Studiemotivatie topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

x_anne23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 22:24

Carrera97 schreef:
Dat is behoorlijk wat Anne, succes! Welk niveau deed je ook alweer?

Ik zit nu in het examenjaar VWO, en bedankt!

Steef, dat lijkt me inderdaad lastig om alle data en tijden uit te laten komen. Vervelend dat ze geen verzoeken meer aannemen :(
Ghostattack, goed bezig! Die practica klinken pittig, ik geloof niet dat ik dat ooit zou kunnen haha. Succes nog!

Ondertussen is bijna alles af, alleen nog mn wiskunde en ik denk dat ik natuurkunde voor een keertje laat zitten, het is niet heel veel maar anders wordt het zo laat :(

Eunomia

Re: Studiemotivatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:39

Joolien, fijn dat het weer beter gaat en je je studie weer op hebt kunnen pakken.

Succes met alles Deetjeeuh!

Steef, dat lijkt me echt pittig. Toch bijzonder dat je dan nog vrije tijd over hebt naast twee studies.

Ghostattack, goed bezig zeg! Succes met je practica deze week.

Is het nog gelukt Anne? Toevallig dat je ook in V6 zit. Wat een druk jaar, hè..

Ik ga ook maar weer eens aan de slag. Net aan m'n PWS gewerkt en nu nog even Engels, Biologie en Nederlands doen.

x_anne23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:25

xCarpediem schreef:
Is het nog gelukt Anne? Toevallig dat je ook in V6 zit. Wat een druk jaar, hè.. .

ja inderdaad, het valt me echt tegen. Ik had verwacht dat je vooral bezig zou zijn met het herhalen van lesstof, dat je er ook nog heel wat nieuwe bij zou krijgen en dat het herhalen in een vrij hoog tempo zou gaan had ik eventjes niet aan zien komen, haha. Maar het komt uiteindelijk vast wel goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:33

Jongens ik hebb écht totaal nieeets uitgevoerd. :') Voor morgen niet erg maaar dan moet ik morgen wel veel dken. Oeps :+

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 21:53

Oké, ik ben afgelopen week mijn proefwerken gaan inkijken en hier zit iets goed mis. Mijn eigen proefwerkbundel kreeg ik niet te zien, kreeg gewoon een strookje met de juiste letters van de antwoorden, de letters die ik dan aangeduid zou hebben en een lege bundel. Bij vele vragen waarbij ik een fout antwoord 'zou' gegeven hebben wist ik echt 100% zeker dat ik toch echt wel het juiste antwoord had aangeduid. Ik weet toch immers nog wel wat ik geantwoord heb zeker. Heb de prof hier ook op aangesproken dat ik dit wel vreemd vind, zei hij gewoon droogjes "ja soms is moeilijk te herinneren wat je precies hebt aangeduid". Als ik mijn eigen bundel wil inkijken moet ik via de ombuds gaan, maar ben bang om moeilijk te gaan doen omdat ik wel vaker gehoord heb dat dat een invloed zou kunnen hebben op de rest van je opleiding.
Erna het gesprek met de studiebegeleider gehad, bleek er iets fout te zijn gegaan bij de inschrijving. Ik had via mail een link gekregen om me in te schrijven voor een afspraak met een begeleider, bleek het de verkeerde link te zijn, wat maakte dat ik een begeleider toegewezen kreeg van een andere opleiding, die eigenlijk geen verstand van mijn opleiding had. Ben ik dus absoluut niet wijzer uit geworden.
Morgen ga ik bellen naar een andere uni die ik op het oog heb, als ik eventueel vrijstelling kan krijgen voor de vakken waarop ik geslaagd ben en daar mijn jaar opnieuw mag doen dan. Heb echt geen zin meer om in deze uni te blijven als het er zo aan toe gaat.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 23:16

x_anne23 schreef:
xCarpediem schreef:
Is het nog gelukt Anne? Toevallig dat je ook in V6 zit. Wat een druk jaar, hè.. .

ja inderdaad, het valt me echt tegen. Ik had verwacht dat je vooral bezig zou zijn met het herhalen van lesstof, dat je er ook nog heel wat nieuwe bij zou krijgen en dat het herhalen in een vrij hoog tempo zou gaan had ik eventjes niet aan zien komen, haha. Maar het komt uiteindelijk vast wel goed :)

Ik had ook hele andere verwachtingen bij dit jaar, maar uiteindelijk zal het inderdaad wel goed komen. :)

Foeifoei Deeutjeeuh! Morgen dan maar extra hard aan de bak.

Balen zeg, Snollygoster! Wat een rare manieren hanteren ze op jou universiteit. Hopelijk kun je naar een andere universiteit toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:25

Snollygoster schreef:
Oké, ik ben afgelopen week mijn proefwerken gaan inkijken en hier zit iets goed mis. Mijn eigen proefwerkbundel kreeg ik niet te zien, kreeg gewoon een strookje met de juiste letters van de antwoorden, de letters die ik dan aangeduid zou hebben en een lege bundel. Bij vele vragen waarbij ik een fout antwoord 'zou' gegeven hebben wist ik echt 100% zeker dat ik toch echt wel het juiste antwoord had aangeduid. Ik weet toch immers nog wel wat ik geantwoord heb zeker. Heb de prof hier ook op aangesproken dat ik dit wel vreemd vind, zei hij gewoon droogjes "ja soms is moeilijk te herinneren wat je precies hebt aangeduid". Als ik mijn eigen bundel wil inkijken moet ik via de ombuds gaan, maar ben bang om moeilijk te gaan doen omdat ik wel vaker gehoord heb dat dat een invloed zou kunnen hebben op de rest van je opleiding.
Erna het gesprek met de studiebegeleider gehad, bleek er iets fout te zijn gegaan bij de inschrijving. Ik had via mail een link gekregen om me in te schrijven voor een afspraak met een begeleider, bleek het de verkeerde link te zijn, wat maakte dat ik een begeleider toegewezen kreeg van een andere opleiding, die eigenlijk geen verstand van mijn opleiding had. Ben ik dus absoluut niet wijzer uit geworden.
Morgen ga ik bellen naar een andere uni die ik op het oog heb, als ik eventueel vrijstelling kan krijgen voor de vakken waarop ik geslaagd ben en daar mijn jaar opnieuw mag doen dan. Heb echt geen zin meer om in deze uni te blijven als het er zo aan toe gaat.

Wow wat raar. Welke uni is dit dan?

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:34

ik zit momenteel op mn werk, vanavond even naar de stad, maar heb daarnaast veel te doen voor school, gelukkig barst ik van de motivatie, dus vanavond en komend weekend flink aan de gang

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 11:46

@Joolien, de KUL in België, 'beste' universiteit van het land :')
Anyway, net gebeld met de andere uni, heb op maandag een afspraak om de overstap te bespreken en zien voor welke vrijstellingen in ik aanmerking kom aangezien sommige vakken verschillend zijn.

x_anne23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:23

Desiree, kan gebeuren toch :o af en toe een dagje niks doen is ook lekker haha
Snolygoster, wat raar :( Ik hoop dat het op de andere uni beter gaat!
spottedponie, succes!

vandaag voel ik me gelukkig beter dan gisteren, nu hard aan de slag en hopen dat ik ook iets voor na het weekend af krijg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:55

Snolly wat een rare situatie!

Ik heb vandaag een heerlijke stagedag gehad. Heleboel spontane ideeën voor mijn beroepsproducten.
Komende maandag heb ik terugkomdag en ik heb er zin in om dit te delen op de opleiding.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:26

Ik breek even in, waarvoor alvast excuses.

Ik heb morgen mijn eerste tentamen al, na krap 3 weken les+practica. Waarvan ik ook nog bijna een hele week ziek ben geweest, en dus totaal niet meer uitkwam met mijn planning. Ik was super gemotiveerd, na een tussenjaar mega veel zin om weer aan de bak te gaan, en nu zie ik het allemaal echt niet meer zitten.. -O-
Met een beetje mazzel hebben jullie wat tips voor me.

Ik heb behoorlijk faalangst, wat zich vooral uit in supermegaveel stress voorafgaande aan tentamens. Daardoor klap ik dicht, neem niets meer in me op, en het slokt dus kostbare studietijd op.
Ik heb vandaag echt bergen verzet, en toch, na nog wat gesproken te hebben met studiegenootjes, heb ik totaal niet het gevoel dat ik alles voldoende ken en beheers. Oefentoetsen gingen nog vrij redelijk trouwens; zal gemiddeld rond de 7 gezeten hebben. En tóch wil ik er niet aan dat ik de stof ken/beheers. En dat gevoel is ZÓ demotiverend..

Wat doen jullie op dat soort momenten? Waarop je er echt even doorheen zit? Want op deze manier studeren is echt niet tof.. Hoe krijgen jullie op zulke momenten weer een beetje motivatie om wat te gaan doen?

Mijn studieadviseur heb ik al mee gesproken, komt binnenkort een nieuw gesprek aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:29

Eelmo, wat ik dan doe is stoppen met leren en er vooral níét meer aan proberen te denken. :+ Dan heb ik gewoon even mijn rust nodig en mijn hoofd ook. :)
Je zult erop moeten vertrouwen dat alles goed gaat, en ik herken het wel hoor, dat je door je vrienden denkt dat je niets meer weet. Maar dat valt altijd reuze mee!

Morgenochtend kan je evt. nog wat eerder opstaan om het nog even door te nemen, maar voor vanavond lekker op tijd gaan slapen. Dat werkt in ieder geval bij mij. En oh ja: op de toets rustig blijven en niet in paniek raken!

Wat ik vanavond moet doen:
Geschiedenis lezen + maken
Nederlands maken
Karel en de elegast samenvatting opzoeken (we hebben daar morgen een toets over, gelezen in de klas maar even geheugen opfrissen)
Engels invoeren in WRTS zodat ik het morgenochtend nog even kan doornemen
Economie 4 opgaven maken

Dom dat ik niet eerder vandaag ben begonnen. :+ Kwam zeiknat thuis en had geen zin meer. :') Gelukkig kan ik morgenochtend ook wel wt doen aangezien ik eerste 2 uur vrij heb.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:32

Ik moet een deel van een verslag schrijven. Maar ik ben ook al een week ziek, zit duizelig achter de computer en kom gewoon niet uit die APA richtlijnen van het HBO. Het liefst wil ik stoppen maar het moet gewoon een keer af.

Iemand tips voor die APA richtlijnen

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:32

Het gevoel dat ik de stof totaal niet ken, heb ik eigenlijk altijd. Op een gegeven moment heb ik er maar aan toe gegeven want ik heb al mijn tentamens dik gehaald vorig jaar met datzelfde gevoel :) Welke studie doe je en eerstejaars neem ik aan? Als je de oefentoetsen goed maakt, dan zal het vast goed komen. Bij ons zijn de oefentoetsen vaak moeilijker dan het daadwerkelijke tentamen. Verder gewoon proberen rustig te blijven. Hoe erg is het als je het tentamen niet direct haalt? Als het goed is heb je een hertentamen mogelijkheid toch?

Dag 2 van de practicumdagen zit erop. Het eerste practicum is afgerond en ingeleverd na veel bloed, zweet en tranen :+ Morgen beginnen aan het volgende practicum en believe me, ik kán niet meer. De hele dag naar een scherm staren en practica uitvoeren die onduidelijk en moeilijk zijn met weinig tot geen begeleiding is zo enorm vermoeiend. Mijn tentamen is volgende week vrijdag, daar moet ik ook echt vast aan gaan beginnen.

x_anne23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:07

Eelmo, probeer je niet te veel te focussen op je faalangst, het is heel moeilijk ik weet het. Kijk eens terug op wat je vandaag gedaan hebt, en dat is veel! Je oefentoetsen zijn goed gegaan toch? :) Ik zou niet te lang doorleren, dat werkt uiteindelijk alleen maar averechts. Ga lekker op tijd slapen en kijk morgen hoe het gaat. Heel veel succes! +:)+
Desiree, veel succes met je toets over karel ende elegast! Die hebben wij in de vierde behandeld, grappig om te lezen dat andere scholen dat verhaal ook gebruiken.
Eloya, met APA richtlijnen ben ik niet heel erg bekend, zeker niet die van het HBO. Veel succes en beterschap!
Ghostattack, ik kan me voorstellen dat het nietecht fijn is om een dag lang naar een scherm te kijken waar een onduidelijke opdracht staat. Succes!

Ik heb m'n natuurkunde al voor een heel groot deel samengevat voor mn tentamen volgende week, tot nog toe snap ik het *\o/* Nu hopen dat dat zo blijft haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:09

Anne, ik zit nu ook in de vierde haha. :)) Ben benieuwd hoe de toets morgen werkt.... Hoop niet al te moeilijk. :o

Jij bent ook super goed bezig!

Geschiedenis lezen + maken
Nederlands maken

Economie 4 opgaven maken
Karel en de elegast samenvatting opzoeken (we hebben daar morgen een toets over, gelezen in de klas maar even geheugen opfrissen)
Engels invoeren in WRTS zodat ik het morgenochtend nog even kan doornemen

Dit heb ik ondertussen gedaan... Karel en de elegast verplaats ik naar morgenochtend. :P GS was vrij veel helaas... Dus alleen nog even economie en Engels invoeren..

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:48

Eloya schreef:
Ik moet een deel van een verslag schrijven. Maar ik ben ook al een week ziek, zit duizelig achter de computer en kom gewoon niet uit die APA richtlijnen van het HBO. Het liefst wil ik stoppen maar het moet gewoon een keer af.

Iemand tips voor die APA richtlijnen

Een site erbij houden met uitleg, bijv: https://www.scribbr.nl/apa-stijl/citere ... pa-regels/

En verder veel oefenen helaas.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:52

Dankje, heb de link opgeslagen, heb het vanavond uiteindelijk toch opgegeven, de letters draaide voor mijn ogen. morgen nieuwe poging

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:30

Die link voor APA sla ik even op,,
Eloya wat wil je weten? Misschien kan ik helpen

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:54

Ghostattack schreef:
Het gevoel dat ik de stof totaal niet ken, heb ik eigenlijk altijd. Op een gegeven moment heb ik er maar aan toe gegeven want ik heb al mijn tentamens dik gehaald vorig jaar met datzelfde gevoel :) Welke studie doe je en eerstejaars neem ik aan? Als je de oefentoetsen goed maakt, dan zal het vast goed komen. Bij ons zijn de oefentoetsen vaak moeilijker dan het daadwerkelijke tentamen. Verder gewoon proberen rustig te blijven. Hoe erg is het als je het tentamen niet direct haalt? Als het goed is heb je een hertentamen mogelijkheid toch?

Dag 2 van de practicumdagen zit erop. Het eerste practicum is afgerond en ingeleverd na veel bloed, zweet en tranen :+ Morgen beginnen aan het volgende practicum en believe me, ik kán niet meer. De hele dag naar een scherm staren en practica uitvoeren die onduidelijk en moeilijk zijn met weinig tot geen begeleiding is zo enorm vermoeiend. Mijn tentamen is volgende week vrijdag, daar moet ik ook echt vast aan gaan beginnen.

Biologie :) en idd eerstejaars. Maar wel al met een onafgeronde opleiding achter de rug. Dus het studeren is niet nieuw voor me.
En tuurlijk, er zijn hertentamens enzo.. Maar ik bouw zó veel stress op voor een tentamen.. Ik leg de lat ook wel te hoog voor mijzelf hoor. Maargoed.
Tentamen is geweest, ik kan weer even rustig ademhalen. Heb ook niet het idee dat het heel erg goed ging nu. Maar ook niet dat het echt een drama was.. Dus we wachten maar af :)

Thanks iig, voor de tips allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:56

Het kan helpen om echt ruim op tijd te beginnen. Dan leer je namelijk niet voor je tentamen maar om stof voor jezelf duidelijk te krijgen. Door minder stress neem je het beter op en daardoor ga je met meer vertrouwen het tentamen in. :)

Ik wilde eigenlijk iets voor mijn studie doen op de laptop maar ik ben heel moe en ik wil even een uurtje plat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 15:25

Eelmo schreef:
Ik breek even in, waarvoor alvast excuses.

Ik heb morgen mijn eerste tentamen al, na krap 3 weken les+practica. Waarvan ik ook nog bijna een hele week ziek ben geweest, en dus totaal niet meer uitkwam met mijn planning. Ik was super gemotiveerd, na een tussenjaar mega veel zin om weer aan de bak te gaan, en nu zie ik het allemaal echt niet meer zitten.. -O-
Met een beetje mazzel hebben jullie wat tips voor me.

Ik heb behoorlijk faalangst, wat zich vooral uit in supermegaveel stress voorafgaande aan tentamens. Daardoor klap ik dicht, neem niets meer in me op, en het slokt dus kostbare studietijd op.
Ik heb vandaag echt bergen verzet, en toch, na nog wat gesproken te hebben met studiegenootjes, heb ik totaal niet het gevoel dat ik alles voldoende ken en beheers. Oefentoetsen gingen nog vrij redelijk trouwens; zal gemiddeld rond de 7 gezeten hebben. En tóch wil ik er niet aan dat ik de stof ken/beheers. En dat gevoel is ZÓ demotiverend..

Wat doen jullie op dat soort momenten? Waarop je er echt even doorheen zit? Want op deze manier studeren is echt niet tof.. Hoe krijgen jullie op zulke momenten weer een beetje motivatie om wat te gaan doen?

Mijn studieadviseur heb ik al mee gesproken, komt binnenkort een nieuw gesprek aan :)

Ten eerste, heel vervelend, ik ken het, maar niet in deze mate. Wat helpt is sowieso een geode planning maken, maar ook daarin goed afvinken wat je al hebt gedaan. zodat je niet enkel ziet wat je nog moet doen, maar ook zien wat je al hebt gedaan. Mij geeft het altijd een goed geveol als ik even tegen mijn vriend zeg 'wow ik ben lekker bezig, ik heb dit en dit al gedaan.' Beloon jezelf, zeg hardop dat je het goed heb gedaan.
Maar als 2e, bij mij op school bestaat er een faalangsttraining, misschien bij jou ook wel? Faalangst is moeilijk zelf af te leren, maar er zijn geode tools voor!

Verder is het ook de moeite om eens te kijken aar je faalangst vandaan komt? Wat maakt dat je bang bent om de mist in te gaan?

Overigens is faalangst een steeds vaker voorkomend fenomeen, doordat we in een cultuur leven waar alles van ons wordt verwacht. Alles moet goed, alles moet snel en alles moet zonder fouten. Dit is zeer ongezond voor eigenlijk iedereen. Er zin maar weinig mensen die op deze angst goed kunnen presteren. Dus je bent zeker niet alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:24

Hoe gaat het met jullie? :D Ik moet vandaag helaas een heeeeleeeboel doen, dus hard aan het werk.

Moet een presentatie maken/voorbereiden en het is vreselijk. Want er staat nergens écht duidelijk wat het nou allemaal is. %)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:13

Ik wil nu aan het werk, maar ik ben zo moe dat ik me er moeilijk toe kan zetten :') Maar hup, bokt uit en gaan met die banaan, elk uurtje is mooi meegenomen :D
Krijg het deze week alleen heel druk, dat is echt klote. Daardoor heb ik weinig energie voor huiswerk en voor paard. Ben na een dag met meerdere colleges helemaal kapot(hebben jullie dat ook?)
Morgen nog rustig, dan disndag werken van 7.30 uur tot 12.30 en van 13.15 uur tot 18 uur school.
Dan woendag van 8.30 uur tot 17.15 uur school. Donderdag weer werken van 7.30 tot 13.00 uur en dan van 14 tot 17.15 uur naar school. Vrijdag en maandag werken in e middag en de ochtend vrij. Maar ik moet ook nog met mijn huishouden aan de slag -O- En ik heb nog een paard te trainen...