Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:50

Ja dat mag, maar er zitten wel voorwaarden aan verbonden; UWV heeft die ook netjes staan (of je moet werkloos zijn zonder uitkering dan maakt het geen klap uit :P)
Komt er vooral op neer dat het niet het zoeken naar werk in de weg mag zitten (dus niet heel veel uren in de week) en het is de bedoeling dat het de kans op betaald werk gaat vergroten. Dus vrijwilligerswerk dat zinvol is voor je cv is toegestaan en dan niet voor veel uren per week.
Maar de exacte regels moet je even terugzoeken bij het UWV.

Anoniem

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:52

Ik moest toen ik ziek was juist vrijwilligerswerk proberen te doen van het UWV ivm je kansen op de arbeidsmarkt. Het staat namelijk erg goed op je CV: zo valt er ook geen gat.

Bij mij was het uiteindelijk niet nodig, want ik viel vanuit reintegratie (freelance basis in overleg met UWV) meteen in een leuke nieuwe baan :j

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:53

Wat een geluk Jans! :) Maar vrijwilligerswerk is inderdaad altijd goed om gaten op te vullen in je CV én ervaring op te doen.

Ik zit er eventjes doorheen. Ben al de hele week aan het zoeken naar vacatures maar oh, wat is er weinig te vinden... Gelukkig woon ik nog thuis en heb ik geen verdere lasten of iets dergelijks. Maar frustrerend is het wel!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:57

vuurneon schreef:
het is de bedoeling dat het de kans op betaald werk gaat vergroten.

In hoeverre een 60+ uberhaupt nog werk kan vinden, is mij een godsraadsel, maar ik zal dat ook eens bij het UWV informeren... :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:01

Ik heb met deze baan ook echt mazzel gehad :j had ook goede tegenstanders namelijk :j

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:14

Pff ik solliciteer op circa 50 vacatures per week en heb al 0 gesprekken gehad -O-
Solliciteer echt alleen maar op dingen waarvoor ik naar mijn mening op basis van mijn CV voor in aanmerking kom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:16

In mijn ziekteperiode heb ik me ook suf gesolliciteerd, ook alleen in mijn vakgebied (Grafisch ontwerper) en zelfs met een goed CV en een hoop ervaring kom je ook bijna nergens meer in aanmerking voor een gesprek :n en ik had geen hoge eisen.. enige wat voor mij belangrijk was was uitbetaling van overwerk. :j ik heb ook ver van huis gesolliciteerd. Ben in die vijf maanden bij drie bedrijven op gesprek geweest.. derde bedrijf was uiteindelijk twee gesprekken en binnen :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:17

Mijn broer is volledig overgestapt; kreeg als grafisch vormgever 0,0 werk na 2 jaar solliciteren. Maar goed, die is ook weer een stuk ouder dus dat speelt ook mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:18

Bij mij was het alternatief weer de winkel in. Maar dat deed ik ook liever niet. Maar als het niet anders kon dan had ik in de boekhandel aan het werk gekund. Maar als ontwerper ben ik toch drie keer blijer :j

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:18

Ja ik solliciteer tot 40 km afstand van mijn woonplaats.
Ik heb ook echt geen hoge eisen maar het wil gewoon niet vlotten.

Ik solliciteer op diverse administratieve/ klantenservice functies, ook financiele administratie, heb op al die gebieden voldoende ervaring.
Helaas ben ik niet de enige :+
Laatst bijgewerkt door orienta op 19-10-12 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:20

Mijn broer kon echt nergens aan het werk, te oud :+ maar goed, nu is hij wel met behoud van uitkering aan het werk en zijn contract wordt hopelijk snel overgenomen! Hoop gezeik bij het uzb.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:21

50 per week?! Hoe krijg je dat voor elkaar?

Wat is tegenwoordig eigenlijk normaal als je sollicitatie plicht hebt?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:22

Ehh vacatures zoeken op werk.nl en indeed?

Ik zit natuurlijk vrij centraal dus pak ook vacatures uit Utrecht en Amsterdam mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:25

Ik solliciteerde ook op functies 100 kilometer van huis. Ik wilde zeker zijn van weer aan het werk komen en dan maakt afstand mij ook niet zoveel meer uit.

Wat mij ook opvalt is dat er veel mensen qua sollicitaties echt binnen 10 kilometer willen werken van het huis. Ik kan zo zeggen dat je het jezelf dan ontzettend moeilijk maakt.

Ik heb een paar jaar op en neer gereisd tussen een dorpje bij Rotterdam en Amsterdam, en later Hilversum. Was ik ook zo anderhalf uur enkele reis kwijt. En ik deed dat wel, want ik wilde graag werken, had een leuke baan en in de trein kan je ook genoeg doen :j

Uiteindelijk ben ik 20 kilometer van huis terecht gekomen. Kwartiertje met de auto. :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:27

Broer doet er nu ook 1 tot 1,5 uur over (afhankelijk van spits). Ik wil ook best 60 km reizen :j
Alles beter dan ehhh niets :+

Maar goed, de vrouw die mij gaat bellen zit op een mooie reisafstand dus ik hoop dat ze mij echt kan helpen! :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:41

Ik kijk momenteel op 20km vanaf mijn woonplaats. Dan kan ik het met de scooter af. Mocht dat niet lukken kan ik altijd nog uitwijken naar utrecht of breda (liever breda)..

Ik heb geen rijbewijs, dus tja ;)

Ik heb nu nog wel prioriteiten hoor:
Liefst binnen 10/15km
liefst 24/28 uur
administratie/receptie/telefoon
Commercieel moet niet de boventoon voeren
Salaris +/- 10.50 bruto / uur.

Ik zit (nog) niet in een uitkeringssituatie, en eisen zijn bij te stellen, maar op dit moment hou ik me redelijk hier aan.
Dan kom je niet heel veel vacatures tegen, en als je ze vind, weet je op voorhand dat je niet de enige bent..
So be it.

Als de nood aan de man is, kan ik altijd nog in een fabriek gaan staan

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:25

Ik ga nu naar 75-80 km van huis vandaan. Zonder file een uur.
OV is niet echt een optie (minimaal een uur en 45 minuten, veel lopen tussendoor en veel overstappen). Auto is een file traject. Wel wil ik een audio cursus spaans gaan doen in de auto (iemand nog tips wat aanbieders betreft?)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:37

Ik zoek wel zo dicht mogelijk bij mijn woonplaats want ik kan echt de benzinekosten niet betalen als ik zover moet reizen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:38

En als er een gewone vergoeding tegenover staat Marlies? Of vergoeding tot station en dan een OVkaart?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:42

Jans schreef:
En als er een gewone vergoeding tegenover staat Marlies? Of vergoeding tot station en dan een OVkaart?

Met vergoeding zou het wel makkelijker zijn ja. Dan sta ik natuurlijk open voor banen die wat verder weg zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:43

Zeker als je naar kantoorbanen kijkt moet daar imo wel een redelijke vergoeding tegenover staan. Waarom solliciteer je niet gewoon op functies wat verder weg en leg je bij hun in het gesprek de vraag neer of er reiskostenvergoeding is?

Als het bedrijf een CAO heeft kun je daarin ook vaak wat terugvinden :j

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:44

M'n ervaring is dat men vaak iemand wil hebben die in straal max 30 km van het bedrijf af woont ivm reistijden. Vaak is men bang dat de reistijd je op gaat breken of dat je vaak te laat komt door files enzo Tenzij je een buitendienst functie hebt en vanuit huis je klanten kunt bezoeken.
Ik zoek ook in een straal van 40 km rond mijn woonplaats. Meer heeft niet zoveel zin in mijn branche.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:45

Hier hebben ze dat dan weer niet. Ik heb collega's hier in utrecht die dagelijks vanuit Zwolle, Limburg, Brabant, Den Haag en Groningen komen. :+

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:47

Ik kijk in een straal van ongeveer 80/90 km, maar wel alleen mijn eigen vakgebied momenteel. :j

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:48

Nou krijg ik net een mailtje van een W&S bureau dat ze evt een baan hebben voor me als p&o medewerker op het hoofdkantoor van een retailbedrijf.. Dichterbij, betaalt in principe hetzelfde (op ft basis), 32 uur (maar dus wel zekerheid in uren) en in principe ook leuk. Nou trekt de uitzendwereld me wel meer dan de retailwereld. Maar dit is natuurlijk wel weer een mooi opstapje in de p&o wereld, op het hoofdkantoor van de benelux :=

Naja ik heb aangegeven dat ik wel graag in aanmerking zou komen, oriënteren kan nooit kwaad natuurlijk! Modht het gesprek goed uitpakken kan ik altijd nog kiezen natuurlijk.

Ik zoek normaal gesproken binnen een straal van 35-40 km. Ik wil liever niet langer dan 3 kwartier (zonder files) reizen.