graag mee verder wil, maar geen vaste uren.

Mijn doel is nu part time naast het werk met de paarden en kids een baan met vaste uren te vinden, zodat ik straks wat geld kan lenen om een huisje te kopen :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 16:34

fargo schreef:
Nou ik zat hier ineens in tranen na een nog al lompe mail van een van mijn directeuren die meestal juiste de aardigste is.. BAH wat kun je het dan ineens zat zijn zeg..

:(:) Misschien bedoelde hij het niet zo slecht?

Netam89 schreef:
Welkom beloven

Gefeliciteerd Dungen!

Ik had laatst een afwijzing gekregen, omdat ik te oud ben (25). Had gesolliciteerd op een functie als administratief medewerker :+

Ja je moet ook maar durven, zo kort bij je pensioenleeftijd nog willen werken :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 16:43

Super nieuws Dungen!

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:29

Top Dungen! Hopelijk komt daar iets positiefs uit!

Kop op Fargo!! :(:)

Gelukkig komen er veel leuke vacatures voorbij. Ik ben flink aan het solliciteren. Mijn leidinggevende loopt me flink te stangen en ben benieuwd hoe lang ik dat nog volhoud.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:41

Vervelend is dat he Wieldop als je niet gemotiveerd wordt maar juist tegengewerkt of geprovoceerd..

Dungen hoop dat het allemaal gaat lukken, klinkt heel goed!

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:15

Het verbaast me meer hoe zij zich gedraagt. Ze heeft een functie waarin ze moet opkomen/staan voor haar medewerkers, maar eigenlijk stuurt ze hun door haar gedrag en voorkomen de mensen bij haar weg. Ze is een vertrouwenspersoon voor de organisatie, maar niemand ziet haar zo. Hierdoor krijgt ze totaal geen informatie meer (ook niet van mij), wat haarzelf tegenwerkt. Daarnaast provoceert ze zich tegenover mij, terwijl wij een team moeten zijn. Het is kwestie van tijd voor zij eruit gegooid wordt en dat duurt niet lang meer als ze zo doorgaat. Helaas ben ik er dan, denk ik, al uitgegooid door haar.

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:30

Wat jammer dat het zo moet gaan wieldop

waar zoeken jullie voornamelijk naar vacatures?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:46

Ik kijk veel op in deed :)! Heerlijke site.

Maandag sollicitatie bij de ako op station hier. Woeh!

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:49

Proficiat Dungen en beloven! Veel succes alvast!

hier wederom een afwijzing binnen, ik heb echt zo het gevoel dat ik voor niets gestudeerd heb.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:05

Herkenbaar Anneert..
Ik heb 7 jaar gestudeerd, studieschuld opgebouwd maar ik ben onwijs blij met mijn gemaakte opleidingskeuzes en ik ben heel erg gemotiveerd om mezelf verder te ontwikkelen in mijn vak, maar ik krijg de kans niet.. En als ik weet dat het over een aantal jaar wel goed komt met een baan, wil ik voorlopig nog best afzien. Maar door die afwijzingen gaat dat vertrouwen wel een beetje weg..

Maja zodra ik zo ga denken geef ik mezelf maar weer een schop onder mijn kont en zeg een aantal keer: komt goed, komt goed. En dan gaan we weer door. :)