Bokt-ondernemers deel 5: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: Bokt-ondernemers deel 5: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 20:05

Precies! En ik vind het prettig dat ik over sommige dingen dan gewoon even rustig na kan denken, voor ik antwoord geef. Je kan je soms zo voor het blok gezet voelen! Maar klanten mogen uiteraard altijd bellen :D (maar die mailen ook 9 van de 10 keer, ben pas door 3 klanten gebeld).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 20:10

Ja, dat vind ik dus ook. Dan zit je hoofd al vol van andere dingen die je wilde / moest doen, belt er iemand...ben je meteen helemaal van je apropos en die ander aan de lijn verwacht een antwoord...

Ik beantwoord zaken liever wanneer mij dat gedurende de dag een keer uitkomt dat ik er even voor kan zitten om het goed door te lezen en een goede complete reactie te sturen, eventueel verduidelijkt met een link of foto bijvoorbeeld, is allemaal VEEL rustiger, duidelijker, overzichtelijker....en je hebt e.e.a. "op schrift" staan en kunt het nog eens na lezen, kan ook erg nuttig zijn ;)

Ik wil zelfs geeneens door klanten gebeld worden, als ik dat er ook nog bij krijg dan krijg ik m'n werk helemaal niet meer af joh, ze mailen maar gewoon, opvoeden die hap :o

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 20:29

Mooi gedaan Joyce.

Hier ook bij voorkeur en het meeste via de mail.

Hebben jullie trouwens naast visitekaartjes/flyers ook pennen met jullie naam/logo?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 08:39

Hier wel pennen van Barefoot, die kan ik daar bestellen en ik wil met niks anders meer schrijven, die dingen zijn FIJN :=

Doodsimpel hoor verder, maar schrijven gewoon heerlijk :))

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:42

Haha grappig hoe sommige pennen echt super zijn en andere helemaal waardeloos.

Moeilijke zaak met je koekjes, Joyce.. Ik zou er ook niet té hard achteraan gaan, je verdient er uiteindelijk geen tonnen mee en misschien kan je die tijd en energie beter investeren in iets wat beter loopt!

Wat hebben jullie gedaan met webdesign? Ik heb intussen verschillende offertes opgevraagd voor een website met geïntegreerde webshop, maar de prijzen liggen erg ver uiteen! De een vraagt makkelijk 2500 euro, terwijl ik ook een offerte van 900 euro heb gehad.
Ik wil natuurlijk wel een mooie site, maar de vraag is of ik daar van in het begin zoveel aan moet/kan uitgeven..

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:48

Wat voor website moet het worden Mallootje? een webshop of site?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:49

Een site met basisgegevens (contact, merken, route, nieuwtjes,..) , met een geïntegreerde webshop :)

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:45

Een goede, degelijke webshop kost erg veel tijd om te bouwen. En afhankelijk of die webshop voor jou ontworpen is, door jou makkelijk te beheren is, goed indexeerbaar, etcetera, kan dat aardig oplopen.

Ik kan mij overigens niet herinneren dat ik een offerte-aanvraag heb ontvangen *D

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:48

Hihi ik wou even gemeen zijn en antwoorden: "Dat komt omdat ik alleen goede bedrijven heb aangeschreven" , maar dat is natuurlijk een stout grapje van me :D
Nee, ik heb enkel Belgische firma's aangeschreven, vandaar ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:45

pmarena schreef:
Ik kan dat gezeur om willen bellen ook niet waarderen, het is 2012 hoor, doe het lekker via de mail :P

Met mail is het hier al druk zat, daar wil ik echt niet ook nog op de meeste ongelegen momenten telefoon doorheen...want die telefoon gaat altijd nèt op het moment dat je even geconcentreerd ergens mee bezig bent :=

Als ze vragen om te mailen: prima.
Als ze dan niet antwoorden binnen de twee dagen doe ik een belletje en ik vraag ook gewoon of ik niet stoor.

Ik bel heel graag en het hoeft echt geen uren te duren.

Maar voor de 'winst' die je erop maakt zou ik er ook héél snel mee klaar zijn!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:42

Ik heb ook geen bel-angst ofzo hoor, vind het alleen heel erg niet-handig en heb mijn telefoonnummer dan ook gewoon niet vermeld, iedereen kan mailen en die enkeling die dat niet kan of wil die kan prima terecht bij verschillende wederverkopers :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:08

Bellen is inderdaad gewoonweg veel sneller :j en veel mensen waarderen het ook gewoon meer dat je belt, mijn ervaring is dat je dan veel meer voor elkaar krijgt. Ook als je reclame wil maken voor jezelf, gewoon bladen bellen en vertellen dat je wat interessants voor ze hebt, namelijk .... blabla. Werkt prima (ik werk in de PR en doe dat meerdere malen per dag :+ als je media aandacht wil hebben wil ik je wel tips geven).

Ik had gisteren een info avond van KVK, vond het echt super boeiend! Het was een algemene info avond over wat er komt kijken bij het starten van een bedrijf. Ik werd echt razend enthousiast want hij nam mijn voorbeeld als casus en ging uitwerken of ik er van kan leven, dat kan ik wsl al vanaf 20 (vaste) klanten. Dat is niet veel voor hetgeen ik ga doen!

Komende dinsdag heb ik een sollicitatie op een baan van 0,5 FTE, als ik dat krijg wil ik per 1 september officieel beginnen met mijn bedrijf... en anders zoek ik verder want ik wil altijd mijn hypotheek, auto en paard kunnen blijven betalen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:09

@Ffortuna: Bellen is geen probleem, het gaat hier om bellen naar mensen die specifiek hebben aangeven dat ze het via de mail verder af willen handelen.

Overigens is mijn ervaring met bladen en kranten, dat zodra je ze belt of mailt om te laten weten dat je eventueel wat interessants voor ze hebt, ze gelijk zoiets hebben van "hey, die wil haar spullen/verhaal graag in ons blad zien, dan gaan we de rollen gelijk even omdraaien". Dan willen ze gelijk geld zien! Heb dat nu al een paar keer gehad en dan is het voor mij op een gegeven moment niet zo interessant meer om daar tijd en moeite in te steken. Terwijl ik nu zelf dus af en toe door bladen/websites/tv benadert word en dan kost het me helemaal niets. Maar als je tips hebt, hoor ik ze graag hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:02

Joyce, snap ik, het was een reactie op pmarena :)
En ja als je pech hebt krijg je dan sales aan de lijn, je moet je verhaal nieuwswaardig verpakken. Dat je de eerste bent in nl met deze producten bijvoorbeeld, iets dat leuk is voor een redactie

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:15

Dat heb ik idd gedaan, gezegd dat ik de eerste ben in NL met die tongen/snorren/etc, groot succes in Amerika, echte musthaves, vooral nu alles met snorren ook helemaal hot is. Maar nee hoor, je moet gewoon dokken ;)

Maar ik ken wat mensen die bij tijdschriften hebben gewerkt en die zouden ook nog even hun best voor me gaan doen, of me mail adressen geven waarbij ik gelijk de juiste persoon terecht kom :D Wellicht heb ik dan wat meer geluk!

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:18

Klopt joyce, het is echt lastig om er in te komen. wij hebben voor het paardenhotel ook al dingen geprobeerd, hebben wel al in de bit en hoefslag gestaan maar moesten hier wel voor betalen. De paardenkrant hebben wel een groot artikel gratis geplaatst.

Denk ook echt dat contacten super belangrijk zijn.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:32

Voor onze bijlessen had ik een keertje een persbericht uitgestuurd en toen hebben we een interview op de radio gehad en een groot artikel in de krant, je moet er een beetje geluk mee hebben denk ik..

Zo, gisteren is mijn vennootschap opgericht, alweer een stapje verder! Het mag voor mij nu heel snel oktober worden...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:18

Ik heb express mijn telefoonnr niet op mijn site vermeld, dan word ik tenminste ook niet op de meest idiote momenten van de dag (tijdens mn kantoorbaan bijvoorbeeld... erg handig...) gebeld, ze krijgen mijn telefoonnr (indien nodig) na mail contact en dan zeg ik erbij wanneer ze kunnen bellen.
Als ik het op de site erbij zet dat werkt niet dan nóg bellen ze wanneer het niet uitkomt.

Ffortuna, je gaat dus nu echt beginnen! Leuk! Kunnen we over ons ondernemersschap babbelen en niet alleen over paarden hahaha!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:25

@ Mallootje: wat spannend om nog een onderneming te starten. Alvast veel succes!

Wat betreft de telefoonnummers: wij hebben wel een zakelijk telefoonabonnement afgesloten, en dat telefoonnummer op de website gezet. Mensen kunnen altijd de voicemail inspreken, en alleen tussen 16.00 en 20.00 zijn we 'live' aan de telefoon te bereiken. Dit ook om te voorkomen dat we de hele dag door gebeld worden.
Waarom hebben wij wel het telefoonnummer geplaatst? Ik geloof dat het voor webshops verplicht is? :') Maar bovendien willen wij (voor zover we kunnen) zoveel mogelijk service aanbieden, en dan is een telefoonnummer dat meteen duidelijk op de website staat wel een vereiste.
Werkt het? Nou, we zijn sinds de oprichting nog maar 1 keer gebeld: iemand die verkeerd verbonden was :+ Maar het gaat om het idee, dat de mogelijkheid tot direct telefonisch contact er wel is ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:00

Ik ben in het begin ook telefonisch bereikbaar geweest, maar vond het totaal niks toevoegen.

Kreeg 90% zwamneuzen aan de lijn met allerlei onzin-vragen in de categorie niet even de moeite nemen om op de website te kijken maar bel maar meteen om de hele catalogus + website voorgelezen te krijgen := "heeft u dit zadel ook in het bruin" terwijl die heel duidelijk in bruin en zwart in foto's en tekst op de website staat :roll:

En die 10% wel goede vragen die hadden net zo goed via de mail gekund...makkelijker eigenlijk nog want dan kun je het goed uitleggen, met plaatjes en/of links erbij....en kan degene aan de andere kant dat nog eens rustig terug lezen zodat ik het geen 3x uit hoef te leggen :P

Nee ik heb er echt he-le-maal NIKS mee, dat bellen :n

Ze bellen ongelegen en verstoren je de hele dag waardoor je niet opschiet met je werk, het zijn suffe vragen, je kan minder efficiënt het antwoord geven, en als je zelf even niet in de gelegenheid bent om op te nemen dan is de klant teleurgesteld, en als je pech hebt vragen ze of je terug belt...waarna je de komende dagen 10x per dag probeert contact te krijgen en dat niet lukt :n

Waar.de.Loos. :n

Ik hou het wel lekker bij de mail, is 100.000 keer handiger en beter, mensen kunnen de info teruglezen en bewaren, en iedereen kan er achter zitten wanneer het uit komt +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:07

cissy schreef:
Ffortuna, je gaat dus nu echt beginnen! Leuk! Kunnen we over ons ondernemersschap babbelen en niet alleen over paarden hahaha!

:D :))

Over telefonisch bereikbaar zijn, het hangt er ook vanaf waar het voor is denk ik. Ik ken trouwens een winkel die op hun site ´06-00000000´ hebben vermeld en dan erbij (ja sorry, ik ben verplicht een telefoonnummer in te voeren maar heb liever dat je me mailt) :Y) dus er zijn manieren om je daar onderuit te wurmen!

Ik heb dinsdag mijn sollicitatie op de parttime baan, als ik die heb ga ik dus beginnen als ondernemer (en anders misschien sowieso ook, hangt af van of eind volgende maand mijn contract verlengd kan worden), vind het super spannend!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:10

De keren dat ik gebeld werd door klanten (want ik krijg ook een hoop van die callcentre pipo's), waren het wel allemaal nuttige vragen.

Een keer was er iemand die een cadeautje wou bestellen voor een vriendin, maar die vroeg zich af of ik het op tijd kon leveren en als het cadeautje niet goed was, of het dan geruild kon worden/ze haar geld terug kon krijgen.

Heb een keer iemand aan de telefoon gehad die cadeaubonnen wou bestellen, dat was op een donderdag en ze had ze op zondag nodig. Dus ook met de vraag of die er op tijd zouden zijn en zo niet, of ik dan nog een plan B had (en dat had ik natuurlijk ;) )

En iemand die een cadeaubon had ingeleverd, maar er was iets niet goed gegaan met de betaling, iDeal was vastgelopen ofzo, dus die wou zeker weten dat alles goed was gegaan.

Dat vond ik allemaal wel nuttige dingen en ik vond het leuk om even te kunnen praten met m'n klanten, want normaal heb je daar natuurlijk geen contact mee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:46

Als je het leuk vindt dan is dat natuurlijk prima, er zijn ook altijd wel mensen die liever bellen dan mailen :j

Maar bovenstaande zaken kunnen natuurlijk net zo goed via mail gedaan worden, als je gewoon goed bereikbaar bent via mail dan gaat dat vaak nog sneller dan bellen, omdat je aan de telefoon elkaar ook nog kunt missen :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:20

Die vragen konden idd ook via de mail, maar de gemiddelde klant heeft de ervaring dat mails niet snel beantwoord worden. Ik heb altijd geleerd: een beller is sneller. Denk dat veel mensen dat zelf ook in hun hoofd hebben zitten. Vooral als je echt een dringende vraag hebt (zoals met de cadeaubonnen die nog dezelfde dag verstuurd moesten worden om op tijd aan te komen) probeer je toch zo snel mogelijk contact te krijgen. Die mensen komen voor het eerst in de webshop en weten ook niet hoe de service is, dus ik vind het ergens ook wel begrijpelijk. Bij mij maakt het overigens niet zoveel uit of ze bellen of mailen, heb mijn telefoon eigenlijk altijd bij me en op het moment dat ik de telefoon niet op kan nemen, ben ik meestal ook niet in de gelegenheid om te mailen :D

Zelf doe ik dingen ook liever via de mail, lekker alles zwart op wit, vind ik veel handiger. Maar sommige bedrijven reageren pas na 2 of 3 dagen, dat is zooo irritant. Maar ik weet inmiddels wel een beetje wie ik beter kan bellen en wie ik beter kan mailen ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:31

Ja, dat is inderdaad. Dan stuur je een mail en hoor je gewoon dagen niks... irritant is dat.

Maar bellen en niemand te pakken krijgen, of te horen krijgen dat je teruggebeld wordt en dat word je natuurlijk nooit...dat is ook erg irritant.

Dat hou je toch altijd wel dat het altijd slecht gebruikt kan worden :)