Wie nog meer afstuderen in 2013?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Re: Wie nog meer afstuderen in 2013?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:28

Ik heb in mijn resultatenhoofdstuk neergezet wat ik gevonden heb. Dus mijn figuren en dan beschrijving wat er te zien is.

Maar zonder ''de reden dat je dit ziet is omdat er toen dat ook was waardoor dit verminderde''
dus ''in figuur XX is te zien dat Y is gestegen ten opzichte van N''

Maar of dat goed is, dat zal ik na morgen horen :')

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:30

Dan is het toch prima?
Ik mocht van mijn docent alleen geen tabellen in mijn tekst zetten. Ik weet niet hoe dat met figuren is en hoe dat voor jouw docent is ;-)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:38

Waar moeten jullie dan de cijfers laten? :oo

Bij ons is dat altijd geweest dat dat mag, maar het moet wel 'nodig' zijn. En figuren spreken vaak meer aan dan tabellen. Dus ik ben figuurtjesmens (grafieken uit excel) en dan staan de tabellen in de bijlage.

*gaat aan de koffie*

Ik wil een opzet maken voor de rest van mijn resultaten, en dan maar laptop mee naar stal nemen zodat ik daar verder kan werken. Dan kan ik verspreid over 4 uur een aantal keer paard controleren..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:39

Wat voor een resultaten heb je Zephyr?

Ik heb bijvoorbeeld interviewresultaten. En ik heb mijn onderzoek gebaseerd op een proces dat in 5 stappen is te verdelen. Aan de hand van deze 5 stappen beschrijf ik wat de trend is, wat de uitzonderingen zijn en wat de opvallende dingen zijn. Dit aan de hand van quotes.

Onder mijn respondenten is nogal wat verscheidenheid, waardoor ik die verschillen zijlings ook meeneem. Hoef niet, maar is voor mijn gevoel wel volledig. Ik onderzoek mediabedrijven en in 'mijn' gebied zijn media die alleen een internetsite hebben, maar ook media die zowel een krant als internetsite hebben. Daartussen zijn verschillen te zien. Ook zijn er professionele en particuliere initiatieven en daar zijn ook verschillen in te zien. Dus bij mij was het heel uitgebreid. Zeker omdat ik nog een extra slag maak naar 'kernwaárden' en die dus ook moet meenemen per stap.

Dit hoofdstuk heet overigens ook analyse van de resultaten. Ik heb de interviewegegeven verrijkt met kwanitatieve gegevens (tellen van reacties op websites bijvoorbeeld) en die tabellen heb ik ook zeker meegenomen in het hoofdstuk.

In het hoofdstuk conclusie beschrijf ik in het kort de uitkomsten van het onderzoek en koppel ik die aan de literatuur. Verder aanbevelingen waar tevens iets terugkomt over de representativiteit.
Laatst bijgewerkt door zap op 07-07-13 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:43

Ik heb allemaal open interviews :(

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:50

Zephyr schreef:
Ik heb allemaal open interviews :(

Ik ook :j.

Ik gebruik dus quotes. Dan moet je wel uitleggen in je methode waarom je daarvoor kiest (geeft een goede presentatie van je materiaal) en dat het onmogelijk is om alles te verwerken en daarom een selectie hebt gemaakt (de meest duidelijke, de meest in het oog springende bv). Vermeld ook dat je wel geprobeerd heb om iedereen evenveel aan het woord te laten (bij mij is dat bijvoorbeeld niet geval, maar dat kan ik uitleggen). Wel nog even tot wetenschappelijke taal vervormen.

Aan de hand waarvan heb je je vragen gesteld? Heb je iets van een model? Dan kan je bijvoorbeeld aan de hand van die stappen je hoofdstuk opdelen.

[edit] wat een pokkewerk trouwens he om die interviews uit te werken. Ik had er 11 van een uur...

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:55

Ja ik heb een operationalisatieschema gemaakt en aan de hand daarvan de interviews gehouden. u heb ik dus een aantal "thema's " zeg maar en daar vallen weer een xaantal vragen onder. Ik dacht dus ook elk thema wordt een aparte paragraaf en dan de overeenkomsten en de verschillen van de respondenten beschrijven....
Maar heb je dan alleen maar quotes gebruikt?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:15

Zephyr schreef:
Ja ik heb een operationalisatieschema gemaakt en aan de hand daarvan de interviews gehouden. u heb ik dus een aantal "thema's " zeg maar en daar vallen weer een xaantal vragen onder. Ik dacht dus ook elk thema wordt een aparte paragraaf en dan de overeenkomsten en de verschillen van de respondenten beschrijven....
Maar heb je dan alleen maar quotes gebruikt?

Ja, dat lijkt me een goede verdeling!

Ja je gebruikt voornamelijk quotes (uiteraard na een inleidend zinnetje van dat je dit en dit waargenomen hebt en dan een quote die dat verduidelijkt), omdat het nu eenmaal kwalitatief onderzoek is :).

Ik heb hier en daar kwantitatieve gegeven toegevoegd, omdat uit de interviews die specifieke gegevens niet naar voren kwamen (ging bijvoorbeeld om het aantal reacties of het aantal lezersbijdragen en respondenten konden daar geen antwoord op geven).

Maar je resultaten zijn kwalitatief. Ik heb bijvoorbeeld ook gevraagd hoeveel mail er binnekomt op de redacties. Daar heb ik een tabel van gemaakt. Ik heb een tabel gemaakt van op welke websites mensen kunnen reageren. Dus wel wat tabellen, maar voornamelijk quotes :j

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:18

Ja, ik heb niet echt aantallen. Maar ik heb bijvoorbeeld gevraagd welke problematiek ze veel zien bij de doelgroep. En dan wilde ik een verhaaltje maken van de dingen die zei noemen....niet goed?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:04

Zephyr schreef:
Ja, ik heb niet echt aantallen. Maar ik heb bijvoorbeeld gevraagd welke problematiek ze veel zien bij de doelgroep. En dan wilde ik een verhaaltje maken van de dingen die zei noemen....niet goed?

Ik denk wel dat dat goed is hoor. Maar dat zijn niet je enige resultaten neem ik aan? Ik zou je aan je onderzoeksmodel houden en die stappen volgen.

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:19

Nou mijn idee was van tevoren om een soort samenvatting (vanuit het labelen) verschillen en overeenkomsten van de geïnterviewden te gebruiken en idd citaten en verder heb ik mijn theoretisch kader die ik ernaast leg voor de discussie! Ik heb dus wel alleen interviews gedaan.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:26

Je kan wel een samenvatting geven, maar heeft je hoofdstuk dan wel structuur? Ook als je alles per onderdeel opschrijft, kan je ook een samenvatting gegeven. Maar een lezer zit niet in jouw materiaal en heeft structuur nodig. En voor een lezer is het fijn als je dat doet aan de hand van het verloop van je vragen en de verschillende thema's. Je moet eigenlijk de lezer aan de hand nemen en stap voor stap vertellen wat er uit je onderzoek is gekomen.

Heb je gekeken hoe anderen dat gedaan hebben in hun scriptie? Want dat helpt vaak :j

Ik wil je anders wel een deel van mijn resultaten sturen? Dan heb je een idee hoe ik het heb gedaan (want uitleggen is moeilijk haha).

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:46

ik heb je een pb gestuurd :) Ik denk wel dat ik redelijk op de goede weg zit als ik jou beschrijving snap. Ik heb het ook per thema van de vragen zeg maar....

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:30

Ik kreeg als feedback op mijn theoretisch kader dat ik aardig in de goede richting zat maar dat ik mijn keuzes voor het conceptueel model dat ik gemaakt heb beter moet onderbouwen. Hoe moet ik dat in hemelsnaam gaan doen? heb echt geen idee...

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:33

Ik ga al %) bij ''conceptueel model'' :=?

maar onderbouwen:
literatuur te vinden?
van verschillende kanten bekijken
voors en tegens noemen

?? Ik kraam maar wat uit..

Dat krijg je ervan na slechts 4 uur slaap en alweer 2 bakken koffie achter de kiezen omdat ik alweer wil slapen :')

Bijlagen nog
Nog een inleiding
Samenvatting (die laat ik achterwege tot het concept is beoordeeld)
En de figuurnummering etc doorvoeren in de tekst..

En ik heb nog 2 uur :') _O-

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:43

wij moeten een theoretisch kader maken, en van daaruit moeten we een eigen model maken die de basis wordt voor jouw scriptie. Ik ben gekomen tot deze:
Afbeelding

Nu gaat het erom dat ik moet onderbouwen waarom ik deze onderdelen voor mijn model heb gekozen en waarom ik bijvoorbeeld de 4 a's hanteer bij functieontwerp. Deze onderdelen zijn al bescrheven op basis van de literatuur, nu moet ik onderbouwen waarom ik deze kies...

alleen erg lastig wanneer je eigenlijk alleen feiten mag beschrijven en geen meningen. Ik kies het uiteraard omdat ik van mening ben dat dit een goede is. Maarja hoe banketstaaf je dat dan vol...

* kom op akshay! wist niet dat je al zo ver was! goed hoor! nu nog even de laatste loodjes!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:58

wow.. ik ben even :wow: van je schema
Dat ziet er gestructureerd uit.. Ik begrijp hem niet helemaal, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik door mijn zeefgeheugen niet meer zo goed weet wat je nou ging doen.

Welk gedeelte hiervan was dan niet goed? Alleen dat met die 4a's of echt alles? (met andere woorden; is het gedeeltelijk niet goed genoeg, of heb je het structureel niet goed gedaan?)

En mijn conceptverslag is bijna af (ik had ook niet door dat ik zo ver was _O- Afgelopen donderdag had ik nog helemaal niks _O- ) maar moet dan woensdag concept artikel inleveren. En dan dus vrijdag definitief verslag.

:=

Zou eigenlijk naar school gaan om usb met presentatie af te leveren. Maar dat betekent 2u reistijd. Even gauw met de auto kan ook niet, auto staat bij de garage. Dus ik stop het wel in een envelop en mik wel in de brievenbus :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:08

Korte samenvatting;
Werkbeleving van mensen wordt beinvloed door: Het functieontwerp. Deze bepaalt de basis opzet van de functie, dus medewerkers ervaren dit. de manier waarop de dit beleeft wordt beinvloed door je persoonlijkheid. de sociale omgeving waarin je je bevindt beinvloedt je persoonlijkheid en andersom. Dan heb je tegelijkertijd de hulpbronnen die beschikbaar zijn om je fucntie te beinvloeden (denk aan autonomie, eunthousiasme, opleidingsmogelijkheden e.d.) dit samen vormt de werkbeleving. de werkbeleving heeft direct invloed op de kwaliteit van het geleverde werk en dus op de patienttevredenheid. andersom ook, wanneer de kwaliteit en de patienttevredenheid goed is, heeft dit ook weer een positief effect op de werkbeleving.

Hoop dat die te volgen is. beetje ingewikkeld zonder de theoretische onderbouwing die er normaal voor zit.

Het is wel goed, maar ik moet dus beter onderbouwen waarom ik juist deze onderwerpen gekozen heb om in mijn model te zetten

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:25

Ik snap hem zoals je het beschrijft :j
En begrijp nu dat je kon kíezen om het zo te doen of anders. Waarop heb je die keuze gebaseerd?
- omdat dat duidelijker uit te werken is
- omdat dat betrouwbaardere resultaten geeft
- omdat dit nog nooit onderzocht is
- vraag vanuit opdrachtgever
-??

nogmaals, ik ben zelf ook alleen een gestresste niet-afgestudeerde. Dus als ik wat raars zeg, dan is het niet met opzet ;)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:28

Omdat deze combinatie nog nooit onderzocht is.

Wel tevredenheid of bevlogenheid maar werkbeleving in totaal niet. Bestaande modellen richten zich of op de omgeving, of op de gezondheid of op de werkinhoud van medewerkers. een combinatie als deze bestaat er nog niet. en ik ben van mening dat deze manier werkbeleving in kaart kan brengen. maarja wie ben ik/// ;)

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:32

dat model komt me bekend voor van mijn 2de jaars stage, dat ging ook een beetje over dat thema.
Ik kan vanavond een concept inleveren, dan krijg ik nog feedback voordat mn doocent met vakantie gaat....maar het is nu echt een bij elkaar geraapt zooitje wat ik nu op papier heb....en ik heb de helft ook nog niet :( inleveren voor iig feedback of pech en 4 weken wachten....dilemma. Nu eerst ff kijken wat ik vandaag nog voor elkaar krijg.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:37

Als het goed is bestaat ie nog niet. Heb hem zelf gemaakt. Anders heb ik een probleem ;)
mijn docent gaat ook deze week op vakantie. Is zonde. dan kun je ineens niet meer zo veel doen

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:42

@zephyr; gedeeltelijk inleveren? Dus bijvoorbeeld de eerste 3 hoofdstukken? En dan de rest globaal aangegeven wat je nog erin wil zetten?

@pluisje; waarom ben je van mening dat je het zo in kaart kan brengen? Wat levert dit meer op dan de bestaande modellen? :)

Stel je hebt situatie A
En je laat daar 2 modellen die jij niet hebt gekozen op los
en het model wat jij wel hebt gekozen

Wat is het verschil dan in de resultaten? *probeert te helpen :)) *

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:46

Ja, ik lever het denk ik gewoon wel in, maar elk hoofdstuk ligt momenteel overhoop :( behalve de laatste 2, daar staat nog niets :D

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:49

Pluisje, ik denk dat je heel goed op weg bent en dat het alleen nog een kwestie van onderbouwen is. Je wordt er zo simpel van om elke keuze te moeten onderbouwen. Mijn tips:

- het is nog nooit gedaan, waarom verwacht je dan dat deze combi interessant is? Noemen ze vast ergens in literatuur? Dat is dan meer waarom je dit onderzoek doet.

- de keuze voor deze punten (waar je op onderzoekt) kan je onderbouwen door bv andere studies erbij te pakken en vertellen dat het in andere als belangrijk naar voren komt. Ik schrijf bv over 6 kernbegrippen uit een verzameling van wel 80 begrippen. Waarom die? Omdat onderzoek uitwijst dat het werkveld die begrippen belangrijk vindt. Ik denk dat je naar zoiets op zoek moet. Is het er niet dan kan je bv aan iconen van jouw onderwerp vragen wat de vakliteratuur is en waar zij waarde aan hechten. Dan kan je opvoeren dat dit (de lietratuur) het vakgebied is waar je het in moet zoeken!

Lijkt het ergens op?

Akshay, succes nog even!!! Je kan het!!